FIFA 09 (2008)

Mobile / N-Gage / Nintendo DS / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts
Uitgegeven door Electronic Arts

Trek je voetbalschoenen weer aan en begin aan de nieuwste telg van Electronic Arts's FIFA. De nieuwe FIFA bevat een Be-a-pro-mode waarmee je ditmaal in vier seizoenen je talenten kunt laten zien. De career mode bevat vijftien seizoenen waarin jij je eigen tactiek kunt bespelen, spelers contracteren en ontslaan. Door veel wedstrijden te winnen kun je nieuwe ballen en alternatieve tenues vrijspelen. Naarmate je goede resultaten gaat boeken wordt jij de publiekslieveling en zul je op handen worden gedragen.

avatar van paulisdik
Inderdaad Deftones dat valt niet te ontkennen, met alleen Ronaldinho kun je de packshot met gemak al vullen

avatar van jaspertje3
Real_Games1 schreef:

JASPER ik dacht die Ronaldinho en die Kurani was toch alleen voor Duitsland of heb ik het mis?

Geen idee eigenlijk. Voorgaande jaren kreeg Duitsland wel een eigen packshot geloof ik ja.

avatar van paulisdik
Zijn Youri Mulder en Evert ten Napel ook weer van de partij als commentator?

avatar van Edwin Pindahaai
Laten we hopen op die dekselse Evert. Hij schijnt alleen het plezier in het verslaggeven een beetje verloren te zijn sinds het afscheid van Zidane. "Zinedine Yazid Zidane, de grootmeester van de koninklijke uit Madrid. Die mag op mijn verjaardagspartijtje komen; kunstjes doen" aldus Evert.
Verder moet hij de spits van Liverpool niet Pedro Torres noemen en graag nog een keer uitleggen waarom Zenit st Petersburg eigenlijk Zenit Leningrad heet.

avatar van JohnWilliams
In 08 vond ik Youri altijd zo irri!
Hij zei van die nutteloze opmerkingen echt alsof hij het áltijd maar dan ook áltijd beter had. Evert zijn stem vind ik ook veel beter, ik hoop dat Evert er weer bij is...Youri liever niet.

Edit:
Ook volgend jaar heeft Ten Napel zijn medewerking aan het FIFA computerspel toegezegd.

Bron: Wikipedia.

avatar van Naomi Watts
Youri zal wel te druk met Schalke wezen Ik had gehoopt op Jeroen Grueter, erg fijne commentator.

avatar van Edwin Pindahaai
Eerlijk gezegd, vind ik bijna alle hedendaagse commentators slecht. Alleen Theo Reitsema (inmiddels gestopt) of Jack van Gelder doen mij plezier.

avatar van Tha)Sven
Evert vind ik de enige goede Nederlandse commentator.
De beste zijn Mark Lawrence en John Motson van de BBC. Ik hoop dat het Engelse commentaar het deze versie wel haalt, want dat was voor mij de reden dat ik 08 niet gekocht had.

avatar van JohnWilliams
Ja, Jeroen Grueter is ook goed, hij doet nu ook vele dingen bij de Olympische Spelen. Ook Evert (dacht ik tenminste...).

Ally Mc. Coist vond ik altijd zo'n irri commentator.
John Motson is de beste van allemaal...!

Evert ten Napel is wel baas hoor: Klik hier voor Eef

avatar van %%%%%%
Daar op die link staat als Edu en Ronaldinho op de cover komen ? van fifa 09

Kan ook nog..
De covers veranderen nog al in de loop der tijd.

avatar van Marcellussss
Ik heb mijn geluid (commentaar sowieso) altijd uitstaan, aanrader Lekker eigen muziek op de achtergrond.

avatar van JohnWilliams
Kan ook, ik heb bij Guild Wars ook vaak Filmmuziek op staan.

Ze mogen van mij die Yourie Mulder helemaal weglaten hij brengt niet echt iets vernieuwend aan Fifa.
Altijd die kritiek en het van geen zin hebben om wat te zeggen.
Voor de rest ga ik Fifa 09 zeker wel halen.
Een voetbal game moet altijd in huis zijn.

Deze lijkt me beter te worden dan PES 09.

Eternal Thug schreef:
Deze lijkt me beter te worden dan PES 09.

