FIFA 09 (2008)

Mobile / N-Gage / Nintendo DS / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts
Uitgegeven door Electronic Arts

Trek je voetbalschoenen weer aan en begin aan de nieuwste telg van Electronic Arts's FIFA. De nieuwe FIFA bevat een Be-a-pro-mode waarmee je ditmaal in vier seizoenen je talenten kunt laten zien. De career mode bevat vijftien seizoenen waarin jij je eigen tactiek kunt bespelen, spelers contracteren en ontslaan. Door veel wedstrijden te winnen kun je nieuwe ballen en alternatieve tenues vrijspelen. Naarmate je goede resultaten gaat boeken wordt jij de publiekslieveling en zul je op handen worden gedragen.

avatar van Marcellussss
Sinds ISS Pro Evolution 2 ben ik al groot fan van de Konami-reeks. Toen deden ze alles perfect, en haalden ze het maximale uit de beschikbare middelen. De overstap van Konami naar de PS2 was briljant, met name PES3 en PES4 kwamen schitterend uit de verf. Na dit laatstgenoemde deel leek de evolutie te stoppen. PES5 en PES6 gaven amper vernieuwing, en PES 2008 op de next-gen consoles evenmin.

EA Sports raakte al eerder in verval na het legendarische Fifa ’98. Terwijl Fifa ’99 nog aardig was, was vooral de overstap naar de PS2 dramatisch. Precies een decennium na Fifa ’98, komt daar eindelijk een nieuw Fifa, waar een heel ander development team achter zit. Achteraf gezien onbegrijpelijk dat ik deze links liet liggen, en toch koos voor het tegenvallende PES 2008. Maar na de geniale demo kon ik deze release onmogelijk negeren. Eén ding is zeker, na acht jaar is de overstap gemaakt.

Wat meteen opvalt zijn de bloedmooie graphics, ondanks dat daar vrij weinig aan veranderd is vergeleken met het vorige deel. Soms lijkt het alsof je naar een echte wedstrijd zit te kijken. Vooral de briljante toepassing van animatieprincipes draagt daar zijn steentje aan bij. Hoe spelers een sprintje trekken en tegen elkaar strijden in een kopduel ziet er angstaanjagend natuurlijk uit.

Dan de sfeer rondom de game, wat weer fantastisch verzorgd is. Het kabaal uit het publiek, de omroeper in het stadion; elk detail is tot in de puntjes verzorgd en dat is vooral voelbaar bij een penalty-reeks. Oke, het Nederlandse commentaar is zoals altijd (ook op tv) weer belabberd, maar zodra je switcht naar het leuke en vooral uitgebreide Engelstalige commentaar merk je weer dat de heren achter Fifa meester zijn in het neerzetten van de juiste sfeer.

Om dan nu bij EA's grootste struikelpunt te komen: de gameplay, dé rede waarom er massaal voor Konami gekozen werd. Ook dit is, gelukkig, niet meer wat het was. De steekpass is dodelijk scherp geworden, normale passes zijn te doseren, en je schiet vrijwel nooit op dezelfde manier op doel (en ben je het daar niet mee eens, stel dan alles eens in op "handmatig"). Opnieuw is het te merken dat de makers een goed oog voor detail hebben. Zo zijn zware en bredere spelers moeilijker van de bal te krijgen, maar zijn ze in het nadeel qua snelheid. Ook dode spelsituaties zijn aanzienlijk verbeterd. Voor het eerst is het in Fifa, zoals het hoort, makkelijker te scoren in normale situaties dan in dode spelsituaties.

Speltypen zijn er genoeg. Een groot fan ben ik van de "Be A Pro Mode"-seizoenen, waarop het invoeren van de nationale beker en een soort CL een leuke aanvulling zou zijn. Het is een leuke uitdaging om je speler zo ver mogelijk proberen te krijgen, met aanvoerder van het nationale elftal als absolute top. Football Party is een leuke modus voor met je vrienden, en de modussen Coach en Toernooi zijn ook weer inbegrepen.

