Max Payne (2001)

Game Boy Advance / Macintosh / PC / PlayStation 2 / Xbox
Shooter / Action

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Gathering en Rockstar

Max Payne is een agent bij de NYPD. Als hij op een avond thuiskomt, komt hij tot de verschrikkelijke ontdekking dat zijn vrouw en kind zijn vermoord door junkies, high van de nieuwe drug Valkyr. Valkyr neemt bezit van de straten van New York, de DEA wil daar een stokje voor steken en komt erachter dat de drug het werk is van de New Yorkse maffia. Max Payne, die inmiddels werkt voor de DEA, zint op wraak en besluit undercover te gaan in de onderwereld van New York.

avatar van Tsjo-Wi
Geniaal spel! Deze komt zeker in mijn top 3. Die sfeer is onovertroffen, die comic cutscenes zijn briljant net als de voice-acting, de bullet-time is natuurlijk supervet en origineel en Max Payne is voor mij een van de stoerste gamepersonages aller tijden. Dit moet wel het spel zijn dat ik het vaakst heb uitgespeeld, iedere keer als ik weer opnieuw begin vind ik het weer leuk.

Meesterlijk 5*

A man with notting to lose - Do not cross

Die tekst herinner ik me nog heel goed van het doosje van de game.

Schitterend spel, een echte klassieker. Deze game was eens echt vernieuwend. Geweldig mooie graphics, helemaal voor die tijd, maar ik denk dat het vandaag de dag er zeker ook niet lelijk uit ziet.

De game was echt een film-noir met zijn rauwe sfeer, zijn stripverhalen er door heen en het typische verhaal van een keiharde kerel die wraak neemt nadat zijn gezin bruut is vermoord. Je kent het, maar het blijft een tof onderwerp.

De bullit-time werd hier echt geintroduceerd en ik heb het nauwelijks nog beter uitgewerkt gezien als in deze game. Wat was het cool om in bullit time op iemand af te lopen of te springen en dan geplaatst de kogels in zijn kop of hart planten. Heftig!

Natuurlijk was de game niet 100% perfect dankzij wat clipping probleempjes, de soms te veel aanwezige painkillers en sommige frustrerende stukken, maar ik keek er graag overheen.

Hoop dat ze nog eens een 3e deel maken en dan met de middelen van nu er weer iets grensverleggends van maken.

Dikverdiende 4,5*

Zo Max Payne wat een spel zeg.
Ik kan me nog herinneren dat ik dit spel 6 jaar terug voor maar 10 of 15 Euro had gehaald voor de pc. En ik bleef maar doorspelen, zo verslaafd was ik eraan geworden.
Alles is voor mij gewoon compleet aan dit spel: goede verhaallijn, meesterlijke dialogen/one-liners, uitstekende levels en uiteraard Bullet Time. Eigenlijk een soort van cheaten. Maar het is wel verrekte handig vooral bij eindbazen.

Het hele sfeertje is ook zo geniaal, het is lekker donker en die strips die het verhaal vertellen is zeker innovatief. Het heeft zeker wat.

Wat ook wel lachen is, is dat de game zich soms niet helemaal serieus neemt. Ik noem een voorbeeld als: in die ene supergebouw van Horne op het eind dat een bewaker over Bullet Time praat en dat het cool zou zijn om in het echt te doen en ook zo een drugs scène waarin Max gebeld wordt dat hij in een video game zit.

Inmiddels heb ik dit spel al weer 7 keer uitgespeeld, mede te wijten aan het feit dat ik eerst een gare pc had waarop alleen Max Payne het deed.

Dit is gewoon mijn all time favoriete spel geworden en kan dan ook niet anders door dit meesterwerk 5, 0 sterren te geven.

avatar van Bennerd
Was een van de eerste shooters die ik op PS2 gespeeld heb. Ik moet nog steeds glimlachen als ik eraan terugdenk. Wat was het ook enorm fascinerend om te bekijken. De eerste scène is wel erg aangrijpend...

Het slow-motion effect is ook wel sterk, was even oefenen voor ik daaraan gewend was. De sfeer is net zo sterk, zo mogelijk nog sterker. Prachtig spel!

Dit zal ik nog eens ergens moeten kopen denk ik.

avatar van jellecomicgek72
Max Payne..

Dit moet toch wel één van de games zijn die ik vroeger het meest heb gespeeld. Ik vond het verhaal zo gruwlijk, die gehele storytelling in Max Payne was vet. De bullittime dat toendertijds nog orgineel was. (nu enorm achterhaald maar toch) was gruwlijk. Het vetste was nog wel dat Max Payne zelf de ene na de andere oneliner eruit knalde die je na een aantal keer kon dromen. Ja 5* hiervoor.

avatar van WeZet
Stem verhoogd naar 5, vooral door de intrigerende "90's cult serie" "Address Unkown". Meest psychotische en daardoor voor mij heel interessante serie (al is het maar een easter egg) die ik ken. Dexter is er niks bij!

Toen ik de Max Payne games voor het eerst speelde was ik aan het puberen. Lekker schieten in een donker sausje. Maar nu ik wat ouder ben merk ik pas dat het eigenlijk een diep, diep tragisch verhaal is. De donkerste melancholie denkbaar, met perfect passende beelden en voice acting. Het snijd door de ziel. Ook de psychologische kant is diep uitgewerkt (actie, reactie, verleden, melancholie, uitzichtloos, depressie etc.) Ik herken er veel van in mijn huidige leven. Helaas blijft de game daardoor een parel voor me.

