Max Payne 2: The Fall of Max Payne (2003)

PC / PlayStation 2 / Xbox / Xbox 360
Shooter / Action

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Rockstar en 1C

Max Payne heeft de DEA verlaten en hij is weer teruggekeerd naar de NYPD. Als hij met een routineonderzoek bezig is komt hij erachter dat de doodgewaande Mona Sax nog in leven is. Max' reis door de nacht is verre van over.

Ben niet bekend met deel 1, maar deze game zal me altijd bijblijven. De actie, de graphics, de verhaallijn, de bullet-time (!) en de omgeving waren steengoed, maar wat deze game zoveel beter maakt dan anderen in hetzelfde straatje is de onovertroffen sfeer. Ik denk dat hij me zo goed ligt doordat ik op het gebied van film erg gecharmeerd ben van film noir en deze game er erg op lijkt, niet alleen qua verhaallijn maar vooral ook wegens de al eerder genoemde sfeer. Heb het ook uitgespeeld, zij het niet geheel codeloos. 4.5*

Gisteren eindelijk gespeeld en vandaag alweer uitgespeeld helaas.

Vooral grafisch gezien is dit velen malen beter dan zijn voorganger. Max heeft eindelijk een gezicht. Sommige bekende personages herken ik nauwelijks meer terug eigenlijk, zoals Boris en Vinnie. Het is dat ze nog steeds dezelfde stem hebben.
Verder vind ik de ragdoll physics er goed gedaan, vijanden kunnen op verschillende manier vallen en de omgeving heeft ook zijn invloed hierop.
Gelukkig is de manier van vertellen door middel van die strips nog wel hetzelfde gebleven, dat had zo wel z'n charme en heeft dat nog steeds.

Wat verder opmerkelijk is, is dat je nu ook met Mona kan spelen. Dit is op zich wel lachen, want zo zie je het hele verhaal vanuit een ander perspectief. Je krijgt soms ook wat hulp van mensen die even met je mee gaan vechten.

In dit spel zit Bullet Time 2.0, een verbeterde versie van Bullet Time. Je merkt dit doordat Bullet Time nu vanzelf wordt aangevuld en als je in Bullet Time zit beweeg je des te sneller als je meer vijanden neerknalt. Het herladen van je wapen wordt ook filmachtig in beeld gebracht. Maar echt veel maakte ik niet gebruik van Bullet Time, alleen als het echt te lastig werd of bij meerdere vijanden om te snipen.

Wat ik erg jammer vind is dat er in dit deel voor mijn gevoel minder shoot outs zitten en veel te weinig eind bazen.

In deze game hebben ze toch aardig wat humor ingezet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar dat hele Baseball Batboy gedoe met Vinnie. Al hadden ze die level misschien eruit kunnen halen, dat verpestte het donkere sfeertje een beetje. En natuurlijk ook weer de vijanden die gesprekken met elkaar gaan houden over van alles en wat, we zien ze piano spelen en zelfs dansen.

Over sfeer gesproken. Als ik eerlijk ben vond ik dit deel minder duister als deel 1. Waar ik in deel 1 echt het gevoel had dat iedereen me wou doden, met die psychische zwervers, die drugs, de donkere settings enz. Had ik dat hier minder, het ging er iets gemoedelijker aan toe, daar hadden ze wel iets meer hun best op kunnen doen om een meer donkere sfeer te creëren. Wat gelukkig weer in dit spel geïmplementeerd was zijn de missies waarin Max in zijn gedachten speelt, weliswaar iets minder duister, maar toch goed.

Het verhaal is gewoonweg subliem te noemen. Dit keer gaat Max toch echt voor Mona en is er weer een hele complot gaande en zijn beste vriend en collega verraden hem. Met als ultieme einde de dood van Mona.

Een leuke gimmick vond ik dat de tv meer prominenter naar voren werd gebracht. Dit keer helaas geen radio meer, maar goed. Als je het geduld kan opbrengen moet je zeker naar al die shows kijken die erop verschijnen zoals: Address Unknown. Een show die naar het schijnt gebaseerd is op de verrichtingen van Max in deel 1.

Al met al toch een geweldige game die hier en daar qua sfeer iets minder is dan deel 1 en volgens mij ook nog korter. Maar dat wordt grotendeels goed gemaakt door het verhaal en de verbeterde graphics. 4, 5 Sterren van mij en ik hoop echt zwaar op een deel 3.

avatar van WeZet
Stem verhoogd naar 5, vooral door de intrigerende "90's cult serie" "Address Unkown". Meest psychotische en daardoor voor mij heel interessante serie (al is het maar een easter egg) die ik ken. Dexter is er niks bij!

Toen ik de Max Payne games voor het eerst speelde was ik aan het puberen. Lekker schieten in een donker sausje. Maar nu ik wat ouder ben merk ik pas dat het eigenlijk een diep, diep tragisch verhaal is. De donkerste melancholie denkbaar, met perfect passende beelden en voice acting. Het snijd door de ziel. Ook de psychologische kant is diep uitgewerkt (actie, reactie, verleden, melancholie, uitzichtloos, depressie etc.) Ik herken er veel van in mijn huidige leven. Helaas blijft de game daardoor een parel voor me.

