Europe Racing (2001)

Alternatieve titel: Europe Racer

PC / PlayStation

Ontwikkeld door Davilex
Uitgegeven door Infogrames en Xplosiv

Deze game staat op het punt om de meest prestigieuze, illegale Europese straatrace te laten starten. Verschillende raceclubs verspreid over heel Europa komen bijeen om uit te maken wie er de beste Europese straatracer is waaronder Nederland, Spanje en Frankrijk. Jouw doel is om de concurrentie te laten zien dat jij de beste bent, dus moet je wedstrijden winnen. Wanneer je wedstrijden wint krijg je geld op je rekening gestort waarmee je je auto kan tunen. Racen voor de Europese titel kan in grote steden zoals Rome, Barcelona, Stockholm en Amsterdam.

avatar van wolff
toch een van de betere davilex race spellen.

spijtig dat alle autos nep waren + lelijk
de gameplay viel opzich mee, in tegenstelling tot a2 racers bijv kan je hier flink auto's opzij rammen.

vroeger heb ik me hiermee prima vermaakt ik geef het een 2.

avatar van wolff
ik verhoog me stem toch naar 4, dit spel hoort niet in de flop.

avatar van markwiering
Ik vind het een leuk spel, maar ik vind A2 Racer 4 toch leuker. In dit spel zijn de auto's overdreven snel en de politie komt nooit achter je aan. Als er eindelijk een politieauto je achtervolgt, is het verre van spannend en na enkele seconden breekt die politieauto de achtervolging al af... In A2 Racer 4 wordt je voortdurend gevolgd door heel veel politieauto's.

Ook is Europe Racer veel te makkelijk. Zelfs als ik het op moeilijk heb staan, is het spel heel makkelijk. Ik kan het zelfs met een ATV-wagen winnen tegen allemaal sportauto's op 'Moeilijk' en met een standaardwagen het winnen van allemaal ATV-wagens op 'Moeilijk'.

Dit had Davilex moeten doen:
1. Het spel een verhaallijn geven net zoals ze gedaan hebben bij A2 Racer 4.
2. De auto's minder snel maken. Ze zijn hier overdreven snel.
3. Het spel moeilijker maken. Het moet een echte uitdaging zijn om te winnen in plaats van dat je alle races met zekerheid wint. Moeilijk moet ook echt moeilijk zijn.
4. Meer politiewagens toevoegen, meer en ruigere politieblokkades plaatsen, de politie voortdurend op je hielen laten zitten en ervoor zorgen dat ze je daadwerkelijk kunnen arresteren als ze je een tijdje klemgereden hebben.

De enige positieve verandering ten opzichte van A2 Racer 4 zijn:
1. Je hoeft niet na elke race dezelfde onderdelen te kopen. Gekocht = gekocht.
2. Je hebt hier duidelijk meer racemappen en auto's waar je uit kan kiezen.

Mijn advies: als je op zoek bent naar een serieus en spannend racespel: ga voor A2 Racer 3 of A2 Racer 4. Als je even verschrikkelijk snel wilt racen en karretjes meters ver opzij en in de lucht wilt rammen met salto's zonder last te hebben van politieauto's die je hinderen: ga voor Europe Racer.

Autobahn
Ik heb dit spel niet zoveel gespeeld als de andere A2 racers, maar ik weet het me nog aardig te herinneren.
Allereerst is dit spel erg onrealistisch qua snelheden. Met een terreinwagen kun je in dit spel 300 km/h halen (zelfs zonder turbo). De physics zijn ook erg slecht. Het verkeer kukelt vaak om en je kunt bepaalde objecten en verkeersauto's meters de lucht in knallen.
Ook was ik geen fan van de auto's in het spel. Je hebt een aantal bijzondere modellen in dit spel, maar ze zien er ontzettend lelijk uit. Het ergste van alles vond ik nog dat in de intro een aantal auto's zaten die er erg mooi uitzagen en kwamen uit de vorige spellen, maar die nergens te bekennen zijn in dit spel.
Verder is de politie geen bedreiging. Je kunt heel eenvoudig aan de politie ontsnappen en soms komen ze niet eens achter je aan.
Dit is ook typisch een spel waaruit blijkt dat davilex niet bepaald dacht aan vernieuwen. Een aantal auto's zijn overgenomen uit A2 racer 4 en je hebt in dit spel een heleboel etappes, alleen is meer dan de helft overgenomen uit andere delen. Zo is bijvoorbeeld Wenen er één die je niet alleen in dit spel, maar ook in A2 racer 3 & 4 ziet, net zoals de snelweg van München naar Wenen.
Ook qua verhaal lijkt dit spel erg op A2 racer 4. Je hebt weer een geheime baas die de beste racers oproept (ditmaal vanuit heel Europa) en er is weer een politiecommissaris die je probeert tegen te houden en waaraan je moet ontsnappen.
Ondanks mijn issues heb ik toch wel plezier van dit spel gehad, maar ik vond de voorgaande delen toch wat beter.