Max Payne (2001)

Game Boy Advance / Macintosh / PC / PlayStation 2 / Xbox
Shooter / Action

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Gathering en Rockstar

Max Payne is een agent bij de NYPD. Als hij op een avond thuiskomt, komt hij tot de verschrikkelijke ontdekking dat zijn vrouw en kind zijn vermoord door junkies, high van de nieuwe drug Valkyr. Valkyr neemt bezit van de straten van New York, de DEA wil daar een stokje voor steken en komt erachter dat de drug het werk is van de New Yorkse maffia. Max Payne, die inmiddels werkt voor de DEA, zint op wraak en besluit undercover te gaan in de onderwereld van New York.

avatar van Thomas83
Ik vind deel 1 ook duidelijk het beste. Deel 2 is ook goed maar mist die heerlijk sombere sfeer van het eerste deel, en ik zat er daardoor toch iets minder in. Van deel 2 herinner ik me zo gauw alleen die geweldige snipemissie en de twist in het politiebureau zeg maar, uit dit deel kan ik er wat dat betreft meer opnoemen, de opening alleen al.

avatar van jellecomicgek72
Heb nagedacht maar vind dit deel uiteindelijk toch beter dan deel 2. Weet nog goed toen deze game uitkwam was ik 8 jaar en binnen 2 weken hadden ik en me buurjongen Max Payne 1 wel 3x uitgespeeld. Wat een openbaring was dit. Nog steeds één van de beste games ooit.

avatar van FrK.
Ik vind je argumenten niet heel sterk Shadowmaster. Graphics zou namelijk nooit een argument moeten zijn waarom een game beter is dan de ander. Juist de scheve bek van Max voegt sfeer toe aan de comic-sfeer in de game. Het verhaal borduurt een beetje verder waar deel 1 ophield, ook niet heel erg sterk dus. Maar goed daar gaat het ook niet om bij Max Payne denk ik. En ik snap niet helemaal waarom je de bullet-time beter vind in deel 2. Er is toch praktisch niks veranderd daaraan?

shadowmaster100
FrK. schreef:

ik vind jou uitleg ook niet sterk.

jonge jij bent zo te zien verliefd op deze game,jij kan KRITIEK gewoon niet accepteren.

en bullet time in deel 2 heeft een speciale kleur wanner je het gebruikt,misschien moet je je ogen eens openen en de details zien

PS,nog een fijne huwelijksreis met max payne,doe de groeten he

avatar van Thomas83
Je reageert wel wat aan de agressieve en weinig inhoudelijke kant op wat prima inhoudelijke opmerkingen in mijn ogen. Vraag is of je de kritiek op jouw kritiek wel kunt accepteren.
Dat de bullet time in Max Payne 2 een andere kleur heeft is natuurlijk geen inhoudelijke verandering aan de gameplay. Wat wel een verandering is dat de bullet time nog langzamer kan gaan naarmate je meer raakt als ik me niet vergis, maar dat is eigenlijk een onnodige toevoeging, in de oude versie was het ook eigenlijk al onmogelijk dat je te weinig tijd had dan. FrK zei ook "er is praktisch niks veranderd", het woord praktisch gebruikt hij hier niet voor niks natuurlijk. Over details niet zien gesproken.

Off-topic berichten verwijderd.

Als iemand netjes argumenten geeft waarom hij een andere mening heeft, probeer dan ook netjes terug te reageren...

avatar van FrK.
Jammer dat je je zo aangevallen voelt shadowmaster. Was niet mijn bedoeling om zo op je over te komen.

shadowmaster100
FrK. schreef:

mijn excuses dan maar,want via berichten zie ik alleen maar letters en geen houding.

nogmaals mijn ecxuses

even goede vrienden he

in ieder geval vinden we beide max payne zeer goed

Erg goede game. Speelde eerst deeltje 2.

