Max Payne 2: The Fall of Max Payne (2003)

PC / PlayStation 2 / Xbox / Xbox 360
Shooter / Action

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Rockstar en 1C

Max Payne heeft de DEA verlaten en hij is weer teruggekeerd naar de NYPD. Als hij met een routineonderzoek bezig is komt hij erachter dat de doodgewaande Mona Sax nog in leven is. Max' reis door de nacht is verre van over.

AvMerode
Had hem dus origineel maar die wou niet vanwege cd, cd werd blijkbaar niet ondersteund door vista en windows 7.
Nu een illegale versie gedownload en hij werkt prima, gelijk 2x uitgespeeld in 2 dagen tijd.
Schaf de steam versie wel eens aan, maar ik weet dat deze illegale versie het in ieder geval wel doet.
Geweldig spel is het ook, als we een top20 hadden met gamesmeter, zou Max Payne 2 er zeker weten instaan.
Denk niet dat deel 3 hetzelfde niveau kan behalen, maar hij word wel goed, het is niks voor niks rockstar.
Rockstar heeft alleen vaak de gewoonte om die auto bot zo extreem overdreven neer te zetten, dus ik hoop niet dat de pc versie een console port word.

Misschien dat ik hem moet aanschaffen van Xbox live. Krijg nog steeds de kriebels bij de teksten die Max Payne naar je toe gooit
SPOILERS Einde SPOILERS

kiriyama
Het Funhouse level! Echt fantastisch. Qua (level)design is dit tweede deel ook een grote stap voorwaarts en qua sfeer komt het erg dicht in de buurt van het origineel. Ook de comic-cutscenes zien er beter/grauwer uit en Bullit-Time is wat minder langzaam waardoor je nu niet meer almachtig bent. Nice! Tel daarbij de vele TV shows op en betere pacing en deze kan straks deel 1 misschien wel uit m'n top 10 wippen. Hoop dat ze dit niveau het hele spel vast weten te houden.

Enige wat nog niet helemaal van hetzelfde niveau is als het origineel zijn de gesprekken tussen de bad-guys. Die waren in het origineel nog net even wat scherper en leuker en de sfeer was daar nog iets donkerder. Verder vermaak ik me (alweer) kostelijk.

avatar van Visie
@kiriyama

deze kan straks deel 1 misschien wel uit m'n top 10 wippen.

Deze deel wipt deel 1 inderdaad op alle vlakken!

Er bestaat trouwens ook DLC voor deze game in de vorm van twee extra chapters genaamd: Upper East Side en Mona's Playground die je kunt spelen bij de modus Dead Man Walking, nadat je de game één keer volledig hebt uitgespeeld.

Visie schreef:
@kiriyama

Deze deel wipt deel 1 inderdaad op alle vlakken!

Bij nader inzien toch niet helemaal mee eens. De eerste helft is echt videogame perfectie! De tweede helft laat echter wel wat steekjes vallen. Nog steeds geweldige kwaliteit, maar het moet toch echt in de shaduw staan van de eerdere hoofdstukken. MP1 blijft (nipt) de beste. Als ze het niveau van de eerste helft hadden kunnen aanhouden had ik nu een nieuwe nummer 1.

avatar van Visie
@kiriyama

Ai! Dat is niet best. Gelukkig vind ik deel 1 ook een geweldige game. Eerste helft van Max Payne 2 is inderdaad zeer indrukwekkend, en tweede helft is ook helaas 'ietsjes' minder. Beide zijn geweldige games en dus maakt het mij weinig welke beter is, want deel 1 is grandioos.

Op naar Max Payne 3 dan maar (die helaas een andere weg heeft ingeslagen).

avatar van dr channard
Kan je deze op Xbox live Marketplace aanschaffen ?

dr channard schreef:
Kan je deze op Xbox live Marketplace aanschaffen ?

Ja. Heb ik hem ook vandaan.

avatar van dr channard
Omg :O Snel downloaden dan :O Ik had vroeger enkel de demo gespeeld (10 keer ofzo want was er echt verzot van)

avatar van Thomas83
Dan is tien keer toch heel weinig juist?

