Call of Duty: World at War (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Wii

Ontwikkeld door Treyarch
Uitgegeven door Activision

World at War is het vijfde deel uit de Call of Duty-serie en keert terug naar de gebeurtenissen rondom de Tweede Wereldoorlog. De game speelt zich, in tegenstelling tot voorgaande delen, echter gedeeltelijk af in Oost-Azië en Rusland, waar je als soldaat te maken krijgt met een totaal andere manier van oorlogvoering. Daarnaast speel je in Call of Duty: World at War tevens als een soldaat in het Russische leger, waarbij je zowel de Japanners van het Sovjet-territorium af moet zien te houden en aan de andere kant opstoomt richting Berlijn om het tij te doen keren in Europa.

Jocharo-T
Als je dit spel zo ownt, waarom kan je dan geen antwoord geven op mijn vragen

Ps. Dit is sowieso de saaiste site van Nederland. Er gebeurt hier echt geen hol.

AvMerode
Jocharo-T schreef:
Ben best wat shooters gewend, maar vind dit spel vrij lastig. Dat komt met name omdat ik het verschil niet goed kan zien tussen mijn eigen mannetjes en de Japanners in die donkere oerwouden. Is daar nog een trucje voor? Je bent ook snel door je munitie heen en dat is wel lullig als je midden in een vuurgevecht zit. Bij Resistance bijvoorbeeld had ik daar geen last van.

Ik heb daar zelf nog nooit problemen mee gehad, heb je het trouwens over de online mp of single-player? met online mp kun je een round drum en bandolier instellen met je custom wapens.
Heb je de gamma, helderheid en contrast van je beeld dan wel goed aangepast? want zo donker is het nou ook weer niet in de oerwouden.
Door munitie heen in single-player heb ik nog nooit meegemaakt in ieder geval, er zijn gigantisch veel bunkers met kogels en vijanden laten vaak ook kogels achter.

AvMerode schreef:
Ik heb daar zelf nog nooit problemen mee gehad, heb je het trouwens over de online mp of Single-Player? met online mp kun je een round drum en bandolier instellen met je custom wapens.
Door munitie heen in Single-Player heb ik nog nooit meegemaakt in ieder geval, er zijn gigantisch veel bunkers met kogels en vijanden laten vaak ook kogels achter.

Ik heb het spel niet heel lang gespeeld. Het contrast stond wel goed volgens mij, nooit last gehad met de kleurinstellingen. Zag het verschil tussen de Japanners en mijn eigen mannetjes echt niet. Als ze op je af komen rennen weet je wel wie wie is, maar van een afstand zijn het allemaal mannetjes in het groen. Ik speel trouwens de Single-Player. Ik moet het spel nog wel even een goede kans geven, alleen dit weren de dingen waar ik gelijk tegenaan liep.

In ieder geval bedankt voor je reactie

Jocharo-T
Heb het spel inmiddels alweer terug gebracht naar de bibliotheek. Misschien dat ik het laatste deel maar er eens koop. Dan kan ik het echt een kans geven. Bij de Bibliotheek heb je hem twee weken en dat is vaak niet genoeg, zeker niet voor iemand die je niet echt een Die Hard gamer kan noemen.

avatar van LimeLou
Deze game had ik in 8 uur anders uitgespeeld. Hoef je geen die-hard gamer voor te zijn En wat je zei over dat bij deze site geen hol gebeurt, zit misschien een lichte waarheid in, maar hier is het wel wat relaxter dan bij MovieMeter, waar ik soms de indruk heb dat ik bij een vismarkt ben. Niet dat dat per se een slecht iets is. Maar discusseren over games doe ik wel met kenissen en vrienden grotendeels.

Off-topic discussie verwijderd.

Die kunnen jullie hier beter houden.

Geweldig spel toentertijd, inmiddels qua graphics een beetje achterhaald en door de vele cheaters(op de Xbox althans) niet meer leuk om te spelen.

Maar wat heb ik hier drie jaar geleden veel uren in gestopt zeg! De SP stond als een huis, vooral door de missies die je zij aan zij vocht met Reznov waren geweldig. De multiplayer was nóg beter! Leuke DLC maps, waaronder Revolution wat echt een geweldige map was.

De zombie-mode was ook een zeer leuke afwisseling als je de MP een beetje zat was geworden.

