Call of Duty: World at War (2008)

Alternatieve titel: Call of Duty 5: World at War

Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Treyarch
Uitgegeven door Activision

World at War is het vijfde deel uit de Call of Duty-serie en keert terug naar de gebeurtenissen rondom de Tweede Wereldoorlog. De game speelt zich, in tegenstelling tot voorgaande delen, echter gedeeltelijk af in Oost-Azië en Rusland, waar je als soldaat te maken krijgt met een totaal andere manier van oorlogvoering. Daarnaast speel je in Call of Duty: World at War tevens als een soldaat in het Russische leger, waarbij je zowel de Japanners van het Sovjet-territorium af moet zien te houden en aan de andere kant opstoomt richting Berlijn om het tij te doen keren in Europa.

avatar van leatherhead
jirachi04 schreef:
Ps2 heeft geen zombiemode , hé ?:(

Ben bang van niet nee .

IN mijn ogen de beste COD, goede pakkende sfeer, co-up verhaallijn die erg goed te volgen was en leuk om te doen. En natuurlijk een geniale online, alles na deze COD liep online een stuk minder goed daarom grootse waardering voor waarschijnlijk het laatste 2e wereldoorlog vertoon van COD. een dik verdiende 5, en hopelijk maken ze nog meer van deze.

avatar van jirachi04
Is Final Fronts een uitbreiding op deze?:o

avatar van PyrexVision
Nazi Zombies zijn het geniaalste, maar de 'normale' online modes als TDM waren een stap terug van CoD4. De beschrijving klopt btw niet, als Rus vecht je nergens tegen de Jappen.

jirachi04 schreef:
Is Final Fronts een uitbreiding op deze?:o

Nee is de minimale versie van WAW, geen online mp en zombies, alleen SP en alleen ps2.

avatar van Mynami
Waw is echt leuk. Vooral de maps en het voelt echt als de 2dewereldoorlog. Zombies ziet ik ook heel erg lang achter. Voor het eerst gespeeld op de wii maar speel het nu op xbox 360.

Nu begonnen aan deze M.P Het speelt toch behoorlijk anders dan Black Ops of de Modern Warfare spellen, dit komt vooral door de wapens die niet zo zuiver zijn, geen red dots bevatten geen granade launghers etc etc. Wel lekker om eens een goede WOII game online te spelen ben benieuwt.

carlo schreef:

Je hebt wel red dots (in world at war zijn het meer black dots) die je aan je wapen kunt monteren maar dat is in online mp.
Gelukkig is de single-player van world at war niet met red dot sights, zou het te onrealistisch maken.
Wapens onzuiver, dat valt behoorlijk mee, dat had je in die tijd, het enigste dat het wat onrealistisch maakt zijn de gunshots, klinkt niet authentiek.
Als je snelle wapens wilt moet je voor MW of black ops gaan, World At War is gewoon een rauwe WW2 shooter met lekkere ouwehoer wapens.

World At War werd toen benoemd als een soort van COD4 kloon, maar het is een totaal andere shooter, andere sfeer, wapens knallen totaal anders en vooral blood and gore was een vernieuwing in de COD serie.
Jammer dat Treyarch het blood and gore flink heeft verminderd in Black Ops, gaf in WAW best wel een realistische feeling.

avatar van PyrexVision
De zombies zijn hier echt leuker dan in Black Ops.
Hier zijn de maps niet al te groot terwijl ik bij BO regelmatig verdwaal en er echt een biljoen routes zijn enzo. Der Riese ownt elke BO zombie map

AvMerode schreef:

Ik vind het ook helemaal niet erg, hij speelt ook lekker maar ik vind het moeilijker, de wapens zijn naar mijn mening onzuiverder dan in Black Ops of de MW serie. Het enige wat ik dus echt jammer vind is dat activision ook geen moeite heeft gedaan om de servers van WAW te onderhouden die is dus ook gehackt, ik ben na 2 uur spelen alweer op level 65 en kan naar de eerste prestige, en dat met nog geen 200 kills. Ik snap niet dat ze daar niks aan doen, Ik kocht dit spel voor de M.P in WWII stijl maar dat word hem dus niet bij deze COD. Jammer dus mijn krappe 3 blijft hierdoor staan.

