Stronghold (2001)

Alternatieve titels: Stronghold HD | FireFly Studios' Stronghold | Stronghold: Definitive Edition

Macintosh / PC
Simulation / Strategy

Ontwikkeld door FireFly
Uitgegeven door Gathering en Take-Two

Stronghold is een simulatiespel waarbij men moet bouwen aan kastelen en dorpen. Onderdanen die er komen wonen en werken, moeten worden gevoed en tevreden gehouden. Daarnaast moet de kasteelheer een leger opbouwen om mogelijke vijanden te kunnen weerstaan en eventueel de bezittingen uit te breiden door andere kastelen en krijgsmachten aan te vallen.

Geinig, ik zou hem net toevoegen. Had niet verwacht deze al terug te vinden.

Érg vette game. Middeleeuwse strategiegames zie je in alle soorten en maten, maar Stronghold had wat extra's waardoor hij me altijd boeien bleef. Misschien wel het beetje realisme. Wanneer je iemand wat muren om zijn kasteel had gebouwd kon je niet, zoals in Age of Empires, met wat paardjes die muur omver halen, maar moest je met tientallen units met laddertjes er omhoog klimmen terwijl meer dan 50% van deze units de dood al vindt voordat hij ook maar boven op de muur is. Ook moet je je volk onderhouden, je moet je eigen wapens maken (anders kan je de units ook niet trainen), je kan een tiran of een goede heer worden, en allerlei van dat soort leuke grapjes.

Overigens net niet uitgespeeld. Ik raakte tot de laatste level, maar ik kon dat kasteel echt niet innemen, wat ik ook probeerde.

avatar van Phoenix
Leuk spel, maar wat onevenwichtig. Het verdedigen van je kasteel was heel simpel, met een hele stoot (kruis)boogschutters achter de kantelen kon je het meestal heel makkelijk uithouden.

Het aanvallen van kastelen vond ik dan weer moeilijk, en daardoor eigenlijk niks aan . Ik ging liever weer terug mijn eigen burcht in.

Merkwaardige personages ook. Een zwijn, een rat en nog wat...?

The Rat, The Pig, The Snake..de 4e weet ik niet meer. Ik herinner me dat hij wel een stukje smoother was dan de eerste drie.

avatar van tsjidde
The Wolf natuurlijk!

avatar van Stan
Vernieuwend, leuk, origineel en ook nog is moeilijk nou mij heb je hoor! Heb dit spel echt gewoon niet normaal veel gespeeld, het werd bij The Pig altijd moeilijk met een leger en dat je binnen moest dringen bij hem nou je wil niet weten hoe vaak ik dat level over heb moeten doen
Maar heb het spel na veel gekloot wel uitgespeeld

Best een leuke game. Bouw je kasteel en verdedig het. Maar het boeide me helaas niet te lang. Ik had de interesse niet om een kasteel volledig van 0 tot 100 op te bouwen.
Ik heb me er kort maar krachtig wel mee vermaakt.

Leuke kasteelsims zijn de delen uit deze serie.
Maar het enigste wat ik doe is vrij bouwen, totdat de hele kaart vol is.
of ik maak mijn eigen map en bouw daar mijn enorme kasteel op.
Omdat ik alleen maar vrij bouwen doe, heb ik over het spel eigenlijk niets te vermelden .

avatar van Brains
Zeer leuk strategy!
De game zoekt een perfect balans tussen een sim en een heuze strategy. Zo moet je je mensen tevreden zien te houden en tegelijkertijd je kasteel verdedigen. Dit is best nog wel een karwei, want je legers hebben eten nog maar ook bogen en speren die op zijn beurt weer gemaakt moeten worden door ambachtslieden, die zelf ook eten nodig hebben. Zo kun je jagers hebben, maar wild is er niet oneindig.
Dit zijn slechts een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. Zo heb je nog religie, belasting, grondstoffen om muren te bouwen enzovoort.
Een groot nadeel is dat het spel elke keer nogal traag begint, en snel eindigt. Zo begin je een level meestal met niets, en eindig je wanneer je net een heel kasteel hebt opgebouwd. Desalniettemin een dikke 8.

"Time to place your keep, my liege"

avatar van Brains
Jah
En vergeet niet; "Site your granary sire"

Wat wel een leuk extra detail is, dat sommige namen in het systeem staan. Zo zal er bij opstarten van het spel "Greetings, lord [naam]" gezegd worden. Sta je niet in het systeem dan is het slechts "Greetings, my lord". Zo krijg ik elke keer te horen als ik het spel opstart "Greetings, Lord Brian". Dat geeft toch wat extra immersie.

Ja dat zijn allemaal leuke details ja....deze is trouwens ook super als je alles 100% op orde hebt.

The People Worship you sire!!

Geeft ook wel een goed gevoel als je het goed doet.

Ben nu toch al 2 dagen aan de campaign begonnen...dat vrij bouwen door de jaren heen begon ook te vervelen. Ergens in 2001 na aanschaf van deze game....had ik alleen kennis van de ps1 strategy-game: Dune.
Maar in die tijd werd ik gewoon door de vijand van de kaart geveegd..nu speel ik op normal en ben nu doorgestoomd naar missie 14...The Bloody corpse of the Snake lies at your feet!! (leuke afsluit-zin van de vorige missie).

Maar na al die strategy games te gamen, groei je steeds meer in het genre. Broers willen al helemaal niet meer tegen me gamen over lan.
Deed eerst altijd de BOME (LOTR) via lan met een broer...maar door werk en andere dingen kon hij me niet meer bijbenen.

Maar hoe dan ook sta ik er toch steeds van te kijken, hoe de steeds moeilijkere strategy-games, de laatste tijd als simpel iets verslonden worden door mij....met die ziekte van me, komt het vreemd maar wel vertrouwd over.

Eindelijk na al die jaren de SP van deze game aan het doen...werd ook wel eens tijd

Cijfer blijft ongewijzigd!!

avatar van bryandejong
Echt leuk spel ik heb de campaign bijna voltooit. Het begint echt moeilijk te worden de personages zijn beetje weird; een rat ,slang, varken en wolf.
Maar veder leuk spel. Het is wel goed dat je zelf een story-line kan maken. het is niet zoals bij tropico dat er op de kaft staat time-line editor terwijl dat niet eens kan in het spel.
Het aanvallen van kastelen was bijna onmogelijk zoals bij de pig je gasten zijn al eraan voordat ze door de muur zijn. Dan heb ik liever ook zelf een kasteel waarbij ik zelf een leger kan maken, zoals bij multyplayer maaar niemand speeelt dit spel meer online
Toch blijft het heel leuk.
Goodfella_90 heeft gelijk er zijn vele strategie games van de middeleeuwen allemaal anders maar stronghold heeft het precies goed.
Voor mij eeen dikke 4,5