Eye of the Beholder (1991)

Alternatieve titel: Advanced Dungeons & Dragons: Eye of the Beholder

Commodore Amiga / PC / Sega CD / Super NES / Game Boy Advance

Ontwikkeld door Westwood
Uitgegeven door U.S. Gold, Strategic Simulations, Sega, Capcom, Pony Canyon en SNEG

Het eerste deel in de Advanced Dungeons & Dragons-reeks met een 3D interface. De heren van de stad Waterdeep huren je party, die uit maximaal 4 karakters bestaat, om een kwaad te gaan overwinnen dat diep onder de stad rust. Men begint in de riolering en daalt langzaamaan verder af in de ondergrondse tot men Xanathar vind en overwint. In het verloop van het spel kunnen zich bij je party nog 2 verdere non-player karakters aansluiten.

Enorm moeilijke RPG. Deze had ik gewonnen voor de PC. Maar omdat ik op dat ogenblik een Amiga had heb ik hem teruggestuurd om om te wisseleln voor een Amiga versie. Wat blijkt: een aantal maanden later kocht ik mijn eerste pc en plots fladdert de Amiga versie in mijn bus. Terug naar het spel: de sfeer was enorm goed, de dungeons hadden een werkelijk magische flair. Spijtig genoeg kon ik toentertijd niet veel van ad&d en had ik niet genoeg geduld om me in te werken.

avatar van Thomas83
Ja, ik vond die RPG vroeger ook moeilijk. Al dacht ik dat dat ook wel met mijn leeftijd te maken had, ik was toen nog wel vrij jong.
Maar aan de andere kant, ik speelde op jonge leeftijd ook wel adventures als Monkey Island uit. Dus het kan ook aan het spel hebben gelegen, dat dat gewoon moeilijk is.
Ik herinner me nog wel dat je moest aanvallen door met de muis op knoppen te drukken etc, het ging vrij snel allemaal.
Ook herinner ik me nog dat het spel vrij sfeervol was met mooie locaties. Ook al was het grafisch natuurlijk nog niet veel.
Dat door de wereld lopen door op pijltjes naar voor, achter, links en rechts te klikken herinner ik me ook nog wel. Volgens mij kon je ook vrij makkelijk verdwalen?
Hoe dan ook vind ik dit wel een klassieker. Volgens mij de eerste RPG waar ik mee in aanraking kwam.
Ik hou het denk ik maar op een dikke 3.5*.

Zo moeilijk vond ik 'm niet, wel uitdagend (vooral die mind flayers, als je ze toestond hun spreuk uit te spreken: PATS, heel je party verlamd!!) en vanwege de vele items en characters bleef je 'm spelen. Het 2e deel was ook zeer de moeite waard, maar deel 3 was in mijn ogen een enorme flop.

Vandaag even een half uur gespeeld, en is eigenlijk niet zo enorm verouderd. Grafisch nog best te doen en qua interface redelijk eenvoudig. Zie me hier nog wel af en toe terugkomen.

avatar van woeler82
Gisteren alle 3 de delen gratis gekregen bij GOG
Ik heb het eerste deel ff gespeeld , ziet niet zo slecht uit als ik aanvankelijk dacht.
Het spel is echt antiek die heb ik vroeger in de jaren '90 gespeeld
Ik denk dat ik die wel ga spelen, alleen zit bij het 1 ste deel geen automapping erbij

Ik heb de amiga versie als origineel hier liggen, en toen zaten er nog leuke goodies bij een normale uitgave. Een van de goodies is een map van de eerste drie levels, dat zou me iig al een stuk verder moeten helpen.

Die extra's staan ook gewoon op GOG als ik me niet vergis. Ze zijn daar altijd vrij compleet qua documentatie.

Het zijn drie games die ik overigens - als ze bvb een lichte grafische / muzikale overhaul zouden krijgen zoals de originele Bards Tale trilogy recent e.d ik best wel op de Switch in huis zou halen. Het is natuurlijk niet zo dat je daar al enkele heel erg goede soortgelijke games op hebt maar zou voor de nostalgie factor wel erg leuk zijn.

avatar van Mithrandir
Ik zag de berichten bovenstaand van de week al staan, maar aangezien ik de hele week wat ziek ben geweest, ben ik afgelopen nacht ook met deze D&D game weer eens begonnen en voel me weer 13 jaar.
Klopt inderdaad dat grafisch de game nog goed overeind staat, of het is nog vanwege het feit dat ik nog steeds weg ben van deze game. Heb doorgespeeld tot floor 3 en moet toegeven dat ik toch weer heb lopen zoeken naar sommige items, spells en rations en als je ze gevonden hebt, of dat je toch nog eens verdwaald hier en daar, maar veel komt weer naar boven, heerlijk gewoon. De muziek zit ook weer in mijn hoofd net als destijds, dat catchy Amiga techno deuntje haha.

Mijn party bestaat dit keer uit een vrouwlijke Paladin, een vrouwlijke Mage, een mannelijke Fighter en een mannelijke Archer, is een leuke party zover.
Hier ga ik weer een weekend lol aan beleven. Strategic Simulations is nog steeds da bomb.