AvMerode
Gehackt, kan dus op consoles heb ik in de gaten (toen met X360 versie kwam ik veel modified controllers tegen).
World at war voor pc heb ik nergens last van, is een zeer goede community, dedicated servers en hackers worden er altijd uitgekickt plus er zijn mod servers waar je in left4dead stijl als een zombie kunt spelen .
Pc versie kopen zou ik zeggen.

iedereen moet doen wat zij willen pc of consol

davidbmaster schreef:
iedereen moet doen wat zij willen pc of consol

Ik geef alleen een tip voor world at war, niet een oorlog tussen pc en consoles, dat heb jij al genoeg bewezen door middel van private messages, dus ik word je gezeik zo zoetjes aan echt zat kerel.

ik zet me stem naar beneden leuke game maar de cod virus is aan het uitsterven

davidbmaster schreef:
ik zet me stem naar beneden leuke game maar de cod virus is aan het uitsterven

Dat denk ik niet, groeit steeds meer nu, helemaal vanwege Homefront, die game heeft het niet kunnen waarmaken en volgens vele luitjes blijft de COD serie en Battlefield serie nog steeds de beteren qua online MP.
COD mag tegenwoordig dan wel steeds hetzelfde zijn (zelfde routine en weinig vernieuwing) maar kwaliteit word altijd gebracht, in MW2 vond ik de balans niet al te best, maar vergeleken met Homefront is het wel stukken beter.
World At War zie ik eigenlijk niet alleen als een COD deel, maar ook één van de betere WW2 shooters ooit gemaakt, adrenaline pompende single-player met lekker zenuwslopende muziek op de achtergrond en een verslavende online mp met lekker veel blood&gore en sfeer.
Oh ja, en laten we de zombie mode niet vergeten, volgens velen het allerbeste aan WAW.

Dit spel is nog lang niet uitgestorven, op de pc word dit nog steeds vol op gespeeld, ongeveer net zoveel als op black ops en de andere COD's.

Promotion (attend hut) geluidje krijg ik steeds weer kippenvel van.
World At War heeft één van de beste voice acting (met Kiefer Sutherland), muziek, geluid (behalve gun shots, al zijn ze wel grappig) en sfeer dat ik ooit heb gehoord en gevoeld in een FPS.

Dit is de FPS die ik het meeste heb gespeeld (mijn vader ook trouwens), zowel op de ps3,x360,nintendo wii en pc, pc het meeste trouwens.

davidbmaster
denk dat cod minder wordt wat goed was,maar de game zal toch gespeeld blijven omdat de naam,COD net als BATTLEFIELD te groot zijn om dood te bloeden door het game-geweld.(te veel shooter die worden uitgebracht).

avatar van Aazhyd
Wat een onzin maar weer. Als er een echt slechte CoD wordt uitgebracht, loopt-ie voor geen meter, hoor. Zie CoD 3. MW2 en WaW waren gewoon kwalitatief goeie spellen. Ongeacht wat David vindt.

avatar van Thomas83
Ik sluit me aan bij David. Alleen als ze het spel écht slecht maken zal het misschien niet goed verkopen, verder is middelmaat al genoeg om het een bestseller te maken. Onderschat de kracht van marketing en mond-tot-mondreclame niet.

Thomas83 schreef:

eidelijk iemand met kennis

avatar van LimeLou
Toch samen met de 1e 2 en Modern Warfare een van de betere Call of Duty delen.

'Episch' is het woord dat je zegt als je denkt aan Call of Duty. Intense, hersenloze actie met veel wapens en vijanden om neer te maaien. In tegenoverstelling tot de meeste begon ik niet bij deel 3 of Modern Warfare maar gewoon bij het allereerste deel en ook al hou ik meestal van meer originele, intelligente games is een lekker portie Call of Duty ook goed voor de pret.

World at War gaat terug naar de periode waarbij ik Call of Duty het liefst zie: de tweede wereldoorlog. Iets wat ik niet heb bij de Modern Warfare 2 maar wel bij de oudere delen was herkenbaarheid. De eerste Modern Warfare kwam precies op het goede tijdstip nadat meeste mensen WWII in games moe waren. Ik vond het ook een fris iets om Modern Warfare te spelen. Echt een geweldige FPS en een nieuw iets tussen al die WWII shooters. Maar na het spelen van Modern Warfare 2 was ik nogal teleurgesteld. De multiplayer kon me niks boeien en de singleplayer was nogal 'overdone'. Een paar maanden later kreeg mijn broer een nieuwe beeldscherm voor zijn PC ten grote van een HD TV en een Dolby Surround set. Het kost niet veel moeite om te bedenken dat toen het ideale moment is om een voor 20 euro dure game te kopen genaamd Call of Duty World at War en ik heb er absoluut geen spijt van gehad.

Het begint al met de Russische campagne. Zo ontzettend vet was die. Je wordt in een sfeervol Stalingrad gezet en het begint kalm maar wat er daarna gebeurt , complete ravage, actie waarvan Chuck Norris een natte slip krijgt. De Duitse geweersalvo's van MP40's en loeiende sirenes galmen door je surround set als de tierelier en je krijgt koud zweet over je nek. De epische bassline bij de muziek is nog briljanter en zorgt ervoor dat je je zo ontzettend verdiept in de actie dat je ongeveer met je neus tegen het beeldscherm drukt.

