Max Payne (2001)

Game Boy Advance / Macintosh / PC / PlayStation 2 / Xbox
Shooter / Action

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Gathering en Rockstar

Max Payne is een agent bij de NYPD. Als hij op een avond thuiskomt, komt hij tot de verschrikkelijke ontdekking dat zijn vrouw en kind zijn vermoord door junkies, high van de nieuwe drug Valkyr. Valkyr neemt bezit van de straten van New York, de DEA wil daar een stokje voor steken en komt erachter dat de drug het werk is van de New Yorkse maffia. Max Payne, die inmiddels werkt voor de DEA, zint op wraak en besluit undercover te gaan in de onderwereld van New York.

Ik heb ook dit spel maar verwijderd.
Ik strand in het spel als het restaurant in de fik vliegt. Ik kom het riool niet uit. Omdat ik nergens meer painkillers kan vinden.

En nogmaals, die bulletmode krijg ik niet onder de knie.

avatar van jellecomicgek72
Kan me echt niet voorstellen dat je in een game als deze zo lang vast blijft zitten... Game is zo lineair als het maar zijn kan. En anders gewoon ff youtube d'rbij pakken, dit is echt zo'n game die moet je uitgespeeld hebben. Ik heb deze vroeger echt van onder naar boven, achterstevoren gespeeld. Bulletmode is niks moeilijks aan, linkermuisknop als ik me niet vergis.

avatar van kiriyama
Ik denk dat kingsnake77 gewoon een onhandige (quick)save heeft gemaakt. Sommige stukken zijn ook heel lastig als je geen painkillers meer hebt.

Wellicht is dat het. Zo vlak voor het riool, waar je naar beneden moet springen. Daar verlies je al wat gezondheid en dan moet je nog een vuurgevecht in.

En ik vond dat stuk van dat in de brand staande restaurant al zo tergend vervelend

avatar van Tsjo-Wi
Zonder bullet time is deze game ook veel moeilijker...

avatar van dr channard
Ongelooflijk hoe een game van 2001 me meer weet te boeien dan de meeste nieuwe games die op de markt verkrijgbaar zijn.

Ik zat eerst Max Payne 2 te downen (via Xbox Live wel te verstaan), maar toen zag ik ook het eerste deel staan en dacht ik; 'nuja, waarom niet?'. Het eerste deel is GEEN nostalgie, dus ik handel niet uit emotionele gevoelens, maar wat is dit een enorm sterke game. Al van in het begin word je het verhaal ingezogen. De graphics zien er nu best nog goed uit en de bullet time is echt wel stijlvol. Moest wel even wennen aan de kop van Max omdat ik het hoofd van het tweede deel gewoon ben. De levels zijn stuk voor stuk ongelooflijk goed, behalve die droomsequences, die vond ik toch wel irritant.

De game is nog niet uit, dus ik wacht even met stemmen, maar tot nu toe echt een topper.

avatar van Realistic Gamer
Ik heb deze game eergisteren gekocht. Origineel en nooit gebruikt, (Geen Platinum versie!) die nog netjes in de folie zat. Hij rook nog zelfs een beetje lekker nieuw toen ik hem open maakte wat mij erg verbaasde. Ik ben 'm nu aan het spelen maar ik had slechte verwachtingen over de Gameplay - Hoe moet ik op iemand richten bijvoorbeeld? Waarom save hij de game nou niet? De Gameplay voelde beter aan dan bij Max Payne 2: The Fall of Max Payne gek genoeg. Ik heb bij Tutorial of zoiets veel kunnen oefenen en toen raakte ik het al een klein beetje gewend en ik moet zeggen... Deze keer voelde het allemaal wel goed. Het is een erg mooi spel ook weer van Rockstar Games! Ik ben benieuwd!

Pas als ik hem uit heb gespeeld, dan pas ga ik hem beoordelen. Maar ja, dat lijkt mij ook logisch toch?

avatar van raymondomoes16
Eerste en beste deel
Vond dit vroeger echt een TOP spel (nu nog) nu opnieuw weer uitgespeeld voor de 6e x
Maar blijft zo nice

Maar blijft zo nice
Veel beter dan deel 2
Binnenkort maar eens deel 3 halen kijken hoe die is

Een van de beste spellen als het aan mij ligt

Deel 3 moet je zeker halen! Die mag je echt niet missen!
Mijn mening en beoordeling kun je daar eventueel bezichtigen op deze site bij Max Payne 3.

Review:

Lang Gezocht:
Ik ben een verzamelaar in Rockstar-Games spellen, dus bij de meeste spellen vanaf het jaartal 2000 (Op de Manhunt serie na dan) wil ik dolgraag hebben! Dit is de laatste game die ik kocht voor in mijn collectie. Maar ik zocht lang, want ik wilde hem gloednieuw hebben, maar dat is geluk hebben voor een spel uit 2001. (De originele versie en GÈÈN Platinum versie!). Ik liep op een rommelmarkt in de plaats Tessenderlo en zocht tot dat ik hem had. Rijen met PS2 kaften die in bakken zaten en ik allemaal ben af gegaan en eentje zat zelfs nog gewoon in doorzichtig folie! Gloednieuw, nooit gebruikt geweest, voor maar vijf euro en ja hoor... Ik had m' gevonden! Max Payne. De originele, en GÈÈN Platinum versie.
Direct gekocht en toen ik thuis kwam ging ik ook deze game direct spelen!

Toch Gekocht:
Omdat de gameplay van Max Payne 2 bar slecht was en bijna niet te spelen was, was ik niet al te enthousiast over deze game. Maar ik wil wel mijn collectie compleet hebben en deze game ook nog een kans geven. En dat was goed gelukt!

