Sonic Adventure 2 (2001)

Alternatieve titel: Sonic Adventure 2 Battle

Nintendo GameCube / PC / Sega Dreamcast / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Opnieuw wordt de beschaving bedreigd door een wezen dat zelfs nog sterker is dan Dr. Eggman: Shadow. Geholpen door zijn duistere handlangers, veroorzaakt deze kloon van Sonic enorme vernietigingen. In dit Sonic avontuur beslis jij hoe het verhaal afloopt. Sluit je aan bij de donkere kant en verover je de wereld, of sluit je aan bij Sonic, en overwin samen deze nieuwe kwade overheersing en herstel de vrede in het heelal.

avatar van Mart
Vond dit altijd een nogal matig deel... Sonic Adventure 1 was veel beter. Het leuke in dit spel is dat je (ook) aan de kant van de slechteriken kan spelen. Het is alleen erg jammer dat je niet per personage kan spelen zoals in deel 1. Nu ben je bijvoorbeeld verplicht die irritante missies te doen waarin je diamanten moet vinden...

vadaag gekocht. Ik ben benieuwd .

joeri592
solidkevin, het is een SUPER spel helaas is de score wat minder, je hebt hem voor de gamecube toch?

Ja ik heb hem voor de Cube. Ik vind hem tot nu toe best gaaf! Het is ook best moeilijk. Maar ja ik heb ook nog niet zoveel ervaring. ik ga nog geen cijfer geven. ik wil nog wat verder komen.

Ik vind het verekes moeilijk . Maar ja ik ben bij Sonic games ook niet zoveel moeilijkheid gewent .

joeri592
moeilijk?zo moeilijk is het spel toch niet?
vooral het snowboard level is lekker makkelijk

Ik vind het heel moeilijk om de beste tijd te halen en ik maak nog veel fouten. Één van de leukste dingen zijn de chao.

joeri592
en hoe vind je het uiteindelijk kevin?

O ik heb nog niet gestemd zie ik . Ja het is een leuk spelletje, maar zo gek ver ben ik nog niet . Hij krijgt 4*.

1,5
Van Sonic Adventure 2 heb ik meerdere keren lovende reacties gehoord. O.a. mensen die zeiden dat het de enige goede 3D Sonic Game was, het de videogame is waar het meest een vervolg van moet komen en zelfs mensen die zeiden dat het de beste Sonic game allertijden was. Geziene Sonic Generations één van mijn persoonlijke favorieten platformgames allertijden is ging ik daarom met hoge verwachtingen deze game tegemoet, maar nu ik het gespeeld heb moet ik zeggen dat Sonic Adventure 2 één van de grootste tegenvallers die ik ooit heb gespeeld. Na meer research te hebben gedaan bleken deze reacties voornamelijk te zijn ontstaan uit nostalgie, gebrek aan meerdere 3D Sonic games te hebben gespeeld of de game in jaren niet meer te hebben opgepakt. Misschien als ik nostalgische waarde aan Sonic Adventure 2 had was ik positiever, maar om het nu voor het eerst te spelen houd het niet goed stand. Sterker zelfs: er waren aspecten die zo weergaloos slecht waren dat het me deed denken aan de Sonic The Hedgehog game uit 2006. Technisch mag het misschien een stuk beter in elkaar zitten dan die game, maar inhoudelijk heb ik mijn twijfels om het een grote verbetering te noemen.

Het voelt eerder als een spin-off dan een officieel deel uit de Sonic reeks. Sonic games draaien om op hoge snelheid door een level te gaan, waar meerdere alternatieve paden zijn die je sneller bij het einde brengen, en waar reflexen + hoge platforming vaardigheden nodig zijn om goed te presteren. Minstens 80% van mijn tijd met Sonic Adventure 2 was ik bezig met een zwakke 3rd person shooter waarin je gebruik maakt van een lock-on functie die al het werk voor je doet, of met hatelijk slechte zoek-levels waarin je eindeloos rondjes moet rennen in grote werelden om drie verstopte objecten te vinden. Ik kon 10 minuten kwijt zijn aan twee shooter levels, vervolgens 15 minuten aan een zoek-level om vervolgens slechts 2.5 minuten aan een platform level te besteden. Dit zorgde ervoor dat hetgeen waar ik de game voor speelde weinig aan bod kwam. Het voelde meer als een shooter + zoek-game, met nu en dan Sonic platform levels ertussenin, dan daadwerkelijk een Sonic game.
Zelfs als ik over deze misleidende game design keuze kijk dan houden deze twee speelstijlen niet goed stand. De shooter levels bestaan uit een simpel pad volgen, eindeloos de schiet knop spammen die automatisch locked op vijanden, totdat je na 5 minuten het level hebt gehaald. Het meest storende is dat elke keer wanneer je op de schietknop klikt je een irritante hoge piep hoort die niet prettig was om naar te luisteren, laat staan in deze mate. Er werden in de shooter levels later in de game een paar dingen toegevoegd om ze sterker te maken: levels waarin objecten staan waar je niet op mag schieten waardoor spammen geen goede optie is en een glide ability om meer platform gelegenheid te maken. Deze toevoegingen haalde het niveau van de shooter levels omhoog, maar ze bereikte nooit een positief niveau en ik merkte te zuchten wanneer ik weer in de machine werd gezet.

