Tom Clancy's H.A.W.X. (2009)

Alternatieve titel: Tom Clancy's HAWX

Apple iOS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Flight / Action

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Het jaar luidt 2012. Oorlogen woeden door het hele land. De strijdende regeringen hebben echter moeite hun legers te bemannen. Uit nood huren ze daarom allerlei Private Militairy Companies (PMC's) in, oftewel doorgewinterde huurlingen die zich uitlenen aan de hoogste bieder. In de game Tom Clancy's H.A.W.X. ben jij één van hen en maak jij in jouw gevechtsvliegtuig de hemel onveilig. Het Kunstmatige Intelligentie Systeem (hier ERS) vormt het brein van jouw vliegtuig en dient als radar. Het ontdekt op jou gemunte raketten, brengt het totale schadeplaatje in kaart, helpt jou mikken en verzorgt tactische informatie tijdens de missie. Bovendien staat dit systeem aan de basis van jouw voice command system waarmee jij jouw wingmen razendsnel van orders voorziet. Voltooi alle missies en probeer een einde te maken aan de oorlogen.

Rujar schreef:
Wat ik aan reviews gelzen heb is dat heleas we het geval en de AI van je teamgenoten zijn bedroevend.

Graphisch schijnt het echt top te zijn. Ben benieuwd, adhv de demo was ik er niet echt kapot van.
Ik vond de demo er grafisch anders ook niet bepaald goed uitzien. Een topper zal het wel niet worden, volgens mij.

Rujar schreef:

Graphisch

avatar van Florsi Florsa
Wel een aardig spel. De graphics zijn vanaf 3 km hoogte prima, alleen is het van dichtbij (1 km of lager) niet erg mooi, gewoon google-earth achtig met hier en daar een 3D-gebouw. Ook is het spel niet heel erg realistisch, maar ik denk niet dat dat wat uitmaakt, aangezien het verder erg leuk is. Op hard is het misschien net iets te makkelijk, misschien dat elite leuker is.
De variatie in de missies is ook wel aardig, er zijn verschillende typen zoals alle vijandelijke troepen vernietigen, een bepaald vliegtuig escorteren, troepen begeleiden of radars uitschakelen.
Hoewel je aardig wat missies hebt, heb ik de campaign in ongeveer 5 uur wel uitgespeeld. Klein minpuntje dus.

ik vind de graphics goed te doen, maar die gameplay...

nee, dat is echt 10 keer niks, jammer jammer

avatar van rpger
Ze zijn beduidend minder enthousiast op gametrailers

Gametrailers.com - Tom Clancy's H.A.W.X. - Review HD

avatar van Florsi Florsa
Valt wel mee, toch? 3 sterren tegenover een 6,9.

Game die weinig van je pc vergt, maar daardoor qua graphics zwaar onder de maat is. De besturing is redelijk eenvoudig. Mijn verwachting was dat de besturing lastig zou zijn en technisch, maar dit is helaas niet zo ==> 2

gisteren gekocht en hij is top!!

Ik vind het een vernieuwend, goed en mooi spel...topper

avatar van KKOPPI
ga hem morgen downloaden, lijkt me wel leuke game

avatar van KKOPPI
Met het toetsenbord is hij inderdaad maar een 2.25 waard, maar ik heb onlangs een Logitech Extreme 3D pro gehaald, nu kan ik niet meer stoppen met spelen

Taken
Ik kan me heel erg goed vermaken met deze game ik heb de laatste flight game die ik speelde was Ace Combat 5 sqadron Leaderop de PS2.
Ik ben al fan vanaf de eerste Ace Combat op de PSX waar op ik alle drie de games gek speelden, later kwam de verbluffende AeroWings uit op de Dreamcast wow het kwam op het zelfde neer als Ace Combat maar wat een vooruitgang op de graphics.