Tot slot online, waar ik zelf nooit fan van ben geweest. Fifa 09 vormt hier echter een uitzondering. Haperende servers, mensen die plotseling de gamesessie verlaten; je hebt er vrijwel nooit last van. Daarnaast zet je in een handomdraai een wedstrijd of een competitie met je beste vrienden op.

Al met al is Fifa 09 de beste voetbalgame sinds PES 4 en is het alles wat Fifa 08 net niet was. Toch heeft Fifa 09 ook nadelen. De game zit vol met kleine bugs. Ik noem achteruitlopende spelers bij een steekpass en verdedigers die de bal ineens kwijt lijken te zijn ondanks dat jij ze de goede instructies geeft. Daarnaast is er te weinig aandacht besteed aan de wat minder bekende spelers en zijn er maar weinig toevoegingen vergeleken met Fifa 08. Dit zorgt ervoor dat ik de game geen 5 zal geven, maar voorlopig staat hij stevig op een 4,5.

avatar van ps3me
De game is een geweldige opvolging van al zijn voorgangers, volgens vele is dit Überhaupt de beste. Dit geld voor mij ook, de gameplay werkt heerlijk en is ook lekker realistisch op de PS3 in ieder geval. Deze versie heeft als grote voordeel het feit dat er super mooie graphics en veel leuke optie's.

De leuke online play is toch zeker een hele erge aanrader zeg!
Je kunt uren lang carierre doen en met 1 speler! Maar ook lekker online tegen mensen vanover de hele wereld, als je het mij vraagt het beste voetbal spel ooit!!

avatar van JohnWilliams
Eindelijk heb ik dit spel ook gespeeld en ik moet zeggen dat het me erg meeviel. Zo had ik dit spel stukken minder verwacht.

De opties in deze game zijn duidelijk een verbetering op FIFA 2008, verder vind ik ook dat het design duidelijk beter is ten opzichte van 2008. Verder vind ik deze FIFA beter dan 2004, 2006 en 2008. 2007 komt nog wel in de buurt van deze nieuwe FIFA game. F
FIFA is altijd al een oogpunt geweest voor de media en criticus ook vanwege het feit dat FIFA altijd de tegenhanger is geweest van PES. Ondanks deze drukken weet fifa mij weer te verassen met deze game en moet ik zeggen dat ik 4* uit deel aan deze fifa. En dat is enorm veel voor een voetbalgame!

Prima game! Jammer van Oranje.

avatar van Mephisto
Een heel leuk spel voor de ps2, en verhààl dat er in zit.
Nee, 't bevalt me heel echt. Het speltype "Speel als Prof" is mooi, maar eigenlijk moet je dat met vrienden spelen, en het is minder aan mij besteed.
Met het speltype "Coach" ben ik nog niet lang bezig, het lijkt me goed uitgewerkt maar het liefst van al speel ik gewoon een potje voetbal. Dus vind ik mijn gading in "Toernooien". Het is ook interessant om met competities van een niveautje lager te spelen (2de Duitse Bundesliga, Franse Ligue 2). Sterspelers besturen zoals Ronaldo, Rooney, Ronaldinho en Kaká is natuurlijk top.
Een minder punt is het commentaar. Ik heb de Nederlandse versie en het zijn niet de twee commentatoren die tegensteken, alleen zit daar te weinig variatie in. Je kunt na een tijd voorspellen wat ze gaan zeggen. Daar mocht wat meer in. Maar 't is een detail.
Zelf vind ik het handig om nationale selecties en teams aan te passen. Özil naar Real Madrid, Müller in het Duitse elftal. Perfect. Up to date blijven.
Over de gameplay ben ik ook tevreden. Je moet zelf wat afwisselen, ook met strategieën en zo blijft het spel onvoorspelbaar. Voetbal zoals het moet, dus.