Pro Evolution Soccer 2009 (2008)

Alternatieve titel: PES 09

Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Pro Evolution Soccer 2009 is de nieuwste telg in de PES-reeks en is op visueel gebied sterk verbeterd. Tevens zullen spelers de mogelijkheid krijgen om de game aan te passen naar eigen smaak. Verder zijn er nieuwe moves, verbeterde besturing en zal het online gedeelte een belangrijke rol gaan spelen. Je kan deelnemen aan diverse landelijke competities, internationale toernooien en toernooien voor landenteams. Nieuw is de uitgebreide modbaarheid van spelers en teams en de verbeterde grafische engine.

avatar van kArIzMa_TuRk
Voor meer screenshots, klik hier.

avatar van Edwin Pindahaai
Hm, dat ziet er toch weer wat gepolijster uit. Het publiek en het veld bijvoorbeeld.

Joël
Alle competities uit PES2008 keren terug: Engeland, Frankrijk, Italië, Nederland & Spanje, van de losse clubs maakt Bayern Munich plaats voor Zenith St Petersburg en de gelicenseerde Engelse clubs zijn ditmaal Liverpool & Man Utd. Ook is er een nieuwe mode toegevoegd, de Become a Legend-mode. Je maakt een eigen speler en bestuurt alleen deze in een soort jeugdteam waarin je ervaring op moet doen. Speel je goed dan verdien je interesse van de echte clubs en deze kunnen je contracten aanbieden. Tot slot is de Master League helaas weer veel van hetzelfde, zelfs de menuutjes zijn ongewijzigd.

avatar van Edwin Pindahaai
Jammer dat Bayern München er niet op zal zitten. Zenit is daarentegen wel leuk, maar ik verwacht niet dat ik daar veel mee ga spelen.
Become a Legend lijkt op dezelfde soort modus van Fifa.

Uiteraard wordt dit een zekerheidje.

Ik bid wel dat de keepers eindelijk kunnen keepen en dat je buitenspelers diep gaan als je dat zou willen...

Daarnaast wat betere graphics en uiteraard Ajax en Nederland met de goede namen en selecties. Dan redt ik het wel een tijd.

En owjaaa, zorg ervoor dat een wedstrijd tegen de computer eens eerlijk lijkt. Altijd als je tegen de pc speelt scoren ze uit een corner, vrije trap of een standaard aanval waar je vaak niks tegen kan doen. Erg nep en frustrerend. Sta je 1-0 voor en verdiend, verlies je 1-2 door 2 kutmomentjes.

avatar van gemaster
Dat ze de online mode eens fixen. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wel vaak online aan het spelen ben en dat ik nu wel gewend ben aan de lag, maar eigenlijk is het geen stijl.

%%%%%%
Eindelijk ik heb er zin in
Hopen als de spelers wat meer hun eigenzijn
En de transfers wat realistieser
En online mag natuurlijk een stuk beter

Manny Calavera schreef:

Realistischer kan toch niet. Hoe vaak gebeurt dit in het echt?

Verschil dat het bijna elke keer is...

Gister speelde ik PES 2008 weer, het WK en Nederland (ik) moest tegen Brazilie. Ik speelde zeer behoorlijk, maakte van 0-1 weer gelijk en net als je denkt beter te zijn koppen ze 2 corners binnen en schieten ze een vrije trap raak. Rust: 4-1 voor hen. Ja, dan kan ik wel met de controller gaan smijten. Dat is trouwens ook frusterend, bepaalde teams en spelers zijn echt super overrated met statistieken. Brazilie is bijna niet te pakken, Ronaldinho voorop.
En dat terwijl mijn Nederland ook zulke slechte spelers niet heeft.

Kortom, maak duels tegen de CPU eens aantrekkelijker.

%%%%%%
Inderdaad Ronaldinho is veelste overdreven ook online is hij zowat niet te stoppen
Net als die Adriano die van superver een bal erin kan schieten

Joël
Nou nou wat overdreven. Zo geweldig is de CPU sowieso niet al geef je ze de beste spelers. Standaard situaties zijn ook gewoon naar behoren te verdedigen.

Joël schreef:
van de losse clubs maakt Bayern Munich plaats voor Zenith St Petersburg

Wat er op neer komt dat Mark van Bommel zeer waarschijnlijk niet op het spel te vinden zal zijn. Maar ach, het is toch maar een zwaar overschatte jongen.

avatar van mnrk
Dit is HET voetbal spel waar ik naar uitkijk...nieuwe/betere graphics (publiek nu eens goed in beeld).

En wat betreft Van Bommel, deze zal toch wel bij oranje erbij zitten (nieuwe bondscoach).

Ik kan niet wachten op de eerste duidelijke in-game beelden of een demo hiervan te spelen.