Als jij dat vindt

avatar van Thomas83
Weet niet hoe lang die demo precies was, maar ik neem aan 1 of 2 levels of zo? Daar ben je zo doorheen.

avatar van dr channard
Wel 10 keer diezelfde omgevingen en game scenario's zien is best veel aangezien de variatie wat minder is in de demo

avatar van dr channard
Ik vind de eerste Max Payne toch wel beter dan deze, wat enorm vreemd is aangezien ik met deze ben opgegroeid (althans met de demo).

Wat zeker en vast beter is aan dit deel is de gameplay en de graphics. Uiteraard is het vanzelfsprekend dat graphics beter zijn dan het voorgaande deel, maar de physics in dit spel zijn enorm goed. De manier hoe mensen vallen, de lijken rollen, Max tegen alles aanstoot en dingen wegvliegen is geweldig. Komt nog bij dat de Bullet Time verbeterd is en veel meer fun biedt dan het voorgaande deel.

Wat dan weer minder is dan Max Payne 1 (naar mijn mening) , is het feit dat deze ietwat te lineaire levels heeft. Je komt soms drie keer terug op eenzelfde plaats en dat is jammer. De eerste had echt van die prachtige levels gebonden met de exacte sfeer die je nodig hebt in een Max Payne game. Er zaten dingen in waar ik echt van genoot (bijvoorbeeld dat Heidense tafereel , die vreemde zwervers die tegen zichzelf babbelen of de coole mansion missie). Hier had ik dat minder, maar er zaten wel goede stukken in. Zo vond ik de level in dat appartementencomplex net over genomen van zo'n coole detectivefilm (ik had een beetje het Se7en gevoel) , was het leuk om eens in het politiebureau te zitten, en waren de droomsequences toch minder irritant dan het eerste deel.

Verder vind ik het wraakverhaal in één gewoon veel cooler dan het liefdesverhaal in deel twee. Waar je in het eerste deel een soort van 'vibe' krijgt om de klus te klaren door je te wreken, is het verhaal in The Fall Of Max Payne een beetje een 'dragger'. Na een tijdje heb je genoeg en dat is jammer.

Toch blijft dit een geweldig spel ware op het gebied van gameplay en graphics. 4*

avatar van Realistic Gamer
REVIEW: Max Payne 2: The Fall of Max Payne
---------------------------------------------------------------
Als ik echt eerlijk moet zijn vond ik over het algemeen Max Payne (2001) Beter dan deze.

Reden tot aanschaf:
Misschien valt het je al een beetje op vanwege mijn avatar dat het logo is van Rockstar Games, maar ik ben een beetje fan geworden en een verzamelaar van alle Rockstar Games spellen, (behalve voor het jaartal 2001 en de Manhunt serie na dan) dus wilde ik ook naast Max Payne (2001) ook het tweede deel hebben, (even voor de duidelijkheid) zoals ik al: Max Payne 2: The Fall of Max Payne.

De Sfeer:
De sfeer is een beetje hetzelfde gebleven. Het is een heerlijk, donker en hard sfeertje net als bij Max Payne (2001) Maar net iets minder. Het is allemaal een beetje iets te eentonig en ik miste gewoon dat echte Max Payne sfeertje. Daar mee bedoel ik bijvoorbeeld, het koudbloedig en harde sfeertje,
de sneeuw, meer filmisch, betere vijanden, minder humor.

(De humor is leuk, vooral met die mascotte, maar hoort niet in de Max Payne franchise thuis).

Checkpoints:
Dat je zelf checkpoints kan maken is misschien wel handig, maar dat hoort gewoon op de een of andere manier niet thuis in een game voor de PS2/Xbox. Dat komt in mijn ogen een beetje onprofessioneel over en daar mee maak je het jezelf 'te' gemakkelijk, vind ik. Daarbij, dat hoort meer thuis bij de pc vind ik, alsof ze er geen moeite daar voor wilde doen om het een beetje moeilijker voor jezelf te maken, want ik hou wel een beetje van een moeilijke uitdaging.