Gameplay:
Ik vond het erg fijn dat er een Tutorial was waar ik even goed kon leren omgaan met de gameplay.
Dit heeft goed geholpen en ik kreeg de gameplay van deze game ook goed onder de knie!

Later in de game zelf word het soms hier en daar wat aan de irritante kant en daarmee bedoel ik dat je 'TE' snel game-over gaat. Soms krijg je zelfs niet de kans om iemand proberen neer te schieten. Ook springen of over een balk heen lopen gaat niet lekker soepel. Dat had allemaal wat beter gekund. De game lijkt soms meer gefocust op je toetsenbord van je computer in plaats van dat hij rekening houdt met een PS2 controller. Je ligt zo van je balk af en donder als het ware snel naar beneden. Toevallig moet je wel eens een half level over een smal pad lopen wat erg irritant en frustrerend is. Rockstar Toronto (Toen der tijd het nieuwe Rockstar Canada) had net iets beter moeten porten naar de PS2.

Verhaal, Sfeer, en Vormgeving:
De gehele game is zèèr diepgaand en sterk. Er hangt een aparte en donkere sfeer rond. Soms zelfs een klein beetje eng. Zeker voor die tijd een zeer mooie en diepgaande game! Ook het verhaal doet tenslotte iets met je. De sneeuw is er ook heel mooi in verwerkt. Het is ook allemaal prachtig verteld.

Gebouwen, gangen, paden, kantoren, een restaurant dat in vlammen gaat... Het is een spannende en mooie game. Alsof je een acteur bestuurt! Werkelijk alles is eigenlijk wel mooi vormgegeven en gemaakt. Overal kom je! Thuis, in een hallucinatie, door de straten, bij een haven, bij magazijnen,
bij een mega groot kantoor gebouw, bij een autogarage, bij een staal fabriek... Ik kan er gewoonweg geen genoeg van krijgen! Werkelijk 'ALLES' bevind zich in deze game. Je kunt het je zo gek niet bedenken. Deze game is werkelijk helemaal 'COMPLEET'! Een game waar veel moeite voor gedaan is.

Kortom:
Het is een zeer goed afgewerkte, diepgaande, mooie en complete game, maar de gameplay was soms niet erg fijn te noemen waardoor de game een klein min puntje van me krijgt. Ook voeg ik bij dit kleine min puntje de muziek toe, want die kon ook wel toen der tijd wat moderner zijn. Maar de muziek is ook weer niet heel slecht te noemen. Zeer bijpassende en goede muziek hoor! Want zo erg is dat ook weer niet. Maar ik zeg wel dat het toen der tijd gewoon wel wat beter gekund had.

Dit alles bij elkaar met twee hele kleine minpuntjes die ik zie als een half minpuntje voor deze goede game, komt deze game net niet in aanmerking voor een 5.0, Maar zeer zeker wel voor een

PIJNVOLLE 4.5.

Jammer dat je niet voor de pc versie bent gegaan, die is toch wel een stuk beter. Maar leuk om te horen dat je er zo van hebt genoten.

Shinobi schreef:

Jij ook bedankt voor het lezen van mijn allereerste 'grote' en 'echte' Review!

Ik was bang dat niemand het ooit zou lezen door dat het z'n lange lap tekst was. Maar ik denk dat een review zo hoort te zijn. Ik moet duidelijk mijn mening geven en alles over de game kunnen vertellen.

Ik ga nooit voor een PC game. omdat ik ten eerste: geen goede PC heb die echt bestendig is om veel games er op te kunnen spelen en ten tweede: Ik speel het liefst dat soort game's op een van mijn Playstation's.

Alleen RCT3 plus de uitbreidingspakketten speel ik alleen op mijn PC. Ik vind het namelijk ook fijner gamen op een Playstation en de ervaring vind ik ook het beste op een van mijn Playstation's. Ik heb ook een veel betere zitplaats, geluid, beeld grote en beeld kwaliteit voor het gamen en dat heeft mijn PC ook allemaal niet. Dus vandaar dat ik het liefst altijd games speel op een van mijn Playstation's.

avatar van nintendo
Komen er geen remasterde versies uit op ps4 van ze alle 3 ?

Max payne 1, warriors en manhunt zijn alle te koop via de ps4 store.

avatar van richiedoom
Ik kan me nog heel helder voor de geest halen wat mijn eerste ervaringen met Max Payne waren.

Ik denk dat ik een jaar of 12 was en ik kocht deze game op de gok voor de PS2. Het zag er op de achterkant van de hoes wel tof uit dus ik dacht waarom niet. Bij thuiskomst plaatste ik het schijfje in de PS2 en bij de eerste 'missie' zat ik gelijk op het puntje van mijn stoel. De sfeer was beklemmend en ik vond het echt doodeng. Daarnaast kon ik HE-LE-Maal niets met de controls! Huh, moet ik nou serieus de pookjes gebruiken om te lopen en te richten? Dit was dus mijn allereerste game die ik speelde met pookjes en ik kan je zeggen, dat heeft tijd gekost.

Na de eerste missie was ik als de dood en ik vond het helemaal niks. Veel te eng, realistisch en ik had de grootste moeite met de controls. Ik stond op het punt om de game te gaan ruilen, tot een oom van me kwam kijken en het helemaal fantastisch vond. Hij zei: gewoon ff doorzetten! En zo geschiedde, het bleek uiteindelijk voor mij een top 10 game te zijn. Waanzinnige shooter met een geweldige sfeer en een donker, triest verhaal.

Deel 2 heb ik ook nog grijs gespeeld, ook fantastisch. Deel 3 was ook een prima game, maar toch wel een lichte teleurstelling vanwege de andere setting. Ik vond Brazilië niet echt passen bij Max.
Nee, dit eerste deel is en blijft voor mij de beste uit de reeks.