Call of Duty: World at War (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Wii

Ontwikkeld door Treyarch
Uitgegeven door Activision

World at War is het vijfde deel uit de Call of Duty-serie en keert terug naar de gebeurtenissen rondom de Tweede Wereldoorlog. De game speelt zich, in tegenstelling tot voorgaande delen, echter gedeeltelijk af in Oost-Azië en Rusland, waar je als soldaat te maken krijgt met een totaal andere manier van oorlogvoering. Daarnaast speel je in Call of Duty: World at War tevens als een soldaat in het Russische leger, waarbij je zowel de Japanners van het Sovjet-territorium af moet zien te houden en aan de andere kant opstoomt richting Berlijn om het tij te doen keren in Europa.

Mij lijkt dit echt een top game, ook al heeft Trey Arch lelijke spellen gemaakt. De BETA is ook super, leuke maps, leuke gametypes, leuke wapens. alleen er zitten toch nog veel bugs in de mappen. maar daar ga ik verder niet over praten, dat verpest het voor de andere spelers.

Persoonlijk vind ik het onzin dat mensen nu al gaan zeggen "bagger game" en "trey arch released weer een k*t spel" want treyarch heeft nu een geweldige game gemaakt. geen ander woord voor.

avatar van andnino
wo2-freak schreef:
Zijn er trouwens wo1 spellen?

Die zijn er, maar geen moderne shooters. Laatste was geloof ik op z'n minst drie consolegeneraties geleden.

avatar van Martijn
De beschrijving klopt trouwens niet, er zal wel in Europa gevochten worden.

Ravenwood schreef:

Die kritiek is (terecht) gebaseerd op het derde Call of Duty deel. Dat was ook een erg slecht deel maar dit keer schijnen ze veel meer tijd te hebben gehad om dit spel te ontwikkelen. Dit keer zou het wel goed moeten zijn dus.

Ravenwood schreef:

het is ook een beta versie...

Heb gelezen dat COD5 ipv een arcade mode (na het uitspelen) een zombie mode krijgt. hierin stormen zombieduitsers een pand binnen en dien je level na level te overleven. Naarmate je kills maakt verdien je punten waarmee je barricades kunt verdienen om het de zombies moeilijker te maken. Wie eens een filmpje van deze zombie mode wil zien : Link

avatar van andnino
Die Duitsers zijn ook keer op keer de pineut

Kratos schreef:
Pfff zenuwachtig gedoe. Leuk in co-op, maar in je eentje is het niet te overzien.

wat ik begrepen heb is dat je die mode ook in coop kan doen. en ziet er wel spannend en stressvol uit Hou ik juist van

avatar van Martijn
Volgens mij was die mode juist voor Coop, lachen toch.

jorisje123456
Een soort van 'defense' gamemode dus. Waarschijnlijk gepikt van de vele flash games met hetzelfde concept (zoek maar eens naar boxhead op google).

Als het goed uitgewerkt wordt kan het wel ontzettend leuk worden om met vrienden te spelen!

avatar van Deftones_JP
Ik heb net even het een en ander van deze game gecheckt (insidegamer, tekst en beeld) en het lijkt eigenlijk gewoon COD 4 te worden alleen dan in een WOII pacific jasje. Op zich goed nieuws want ik vond de multiplayer van CoD fantastisch maar de singleplayer vond ik niet echt top. De pace ligt mij gewoon niet, ik wil felle gevechten die alle kanten op kunnen maar daarna wil ik ook rustpunten in het spel. Zoals bijvoorbeeld bij de Half-life serie. Bij COD mis ik dat het is alleen maar adrenaline en gescripte actie.

avatar van Martijn
Jup dat is CoD, als ze dat veranderen zou het geen cod meer zijn. Het gaat juist om die gescripte adrenaline rit.

Wat wel leuk zou zijn als ze een keer zouden stoppen met die golven van vijanden die op je af komen rennen en dat de enige manier om ze te stoppen er naar toe rennen en een sleutel figuur om leggen is.

avatar van Deftones_JP
Inderdaad die blijvende golven tegenstanders irriteren mij ook altijd. Het is echter een stijl die veel mensen kunnen waarderen. Voor mij is het echter een groot minpunt voor de serie.

avatar van Martijn
Nou ja ik zie het niet als minpunt, ik vind het een leuke schiettent, niet alles hoeft altijd het zelfde te zijn en ik vind dit een hele leuke afwisseling.