Geweldig!

avatar van Pacino88
Heb toendertijd 3 DLC's gekocht voor 30e, en die blijken na mijn ps3 systeemherstel allemaal verwijderd! Iemand die dit zelfde probleem heeft?

avatar van COD_PRO88
Pacino88 schreef:

Raar, heel raar ik heb een hele nieuwe ps3 gekocht en ik had ze nog van alle games.

avatar van wo2-freak
Pacino88 schreef:

Log in met je account waarop je ze hebt aangeschaft, ga naar de PSN store en kijk bij downloads, download alle DLC opnieuw en je hebt ze weer.

Je moet dus eerst downloaden!

damn, treyarch, wat een goede zombie mode!

Wat een superspel is dit, toch wel de beste van de hele Call of Duty-serie.

Grafischer wijs ziet het er nog steeds top uit.
De singleplayer begint goed met de executie..

Bij de Singleplayer zit je niet in een Theater.
Je wisselt telkens af van Pacific als Amerikaan naar Europa als Rus en dan weer heen en weer dat zorgt voor een goede afwisseling.

De co-op is gewoon leuk om te doen met vrienden.
De zombie-mode moet je met vrienden doen. Als ik het alleen doe of online vind ik het snel saai worden.

De multiplayer zit goed in elkaar. Goed map-design, leuke wapens.
Er zijn ook genoeg mods te vinden dat er voor zorgt dat het niet saai word. Extreme Realism Mod haalt je hele HUD weg en name-tags en weet ik het allemaal wel niet.
Dan heb je weer een fun-mod met allemaal grappige dingen.

Zeker geen 5* maar ook geen 4* dus 4,5*

avatar van patenpac
Physiq schreef:
Zeker geen 5* maar ook geen 4* dus 4,5*

Uitstekend gezegd

Ik heb WAW een paar dagen uitgespeeld en het is een hele leuke story. Ik was hier echter niet door verast want Treyarch weet tenminste wel hoe ze een leuke game moeten maken. Het enige minpunt waren die granaten die constant werden gegooid door de AI.

avatar van kiekena
Dit is haast niet online te spelen op ps3. In elk potje waar ik in terecht kom zitten wel een paar hackers die oneindig health hebben en/of kunnen vliegen. Is dit op andere consoles ook zo?

Ja dat is ook op de Xbox 360.

avatar van Eraser2
Deze CoD game krijgt een nette 8 van mij. Ik heb het ontzettend veel splitscreen gespeeld met een maat van mij en daar heb ik ongelooflijk veel plezier aan beleeft.
De WW2 setting is weliswaar niet mijn favoriete setting, maar het is erg degelijk uitgewerkt en komt op mij ook behoorlijk realistisch over. De singleplayer schotelt je een behoorlijk epische ervaring voor waardoor het zeer zeker de moeite waard is om hem meerdere keren uit te spelen. Echter worden sommige missies op de hogere difficulty's zeer frustrerend om te spelen (granaten ).
Tot slot vind ik de zombie mode wel een grappige toevoeging, het is echter een ontzettend domme zet om deze mode puur in singleplayer aan te bieden. Gelukkig deed Black Ops dit een stuk beter.

avatar van Dutch-J3ff
Matige game zeg, ik vond er niets aan, dit is de laatste Call of Duty game voor mij

avatar van Aazhyd
In de opruiming gekocht. Je kunt wel merken dat dit 1 van de vroegere uit de reeks is. Single player is totaal bagger, altijd hetzelfde liedje: zeer lineair met bijna 0,0 vrijheid. Alleen uitgespeeld om de zombie mode, die wel leuk is, maar ook niet heel bijzonder.

Multiplayer dan, want daar gaat het toch om. Er zijn nog wel redelijk wat servers beschikbaar, maar de gameplay is niet heel anders dan andere CoD's. Ik heb me er even mee vermaakt, maar ben vrij snel uitgekeken. Er zijn een paar heel domme maps (Roundhouse, Dome) en een paar best aardige (Upheaval, Asylum). Qua perks lijkt het vrij veel op CoD4, en de keuze is dan ook nogal beperkt. Bijna iedereen speelt Stopping Power of Juggernaut.

Verder valt me op dat, zeker in vergelijking met zijn broertje CoD4, de graphics nogal donker en somber overkomen. Zal wel met de WOII-sfeer te maken hebben.

