Sam & Max Hit the Road (1993)

Macintosh / PC

Ontwikkeld door LucasArts
Uitgegeven door LucasArts

Sam & Max, een pratende hond en konijn, werken bij de politie. Ze worden op een dag ingehuurd om een Bigfoot op te sporen. Deze blikvanger van een plaatselijke freakshow is namelijk gekidnapt. Gedurende de tocht komen ze op de gekste locaties zoals de Mystery Vortex en The World's Largest Ball of Twine.

Dit is weer echt een klassieker. Iedere adventureliefhebber moet deze gespeeld hebben, maar heeft dit waarschijnlijk ook al gedaan.
De humor is samen met de Monkey Island-reeks ongeëvenaard. Sam en Max vullen elkaar steeds perfect aan met droge opmerkingen, acties en oneliners.

De puzzles zijn soms ook nog best moeilijk. Ook heeft de game een erg lekker sfeertje met leuke muziekjes en deuntjes. Ik vond de game ook nog best wel lang eigenlijk. Was er zeker een uur of 10 mee bezig denk ik. De Episodes die in deze tijd uitkomen zijn ook heel aardig, maar toch iets minder. Maar stop met lezen en ga spelen!

avatar van Thomas83
Heerlijk spel. Een van de laatste échte toppers in het point & click adventuregames-genre.
De humor is inderdaad geweldig. Max is altijd erg droog, en Sam erg grappig en grof, heerlijk duo!
De locaties en puzzels zijn ook geinig, en de Sam & Maxe tune klinkt erg lekker.
Er zit ook voldoende uitdatging in. Ik heb best veel adventures gespeeld, maar met deze had ik nog behoorlijk wat moeite.
De tekenstijl is ook leuk.

avatar van rpger
Classic, maar niet zo leuk als Day of the Tentacle of Monkey Island. Er is heel veel gezeik geweest over mogelijke vervolgen, en dan is het er nu toch eindelijk van gekomen.

avatar van WeZet
rpger schreef:

Maar niet door LucasArts...

Meneer Purcell (De bedenker van de strips) heeft Telltale games aangestelt, omdat in het contract met LucasArts stond dat LucasArts om de 4 jaar een vervolg moest afleveren....en dat hebben ze niet gedaan, dus mocht Purcell een andere ontwikkelaar aanstellen!

WeZet schreef:

Maar niet door LucasArts...

Daar lucasarts ooit één van de beste gameontwikkelaars was waar kwaliteit hoger in het vaandel stond dan verkoopcijfers, is het gereduceerd naar een slappe console producer van uitgemolken star wars titels. Nooit gedacht dat het zo slecht met ze zou aflopen.

avatar van Deftones_JP
Zo slecht zijn die nieuwe delen toch niet? Ik heb de oude niet gespeeld maar wel de MI games maar ik vond de demo's van die nieuwe Sam & Max episodes wel goed.

Deftones_JP schreef:

Ik heb het ook niet over de nieuwe sam & max series maar over lucasarts als softwarehuis. .

avatar van WeZet
rpger schreef:

Ze hadden zich ook aan de afspraak moeten houden.

Boontje komt om zijn loontje!

avatar van drezic
Dit spel was geweldig! Beter nog als de nieuwe Sam & Max (waarvan ik nog niet alle episodes heb gespeelt, moet erbij gezegd). Hoe iemand zoiets krankzinnigs kan bedenken is mij een raadsel.

Lucasarts is idd een comercieel buttbedrijf geworden. Ze hadden beloofd een S&M 2 te maken maar dat lieten ze vallen vanwege het feit dat point and click niet meer zo populair is. Gelukkig waren er een aantal fans die het over wouden nemen!

5* en een top 10 notering.

avatar van Brandjuh
Geweldige klassieker.

Het is idd enorm knap hoe ze zulke doordachte missie bedenken en ( toen der tijd) ook al konden maken.

Jammer is wel dat de nieuwe Sam en Max wat minder leuk is en wat makkelijk.

Van mij krijgt hij ook een dikke 5

Dit lijkt me echt een geweldig spel! . Ik zal eens kijken of ik hem ergens kan downloaden

Yes, Yes!! Heb de game eindelijk aan de praat gekregen met het programma scummvm. Het grappige was dat ik eerst dacht dat er geen geluid bij zat. wat bleek nou het geluid was diseabled in het menu. Ik ga er nu eidenlijk aan beginnen

War-Ultima
jellecomicgek72 schreef:

Veel plezier met de game Jelle, zal je vast niet teleurstellen, humor en puzzels blijft toppie.

Behoorlijk taai spel moet ik zeggen.

avatar van jerom1234
6 stemmen te weinig....

avatar van PC.ENGINE.FAN
Ik leerde Samnmax kennen bij Dunnet toen ze nog bestonden. Ze hadden het als demonstratiemateriaal op een van de showmodellen draaien. Ik wilde dit natuurlijk meteen hebben, want ik herkende de L-arts stijl en LA was king in die jaren.