Gelukkig komt HAWX op het zelfde neer als op deze games, en vooral de optie om dit genre online te spelen op een console is subliem, maar ik had toch iets meer van de graphics verwacht ongeveer die zelfde wow die ik had toen ik van 32 bit naar 128 bit ging, nog steeds heb ik het gevoel dat ik over een foto vlieg als ik een beetje te laag vlieg.

Een groot voordeel van deze game zijn checkpoints bij Ace Combat 5 speelde ik soms een level van 10 minuten en vervolgend crashte ik waardoor ik alles op nieuw kon doen, gelukkig is het met deze game verleden tijd.

Ik ben pas bij de derde level, en een aantal online potjes dus
voorlopig geef ik de game een 4- ik zou wel een willen dat Ace Combat 7 (Xbox360) uitkwam op de PS3.

Oke dan! Gekocht en binnen paar uur uitgespeeld. (op normal) Zaten best nog lastige levels bij. Alleen jammer dat het geen uitdaging was.

Gelukkig is het echt een arcade flight game. Besturing is dus heerlijk eenvoudig, die je na 5 minuten helemaal onder de knie hebt. Heerlijk blazen door de lucht en hier en daar bommetje droppen.

Leuk (standaard) level systeem om beter vliegtuigen en rakketten te unlocken. De xp point moet je behalen door opdrachten te volooien, uiteraard de missies maar ook door bijvoorbeeld een 100 vliegtuigen neert halen of 30 gronddoelwitten te vernietgen met je cannon. Hier zit dus vooral de replay waarde in.

Zoals gezegd zit er gelukkig nog genoeg replay waard in, plus als ik elite en hard ook heb uitgespeeld ga ik mij even online wagen. Waardoor ik met deze game zeker boven een goed gemiddelde uitkom qua speelduur.

Minpunten... tja graphisch niet echt helemaal top. Je kan door bomen (pixels) vliegen. Waande mij even terug in de pentium 1 tijdperk. Zolang je hoog in de lucht zit ziet het er wel prachtig uit. (Volgens mij zijn de lokaties waardheidsgetrouw nagemaakt) Geluid is ook zeer gemiddeld. Tussenfilmpjes kunnen echt niet meer. Ziet er ook echt niet uit gewoon.

Echter de minpunten maken de game voor mij niet echt veel minder. Maar met een 3,5 ster ben ik denk niet te streng geweest. Dus op zich een zeer vermakkelijk! Alleen ben ik nog steeds van mening dat 65 euro tot aan de redelijke dure kant is. Maar goed wellicht dat ik het online ook helemaal kapot ga spelen.

joeri592
maar een paar uur en dan heb je het uitgespeeld rujar?? wat is een paar uur 2 uurtjes of toch wel 8 a 10 uurtjes

284
Ik sluit me helemaal aan bij de tekst van Rujar.

De controls zijn gewoon de standaard console controls die we bij de eerdere flight arcase/sims hebben gezien, en extra toevoeging hier op is de assistance off mode waarbij je je vliegtuig van een soort zijaanzicht kan besturen waardoor je je vliegtuig beter kan besturen in een lucht gevecht.

De verschillende levels zijn afwisselend, maar één maal in een level is er weinig afwisseling het is dat net ene dat een level net iets anders maakt dan de ander maar al gauw komt het weer neer op de basis.

Wat ik dus mis is de afwisseling in de level zelf zoals bij de latere Ace Combat games waar je b.v.b. tijdens de gevechten opeens de waarschuwing krijgt om snel boven een bepaalde hoogte te vliegen omdat er een raket inslag komt gevolgt door een wat meer spectaculair cut scenedan bij hawx zijn terug te vinden.

De Story line zie je terug in de levels en daar moet je het van hebben, er zitten toch wel een paar top bedachte levels tussen waaronder de invasie tegen gaan in Wasington Viegtuigen afschieten en daarna wat tanks helaas buiten dit niks extra's.