"Wherever I went, the pay phones started to ring. Finally, I collected enough courage to answer one." - paranoia

"I wasn't gonna give up on her. I could hear her voice in my head wherever I went, guiding me. I traced my double to a classy uptown nightclub: The Pink Flamingo. It was happy hour. They were serving flamingo cocktails. Somehow the flamingo was tied to my double. The stripper on the bar looked just like my girlfriend. Mirra's men had found me. I ran."

"The poet Pool in his poem 'Somebody's been wearing my face again' wrote, "In this hall of mirrors built by liars I am a pale reflection of myself." I had escaped from the pink bird mental institute. I was lost in Noir York City. I couldn't find my way back home. John Mirra had made me a killer. I had become him, John Mirra. Maybe I had always been him."
- schizofrenie

Fenomenaal! Overigens is het utierlijk van Max in deel 1 gebaseerd op scriptschrijver Sam Lake. (die zoweel de game als Address Unkown deed)

avatar van Realistic Gamer
REVIEW: Max Payne 2: The Fall of Max Payne
---------------------------------------------------------------
Als ik echt eerlijk moet zijn vond ik over het algemeen Max Payne (2001) Beter dan deze.

Reden tot aanschaf:
Misschien valt het je al een beetje op vanwege mijn avatar dat het logo is van Rockstar Games, maar ik ben een beetje fan geworden en een verzamelaar van alle Rockstar Games spellen, (behalve voor het jaartal 2001 en de Manhunt serie na dan) dus wilde ik ook naast Max Payne (2001) ook het tweede deel hebben, (even voor de duidelijkheid) zoals ik al: Max Payne 2: The Fall of Max Payne.

De Sfeer:
De sfeer is een beetje hetzelfde gebleven. Het is een heerlijk, donker en hard sfeertje net als bij Max Payne (2001) Maar net iets minder. Het is allemaal een beetje iets te eentonig en ik miste gewoon dat echte Max Payne sfeertje. Daar mee bedoel ik bijvoorbeeld, het koudbloedig en harde sfeertje,
de sneeuw, meer filmisch, betere vijanden, minder humor.

(De humor is leuk, vooral met die mascotte, maar hoort niet in de Max Payne franchise thuis).

Checkpoints:
Dat je zelf checkpoints kan maken is misschien wel handig, maar dat hoort gewoon op de een of andere manier niet thuis in een game voor de PS2/Xbox. Dat komt in mijn ogen een beetje onprofessioneel over en daar mee maak je het jezelf 'te' gemakkelijk, vind ik. Daarbij, dat hoort meer thuis bij de pc vind ik, alsof ze er geen moeite daar voor wilde doen om het een beetje moeilijker voor jezelf te maken, want ik hou wel een beetje van een moeilijke uitdaging.

De Laatste Vijand:
Ik vond het laatste level om tegen de laatste vijand boven op die glazen koepel te vechten een beetje tegenvallen voor een grote en lange game zoals deze. Het is te simpel. Het had wat spannender, mooier en deze game verdiende ook gewoon een veel betere vijand om op het laatste moment tegen te vechten. Dat vond ik een beetje tegenvallen, maar ook heel erg slecht was het ook weer niet, want dat zeg niet. Het is wel voldoende maar het had gewoon wat beter, mooier en wat spannender gekund voor een tweede deel van Max Payne.

De Muziek
De Muziek vond ik een beetje aan de vreemde kant. Als je Mona was kreeg je af en toe van die arabisch achtige muziek wat niet op zijn plaats hoort in deze game. Tijdens het schieten had er ook wel wat goede muziek er bij gemogen, iets wat je misschien meer in actie films hoort en zo. De muziek klinkt goed maar staat in deze game een beetje op de verkeerde plaats. Als ik het goed zeg, de Main-Theme (Het hoofd menu thema) was hetzelfde deuntje als bij deel èèn maar die klonk dan wel weer goed.
Het is misschien tot nu toe wel de beste Main-Theme uit de Max Payne franchise!

Veel Verbeterd:
Ik denk dat je dat al bijna zelf in kunt vullen, maar dit is wel mijn review! Ik vind tegenover het eerste deel van Max Payne deze game wel veel meer vooruit gegaan! Voornamelijk met de graphics en de afwerking van de game. Vooral Max Payne zelf ziet er veel realistischer en beter afgewerkt uit dan bij het eerste deel samen met alle andere personages. Dat er geen cutscenes zijn ingestopt vind ik niet erg. De sfeer blijft erg goed, met tussen haakjes ''de stripverhalen''. Maar dat maakt het ook een beetje uniek tegenover vele andere games. Iets wat denk ik nooit meer op deze wijze ooit nog zal terug komen.

Kortom:
Een wel zeer geslaagde, goed afgewerkte, game. Wat het eerste deel niet heb, heeft het tweede deel wel maar wat het tweede deel weer wel heb heeft het eerste deel weer niet.

Bijvoorbeeld:
Het eerste deel heeft een net iets betere sfeer wat het tweede deel niet heeft,
Het tweede deel heeft betere graphics wat het eerste deel niet heeft.

Dus? Wat Is Het Cijfer Dan?:
Heel toevallig gaat deze game dus ondanks die kleine minpunten onder hetzelfde cijfer als die van het eerste deel, dus een:

DONKERE 4.5.
--------------------------