Echter een probleem: om echt van al die coole muziek en toffe spraak van de voice actors te kunnen genieten had je wel de cd-rom unit nodig en daar betaalde je voor een A-merk zeker 300 gulden voor. Je moest zelfs het geluidstekkertje handmatig bevestigen aan je geluidskaart anders kon je dat liedje van conroy bumpus niet eens horen, omdat dat van je cd draaide. En wat nog leuker was, floppy versies waren in die tijd altijd een tientje duurder dan cd-rom versies, terwijl je veel minder kreeg aan data.

Nog een leuk feitje vind ik dat bij de mystery vortex als je die kleurenschakelaars moet overhalen dat het moet overeenkomen met de kleur van de deur die je wilt openen. Ik dacht serieus dat mijn game een bug had. Het lukte alleen als ik een restart deed, en hoe kwam dat, omdat elke keer dat je opnieuw start er een andere kleur gevraagd wordt. Ik heb wel eens urenlang lopen ploeteren om die schakelaars over te halen en de deuren uit te testen en telkens werden sam en max te groot of te klein. Bleek jaren later, echt jaren later kwam ik er achter, dat je nog een stukje door kon lopen en ja..daar stonden die twee ontbrekende schakelaars!!!

Ook grappig is de Duitse versie van Samnmax. De spreker heeft geen idee hoe hij de the name game/banana song moet zingen op de plek van mt rushmore en praat maar wat.. dat zou je zeker eens moeten horen voor een flinke smile!

Ik geef dit zeker ook 5* sterren, het is gewoon een goede game, jeugdherinnering, boordevol geslaagde humor en het is ook nog eens een roadtrip door de VS.. en je krijgt een vette bonus als carbomb er ook nog bij.

avatar van horizon
Goed, maar niet zo goed als de andere LucasArts games (MI 1&2, Indy IV, DotT).

avatar van Thomas83
Verrassend kort en makkelijk na al die jaren. Al komt dat misschien ook doordat ik nog bijna alle oplossingen bleek te weten. Ik dacht het spel nooit uitgespeeld te hebben maar herkende eigenlijk alles. De maffe locaties en uitvergroting van al die lelijke toeristische wansmaak zijn erg leuk in het spel, maar ergens vond ik het ook wel jammer dat het film noir-element een beetje verloren gaat. Dat zien we na de toffe intro eigenlijk niet meer terug.

Het is trouwens niet alleen aan mijn geheugen te danken dat ik me zo makkelijk door het spel heen werkte. Er is ook nooit echt veel te bekijken waardoor alles vrij overzichtelijk is. Al is het wat vervelend dat je geen tekst in beeld ziet als je met je cursor iets op het beeld aanwijst. Dat aanwijzen gaat sowieso ook wat moeilijk omdat je er soms nog best ruim naast moet hangen met je cursor. Vond ik wel erg opvallend. Wellicht dat het komt doordat ScummVM het spel niet optimaal draait. De dialogen liepen ook niet altijd even synchroon met de tekst op het scherm (ik speel altijd met spraak en tekst).

En over de dialogen gesproken, die voer je in Broken Sword-stijl door op plaatjes te klikken. Ik ben daar niet zo'n fan van eigenlijk. Als ik adventures speel wil ik geen leuke grap of aanwijzing missen en hier wordt je vaak met dezelfde zinnetjes geconfronteerd zonder dat je het van tevoren al op het scherm kan lezen. De dialogen zelf zijn wel echt van hoog niveau, met mooie humor en opvallend taalgebruik. Sam en Max zijn een gouden duo. Vooral de lekker grove en lompe Max is echt een van de allerleukste figuren uit alle LucasArts-adventures. En dat zegt wat.

Verder is de gameplay gewoon erg fijn, met misschien makkelijke maar ook voldoening gevende puzzels. Ik had wel graag gezien dat Max wat meer bij de oplossing hiervan gebruikt werd, misschien zelfs als speelbaar karakter voor een andere benadering. Een gemiste kans. Hij is nu grappig als onrustig lopend figuur op de achtergrond, maar blijft toch vooral de sidekick. Het leuke aan de minigames zijn dat ze niet verplicht in de gameplay zijn en pure bedoeld als bonus.

In herziening nog steeds een zeer goed spel, maar ik doe er toch maar een halfje vanaf denk ik. Het spel bleek wat makkelijk en kort, had iets meer nog die film noir-sfeer mogen hebben van mij en qua besturing zijn er wel wat kleine onvolmaaktheden. De manier waarop je alles op het scherp bekijkt en dialogen voert, de op het einde soms wat lastig te verlaten locaties en volgens mij ook geen mogelijkheid het lopen of een repetitieve handeling te versnellen. Steeds maar weer wachten op die kabelbaan van de Largest Ball of Twine of op Sam die in de verte ergens een heuveltje over loopt. 3.5*.