Waarom? Maak je post is nuttig.

avatar van nightremix
FIFA is altijd al beter geweest dan PES!
FIFA heeft beter stadions, heeft cariere mode.
wat wil je nog meer , tournooi - heeft FIFA ook
en FIFA '09 wordt (NATUURLIJK) nog mooier dan '08.
FIFA is en blijft beter dan PES

avatar van Marcellussss
Grappig dat je van alles noemt behalve gameplay

Ik vind het belangrijk dat clubs echte namen hebben, in de Premiere League van PES 08 hebben de clubs andere namen. Ik heb gezien dat PES 09 maar 4 leagues heeft (Eredivisie, Serie A, La Liga en die van Frankrijk) voor de rest heeft het een paar clubs uit Engeland, Argentinie, Portugal, Turkije, Griekenland etc.

Het heeft inderdaad ook veel meer stadions, en vind het jammer dat je bij PES als je coach bent van een team, niet van team kunt ruilen. En dan mag de gameplay van Fifa matig zijn, en van PES goed. Ik vind deze dingen zwaarder wegen dan de gameplay. Ik ga altijd naar voetbal, en vind zulke details belangrijk.

avatar van nightremix
de gameplay van PES is inderdaad beter, maar om alleen daarom het spel PES te kopen, dan zou ik het geld gebruiken voor FIFA of helemaal niet gebruiken.

en Eternal Thug zegt dat de namen van clubs niet de echte namen zijn, --> dat geldt trouwens ook bij sommige spelers.

Eternal Thug schreef:

Heb je daar een bron van? Dat zou wel erg rampzalig zijn.

nightremix schreef:

Daarvoor heb ik de laatste jaren inderdaad PES gekocht. Al die teams, spelers zijn in PES overigens te wijzigen. Uiteraard is dat wel veel moeite, maar met de next-gen consoles kan je een complete option file met echte spelersnamen etc gewoon van internet downloaden.

Ik snap nog steeds niet dat er elk jaar een nieuwe FIFA of PES komt, 60 euro voor een paar nieuwe shirtjes en spelers vindt ik veel te veel

avatar van Naomi Watts
Ze verplichten je het niet te doen hoor. De spelers kan je zelf ook transfereren natuurlijk.

Crespo09 schreef:

Er zijn blijkbaar genoeg mensen die het er voor over hebben. Al heb ik 2008 ook overgeslagen.

avatar van Deftones_JP
Ik sla de footies eigenlijk al een tijdje over. PES op de next-gen consoles is geen schim van de legendarische footie die het op de vorige generatie was en fifa speel ik al sinds '99 niet meer. Ik heb echter wel wat demo's gecheckt de afgelopen jaren en op basis daarvan ga ik me dit jaar wel weer wagen aan Fifa 09. Volgens de previews schijnt de serie een stuk beter te zijn dan vroeger.

avatar van Marcellussss
Klopt. Fifa is enorm vooruitgegaan, in tegenstelling tot Pes. Ik schat dat de releases van dit jaar ongeveer op gelijk niveau komen te zitten.

avatar van Naomi Watts
Ik verwacht van Fifa net iets meer dan PES. Zag beelden (van leipzig meen ik) en het zag er wel heel erg goed uit. Vooral het 'Jostle' zag er heel erg goed uit. Vooral dat bepaalde spelers specifieke attributes hebben en je dat in de wedstrijd ook duidelijk merkt en dat je nu ook erg veel merkt van fysieke attributes. Zo zag ik een filmpje van Sergio Dani Alves in duel met Robinho, waar Alves Robinho hem fysiek met gemak de baas was.

Ook het tacklesysteem was zeer veelbelovend. De tackles worden geregistreerd waar je degene raakte met je tackle. Als je iemand raakt op zijn sleutelbeen dan zal hij wankelen of aan balbezit blijven of hij zal zijn evenwicht verliezen. Het slachtoffer komt er natuurlijk slechter vanaf bij een hardere tackle op een vitaal gewricht.

Ook de tactieken en opstellingen zijn nu in elk detail te tweaken en zal goede of slechte effecten hebben op je teamprestatie.

Dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Ook dat je nu eindelijk zelf het speeltempo kan bepalen, soepele balcontacten etc. Ik zal beiden games gaan proberen maar mijn gevoel neigt naar Fifa.

avatar van Marcellussss
Ik ook eigenlijk, vooral als ik je over die vernieuwingen zie schrijven. Terwijl ik al sinds ISS voor Konami heb gekozen.

avatar van Deftones_JP
Het ding is vooral dat PES stil heeft gestaan eigenlijk. Normaal wordt een serie beter op een nieuwe generatie krachtigere consoles maar bij PES hadden ze juist moeite met de extra power terwijl FIFA juist verder ging. Ik ga dit jaar voor het eerst sinds jaren weer eens een FIFA kopen.