Joël
Je hebt een kans dat Van Bommel tussen de "secret players" zit, die je vrij kan spelen/kopen in de PES Shop. Dat is namelijk in vorige edities wel meer het geval geweest met bekende spelers die geen vertegenwoordigde club hadden in het spel (Kurányi PES2008).

1,5
Bij mij zitten ze gewoon bij Free Transfers (Van der Vaart enz). Beckenbauer, Bergkamp, Cruijff en dergelijke moet je vrijspelen in de PES-shop.

%%%%%%
Op dit plaatje hebben ze geen rug namen
Hoopelijk hebben ze dat wel in de game.

avatar van mnrk
Bij pes2008 was dat ook niet zo...speelde met River Plate de masterleague en ook die hadden geen namen achterop.
Persoonlijk hoop ik dat het bij deze wel is...

1,5
Wat raar dat zo'n simpel detail mist in PES 2008. Was mij niet echt opgevallen (heb hem dan ook niet vaak gespeeld).

avatar van Thomas83
Het had mijn post kunnen zijn.
Er is vandaag trouwens een hoop bekend geworden over deze PES. Maar beetje verwarrend want ik hoor best uiteenlopende verhalen. Iedereen is het er wel over eens dat dit een vooruitgang is ten op zichte van PES 2008, maar dat is ook niet zo moeilijk.
Er wordt gesproken van een PES die terug gaat naar zijn roots.

avatar van Naomi Watts
0,5
Ja maar vooral vorig jaar bleek dat je random verhalen en vooral uitspraken van Seabass niet serieus moet nemen. Ze kunnen lullen als brugman maar het resultaat is er nog lang niet na. PES 2008 was natuurlijk een wanprodukt eerste klas maar PES is de laatste jaren al helemaal de weg kwijt. Het niveau van 3 en 4 moet weer terugkomen, ik zie dat helaas niet gebeuren. En laat ze nu dan wel een echte next-gen PES uitbrengen. Ik verwacht weer een zware dobber.

1,5
Ik geloof ook inderdaad niets meer totdat de demo verkrijgbaar is.

avatar van Thomas83
Ik ga natuurlijk niet puur af op wat Seabass en andere mensen van Konami zeggen, dat is geen objectieve bron. Al wil het nog niet zeggen dat ze ongelijk hebben. Seabass was kritisch over PES 2008.
Het gerucht dat Konami voor dit deel een Champions League-licentie heeft wordt trouwens iets hardnekkiger:

Maar ik reken er niet op. Zou wel erg grote stunt zijn.
Als het deze PES weer niks is stap ik over op FIFA denk ik. Sowieso wil ik de demo van beide footie's uitproberen.

avatar van berry1908
Ik ben zeer benieuwd naar dit spel. Zoals Naomi Watts al zei pes 08 was een spel dat gewoon niet af was. Heel de tijd die haperingen en online sloeg nergends op.

Konami moet gewoon pes 5 namaken, dat spel was hemels. Daar kon je nog superleuk editen enz.

Ik kan niet wachten op pes 09 want ik denk dat ze hebben geleerd van hun fouten!!!

%%%%%%
Hier word ik niet echt vrolijk van

avatar van Thomas83
Ach, die trailers van PES zijn sowieso altijd al kut, daar zou ik niet teveel op afgaan.
En volgens de verhalen gaat Konami terug naar de basics en heeft vooral naar PES 5 gekeken, de PES die tot de beste van de serie wordt gerekend. Berry1908 kan dus vrij tevreden zijn.

avatar van berry1908
Er staan nu filmpjes op youtube met de gameplay en die ziet er als van ouds uit dus ik streep de nachjes al weer af:P

avatar van berry1908

astu tziet er egt wel mooi uit, ik las alleen op gamert.nl dat fifa 09 100% zeker dit jaar zal gaan winnen. Ik ben zowiezo geen fifa man maar pes 08 was zo slecht dat ik me misschien kan gaan bedenken.

We zullen zien

%%%%%%
Gelukkig heb je die link erop gezet anders had ik weer Pro gehaalt
Ik ga voor fifa want dat filmpje is gewoon weer zoals Pro 2008
Aleen snap ik niet waarom staat pro 2008 zo hoog ?

avatar van berry1908
haha nou ik zeg eerlijk ik kocht altijd fifa, totdat ik hoorde van een vriend dat pes gewoon de gekste was. Pes 3 was mijn eerste in de collectie en die was natuurlijk samen met 4 en 5 geweldig. Dit filmpje laat zien dat pes 09 heel veel op pes 5 lijkt alleen het ziet er wat gelikter uit. En we kunnen zeggen wat we willen, pes 08 was drama door de haperingen op de ps3 en het online gebeuren. Voorderest vermaakte ik me wel met die game.

Ik ben van plan om 17 oktober pes 09 te halen als het echt niks is (en dat lijkt me sterk) dan haal ik fifa.