Ook de cult-serie die je op tv-langs ziet komen (erg diep uitgewerkt) loopt parallel met de psychische toestand van Max op vele fronten, al dan niet hoe hij denkt.

"Wherever I went, the pay phones started to ring. Finally, I collected enough courage to answer one."

"IMirra's men had caught me. Their black van took me out of the city. The countryside was sickeningly pretty. The sun setting on a sweet summer day, rain sparkling on grass, birds in the trees, children playing The pink bird mental institute. Mirra's men pretended to be hospital wardens.

They said I was an escaped mental patient.

Doctor: Diagnosis? Paranoid schizophrenic. You are insane, psychotic. You have to eat plenty of pills to get better.."

avatar van Realistic Gamer
raymondomoes16 schreef:
Eerste en beste deel
Vond dit vroeger echt een TOP spel (nu nog) nu opnieuw weer uitgespeeld voor de 6e x
Maar blijft zo nice
Veel beter dan deel 2
Binnenkort maar eens deel 3 halen kijken hoe die is

Een van de beste spellen als het aan mij ligt

Deel 3 moet je zeker halen! Die mag je echt niet missen!
Mijn mening en beoordeling kun je daar eventueel bezichtigen op deze site bij Max Payne 3.

Review:

Lang Gezocht:
Ik ben een verzamelaar in Rockstar-Games spellen, dus bij de meeste spellen vanaf het jaartal 2000 (Op de Manhunt serie na dan) wil ik dolgraag hebben! Dit is de laatste game die ik kocht voor in mijn collectie. Maar ik zocht lang, want ik wilde hem gloednieuw hebben, maar dat is geluk hebben voor een spel uit 2001. (De originele versie en GÈÈN Platinum versie!). Ik liep op een rommelmarkt in de plaats Tessenderlo en zocht tot dat ik hem had. Rijen met PS2 kaften die in bakken zaten en ik allemaal ben af gegaan en eentje zat zelfs nog gewoon in doorzichtig folie! Gloednieuw, nooit gebruikt geweest, voor maar vijf euro en ja hoor... Ik had m' gevonden! Max Payne. De originele, en GÈÈN Platinum versie.
Direct gekocht en toen ik thuis kwam ging ik ook deze game direct spelen!

Toch Gekocht:
Omdat de gameplay van Max Payne 2 bar slecht was en bijna niet te spelen was, was ik niet al te enthousiast over deze game. Maar ik wil wel mijn collectie compleet hebben en deze game ook nog een kans geven. En dat was goed gelukt!

Gameplay:
Ik vond het erg fijn dat er een Tutorial was waar ik even goed kon leren omgaan met de gameplay.
Dit heeft goed geholpen en ik kreeg de gameplay van deze game ook goed onder de knie!

Later in de game zelf word het soms hier en daar wat aan de irritante kant en daarmee bedoel ik dat je 'TE' snel game-over gaat. Soms krijg je zelfs niet de kans om iemand proberen neer te schieten. Ook springen of over een balk heen lopen gaat niet lekker soepel. Dat had allemaal wat beter gekund. De game lijkt soms meer gefocust op je toetsenbord van je computer in plaats van dat hij rekening houdt met een PS2 controller. Je ligt zo van je balk af en donder als het ware snel naar beneden. Toevallig moet je wel eens een half level over een smal pad lopen wat erg irritant en frustrerend is. Rockstar Toronto (Toen der tijd het nieuwe Rockstar Canada) had net iets beter moeten porten naar de PS2.

Verhaal, Sfeer, en Vormgeving:
De gehele game is zèèr diepgaand en sterk. Er hangt een aparte en donkere sfeer rond. Soms zelfs een klein beetje eng. Zeker voor die tijd een zeer mooie en diepgaande game! Ook het verhaal doet tenslotte iets met je. De sneeuw is er ook heel mooi in verwerkt. Het is ook allemaal prachtig verteld.

Gebouwen, gangen, paden, kantoren, een restaurant dat in vlammen gaat... Het is een spannende en mooie game. Alsof je een acteur bestuurt! Werkelijk alles is eigenlijk wel mooi vormgegeven en gemaakt. Overal kom je! Thuis, in een hallucinatie, door de straten, bij een haven, bij magazijnen,
bij een mega groot kantoor gebouw, bij een autogarage, bij een staal fabriek... Ik kan er gewoonweg geen genoeg van krijgen! Werkelijk 'ALLES' bevind zich in deze game. Je kunt het je zo gek niet bedenken. Deze game is werkelijk helemaal 'COMPLEET'! Een game waar veel moeite voor gedaan is.

Kortom:
Het is een zeer goed afgewerkte, diepgaande, mooie en complete game, maar de gameplay was soms niet erg fijn te noemen waardoor de game een klein min puntje van me krijgt. Ook voeg ik bij dit kleine min puntje de muziek toe, want die kon ook wel toen der tijd wat moderner zijn. Maar de muziek is ook weer niet heel slecht te noemen. Zeer bijpassende en goede muziek hoor! Want zo erg is dat ook weer niet. Maar ik zeg wel dat het toen der tijd gewoon wel wat beter gekund had.

Dit alles bij elkaar met twee hele kleine minpuntjes die ik zie als een half minpuntje voor deze goede game, komt deze game net niet in aanmerking voor een 5.0, Maar zeer zeker wel voor een

PIJNVOLLE 4.5.