Max Payne (2001)

Game Boy Advance / Macintosh / PC / PlayStation 2 / Xbox
Shooter / Action

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Gathering en Rockstar

Max Payne is een agent bij de NYPD. Als hij op een avond thuiskomt, komt hij tot de verschrikkelijke ontdekking dat zijn vrouw en kind zijn vermoord door junkies, high van de nieuwe drug Valkyr. Valkyr neemt bezit van de straten van New York, de DEA wil daar een stokje voor steken en komt erachter dat de drug het werk is van de New Yorkse maffia. Max Payne, die inmiddels werkt voor de DEA, zint op wraak en besluit undercover te gaan in de onderwereld van New York.

davidov schreef:

Nee het spel was idd afgezien van het einde niet erg moeilijk. Maar dat hoeft ook niet om een spel geweldig te maken.... zo lang het maar niet zo simpel is dat het gaat vervelen en je je interesse verliest om het uit te spelen.

Tevens kan je het jezelf moeilijker maken door bijv voor te nemen dat je (bijna) niet geraakt wil worden... Zo speelde ik het meestal, en gebruikte dus zelden painkillers, laat staan iedere badkamer leegroofde

Daar ben ik het zeker ook mee eens, en ik vind het spel zelf ook geweldig, zie mijn waardering, maar jij zei dat er niks mis was met het spel, en daar versta ik dan eigenlijk onder dat er niks op aan te merken is. Daar ben ik het dus niet mee eens.
Het jezelf moeilijker maken deed ik zelf toevallig ook altijd, op precies dezelfde manier.:)

Mensen die het nog niet kennen... koop het spel... hoef je niet te vertellen waarom hij kick is. Zie boven.. De dialogen die worden gevoerd zijn vaak voor mij echt niet te begrijpen.

avatar van rpger
Eens in de zoveel tijd komt er een spel voorbij dat je denkt, ok dit is echt nieuw, zoiets heb ik nog nooit gezien. Dit is zo'n spel. Grafisch, gameplay, verhaal, sound alles was in prima balans. De kung-fu mod is trouwens ook erg leuk, krijg je helemaal dat matrix gevoel.

avatar van welleweirdo
Heb me heel erg vermaakt met de GBA-versie. Geweldig, dat ze zo'n game zo goed kunnen vertalen! 4,5*

avatar van Foetsj_NL
Een van de eerste games waarbij ik me echt dood schrok. Vooral in het eerste leveltje, dat zijn baby's dood zijn en zijn vrouw. En dat er zo'n agent in de plee ligt. Verder was het grafisch allemaal dik in orde, en de bullet time was ook cool !

4 *

avatar van Tha)Sven
Damn die stijl kan ik me nog het beste herinneren. Dat hele stripverhaal gevoel kwam zo goed over
Fantastische game.

avatar van Hadouken
Jammer dat de consoleversies het gemiddelde omlaag halen want die waren inderdaad ook veel slechter als ik de recensies destijds mag geloven.

Inderdaad... Heb deze top game eerst op de PC gespeeld, verhaal, presentatie, graphics, controls, alles top!
Daarna echter op de PS2 ook gehaald omdat dit echt een van m'n favoriete games is, vooral om even doorheen te knallen, maar was zwaar teleurgesteld, controls zijn vreselijk log, graphics minder (natuurlijk), loading tijden zuur, en zelfs de presentatie kwam op de console niet tot zijn recht.

PC -> 5*, PS2 -> 3,5* zo'n groot verschil!
(heb gestemd op PC trouwens, zou leuk zijn als je op beide kon stemmen)

avatar van sinterklaas
Waarom werkt dit spel niet op XP????

Hier een van de laatste patches (2003), loopt super op mijn XP.

avatar van pkunk
Erg tof spel, ik werd alleen vreemd genoeg niet echt meegesleept in het verhaal i.t.t. deel 2. Vandaar 3,5 * omdat het een erg goede shooter was/is.

Wazig, als ik iets vet vond aan dit deel is het juist hoe ziekelijk snel je wordt meegesleurd in het verhaal, vanaf het harde, zieke begin (the flesh of fallen angels!) tot aan het hallucinante einde. Echt briljant dat je dat begin telkens weer opnieuw beleeft, maar elke keer iets vertwist waardoor alle details uitvergroot werden (de badkamer deur die niet open ging, de letterblokjes van je baby) geweldig vond ik dat! Zowiezo erg goed gedaan, dat je het hele spel door toch ook iets had van, mischien is Max gewoon psycho, teveel painkillers gepopped mischien. (moest hier trouwens vaker aan denken toen ik Memento voor het eest zag)

Blijft voor mij toch een heftige game-ervaring qua verhaal en gameplay, nu nog steeds. 5*

A man with notting to lose - Do not cross

Die tekst herinner ik me nog heel goed van het doosje van de game.