Al met al best leuk voor een keertje, maar je kan wel merken dat dit 5 jaar oud is. Dan veel liever MW3. Wel een dikke plus is dat WaW gewoon ranked dedicated servers heeft en zo hoort dat!

avatar van Thorak
Aazhyd schreef:
Qua single player is dit gewoon de slechtste CoD uit de hele serie, maar dat komt echt niet doordat het een van de "vroegere" is. Sterker nog de eerste 2 zijn nog steeds zo'n beetje de betere uit de serie!

avatar van Aazhyd
Ja, ik heb CoD1 en 2 ook gespeeld, en daar was de single player wel OK. In WaW zag ik soms het verschil tussen vriend en vijand niet. Stond ik zomaar op mijn maatjes te knallen... Verder had ik een pesthekel aan die stomme banzaimannetjes die zomaar ineens uit het niets een bajonet in je steken. En het spel maar roepen dat je op het juiste moment moet knifen, terwijl ik niets anders deed dan V drukken! Hielp niet. De enige levels die ermee door konden waren aan het eind, in Berlijn.

Hoewel ik daar ook een heel stomme situatie meemaakte. Het was een snipermissie waarbij we op een gegeven moment in een gebouw terechtkomen, waar een aantal Duitsers zit te verdedigen. Dus ik legde even mijn sniper rifle neer, pakte een PPSH-41 (geweldig wapen, overigens), maaide ze neer en wilde mijn sniper rifle weer pakken. Dat lukte dus niet!! Ik moest weer helemaal overnieuw beginnen, want met een SMG kon ik die generaal niet te pakken nemen.

avatar van hitman47
Hmm, mooie tijden beleeft met deze COD: World at War.
Vind het nog altijd de beste COD voor op de PS3, ook gewoon omdat het zich afspeelt in WO2.
Ik hoop dat COD terug een serie begint te maken van WO2 games in plaats van Modern Warfare of Black ops....no offence.

Beste zombie spel ooit. Toch voor pc had Waw op ps3 en pc en op de ps3 had je maar 1 start zombie map en dan nog nacht der toten. Tegenover PC had je alle maps+ custom zombie maps! Oneindig zombie plezier als je tenminste vrienden hebt die dezelfde maps hebben. Dat is nu ook weer direct een groot nadeel.Maar toch geef ik een 4.5 sterren voor PC versie voor de zombies. Nu heeft multi nooit gewerkt op pc wat ik raar vind.

avatar van Spawn
Heerlijke Call of Duty, eindelijk de singleplayer uit weten te spelen op veteran, dat was wel taaie kost. Ik vond het wel een goede SP, het lijkt echt alsof je er zelf was, ook fijne afwisseling tussen de missies met de Amerikanen en Russen. Het grootste minpunt zijn eigenlijk de granaten, daardoor worden sommige missies op veteran haast onmogelijk (Their land, their blood; Burn em out; Heart of the Reich ( )), dit waren dan in mijn ogen ook gelijk de moeilijkste missies. Al met al erg goed spel en is het hopen, zeker met CoD: WWII dat ze hopelijk nog eens World at War 2 produceren.

avatar van Duke Nukem
Dit is een erg goeie shooter met tamelijk grote maps en realistisch aanvoelende wapens. COD gaat hiermee terug naar haar roots (W.O.II). Niet altijd even gemakkelijk, maar het loont de moeite om er in te investeren. Je kunt zelfs tanks besturen. Dit spel heeft een sublieme co-op multiplayer mode, waarin je samen met een andere speler en ook enkele computergestuurde soldaten ten strijde trekt tegen de moffen en de Jappen. Ik heb al uren plezier beleefd aan dit spel. En dan heb ik de zombie-mode nog niet eens uitgeprobeerd. Grafisch is COD:WAW misschien wat achterhaald, maar de gameplay is enorm leuk!

De Call of duty reeks is een reeks waar ik een liefdes-haat verhouding mee heb.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met dat ik over het algemeen meer een singleplayer gamer ben dan dat ik online speel(uitzonderingen buiten beschouwing gelaten, waaronder ook enkele cod,s )
Te vaak naar mijn zin dien ik als wandelende schietschrijf online of krijg je een afgeraffelde campaign voorgeschoteld. Na het Fantastische modern Warfare kwam deze World At War op de markt. Een terugkeer naar de tweede wereld oorlog en gemaakt door Treyarch (die een mindere beurt maakte met deel 3 )