De Laatste Vijand:
Ik vond het laatste level om tegen de laatste vijand boven op die glazen koepel te vechten een beetje tegenvallen voor een grote en lange game zoals deze. Het is te simpel. Het had wat spannender, mooier en deze game verdiende ook gewoon een veel betere vijand om op het laatste moment tegen te vechten. Dat vond ik een beetje tegenvallen, maar ook heel erg slecht was het ook weer niet, want dat zeg niet. Het is wel voldoende maar het had gewoon wat beter, mooier en wat spannender gekund voor een tweede deel van Max Payne.

De Muziek
De Muziek vond ik een beetje aan de vreemde kant. Als je Mona was kreeg je af en toe van die arabisch achtige muziek wat niet op zijn plaats hoort in deze game. Tijdens het schieten had er ook wel wat goede muziek er bij gemogen, iets wat je misschien meer in actie films hoort en zo. De muziek klinkt goed maar staat in deze game een beetje op de verkeerde plaats. Als ik het goed zeg, de Main-Theme (Het hoofd menu thema) was hetzelfde deuntje als bij deel èèn maar die klonk dan wel weer goed.
Het is misschien tot nu toe wel de beste Main-Theme uit de Max Payne franchise!

Veel Verbeterd:
Ik denk dat je dat al bijna zelf in kunt vullen, maar dit is wel mijn review! Ik vind tegenover het eerste deel van Max Payne deze game wel veel meer vooruit gegaan! Voornamelijk met de graphics en de afwerking van de game. Vooral Max Payne zelf ziet er veel realistischer en beter afgewerkt uit dan bij het eerste deel samen met alle andere personages. Dat er geen cutscenes zijn ingestopt vind ik niet erg. De sfeer blijft erg goed, met tussen haakjes ''de stripverhalen''. Maar dat maakt het ook een beetje uniek tegenover vele andere games. Iets wat denk ik nooit meer op deze wijze ooit nog zal terug komen.

Kortom:
Een wel zeer geslaagde, goed afgewerkte, game. Wat het eerste deel niet heb, heeft het tweede deel wel maar wat het tweede deel weer wel heb heeft het eerste deel weer niet.

Bijvoorbeeld:
Het eerste deel heeft een net iets betere sfeer wat het tweede deel niet heeft,
Het tweede deel heeft betere graphics wat het eerste deel niet heeft.

Dus? Wat Is Het Cijfer Dan?:
Heel toevallig gaat deze game dus ondanks die kleine minpunten onder hetzelfde cijfer als die van het eerste deel, dus een:

DONKERE 4.5.
--------------------------

avatar van KoomBa
Dit spel vond ik vroeger echt uber vet. Met die cartoons, slow-motion kills, dat verhaal en die voice van Max past er ook goed bij Ik ben wel benieuwd hoe die gaat bevallen dan na zo veel jaar

avatar van drezic
Och, man ik mis deze game. Max Payne 3 was echt niet hetzelfde. De donkere sfeer, de cartoon graphics, deze game was uniek. Ik pink een nostalgisch traantje weg *snif*

avatar van nintendo
hopelijk gaat deze ook op de ps store komen om te kopen voor de ps4.

SeptuSword
Als we het hebben over backlogs. Wat ben ik blij dat ik gister deze game heb gespeeld. Ik had geen idee dat lineaire games met een fantastisch verhaal en gameplay bestonden in de tijd van de PlayStation 2. Deze game was zijn tijd ver vooruit.

Noir York City, heb enorm genoten van begin tot einde. Grimmige, duistere toon met hier en daar zelfbewuste beelden op de televisie. Met een onverwacht stukje met Vinnie Gognitti, ik heb mij kapot gelachen.

Klassieker!!

avatar van nintendo
Gaat deze nu echt geen remasterd version krijgen voor de ps4 in de store net zoals de gta's, en de eerste payne?

avatar van Waackx
nintendo schreef:

Daar wacht ik al jaren op, sinds de PS3 vind ik dat al vreemd, dus hoogstwaarschijnlijk niet.

Waackx schreef:

Zo rot!! Als ze dit doen wauw ben er als eerste bij! Dit lijkt mij gewoon een fantastisch idee! Als ze manhunt hadden gedaan (wat ik niet goed vind) hadden ze die mogen laten, en gewoon dit briljante 2de deel kunnen doen. Maar ja vrijdag resident evil village dus dat zal de pijn zeker verzachten