Mafia II (2010)

Alternatieve titel: Mafia 2

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Illusion
Uitgegeven door 2K

Mafia II draait rond de vriendschap en criminele carrière van Vito en Joe. Jij bent Vito, een veroordeeld crimineel, die, in plaats van de gevangenis in te gaan voor een mislukte overval, zich vrijwillig aanmeld voor een tour in de Tweede Wereldoorlog. Als Vito terug komt uit deze hel, belandt hij al snel met zijn oude vriend Joe in het criminele circuit. Mafia II schotelt een donkere, realistische wereld voor tijdens de jaren 40 en 50, in Empire City, een stad die erg lijkt op New York. In Mafia II zul je je opnieuw moeten bewijzen bij een van de invloedrijkste mafia families van Empire city, en jezelf opwerken van 'Errand Boy' tot 'Made Man'.

avatar van LimeLou
Wow dat zijn geweldige aanbiedingen

Mooie game. Verhaal bekend maar aardig. Prachtige stad. Jammer dat het zo lineair is.

avatar van FrK.
Leuke game, maar niet sterker dan zijn voorganger. Stad en de personages zijn goed uitgewerkt en alles ziet er prachtig uit. Verhaal is ook wel tof gedaan, maar veel te lineair. Cover-systeem werkt wel heel goed, net als het vecht-systeem. Maar het grootste minpunt vind ik nog wel het rijden, in (bijna) elke missie moest je wel een stuk rijden wat eigenlijk niks toevoegde aan de sfeer van de game. Natuurlijk in het begin heeft het nog wel een functie omdat je dan de sfeer van de stad proeft, maar als je voor de tiende keer weer naar Joe's flat moet rijden wordt het gewoon vervelend.

Dus al met al een toffe game, maar je kan veel beter deel 1 spelen voor de echte Mafia-sfeer

avatar van Mr. Olaf
Wat ik een nadeel van deze game vind, is dat er op en paar cruciale momenten een savepunt ontbreekt. Dat het lineair is, vind ik opzich in deze game niet storend. Verhaal en graphics zijn prima in orde. Vooral de soundtrack (de oude tunes die uit de oldtimer speakers galmen) is geweldig!

avatar van Bombong
Mr. Olaf schreef:

Begin dan in ieder geval nooit aan de DLC Joe's adventures. Daar start je een missie op een bepaalde plaats en moet vervolgens naar de andere kant van de stad rijden. Wordt je daarna gedood, dan ben je weer aan het begin en moet je het hele eind weer opnieuw rijden (overigens net als GTA Liberty City; de reden waarom ik die game snel voor gezien hield). De hoofdgame van Mafia II had dat veel minder. Daar had je vrijwel altijd een savepoint vlak bij de plaats van actie.

Zijn de DLC de moeite waard om aan te schaffen? Is het te vergelijken met GTA IV en TLAD en TBOG of zijn ze veel kleiner?

Dit is echt een hele leuke spel.
De characters zijn leuk en het is een goed verhaal.
Graphics zijn leuk niet geweldig.
Maar dat stoort niet echt ofzo want je zit met zoveel plezier in het spel dat je erniet naar kijkt.

avatar van Ricxz92
Heb hem besteld, ben benieuwd.

Net uitgespeeld, het is een goede game maar niet het verwachte epische verhaal wat ik verwachte. De game is een in princiepe een free roaming game maar dat valt vies tegen dat hadden ze beter mogen uitwerken, het hoeft geen GTA te zijn (dat kan ook niet) maar je valt van missie in missie je hebt eigenlijk ook niks te doen buiten de missie's.
Het verhaal steekt best redelijk in elkaar maar is zoals ik net al zij niet het geweldige verhaal wat ik er van had verwacht.
De bestuuring is wat aan de stroeve kant. Het werkt wel maar niet geweldig. De A.I van de tegenstanders vond ik dan weer wel van een goed niveau, zo zullen ze altijd cover zoeken en zijn ze met tijden wel moeilijk te raken, al schieten ze wel behoorlijk slecht.
al met al leuk spelletje maar het schiet op het free roaming gedeelte behoorlijk te kort. Ik vind het geen excuus dat er nu gezecht word dat het geen free roaming game is, en dat het het verhaal ten goede komt, dat er geen '''klok'' in zit boeit mij niet dat dit bepaald word vind ik niet erg maar je kan gewoon buiten de missie's helemaal niks, dit is ook zonde van de stad.
Ik geef het een 3.5 omdat het toch vermakelijk is om te spelen en dat is het belangrijkste.