De zoek-levels waren daarentegen 100% van de tijd totaal niet leuk om te spelen. De levels waarin je moet zoeken kunnen groot en desoriënterend zijn, waardoor ik meestal tussen de 10 en 20 minuten zoet was met zoeken. Je hebt een radar die een geluid maakt wanneer je dichtbij het juiste object bent, maar dit werkt alleen bij een specifieke volgorde. Wat ik bedoel is: als je langs object 2 en 3 loopt hoor je niets, maar wanneer je object 1 vind hoor je een alarm afgaan. Pas nadat je object 1 hebt gepakt gaat het alarm voor object 2 af. Dit betekend dat er soms objecten zaten op gebieden waar ik al meerdere keren langs was geweest, maar de game gaf geen indicatie dat het object daar zat omdat het nog niet aan de beurt was. Met als gevolg dat ik het hele level soms meerdere keren doorliep om de objecten te vinden. Dit had een stuk minder frustrerend kunnen zijn als het alarm afging wanneer je dichtbij een object was, ongeachte de volgorde. Het absolute dieptepunt van deze levels was het maanlevel. Het maanlevel is één van mijn minst favorieten levels die ik in de afgelopen paar jaar heb gespeeld: door de verschillende zwaartekrachten kon de besturing regelmatig wijzigen, waardoor voortbewegen heel frustrerend was. Soms kun je om een planeet heenlopen, maar het andere moment val je er vanaf, waardoor ik soms werd gestraft door een stuk opnieuw te moeten klimmen vanwege inconsistente zwaartekracht regels. Zowel horizontaal als verticaal is de ruimte heel groot wat ervoor zorgde dat ik zeker 30 minuten bezig was met dit level, wat ongeveer even lang is als de meeste Sonic en Shadow stages bij elkaar.

De meeste boss battles zijn een ware grap en ik kreeg haast het idee dat de makers deze niet eens getest hadden. Ik kon bij bijna alle bosses eindeloos de aanvalsknop spammen tot ik binnen 10-30 seconden hun verslagen had. Er was geen moeite gedaan om de bosses interessante technieken te geven waardoor je creatieve oplossingen moest zoeken. Ik kon er maar 3 noemen waar daadwerkelijk een techniek voor gebruikt moest worden, terwijl er iets van 12 zijn.

De besturing is ook aan de mindere kant. Het gebeurde regelmatig dat de camera onder het personage hing waardoor ik niet goed kon zien wat er voor me zat, met als gevolg dat ik in een afgrond liep of geraakt werd door een projectiel dat ik niet aan zag komen. In de zoeklevels konden de personages plots keihard rennen vanuit een stilstaande positie, wat onnatuurlijk voelde en niet lekker in de vinger lag. Voornamelijk de vreemde ren animatie, die er eerder uitzag als een glitch dan een natuurlijke renbeweging, was onbedoeld komisch. Verder is een vreemde keuze aan de besturing dat je een actieknop hebt (op de Playstation zijn dat vierkantje en rondje), en met driehoekje wissel je van de actie die je met deze knop uitvoert. Er waren echter nooit meer dan 2 acties die je kon uitvoeren. Meestal was het een kwestie van graven of meppen. Het gebeurde regelmatig dat ik een vijand wou aanvallen maar mijn personage begon plots te graven, of dat ik een schakelaar wou overhalen maar mijn personage begon rondjes te meppen om de schakelaar. Ik snap niet waarom ze niet gewoon graven op vierkantje deden en meppen op rondje, want nu moest ik constant via driehoekje schakelen tussen de 2 terwijl er 3 beschikbare knoppen zijn om de acties los uit te kunnen voeren. Dit soort vreemde game design keuzes deden mij aan Sonic 06 denken qua slordigheid.

Het verhaal heb ik niet lang vol kunnen houden. Het is lachwekkend slecht ingesproken met lippen die totaal niet met de stemmen overeenkomen en houterige animaties die de eerste paar Pixar Short animations uit de jaren 90 vloeiend doen lijken. Zelfs simpele dingen als de muziek zachter zetten zodat je de personages duidelijk kon verstaan is iets dat ze niet konden doen, wat de cutscenes onbedoeld grappig maken. Qua logica schommelde het alle kanten op: ze konden het ene moment in de jungle zijn, plots ineens in Egypte zonder logische samenhang. Het verhaal was een waar zooitje dat aanvoelde alsof het door een kind was geschreven (in de eerste paar uur in ieder geval. Daarna sloeg ik de cutscenes over).

Waar de game zich deels goed weet te maken zijn de Sonic en Shadow levels. Dit waren de enige levels die soepel genoeg bestuurde, reflexen voor nodig waren, vaardigheden van je vroegen en belonend voelde om goed te doen. Ze waren korter, minder creatief en ze bestuurde minder soepel dan de levels uit Generations, maar dit waren de enige momenten waarin ik daadwerkelijk plezier ervaarde. Ze deden in ieder platformlevel hun best om nieuwe obstakels toe te voegen zodat ze zowel qua beelden als inhoud vers voelde. Er was zelfs één level waar ik versteld stond van hoe goed het was: het laatste platformlevel met Sonic waarin hij over de rails moest grinden. Dit level deed me denken aan Generations en als meerdere levels dit niveau vasthielden dan was ik meer vergevend naar de negatieve aspecten. Verder is Sonic Adventure 2 een hele korte game waar je makkelijk doorheen komt. Ik geloof er iets van 6 uur over gedaan te hebben, wat minder frustrerend is dan sommige andere slechte games waarin je tientallen uren mee bezig kan zijn (als je het niet opgeeft voor de aftiteling).

Een verouderde game die geen stand meer houd. Dingen die Sonic Adventure 2 goed doet zijn later beter gedaan in andere games waardoor ik geen rede zie deze nog op te pakken. Voor zijn saaie shooter levels, vervelende zoek-missies, tekort aan platforming, slordige camera en matige besturing, slechte sound editing en niet-om-aan-te-zien slechte cutscenes is Sonic Adventure 2 één van de grootste tegenvallers die ik ooit gespeeld heb.

Voor als je interesse hebt is er een goede video recensie van Projared, die op meer details ingaat, waar ik me volledig bij kan aansluiten.