Pro Evolution Soccer 2009 (2008)

Alternatieve titel: PES 09

Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Pro Evolution Soccer 2009 is de nieuwste telg in de PES-reeks en is op visueel gebied sterk verbeterd. Tevens zullen spelers de mogelijkheid krijgen om de game aan te passen naar eigen smaak. Verder zijn er nieuwe moves, verbeterde besturing en zal het online gedeelte een belangrijke rol gaan spelen. Je kan deelnemen aan diverse landelijke competities, internationale toernooien en toernooien voor landenteams. Nieuw is de uitgebreide modbaarheid van spelers en teams en de verbeterde grafische engine.

reijersen schreef:

En dat is dus gewoon hetzelfde gebleven

Hoe weet je dat?

avatar van Thomas83
Dat zijn inderdaad de verhalen in de previews, erg teleurstellend en echt ontzettend dom van Konami. Alleen de onderhandelingen schijnen wat uitgebreid te zijn.
Maar veel footy-fans zijn nogal graphicsgeil, dus wat dat betreft is die CL-licentie een grote troef. Alleen dan weer klungelig als ze hem niet in de Masterleague stoppen, zoals de geruchten zijn.

Thomas83 schreef:

Spontaniteit? Je bedoelt enthousiasme?

Dat bedoelde ik idd, my bad.
Nou ja, ik zeg ben enthousiast onder voorbehouden, ik zei immers "schijnt weer de goede weg te zijn ingeslagen". Dat is iets wat uit meerdere previews naar voren komt, dat Konami weer terug naar de basics schijnt te zijn gegaan, en dat PES 2009 een beetje op een opgepoetste PES 5 zal lijken.

Van wat ik gezien heb heeft het meer weg van een gepolijste PES 2008.

avatar van Edwin Pindahaai
De hoes is er in ieder geval op vooruit gegaan, met 's werelds mooiste voetballer.

avatar van gemaster
Thomas83 schreef:

Als ze hem niet in de Master League stoppen heb je er helemaal geen reet aan. Wat een domme aankoop zeg. Besteed dat geld van die CL licentie liever aan een fatsoenlijk spelersonderzoek waardoor je kan zien wat de hardcore PES-ers nu eigenlijk willen.

Maargoed, ik koop het spel toch wel. Maar als ik hem illegaal zou kunnen krijgen zou ik het doen, puur om Konami te pesten.

avatar van berry1908
Kheb net fifa 09 demo gespeeld ziet er leuk uit maar ik hoop dat ik het zo duidelijk zeg: Het is geen Pes

Kooshiba
Zou de PES 2009 Demo deze week niet uitkomen?

avatar van berry1908
Ja hij zou tegelijk met Fifa komen maar dat is niet gebeurt. Ik las net ergends dat de demo dezelfde week uitkomt als het spel zelf.

avatar van Thomas83
Het was slechts een gerucht dat de demo op dezelfde dag als die van FIFA zou worden uitgebracht, als verrassende zet, naast de CL-licentie.
Dat de demo pas in dezelfde week als het spel zelf uitkomt lijkt me heel sterk.

Naomi Watts schreef:

Van wat ik gezien heb heeft het meer weg van een gepolijste PES 2008.

Wat bedoel je dan precies met gezien? Filmpjes en screenshots die je hebt gezien? En ook previews die je hebt gelezen?
Die laatste spreken in elk geval bijna allemaal over een soort opgepoetste PES 5. Maar als je naar filmpjes en screens kijkt zie ik weinig verschil met PES 2008. Dat is iets wat ik elk jaar heb eigenlijk, daarom zeggen ze me ook niet zoveel. Volgens WENB zijn de filmpjes ook niet helemaal representatief omdat de demo op Leipzig een vroegere en veel mindere beta was dan die zij hebben gespeeld.

gemaster schreef:

Wat de fans willen weten ze wel, maar vraag is waarom ze er weinig mee doen.
En misschien haal ik hem ook wel illegaal binnen. Dat is bij PES eigenlijk een beetje mijn gewoonte geworden. Eerst illegaal binnenhalen en een tijdje uitproberen, en pas als het me echt bevalt, ik het echt een vooruitgang vind, geef ik er geld aan uit.

joeri592
ik vind de cover 3 keer niks...