avatar van Martijn
149 wanted posters en een 50 tal playboys... Dat zal wel in 1 speelbeurt moeten of onthoud hij de gevonden posters in een 2e speelbeurt? (op hard dan)

avatar van Zuurpruim
Ga deze ook maar even checken nu. Heb het spel weten te lenen.

avatar van Zuurpruim
Ben 'm nu in één ruk aan het uitspelen. Het bevalt me uitstekend. Ik had eigenlijk niet al te hoge verwachtingen door een aantal negatieve reviews maar het hele plaatje bevalt me nogmaals uitstekend. Ik heb nu vakantie dus ik ga gelijk ook voor de platina trophy.

Ik ben nu bij chapter 11/18. Mijn review volgt later.

avatar van bvonk
@carlo

Ik ben Joe's Adventure uitgesleeld en is zeker wel de kosten waard. Het verhaal is niet zo breed uigewerkt. Je krijgt maar bij een paar missies filmpjes te zien zoals je die bij Mafia 2 gewent bent en daartussen zitten vrij eenvoudige klienere missies. De missies waarbij je filmpjes krijgt zijn net zo uitgebreid als in mafia dus zeker het aanschaffen waard als je meer Mafia II wil.

Heb nu ook Jimmy gedownload maar nog niet aan begonnen.

Juist het spel uitgespeeld
Leuke stad , goeie graphics , leuke sfeer ...maar 1 pinpunt ; ik vond het maar een beperkt aantal echte actie missies , meestal moet je heel de stad doorrijden met een auto . In het begin is het nog wel leuk , maar na een tijdje begint het echt heel vervelend te worden !
Maar toch een 4 !

avatar van Zuurpruim
Zojuist uitgespeeld in een matige 6 dagen. Nu even de playboys verzamelen + wanted posters. Dan pak ik de platina trophy mee en speel ik Joe's Adventure nog even uit. Genoeg te doen dus voor Mafia ll deze vakantie.

Ergens vorige week ook uitgespeeld en iets van 16 uur over gedaan volgens mij, op zich wel een aardige speelduur voor een game waarvan vele zeggen dat 'ie in tien uur uit te spelen is.

Velen vergelijken Mafia 2 met Grand Theft Auto en op zich zijn er hier en daar wat gelijkenissen zoals: de radiozenders, tunen, kleding kopen, nieuws dat wordt afgespeeld waarin je vorderingen besproken worden enz.
Maar het grootste verschil is toch dat Mafia 2 meer verhaal gedreven is, er is duidelijk te zien dat er veel tijd is besteed aan het verhaal, cutscènes en de lipsyncing.
De missies zijn lekker afwisselend, alhoewel de actie vaak binnendeurs plaats vindt. Dankzij de phycics kan ook zo een beetje alles kapot, van wandtegels tot flessen. Dit draagt zeker bij aan het schietgeweld.

De graphics vielen me best mee, het ziet er op zich wel mooi uit en tja dat gezeur over het korte gras kan me echt gestolen worden.

Verder is er gewoon een goede sfeer neergezet, ik voelde me soms net echt een maffiosi door de ontwikkelingen in het verhaal. Ook leuk om te zien hoe deel één en twee in elkaar verweven zijn. Alleen het einde had naar mijn mening beter gekund. Ik las iets over dat de makers verschillende eindes wouden implementeren op basis van de gemaakte keuzes in de game. Had toch echt meer van het einde verwacht, gelukkig wel een heerlijke shoot-out.

Hiernaast kun je trouwens ook gedurende de missies Playboy's en Wanted Posters verzamelen. Dit is op zich wel een leuk extraatje - met name de Playboy's -, maar het voelt aan alsof de makers je bezig wilden houden. Door het zoeken naar de Wanted Posters zie je overigens wel meer van Empire Bay dan tijdens de missies.

4,0 Sterren.