Er zit weinig uitdaging in deze game zelf heb ik de game op normal uitgespeeld, ik speel de game nu op elite (Moet misschien nog 'één of twee levels meer ik weet niet meer welke) en ik kan weinig verschil merken tussen beiden volgend mij is het enigste dat je minder vaak geraakt kan worden, dus hier de tip voor als je nog aande game moet beginnen begin de game op elite.

Online is ook mager je kunt kiezen uit deadmatch of een coop story mode, ik had liever gezien dat ik b.v.b. een doel moest beschermen of verdededigen.

Als hier een tweede deel van komt verwacht ik dat al deze minpunten zijn verholpen en er een flight arcade/sim komt die gelijkwaardig is aan Ace Combat.

Ik vermaak me nog steed met deze game, maar dan ben ik een groot fan van het genre daarom vindt ik buiten mijn critiek deze game meer dan vemakelijk maar dat komt omdat ik verder niks heb op de PS3 in dit genre, mocht je overwegen om de ze game op de XBOX 360 te kopen raad ik aan om voor Ace Combat te gaan, en heb je een geweldige ervaring overgehouden op Ace comat games kan je deze game gewoon kopen het geen Ace Combat maar wel een redelijk goede game in een zeldzaam genre op consoles.

joeri592
leuke reviews btw rujar en 284!
niet te lang, dat vind ik altijd leuker om te lezen, als het te lang is lees ik het vaak niet maar deze 2 zijn precies goed

Thanks Joeri.

Ja uitgespeeld in 5 a 6 uurtjes in normal (hard en elite trowuens ook in 5 a uurtjes) Al heb je dan wel training van normal nodig om elite en hard in 5 uur uit te kunnen spelen) Dat assistance off mode is een aparte manier vanm besturen, maar eenmaal onder de knie kan je niet zonder (zeker ergens op het einde als je de AWACS moet beschermen.

Online merk ik gewoon dat ik nog een groentje ben (net zoals bij een COD) Je word aan alle kanten beschoten en de off mode werkt hierbij ook niet altijd (5 rakketten ontwijken is lastig )Zoals 284 zegt het is jammer dat je zo weinig online mogelijkheden hebt. In de ccop mode is het wel weer tof, omdat de AI van de CPU gestuurde wingmans wel eens te wensen overlaat.

Maar zeker in het genre is het wel een aanwinst. Al verwacht je van een Tom Clancy wel een betere storyline.

Oh ja pluspunt het is echt het gewelidge aanbod aan vliegtuigen met ieder hun eigenschappen (kan ook eindelijk een keer in de veel besproken JSF vliegen Zijn mijn belastingcenten in ieder geval goed besteed )

joeri592
het lijkt me echt een leuk spel, 60 euro vind ik wel veels te veel maar ik haal hem een keer uit de budgetbak, heb jij er 60 euro voor betaald rujar?

Ja ik heb er 'helaas' 64 euro voor betaald

Ik zoek iemand die samen met mij de coop wil doen om dat irritant ‘there is no I in team’ te halen. (PS3) Ik wordt gek van al die gasten die een missie zo snel mogelijk willen uitspelen en daar haal je deze opdracht dus niet mee.

284
Ik wil je wel even helpen als ik online ben je kan me aanmelden onder Anthonisse, misschien dat ik vanavond na 11e online ben.

Oke handig Word er gek van namelijk.

284
Je moet maar even kijken waneer ik online ben en dan kan je altijd een uitnodiging sturen

Oke Anders komt het wel een keer.

lol, ook voor de wii

Ik verschoot er ook wel eventjes van, haha!

avatar van FENDERSTRIKE
jammer dat je zoveel achievements met xbox live gold moet halen

avatar van codey123
Ze kunnen het bewerken want dit is nu ook te spelen op iPhone/ iPod touch. heb daar vel lol mee gehad op ipod alleen had binnen een dag uitgespeeld.