Overigens, de multiplayer is tot nu toe best goed, heb het nog maar een paar uur gespeeld, maar Wo2 in combinatie met het wapen en level systeem van CoD 4 is echt leuk.

avatar van SweetPoontang
Mijn beta start niet meer op (beeld blijft zwart) dat begint goed..!@#$%

Martijn schreef:

Wat moet ik met dan voorstellen bij de upgrades? Ik neem aan dat je geen laservisieren krijgt op je M1.

Deftones_JP schreef:

Bajonet?

Deftones_JP schreef:

Ik heb net de beta gespeeld en wat je kan verwachten zijn: dempers.van die mikkertjes die verdacht veel lijken op die red dots,bajonetten en dat soort dingen.
Ik ben echter niet overtuigd.De maps vind ik niks,ze geven nooit een WWII sfeertje.Want als je een beetje om je heen kijkt zie je nooit iets dat er echt op duid dat je in die tijd zit.Grafisch is het spel haast identiek als zijn voorganger(wat ik geen pluspunt vind).Waar CoD2 nog een geweldige WWII sfeer had(in de SP en MP)is dat hier(in de MP)nauwelijks terug te vinden..

XcM x Snipa NL schreef:

Wat is dat voor een onzin!! Waarom heb je je twijfels,, Omdat hij door dezelfde makers van 3 gemaakt word.. Dit keer krijgen ze meer tijd en die vlammenwerper derin lijkt mewel hard. En ik bedoel,, Dan is het misschien wel WEER de WO II ( wat k zelf ook wel een beetje jammer vind ) Maar dit keer gaat treyarch er misschien wel veel tijd voor in steken. Ik vind het dikke bullshit als je je twijfels er over hebt omdat hij door dezelfde maker word gemaakt als 3...

iedereen heeft zijn eigen mening.En je bent gek als je dit spel koopt alleen maar omdat er een''chille''vlammewerper in zit.Alsof een vlammenwerper een spel kan redden.En ja het is logisch dat je wat twijfels hebt bij deze game omdat Treycharch hem heeft gemaakt,aangezien deel 3 nogal prut was...

avatar van Martijn
Oh ik vond de map roundhouse die zich ergens in Duitsland of Rusland afspeeld juist geweldig. Overal kapotheid (nieuw woord? ) en sfeer, echt WO2. Bovendien vond ik dat hij ook goed in elkaar zat, 2 tanks in het midden, infantry er mooi rond omheen.

Ik vind het persoonlijk gewoon heel leuk om te voet een tank neer te leggen, misschien dat ik dit spel daarom zo leuk vind.

De Japanse map Castle, vond ik ook wel gaaf, leuke setting, compleet anders dan roundhouse.

Makin, wederom in japan, een buitenmap met allemaal hutjes, denk een leuke map voor niet te veel mensen, gametype War (kruising tussen Domination en Conquest van BF 1942) was daar heel leuk op.

Er zijn best veel upgrades beschikbaar, welke dat zijn verschilt per wapen.

Je hebt voor de SMG wapens een apperture sight, je kunt het een beetje vergelijken met de red dot sight uit CoD 4 alleen wat authentieker. Daarnaast een supressor of extra munitie, dat verschilt ook weer per wapen, de Thompson heeft bijvoorbeeld zon mafia ding eronder hangen.

Bij de machine geweren is voor elk wapen (tot zover k ze gehaald heb) een Bypod beschikbaar, 2 pootjes voor extra nauwkeurigheid. Op een enkel wapen zit ook een bayonet.

Semi Automatic Rifles; aller eerst een supressor, jawel ook voor de M1 garand, dit heet een Flash Hider en het bestaat echt. Bij andere wapens heet het dan weer gewoon supressor, hier is dus wel aandacht aan besteed en niet gewoon overal hetzelfde opgeplakt.
Verder kun je kiezen voor een bayonet, een granaat werper (helaas) en als laatste een sniper scope.

