King's Bounty: The Legend (2008)

Alternatieve titel: Battlelord: King's Bounty

Macintosh / PC
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Katauri
Uitgegeven door Atari en 1C

Ooit was het koningkrijk Darion een vredige plek, maar die tijden zijn nu voorbij. Het kwaad overspoeld het rijk van alle kanten, groepen orcs vallen de buitensteden steeds meer aan, de necromancers zijn snode plannen aan het smeden, demonen komen door dimensie-poorten binnengevallen en de Dwergen weigeren nog langer samen te werken. De Koning doet een oproep aan alle helden in het rijk om hem bij staan in deze kruistocht tegen het kwaad. Speel als Krijger, Magiër of Paladin en volg de koninklijke training, om klaar te zijn voor de grote wereld en zijn vele gevaren. Verzamel een sterke groep krijgers om je heen, trek hiermee door het land en versla vijandelijke troepen om steeds machtiger te worden. Wat je vervolgens met die macht doet, is natuurlijk je eigen keuze.

avatar van rpger
Weer zo'n heerlijke onbekende game met een nogal oninteressante titel, maar die volgens mij heel erg leuk gaat zijn. De gameplay trailers zien er in ieder geval prachtig uit en doen denken aan Warcraft III, alhoewel ik denk dat de additionele adventure en RPG elementen de game voldoende eigen karakter gaan geven.

GameTrailers for Xbox 360, PS3, Wii U, PSP, PSN and More | Upcoming Video Games

avatar van ReMyTje86
Top spel
Dit spel heeft nu al hoge scores

Ik vind het meer een Heroes of might and magic game.

Idd al wat gameplay stukjes van gezien en lijkt echt sprekend op HoMMV, qua gameplay en stijl... En die vond ik toch ietsje tegenvallen.

avatar van Dopa
De demo van dit spel is zeker het proberen waard! Lekker veel eye candy en een heel bijzonder fantasysfeertje. Een mooie, integere afwisseling lijkt me deze uitgave temidden van brute games als Dead Space, Far Cry 2 en Fallout 3 (die ik ook zeker ga spelen ).

De demo van King's Bounty smaakt naar meer in ieder geval!

Waarom dan een bericht?

avatar van Caroline
Dit lijkt me wel een gaaf spel, maar eens in de gaten houden! Is wel een voordeel dat ik in the UK woon, games zijn daar goedkoper!

avatar van rpger

Gamebanshee geeft maarliefst een 9,3, dat is uitzonderlijk hoog voor deze kritische gamesite. Mijn probleem is momenteel teveel games en te weinig tijd!!

avatar van ReMyTje86
Nou ik denk dat ik beter overnieuw kan spelen want nu dat ik zo ver ben merk ik dat ik ook hoop ben vergeten.

Even heel kritisch
Wat wel irritant is nu het heletijd het halen van nieuwe units. Begint een beetje zwaar vervelend te worden. Sommige Q zijn ook niet echt duidelijk aangegeven.

avatar van rpger
Ik ben er maar eens aan begonnen, de titel scoort hoge ogen in RPG landje en is een verademing tussen alle gehypte en commerciele titels van de afgelopen tijd.

avatar van Futures
Misschien dat ik deze een keer ga proberen.

avatar van rpger
Tot nu toe erg onder de indruk, ik begrijp wel dat old skool RPG fans hier weg van zijn (waaronder ook ikzelf). Het heeft de look and feel van Warcraft III, maar de gameplay is traditioneel turn based RPG, misschien wel meer boordspel-achtig. Het verhaal is echter niet zo bijster interessant, maar daar ligt dan ook niet de nadruk op in deze game. Ook vind ik persoonlijk de talent tree iets te klein/eenzijdig, maar de diepe strategische gameplay, de variatie in vijanden (die je vervolgens weer allemaal zelf kunt gebruiken in je leger) en de prachtig weergegeven sprookjeswereld maken een hoop goed.

King's Bounty mag ik makkelijk tot mijn meest favoriete spellen van de laatste jaren tellen. Wat was dit verslavend zeg - ik heb er dik 65 uur inzitten en nadat ik het einde gezien heb was mijn eerste reactie om meteen ook maar aan de opvolger Armored Princess te beginnen.

Qua gameplay doet het inderdaad wat aan de Heroes of Might & Magic reeks denken. Het grote verschil zit er echter in dat het net wat meer RPG is dan die reeks - want in tegenstelling tot HOMM loop je realtime door de wereld heen totdat je op NPC's en / of monsters stuit. Het verhaal stelt inderdaad vrij weinig voor maar is op zijn eigen manier toch best onderhoudend - mede dankzij de (soms behoorlijk flauwe) humor - King's Bounty neemt zichzelf nooit echt serieus en dat werkt op zich best verfrissend. Grafisch gezien doet het inderdaad lichtjes denken aan Warcraft III, maar vooral aan (inderdaad - daar gaan we weer) Heroes of Might & Magic II. De beschikbare eenheden en eigenlijk de hele wereld wel zijn in ieder geval erg mooi en met veel oog voor detail ontworpen - je ziet gewoon dat er met veel liefde aan het spel is gewerkt.

Echt zware minpunten zijn er wat mij betreft niet te vinden. Hier en daar is er wel eens een kleine slordigheid zoals bijvoorbeeld kleine spelfoutjes in de teksten en conversaties (...er is overigens totaal geen voice acting - en aldus hopen tekst te lezen) - en ja - heel af en toe is het wel eens vervelend als je favoriete troep van de kaart is geveegd en je weer helemaal terug naar een ander werelddeel moet lopen om ze bij te vullen - maar aan de andere kant zorgt dat wel net weer ervoor dat je wat vlugger gaat experimenteren met de units die wel beschikbaar zijn in die bepaalde regio van de wereld. En inderdaad - ook de talent tree had best een klein beetje uitgebreider gemogen - en er had best wat meer verschil mogen zitten tussen de drie beschikbare classes die je kan kiezen (magier, paladin en warrior). Maar ach - niets daarvan doet afbreuk aan het plezier dat je uiteindelijk aan het spel beleeft.

Voor mensen die houden van HOMM, Disciples en soortgelijke spellen dan ook geheid een aanrader.