Thomas83 schreef:

Ingame beelden en voornamelijk previews. Vooral Guillermo Vicente Garcia is een reviewer wiens mening ik hoog in het vaandel heb staan.

PES blijft elk jaar een beetje dezelfde look maar gepolijster. Ik slik dat niet als zoete koek. Been there, done that.

Toch mag dat niet als legitieme reden gebruikt worden. Een mindere beta maakt het niet beter dan PES 2008 maar een verbeterde versie maakt het weer een gepolijste PES 5 (wat voor velen het beste deel is). Bovendien vind ik het wel erg cheap om nu terug naar de basics te gaan en deeltje 5 een polijstbeurtje geven.

Ik ben er toch al uit welke het gaat worden. Ik ben Seabass en zijn mannen een beetje zat. Het was leuk voor even maar ze blinken uit in het gebrek aan diversiteit, creativiteit, sfeer neerzetten en zo kan ik nog wel even doorgaan.

1,5
Hoe zit het met de Edit mode dit jaar? Als die zoals deeltje 5 word dan: .

Naomi Watts schreef:

Die naam zegt me weinig moet ik bekennen.
Maar in de previews die ik heb gezien is het een van de conclusies die steeds weer naar voren komt dat Konami teruggaat naar de basis met PES 5-achtige gameplay, alleen dan opgepoetst.

Dezelfde look vind ik helemaal niet zo'n probleem, al moet er wel echt vooruitgang geboekt worden, zodat je kunt spelen over een nieuwe game. Anders geef ik mijn geld er niet aan uit.
Maar ik heb aan de andere kant er weer een hekel aan als ze goede dingen laten vallen. Bij FIFA haatte ik het altijd hoe ze elke editie weer de helft door de plee spoelden.

Nou ja, ik wil eerst het spel eens spelen voordat ik ga een definitief oordeel ga vellen. Lijkt me ook het meest voor de hand liggende.
Maar Konami heeft echt veel goed te maken.

Marcellussss schreef:
Hoe zit het met de Edit mode dit jaar? Als die zoals deeltje 5 word dan: .

Die schijnt weer vrij uitgebreid te zijn. Een nieuwe extra die me erg interesseert is dat je zelf stadiongeluiden kunt toevoegen.

Thomas83 schreef:

Die naam zegt me weinig moet ik bekennen.

Spaanse reviewer, dus niet zo vreemd.

Uiteraard maar ik krijg dan vaak wel een been there, done that gevoel. En het voelt dan eigenlijk alsof je 60 euro voor een simpele update uitgeeft.
Anders geef ik mijn geld er niet aan uit.

Ja, klopt. Heb ik vroeger ook wel eens last van gehad ja. Als je iets goed weghaalt moet je er geen crappy element voor in de plaats zetten.

Maar Konami heeft echt veel goed te maken.

Ik ook hoor alleen weet ik bijna zeker dat mijn meeste speeluren in Fifa plaats zullen vinden.

Don't mind me, ik ben nog erg 'pissed off' voor die 60 euro die ik aan 2008 uitgegeven heb.

Thomas83 schreef:

Dat zou heel mooi zijn. Ik ben altijd al verliefd geweest op de heerlijk uitgebreide edit mode van Konami die voor mij de gebrek aan licensies goed maakt. Stadiongeluiden zat al in een eerdere versie trouwens, ik dacht PES 6.

Maar goed, die edit mode alleen haalt me nog lang niet over. Graphics zijn minder, lincensies (= een enorm gebrek aan teams) zijn ruk met een CL waar je waarschijnlijk niets aan hebt etc etc. Ik hou het waarschijnlijk wel op PES 6 op de PS2.

Naomi Watts schreef:

Spaanse reviewer, dus niet zo vreemd.

Ok, maar is hij bekend van een grote gamesite of PES-fansite zo?

Dat gevoel heb ik ook altijd, sowieso bij alle footies wel eigenlijk. Vandaar dat ik altijd wat terughoudend ben met kopen, en eerst maar de boel uitgebreid uitprobeer met een wat minder legale versie.

