FIFA 09 (2008)

Mobile / N-Gage / Nintendo DS / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts
Uitgegeven door Electronic Arts

Trek je voetbalschoenen weer aan en begin aan de nieuwste telg van Electronic Arts's FIFA. De nieuwe FIFA bevat een Be-a-pro-mode waarmee je ditmaal in vier seizoenen je talenten kunt laten zien. De career mode bevat vijftien seizoenen waarin jij je eigen tactiek kunt bespelen, spelers contracteren en ontslaan. Door veel wedstrijden te winnen kun je nieuwe ballen en alternatieve tenues vrijspelen. Naarmate je goede resultaten gaat boeken wordt jij de publiekslieveling en zul je op handen worden gedragen.

avatar van JohnWilliams
Hmmm, hier zit ik niet echt op te wachten.
Na 2008 ben ik ook wel meer naar PES etc. gaan kijken.
Maar wel leuk dat hij al op de site staat al vind ik het plaatje een beetje vreemd. Hoe weet je dat het van 2009 is?

3 Oktober is overigens al snel zeg!

Screenshots FIFA 09

Hier staan de FIFA 09 screenshots waar deze afbeelding ook bijstaat,
ik kijk eigenlijk wel best uit naar deze game hopen dat EA er een topper van maakt.

avatar van JohnWilliams
Ziet er niet verkeerd uit maar toch verheug ik me niet echt op deze game.

avatar van Edwin Pindahaai
Ziet er prachtig uit, maar daarmee klop je PES nu eenmaal niet. De gameplay moet eens grondig aangepakt worden.

avatar van Iron Rose
FIFA 08 was onwijs goed en zeer uitgebreid en ik heb dan ook erg veel vertrouwen/zin in dit deel. PES heeft door de vorige 2 delen voor mij afgedaan dus ik ga ook dit jaar weer hoogstwaarschijnlijk voor FIFA. De 10 vs 10 mode is inmiddels trouwens ook vastgesteld.

Edwin Pindahaai schreef:

Waar heb je het over? FIFA heeft PES dit jaar gewoon op elk front afgetroefd.

avatar van Kos
Kos
Zo is dat.

avatar van Edwin Pindahaai
Absoluut niet. Fifa gaat vervelen. PES nooit. Toch een aardig verschilletje heren.

avatar van paulisdik
Ieder zo zijn eigen mening denk ik toch, bij mij sloeg de verveling sneller toe bij PES 2008 dan FIFA 08 die ik nog regelmatig in mijn speelstation te vinden is.

avatar van Edwin Pindahaai
Exact, ieder zijn mening. Maar wel helaas, ik zie liever dat iedereen mijn mening deelt.

avatar van Naomi Watts
Vind ik zo'n nietszeggend cliché. Stellen dat de gameplay van FIFA zwaar ondermaats was aan dat van PES dit jaar is natuurlijk de grootste onzin (neem het ook met een korreltje zout omdat het van een PES fanboy komt). Dat was voorheen zo maar dit jaar heeft Konami verzaakt en heeft EA progressie geboekt.

avatar van Edwin Pindahaai
Gilles, waarom moet jij altijd boos overkomen als iemand niet jouw mening deelt? Zwak. Discussie over meningen is onzin schat.

avatar van Naomi Watts
Ik ben het er niet mee eens, hoe je nou bij boos komt is mij een raadsel. Jouw beargumentering is zwak. Eerst FIFA betichten van zwakke gameplay en dan niet met meer kunnen komen dat FIFA na een tijd 'saai' wordt. Over zwak gesproken. Ik vind het dat typische PES fanboy bash gedrag.

Discussies ontstaan door verschillende meningen brainiac.

avatar van Edwin Pindahaai
Je komt agressief over Gilles. Ik zeg niet dat je boos bént, dat je het lijkt. Jij ontkent nu dus dan ben je niet boos. Top.

Ik ben geen typische PES-fanboy trouwens. Ik kies eerlijk voor de beste game. En afgelopen winter vond ik wederom PES beter.
Wat ik nou minder vind aan de gameplay? Ik ga dat nu beantwoorden: je hebt minder bewegingsvrijheid als bij PES. Door de graphics lijkt Fifa misschien soepel, maar ik vind het nog altijd houterig in vergelijking met PES. Daarnaast is het niet alleen je eigen spel dat lekkerder is. Bij Fifa zijn de tegenstanders redelijk voorspelbaar. Bij PES moet je elke wedstrijd zo scherp als mogelijk zijn. Bij fifa lijken de tegenstanders allemaal hetzelfde soort voetbal te spelen. Ik word niet echt meer verrast door een tegenstander. Bij PES wisselt dat heel erg af. Dan weer een langzamere tegenstander, waar je dan ook anders tegen moet spelen, en dan weer een tegenstander die vol op de aanval speelt. Genieten. Seizoenen lang.

avatar van Naomi Watts
Stel je niet zo aan, we zijn toch niet van suiker. Je hoeft niet te huilen als er fel een discussie gevoerd wordt.

Die elementen die jij opnoemt dat heeft de PES 2008 gewoon niet, al had PES dat voorheen wel. Het winnen is in deze niet meer challenging. Na 4 maanden won ik op het hoogste niveau alles en scoorde ik elke wedstrijd minstens 5 goals.