Het verhaal is niet echt bijzonder, gewoon switchen tussen verschillende karakters die hun smoel houden de hele tijd. Maar daar gaat het niet om. Het verhaal van Call of Duty is die van de geschiedenisboeken. Maar dan niet met een kale leraar die uitlegt hoe Hitler aan zijn snor is gekomen maar hoe je als een soldaat in de chaos van de oorlog wordt gesleept. Tuurlijk is het onrealistisch dat je in deze game honderden Nazi's en Japanners neerschiet, maar daar gaat het ook niet om. Je bent er bij , je ziet een vernietigd Berlijn , Aziatische eilandjes en Stalingrad voorbij komen en dit is zo erg sfeerverhogend samen met de prachtige soundtrack dat je niet meer dan met je mond open staat te kijken naar het beeldscherm terwijl alles je overdonderd. De muziek. De subtiele, bekende gameplay en gewoon de ronduit geweldige authentieke sfeer die van kwaliteit druipt.

Het is moeilijk om zo een simpel gevoel uit te leggen bij een game als Call of Duty. Alles voelt gewoon juist en 'normaal' aan maar is met zoveel zorg en kracht gemaakt dat de afstand tussen je boven en onderlip steeds groter wordt naarmate je verder komt in de game. De game mocht van mij wel wat langer duren, maar bedenk ook dat anders het tempo niet zou zijn zoals het zou zijn. Het laatste uur zal ik voor een ERG lange tijd onthouden. Nog bijna nooit zo'n geweldige climax meegemaakt in een game. In veel andere WWII shooters voelde het nogal statisch aan maar in deze game leven de karakters, je vrienden, de vijanden en de omgevingen gewoon en wordt alles samengesmolten tot zo'n overdonderende, cinematische ervaring dat zelfs de rustige gedeeltes (die van de campagne in Japan) zelfs kippenvel geven.

Ik denk veel bij een simpele maar geweldige game als deze, maar heb er moeite mee om het in te tikken wat ik erbij voel. Een geweldige shooter is dit. Dit moet je ervaren

*4.5

avatar van COD_PRO88
Deze game is echt geweldig.
De single player waar je de hele tijd op je hoede bent voor jappen die uit de grond komen, in bomen zitten, in de bossies liggen niet normaal en dan zit je opeens weer in berlijn Top!!

De multyplayer vond ik wat minder vond de maps wat zwak.

hele goeie game 4.5*

AvMerode
Er ging iets fout met de ps3 versie van world at war, maar het is ook meer een geluk bij een ongeluk.
Graphics werden helemaal vervormd en deugde niet helemaal, vervolgens uit de game gegaan, game opnieuw gestart en nu ben ik de hoogste prestige plus alle challenges 100%.

Vreemde bug, maar ben nu wel hoogste prestige met alle wapens

AvMerode schreef:

Vreemde bug, maar ben nu wel hoogste prestige met alle wapens

Is niet zo raar PS3 kent zijn fouten.
Maar het zijn er teveel om op te noemen.

avatar van patenpac
Pracht van een game met een toch wel verrassende zombie mode. Natuurlijk is dit het beste van de game maar de campain mag er toch ook wel zijn. Mooie graphics en het leuke eraan (ik weet dat dit vreemd overkomt) is toch ook wel dat je ledematen kunt afschieten. Geef toe als je bij de zombie mode geen spatje bloed of een afgeschote arm tegen komt is dit toch al heel wat minder

avatar van jespertje
nazi zombies oke!!!!!!!!

avatar van rockgamer
word dit online nog gespeeld op de ps 3, vind dit namelijk de beste cod online en wil et weer gaan spelen

rockgamer schreef:

Op de X360 is de game verknoeid in online mp, allemaal cheaters, niet meer speelbaar.
De ps3 versie weet ik niet, 4 maand geleden was het nog speelbaar op de ps3.

De pc versie is dan de beste keus vanwege dedicated servers.

avatar van rockgamer
oke, en weet iemand zeker of het nu nog speelbaar is op de ps3 en dat het niet barst van de hackers en dat er uberhaupt nog mensen dit spelen ? wil het weer kopen voor de online multi player maar als het online gedeelte kut is koop ik het voor niks..

Jocharo-T
Ben best wat shooters gewend, maar vind dit spel vrij lastig. Dat komt met name omdat ik het verschil niet goed kan zien tussen mijn eigen mannetjes en de Japanners in die donkere oerwouden. Is daar nog een trucje voor? Je bent ook snel door je munitie heen en dat is wel lullig als je midden in een vuurgevecht zit. Bij Resistance bijvoorbeeld had ik daar geen last van.

avatar van wo2-freak
rockgamer schreef:

Prachtig spel

Hackers nooit gezien... ik own in dit spel. Dus kan zijn dat ik de hackers gewoon geowned heb en ze daardoor niet heb gezien