Schitterend spel, een echte klassieker. Deze game was eens echt vernieuwend. Geweldig mooie graphics, helemaal voor die tijd, maar ik denk dat het vandaag de dag er zeker ook niet lelijk uit ziet.

De game was echt een film-noir met zijn rauwe sfeer, zijn stripverhalen er door heen en het typische verhaal van een keiharde kerel die wraak neemt nadat zijn gezin bruut is vermoord. Je kent het, maar het blijft een tof onderwerp.

De bullit-time werd hier echt geintroduceerd en ik heb het nauwelijks nog beter uitgewerkt gezien als in deze game. Wat was het cool om in bullit time op iemand af te lopen of te springen en dan geplaatst de kogels in zijn kop of hart planten. Heftig!

Natuurlijk was de game niet 100% perfect dankzij wat clipping probleempjes, de soms te veel aanwezige painkillers en sommige frustrerende stukken, maar ik keek er graag overheen.

Hoop dat ze nog eens een 3e deel maken en dan met de middelen van nu er weer iets grensverleggends van maken.

Dikverdiende 4,5*

avatar van MaxPayne
arnoudo schreef:

Of je hebt em al vanaf het begin en hebt hem net 3 maandjes terug voor de 7de keer uitgespeeld in iets van 10 uurtjes tijd (natuurlijk wel op de allermoeilijkste mode)

En heb het bonuslevel unlocked met alle foto's erin:)

Dit spel stond op 1, blijft op 1 en is mijn 1. Daarom is mijn nick, MaxPayne

MaxPayne schreef:

En heb het bonuslevel unlocked met alle foto's erin:)

Dit spel stond op 1, blijft op 1 en is mijn 1. Daarom is mijn nick, MaxPayne

Heb je al de Kung Fu add on geinstalleerd?

avatar van Thomas83
Hoe speel je dat bonuslevel in godsnaam uit? Is mij nooit gelukt. Er komen nogal wat figuren op je afgerend. Ziet er in eerste instantie uit als een onmogelijk level.

avatar van Didiusthegreat
Ik ben totaal niet aan moderne shooters, maar dit is toch wel een uitzondering.

Een van de weinige shooters die ik kan apprecieren.

Max Payne is cooler dan gewoon cool!

Wat een geweldige game. Alleen al vanwege het pakkende verhaal en de bullittime(met kung fu addon) geef ik dit spel 4,5 sterren.

heeft iemand trailer

avatar van Ga_me_bre_aker

sorry dat helpt niet echt
dan zie ik alleen maar de hoofdpagina!!

Haha, nogal logisch.
Maar probeer het eens hier dan: http://www.gametrailers.com/game/702.html

Thomas83 schreef:
Haha, nogal logisch.
Maar probeer het eens hier dan: http://www.gametrailers.com/game/702.html

COOOOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van sinterklaas
Squall Lionheart schreef:

url=ftp://ftp.3drealms.com/patches/maxpayne1-05patch.exe] Hier een van de laatste patches (2003), loopt super op mijn XP.

Ik reageer een beetje te laat maar....

Bedankt! Hij doet het weer.

avatar van rpger

Dit ziet er helemaal niet zo verkeerd uit....goeie casting van Marky Mark

Ik vond dit echt een superspel! Een van de beste ooit! Helaas heb ik het nooit helemaal kunnen uitspelen... Ik speelde het op een ME-pc en kocht toen een pc met Windows XP erop... daar bleek dit spel dus niet op te kunnen draaien.

Weet iemand hoe je Max Payne op een computer met Windows XP kan laten draaien?! Thanks alvast!

Klik

Mmm, heb het niet zo op Wahlberg, vind hem ook niet echt dat karakteristieke Payne-gezicht hebben. Maar valt verder nog weinig over te zeggen die teaser, we shall see...

Wahlberg is wel een goede acteur, buiten die kutfilm The Happening van deze maand om dan....daar was ie om te huilen.

Maar ik kan niet veel andere namen verzinnen die een goede Payne konden zijn. Ja, dan kom je bij Nicolas Cage uit, die heeft net als Payne zon depressieve ouwe kop

avatar van Thomas83
Cage als Max Payne? Meen je dat nou serieus? Hij lijkt er echt totaal niet op. Hij heeft weliswaar een sombere kop, maar daar is dat ook de enige gelijkenis wat mij betreft.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Cage is een redelijke optie. Ik vind Paul Walker (of Johnny Messner) een nog veel betere match!