Bovendien is de A.I. in FIFA 08 heel erg goed, spelers van de opponent hebben in 08 juist wel die unieke ability stats etc. Als ik je argumentering over FIFA zo lees krijg ik het gevoel dat je FIFA 08 niet of amper gespeeld hebt.

avatar van Edwin Pindahaai
Volgens mij heb ik mijn uitleg gegeven (en ik heb inderdaad even zitten huilen).
Ik ben geen hardcore gamer dus misschien heb ik deze spellen minder gespeeld dan jij (kan gauw) maar in beiden hebben flink wat uurtjes gezeten. En dan uiteindelijk een stuk meer in PES.

avatar van Naomi Watts
Is je goed recht natuurlijk, vond het alleen wat vreemd maar soit.

Ik wacht hier zeker op fifa 08 was ook een toppertje en vaak gespeelt op me ps2 sinds ik de ps3 heb wat minder maar dat komt omdat ik geen fifa heb voor de ps3.
Ik hoop dat er wel wat veranderingen in komen want het is wel elke jaar steeds hetzelfde.
De Seizoenen mogen van mij wat serieuzer zijn en op financieel gebied ook en dat je spelers zo voor meer geld naar een ander club kan gaan of niet gaan presteren.
Ze mogen ook een optie inzetten dat je Bondcoach kan worden en trainen de originele wk en ek erin doen om de 4 jaar.
En veel meer originele stadions en de comentaar mag ook helemaal veranderd worden.
Het mag van mij wat realistischer en dat is wat ik toch mis en dat is nu ook zo in de voetbalwereld.
Als dat nog erin komt dan is het een geslaagde game

avatar van Marcellussss
Volgensmij ben ik samen met Naomi Watts de enige die vind dat Fifa enorm vooruit is gegaan met Fifa 08, en dat de nieuwe PES veel minder was. Ik zelf ben al sinds ongeveer 2002 overgestapt naar PES, maar door de vorige Fifa ben ik toch erg geinteresseerd in wat voor vernieuwingen dit nieuwe deel heeft. Ik hoop wel dat Konami een hoop werk heeft gedaan aan de nieuwe Pro Evo, anders koop ik waarschijnlijk gewoon deze.

avatar van M.Goodkat
Ik ook hoor, Fifa is enorm vooruit gegaan sinds Fifa 08, heb destijds de demo van PES 08 op PSN gespeeld en vond het echt ronduit schandelijk om te noemen, nee dank u geef mij toch maar liever fifa hoor.
Iedereen mag ervan denken wat hij wilt, ik ga hun niet bashen tuurlijk maar PES is de laatse die hier binnenkomt, en ik koop maar 1 voetbalgame om de jaar
Ik kijk alvast enorm hoog naar fifa 09

avatar van Marcellussss
Als je een PS2 hebt, moet je PES6 eens proberen (kost maar 15 euro dacht ik). Als je dat niets vind mag je met zekerheid zeggen dat PES niets voor jou is.

avatar van paulisdik
Eey, eindelijk weer eens een nieuwe kop op de FIFA packshot, zijn we eindelijk eens van die Ronaldinho/Rooney af

avatar van Edwin Pindahaai
Inderdaad. En twee voormalige PES-koppen.

avatar van Marcellussss
Maar of je blij moet zijn met een C. Ronaldo op je hoes?

avatar van Naomi Watts
Eén van de beste voetballers op de wereld, dus voetbaltechnisch wel al blijft het inderdaad een voetballer met irritante maniertjes.

avatar van jaspertje3
paulisdik schreef:

Helaas paulisdik, maar volgens mij is dit de officiele packshot.
Dus wel Ronaldinho haha

NEE!!! niet weer Ronaldinho, van die gozer komen we ook nooit af

Er zit wel een pluspunt op die packshot van jou Jasper, Mijn naamgenoot staat er ook op

Ze mogen die ronaldinho van mij weghalen hij staat er al bijna 4 jaar op.
Fifa moet een keer andere voetballers erop zetten bijv. Kaka,Messi nu op Pes,Terry,Drogba,Ruud van Nistelrooi.
Ze moeten zowieso elk jaar weer een ander voorkant hebben.
Misschien met 3 spelers die het meest hebben uitgeblinkt.
JASPER ik dacht die Ronaldinho en die Kurani was toch alleen voor Duitsland of heb ik het mis?

avatar van Marcellussss
Kuranyi en Ronaldinho . Wat een combinatie.

avatar van Deftones_JP
paulisdik schreef:
NEE!!! niet weer Ronaldinho, van die gozer komen we ook nooit af

Ach je kan niet ontkennen dat Ronaldinho in huidige vorm prima beeldvulling is of wel?

Ik heb persoonlijk eigenlijk nog geen fatsoenlijke Footie op de next-gen consoles gespeeld (X360). Ik heb PES 2006 een tijdje gespeeld (voornamelijk met vrienden) maar die game was geen schim van de heerlijke game die bijvoorbeeld PES 4 was. Reden genoeg dus om deze game eens in de gaten te gaan houden. De demo's zijn altijd aardig referentie materiaal dus al die me bevalt schaf ik deze game misschien wel aan.