Bolt rifles, zelfde als de Semi rifles alleen nu in een andere volgorde met de Scope als eerste.

Voor de shotgun wederom een bayonet en een grip.

Ik denk dat de makers zeker wel aandacht hebben besteed aan het spel, en slecht zal het zeker niet worden. Je moet er alleen rekening mee houden dat ze gewoon niet zo goed zijn als Infinity Ward.

Zo zijn bijvoorbeeld de geluiden niet altijd even lekker, en waren er hier en daar wat spawn probleempjes. Waar ik mij echter het meest aan erger, is dat Bolt Action Rifles op normal mode gewoon niet doden, je hebt 2 kogels of een headshot nodig. Waarom zou ik dan nog een rifle nemen als er zoveel sproei wapens beschikbaar zijn?

Ondanks nog wat minpuntjes zie het dit spel wel zitten, ik denk, dat de singleplayer weer een hele beleving gaat worden, mensen die hier een stukje van mochten spelen waren over het algemeen zeer positief.
Ook zal de multiplayer mede dankzij de voertuigen en leuke setting weer voor een hoop lol gaan zorgen.

Een CoD 3 zal het wel niet worden, Treyarch heeft dit keer wel voldoende tijd gekregen, en volgens mij zelfs ondersteuning, ik ga hem in ieder geval vast bestellen.

avatar van Tha Luz
ja ik vond dus de MP niet zo heel erg leuk,ik hoop daarom ook dat ze nog een hoop gaan verbeteren,ben het inderdaad met je eens dat dit spel(jammergenoeg)gewoon weer een ''spray''game gaat worden,de bolt rifles zijn gewoon erg zwak.Ikzelf betrapte me zelf er jammergenoeg ook op dat ik telkens voor een thompson koos en nooit een sniper of garand(waar ik in CoD2 altijd een Garand of Springfield nam en bij de duitsers een kar 98)

Tha Luz schreef:

Ik ga hem ook niet kopen.

A) Alle spellen lijken toch op elkaar. Zonde van mijn geld. 6 uurtjes spelen en klaar ben je. Na Bad Company ben ik helemaal klaar met dit genre. MP kan je dan spelen maar daar heb ik dan COD 4 voor.

B) Verwacht ook niet dat deze COD 4 gaat overtreffen.

C) Ik heb echt een hekel aan die fucking WO I en WOII spellen!

avatar van Deftones_JP

Dat vind ik wel een veronrustend punt. CoD4 was echt een game waarin je (bijna) altijd met automatische geweren speelde. Ze hadden deel 5 juist een 'day of defeat' vibe kunnen geven door spraywapens uit te balanceren t.o.v. wapens met een enkel schot. Als ik jou zo hoor is dat niet het geval. Ik ga vanavond ook maar even kijken of de MP te pruimen is.

avatar van Martijn
Nou ik speel het meest met een Bar, als plaats vervangend rifle zeg maar

Het is immers ook een lang afstand wapen, verder doen de Semi automatische rifles het ook gewoon goed.

Neemt alleen nog steeds niet weg dat ik het absurd vind dat gewone rifles enkel op hardcore werken.

Tha Luz schreef:

Farcry2 heeft ook een vlammenwerper ..

Martijn schreef:

Er zijn best veel upgrades beschikbaar, welke dat zijn verschilt per wapen.

Voor de shotgun wederom een bayonet en een grip.

toch een bajonet ..nu nog zo'n cutscene ala FC2 icl. gekreun en je krijgt plezier om zo'n ding te gebruiken

SweetPoontang schreef:
Farcry2 heeft ook een vlammenwerper ..

ja dus?

avatar van Foetsj_NL
Heb net de singleplayer van Call of Duty gespeeld, en ben vooralsnog best onder de indruk. Mooie omgevingen, al vind ik dat de game nog steeds ontzettend linear vind, vette shootouts en de tacktieken van de Japanners zijn ook moeilijk te bedwingen. Ik speel de game op Veteran, en da's echt pittig.

Kan er nog niet heel veel over melden, maar mijn eerste indruk is hoopgevend.