Deel 4 zette een standaard neer en dit deel borduurt hier prima op verder ondanks dat het van andere makkerij is.
Veel mensen waren rond het tijdstip toen dit spel uitkwam een beetje WOII beu , en door sommige wordt dit deel ten onrechte bestempeld als 1 van de lelijke eendjes van de serie.
Vanaf het moment dat je de Campaign opstart kom je in een waar actiefestijn terecht en volg je twee paden. Het ene pad gaat over de opmars van Stalingrad naar Berlijn en aan de andere kant volg je de oorlog in het pacifische gebied. Aangezien de Japanners en de Duitsers een andere manier hanteerde krijg je best een frisse ervaring gepresenteerd en word er goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden qua gameplay betreft. Waardoor het gevarieerd blijft. Ook kan deze Call of Duty co-op gespeeld worden.

Wat vooral goed in beeld gebracht wordt , zijn de vieze kanten van de oorlog. Zo zijn de Russen uit op wraak iets wat ze niet bepaald onder stoelen of banken steken. In het Pacifische gebied voert meer de genieperige aanpak van de Japanners de boventoon.
Zo zette de Japanners vallen , klommen ze in bomen en kwamen ze met Messen op je afgerend(de zogeheten Banzai soldaten ) Het spel weet prima in kaart te brengen dat de Japanners niet bang waren om te sterven.
Zeker op een wat hogere moeilijkheidsgraad is dit spel aardig moeilijk (of ik ben gewoon niet zo goed , dat kan ook ghehe )
Vaak zul je een vlammenwerper tot je beschikking hebben. Een super toffe gadget als je het aan mij vraag. Hele hectare bos heb ik af laten branden, even als ik heel wat Japanners levend heb gecremeerd. Al deze dingen geeft dit speel een eigen karakter. Iets wat ik regelmatig miste in recentere delen.

Grafisch is de game op sommige momenten een beetje achterhaald, iets wat te wijten valt aan het ouderdom van het spelletje , echter zakte het nooit door een ondergrens heen. Want toegegeven Stalingrad en Berlijn in oorlogssetting zien er nog steeds harstikke sfeervol uit.
Hoewel het spel naar behoren werkt en dit in mijn beleving 1 van sterkste singleplayer heeft van reeks. Kan ik niet ontkennen dat het een paar ouderdomskwaaltjes heeft. Zo spawnen vijanden net zo lang tot je een bepaald punt gepasseerd ben. Het stoorde me verder niet echt omdat het op andere facetten weet uit te blinken.

Om mijn beoordeling compleet te maken wou ik ook nog de zombie mode becomplimenteren. Als ik me niet vergist , is deze Cod ook de eerste die hier mee op de proppen kwam. in de loop der jaren is deze mode uitgegroeid tot een populair onderdeel van de reeks, in mijn vriendenkring heb ik zelfs mensen zitten die een Call of Duty vanwege de zombie Mode gekocht hebben. Zelf wil ik niet zo ver gaan. Maar het is een meer dan een tof extraatje.
Verder merkte ik tot mijn grote verbazing dat de online server nog steeds beschikbaar is. Verwacht geen horde aan mensen. Maar dit spel wordt ook hederdaags online nog door een paar honderd man gespeeld.
Voor nu heb ik genoeg gezegd en beoordeel ik dit spel met een :

4....

avatar van Delloo
Deze Call of Duty uit de oude doos gespeeld. Als Xbox 360 game op de Xbox one. Multiplayer is niet mijn ding (binnen 2 tellen afgeknald worden door een meute fanatiekelingen is echt “too much” voor mij), dus op eigen tempo als regular soldier de Single Player Campain gespeeld. Eerst een paar levels vechten tegen de Jappen en dan samen met de Sovjets op naar Berlijn. Steeds een level of 3 met de ene groep mee en dan weer met de andere. Wat een geweldige ervaring. Uiteindelijk kwam ik ergens in de riolen onder Berlijn nog een keer vast te zitten (= glitch in level Eviction). Dat level moest ik opnieuw doen, toen ging alles wel goed. En dan het laatste level. Dat is zooo mooi! De verovering van de Reichstag is een scène, die ik nooit meer zal vergeten.
Als laatste nog even met de Zombielevels aan de slag. Daar werd me weer heel snel duidelijk dat mijn snelheid echt ondermaats is. Rave 2. Verder kwam ik niet.
Deze best wel oude game (2008) vond ik er grafisch ook nog prima uitzien.
Alles bij elkaar: Een super ervaring!