Zoals velen ga ik vooral vergelijken met GTA (IV), aangezien het echt wel vergelijkbaar is. Vergelijkbaar verhaal, vergelijkbare setting, vergelijkbare stad, vergelijkbare stijl. Uiteindelijk moet deze game wel onderdoen aan een game zoals GTA IV:

- De stad is te klein: GTA IV heeft een véél grotere stad met eerlijk gezegd betere graphics.
- Te weinig verschillende auto's: De enige twee leuke wagens zijn die twee cabrio's.
- Verhaallijn is te kort: 10u (ong 2 dagen) heb ik erover gedaan, wat ik veel te weinig vind. Zeker tegenover GTA IV waar ik minstens een week over heb gedaan.
- Te weinig te doen in de stad: Nadat je het spel uit hebt zal je er nog zelden terug op spelen. GTA IV is wel in datzelfde bedje ziek, maar GTA:SA was bijvoorbeeld heel sterk op dat punt.
- Geen climax in het verhaal: eerst zijn ze net uit de schulden en plots moet je Carlo gaan vermoorden. Ik had graag even de "big guy" geweest: strak in het pak, mooie wagen, met z'n eigen gang, en een villa in die wijk op de heuvel.
- Missies zijn iets te repetitief.

Maar het is zeker geen slechte game, goede punten voor:
- De graphics waren prima, iets minder dan bijvoorbeeld GTA IV maar dit spel liep veel vloeiender.
- De gameplay was heel goed!
- Net lang genoeg om ermee door te kunnen. Ik heb net splinter cell conviction in minder dan 5u uitgespeeld, en dat is echt belachelijk weinig. 10u vind ik aanvaardbaar.
- Leuke setting in de jaren '50.
- Mooie cutscènes.

Een 3,5 vind ik net iets te weinig, dus toch maar een 4.

avatar van Martijn
Dit is GEEN sandbox game!

De stad is groot zat, het spel is gewoon te kort!

Zitten toch meer dan 30 voertuigen in, ik kon mij wel vermaken met die klassieke auto's.

Je word geen Big Guy, de boodschap is 'crime does not pay' Daar ben ik blij van, een keer wat anders.

Ik heb de side missions niet gemist. Ik vind niet dat het een minpunt is als een spel het niet heeft, eerder een pluspunt als het spel het wel heeft.

Verder vind ik de besturing van dit spel echt veel beter, vooral het dekkings systeem is in GTA 4 zo slecht dat het al bijna niet slechter kon maar toch werkt dit heel lekker, wel jammer dat je niet blind kan schieten.

avatar van wiiplayer
Ik zou nu natuurlijk de minpunten van dit spel kunnen gaan opsommen maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Mafia 2 is gewoon een prachtige game!

avatar van wiiplayer
Waarom staat The Betrayal of Jimmy niet op de site? En er is toch nog een DLC van Mafia2?

avatar van Ricxz92
Ja, de tweede is er ook genaamd Joe's Adventures.

avatar van wiiplayer
Ik snap het niet meer. Ik heb de SE van Mafia 2 en daarbij zit de Betrayal of Jimmy. Maar is de DLC niet Jimmy's Vendetta?

Oh, er zijn drie DLC's van Mafia:

Eerste: "The Betrayal of Jimmy"
Tweede: "Jimmy's Vendetta"
Derde: "Joe's Adventures"

avatar van wiiplayer
Waarom staan die niet op de site?

wiiplayer schreef:

The Betrayal Of Jimmy is een exclusieve episode download voor de PS3 only. De twee andere zijn als DLC later uitgekomen voor PS3/PC en X360.

avatar van wiiplayer
Oke, die wil ik dan nog wel downloaden in de PS Store maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn andere vraag. Waarom staan ze niet op de site?

avatar van Tsjo-Wi
Omdat losse DLC niet op de site hoort, aangezien het slechts wat extra content is van een game die al op de site staat. Alleen echt uitgebreide standalone DLC zoals Dragon Age Awakenings mag apart worden toegevoegd. Al die andere DLC zoals een paar extra missies of mappacks voegen toch maar weinig toe.

avatar van wiiplayer
Hoeveel missies telt Joe's Adventure bijvoorbeeld?

avatar van Mr. Olaf
Pfoe, dat zijn er wel een aantal. Ik ben er een tijdje geleden mee begonnen maar het zijn allemaal time-based missies en als je een missie faalt, moet je helemaal opnieuw starten met die missie. En dat vind ik niet zo tof. (Maar dat is me al eens door een mede gamesmeter gebruiker gezegd!)
Besides is het overgrote deel van de missies niet zo heel boeiend. (autootje halen, autootje wegbrengen, etc.) Zitten echter wel een paar vette vuurgevechten in. Ik denk dat je met die DLC ook wel een uurtje of 5 zoet bent.

avatar van wiiplayer
Dan vind ik dat hij op de site moet staan.