Inderdaad. Vaak proberen ze bij EA en Konami ook te scoren met een hip nieuw element als de blikvanger van de nieuwe versie zeg maar, en daar wordt dan een hoop bombarie over gemaakt terwijl het vaak in de praktijk weinig voorgesteld. Heb bijvoorbeeld nog nooit wat gemerkt van dat zogenaamd geweldige Teamvision.

Kan ik me heel goed wat bij voorstellen. Misschien download ik de demo van FIFA 2009 dit weekend nog wel.
Al ben ik niet zo'n fan van twee footies tegelijk spelen, omdat je dan de controls met elkaar gaat verwarren etc. En als je die niet echt 100% beheerst krijg je ook geen optimale indruk van hoe het spel speelt.

1,5
Ik heb zo'n gevoel dat de demo van PES nog wel even op zich laat wachten hoor.

Waarom zou je in hemelsnaam deze game kopen, ik koop vaak een voetbalspel en sinds een paar jaar PES maar deze game is een kopie van pes 2008 alleen iets meer gepolijst. Het verschil is een CL-mode... so wat ze hebben een contract voor vier jaar met de UEFA koop wel PES 2011

1,5
CL zit ook in Fifa, maar dan onder een ander naampje. Gewoon doen alsof er CL staat, zoals veel PES-fans (ik inbegrepen) ook al jaren deden

avatar van Thomas83
Ik hoop trouwens dat in de CL ook de CL-hymne is te horen tijdens de opkomst van de spelers en zo. Dan kom ik echt al helemaal in de juiste sfeer.:)
Qua lay-out van weergeven van de opstellingen en zo klopte het al helemaal zag ik.

%%%%%%
Marcellussss schreef:

Jaa inderdaad op Pes 2008 zijden ze ook dat er CL is maar het heet gewoon europacup geloof ik

Crespo09 schreef:

Er is geen één voetbal die het drastisch veranderd. Er is letterlijk gezegd dat Fifa 09 identiek is met Fifa 08, er zijn alleen 250 verbeteringen, ik als pes fan boy vind de demo van fifa super dus ik zal het erg moeilijk krijgen.

Pes 09 heeft verschrikkelijk veel nieuwe verbeteringen zoals de become a legend en de grafics vind ik er ook super uitzien. Het enige waar ik bang voor ben is dat de online play weer verschrikkelijk zal zijn. Konami is er ook niet in geslaagd om ik dacht dat het metal gear solid was, een goed lopende online play van te maken dusjah.

avatar van Zuzuu
Is er al een demo van PES 09? Zo niet, wanneer dan wel?

avatar van Thomas83
Nee, is er nog niet. Een datum van uitkomst is ook niet bekend voor zover ik weet.

ik sluit me aan bij berry 1908. Ik ben een pes fan boy, maar dit jaar ( na het spelen van de demo ) kwam er toch een twijfel in mij op om misschien dit jaar toch over te gaan naar fifa 09. Ik wil eerst de demo van pes hebben gespeeld om te oordelen.
Denk dat i uiteindelijk toch weer ga voor pes. Maar de twijfel is een compliment naar fifa.

0,5
Inderdaad, PES fanboys zijn wel erg trouw van aard en gaan niet snel over naar Fifa. Hebben ook niet snel een goed woordje over voor Fifa maar dat zijn idd geweldige complimenten. Die neem ik als Fifa fanboy graag in ontvangst.

Hahaha mooi gezegd

avatar van Thomas83
Eerder deze week is de officiële site van het spel online gegaan, valt overigens nog weinig op te zien:

Verder nog een filmpje waarin je iemand door de menu's ziet bladeren, en je kunt ook de Champions League-intro nog zien. Helaas zonder in-game geluid.

%%%%%%
Wel lullig dat de UEFA Champions Leage appart staat en niet bij masterleage

Thomas83 schreef:

Dat hoop ik nou ook idd! met dat muziekje enzo..!

Maare dus het is niet zo dat als je 1e wordt van bv nederland dat je automatisch naar de champions leauge gaat?? Zo hoort het eigelijk te gaan natuurlijk, maar dat is nog nooit zo geweest ofwel?