avatar van jellecomicgek72
Ziezo, vanavond ga ik alwéér beginnen aan Max Payne. Dit wordt dan de 6e keer dat ik de game ga uitspelen!

avatar van AvMerode
jellecomicgek72 schreef:

Had dit spel vroeger meer dan 15 keer uitgespeeld, toen zou mijn top10 er ook heel anders uitzien, dan stond max payne 1 op nr.1 in mijn top10 samen met deel 2.
Maar heb ze allebeide ook al jaren niet meer gespeeld, ben ik wel weer van plan.

avatar van WeZet
Stem verhoogd naar 5, vooral door de intrigerende "90's cult serie" "Address Unkown". Meest psychotische en daardoor voor mij heel interessante serie (al is het maar een easter egg) die ik ken. Dexter is er niks bij!

Toen ik de Max Payne games voor het eerst speelde was ik aan het puberen. Lekker schieten in een donker sausje. Maar nu ik wat ouder ben merk ik pas dat het eigenlijk een diep, diep tragisch verhaal is. De donkerste melancholie denkbaar, met perfect passende beelden en voice acting. Het snijd door de ziel. Ook de psychologische kant is diep uitgewerkt (actie, reactie, verleden, melancholie, uitzichtloos, depressie etc.) Ik herken er veel van in mijn huidige leven. Helaas blijft de game daardoor een parel voor me.

Ook de cult-serie die je op tv-langs ziet komen (erg diep uitgewerkt) loopt parallel met de psychische toestand van Max op vele fronten, al dan niet hoe hij denkt.

"Wherever I went, the pay phones started to ring. Finally, I collected enough courage to answer one."

"IMirra's men had caught me. Their black van took me out of the city. The countryside was sickeningly pretty. The sun setting on a sweet summer day, rain sparkling on grass, birds in the trees, children playing The pink bird mental institute. Mirra's men pretended to be hospital wardens.

They said I was an escaped mental patient.

Doctor: Diagnosis? Paranoid schizophrenic. You are insane, psychotic. You have to eat plenty of pills to get better.."

avatar van LimeLou
Goede review WeZet

avatar van WeZet
Nja, niet echt een review natuurlijk, meer een verwoording van mijn emoties bij de game. Voegt vast wel wat toe want elke review is subjectief uiteindelijk. Dank!

Dit spel is echt geweldig. Het is enorm leuk om jezelf Bronson style een weg te knallen door bruine kroegen, steegjes en vervallen huizen vol maffiosi en junkies.

Voor de filmfans: denk aan een combinatie van Hard-Boiled, Death Wish 3, Sin City en eerder welke klassieke film-noir en je hebt dit spel in een notendop .

avatar van Ricxz92
Het wordt eens tijd, dat ik deze ga spelen. Staat toch al weer een aantal jaar op mijn verlanglijstje.

Ah, ik zie Steam dat je voor 15,- deel 1 en 2 kan kopen, prima prijs.
Deel 2 had ik al gespeeld en heb ik nog, maar die doet helaas niet meer, iets met de CD.

Binnenkort maar toch even downloaden..

avatar van TonyTHorror
Nu er op gamekings een terugblik staat over deze game en Boris zich compleet BELACHELIJK maakt door als zelf-respecterende gamer de klasse van Max Payne in twijfel te trekken, weet ik weer dat dit een ongeëvenaarde third-person actiegame is

avatar van jellecomicgek72
Heb de terugblik net ook even bekeken. Boris zegt steeds dat het achterhaald, oud en ouderwets is, maarja wat had je dan verwacht als je een 10 jaar oude game 10 jaar later opnieuw gaat spelen?

avatar van Tsjo-Wi
Maar zelfs voor een 10 jaar oude game is Max Payne nog niet achterhaald of ouderwets. Het speelt nog steeds heerlijk en qua sfeer en storytelling is er niets beters te vinden in dit genre.

avatar van TonyTHorror
Zo sfeervol zie je ze gewoon niet meer, echt een blamage die westerse actie games tegenwoordig...als ik er zo over nadenk. Het tempo voelt sterk aan (niet te fast-paced) en de shootouts vervelen nooit door de solide gameplay en sterke setting. De storytelling is inderdaad fantastisch, grimmig en vooral zeer boeiend vormgegeven.

Max Payne toont aan dat er heel veel voor nodig is om een succesvolle actiegame te maken. Het draait namelijk niet alleen om de actie, maar vooral om de vormgeving en de drijfveer om verder te spelen (het verhaal dus).

Niet fokken met Payne, no Payne no gain.
Het hele stijltje is gewoon tof en Boris moet gewoon niet zeiken dat het zo langzaam verloopt, het wordt gewoon verhalend verteld door middel van de strip.

Ik ben het er wel mee eens dat Max maar één manier van kijken heeft, maar dat deert niet want je ziet hem toch alleen van de achterkant.

Meestal liggen Boris en ik wel op een lijn, maar hier slaat hij echt de plank mis! De game is uniek.

Zelfs een collega van mij die echt een total noob is op gamegebied en echt heel weinig heeft met games vind dit spel geweldig, het heeft hem echt goed bezig gehouden.

avatar van Thomas83
Zie niet in wat er achterhaald zou zijn aan Max Payne, behalve de graphics misschien. Vind het overigens wel een ietwat overschatte game, want de gameplay, uiteindelijk wel het allerbelangrijkste, stelt niet zoveel voor. Het is vrij simpel met die bullet time en je weet ook waar je elke vijand ongeveer kunt verwachten.

avatar van Tsjo-Wi
Ik zie niet in waarom de game overschat zou zijn. De bullettime was voor die tijd baanbrekend en de shootouts zijn gewoon heerlijk spannend en spectaculair. En ik vind het juist een behoorlijk uitdagende game. Zelfs vandaag de dag is dit nog één van de best speelbare third person shooters als je het mij vraagt.

avatar van AvMerode
Mensen worden te verwend tegenwoordig, dat is juist het probleem en ik merk veel tegenwoordige gamers die oudere games afkraken vanwege graphics.
Zelfs tot vandaag de dag blijft dit nog steeds een ijzersterke shooter met een lekkere sfeer en interessante stijl.
De voice acting, geluid en sfeer brengen het naar een bepaalde hoogte waar games van tegenwoordig nog steeds iets van kunnen leren.

Dat er mensen zijn die nog steeds naar gamekings kijken, ik neem die lui al jaren niet meer serieus.
Kijk a.u.b naar gamespot.com of gametrailers.com.

avatar van TonyTHorror
Mensen die zo erg om graphics malen hebben het hele idee achter gamen compleet verwaarloosd. Natuurlijk heeft het een toegevoegde waarde op de ervaring die sommige games nastreven, maar een goed verhaal en solide gameplay wordt nog altijd buiten dat aspect gecreëerd en dat is waar Max Payne keihard toeslaat...en dat vervaagd nooit.

TonyTHorror schreef:

Voor Shooters zijn goede graphics gewoon redelijk essentieel. Het is niet het belangrijkste, maar het is wel een aspect dat je niet moet onderschatten. Beetje flauw om alles steeds af te doen onder het mom ''alleen graphics-hoeren zeuren daarover''. Graphics zijn ook een aspect van games.

avatar van TonyTHorror
Lees nou gewoon wat ik zeg

Ik las wat je zei, maar graphics zijn ook behoorlijk essentieel bij dit soort games. Jij beweert dat mensen die zo erg om graphics malen het hele idee achter gamen verwaarlozen. Dat bestrijd ik.

avatar van LimeLou
De graphics zagen er anders prima uit voor 2001. En bij zo'n speelbare shooter als Max Payne vergeet je snel hoe het spel eruit ziet. Sowieso is de sfeer, muziek en de stijl erg sterk. En dat vind ik belangrijker.