S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (2008)

Alternatieve titel: Stalker: Clear Sky

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door GSC
Uitgegeven door THQ

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky dient als proloog voor S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl . De speler betreed "The Zone" zo'n jaar voor de gebeurtenissen van het origineel . The Zone is in deze tijd nog een stuk instabieler en anomaliteiten zijn veel actiever dan ze een jaar later zullen zijn. Als "Merc" ben je net als in het origineel vergeten wat je hebt beleefd, en heb je de vrijheid om te doen en laten wat je wilt in The Zone. Zo kun je je aansluiten bij her en der verspreidde groeperingen en kom je steeds meer te weten over de zone.

Met die performance valt het bij nader inzien wel mee. Blijkbaar zorgt grass density detail (of zoiets) voor problemen. Als ik dat af zet draait hij perfect op vrijwel de hoogste settings. Ook kent hij indoors wat problemen met bepaalde lichtbronnen. Vooral bureaulampen draaien niet echt bij aan vloeiend beeld. Foutjes in de engine lijkt me.

avatar van SweetPoontang
BoordAppel schreef:
Bahbah, weer zo'n lui geprogrammeerd spel. Ik moet echt alles op zowat het laagste zetten wil ik het fatsoenlijk kunnen spelen en zoveel beter dan STALKER ziet het er nu ook weer niet uit. Zelfs Crysis kan ik met betere instellingen spelen! En die game was al slecht geprogrammeerd.

Ik sluit mij daaar helemaal bij aan ik kreeg de 1e Stalker gratis bij één van mijn videokaarten en die vond ik al helemaal niets maar ik ben dan ook niet zo'n fan van rpg/shooter combi. Al kon ik deze toen wel redelijk goed spelen [alles op high].

Maar deze op mijn nieuwe config! is gewoonweg een ramp. Crysis speelt beter en op een hogere instelling dan dit gedrocht. Hier moet ik alles op low zetten maar dan ziet het er niet meer uit en gaan we terug in de tijd (jaartje of 4) en daar ga ik natuurlijk niet mee gamen.Ik had er meer van verwacht en mogen de heren van de programmeer afdeling nog eens hun best gaan doen op iets wat wel wat beter loopt dan dit gedrocht daarna zal ik het nog eens overwegen om de game te gaan spelen.

Ik ga nu weer verder met Crysis Warhead als tussendoortje en wacht met smart op PES9, COD5 enz enz enz..

Probeer ook grass density detail eens helemaal af te zetten, misschien dat dat bij jou ook werkt.

avatar van bvonk
Bij mij werkt juist clear sky veel beter dan Crysis Warhead. Clear Sky ziet er gewoon geweldig uit met DX10 effecten maar Warhead vind ik er niet veel beter uit zien dan Crysis en happert af en toe. Maar misschien moet ik nog eens goed naar de instellingen kijken van Warhead.

avatar van bvonk
@SweetPoontang
Als je de 1e Stalker al niets vond waarom heb je dan Clear Sky gekocht? of heb je gestemd zonder de game echt geprobeerd te hebben?

Het kan zijn dat dit spel niet jou style is maar het is zeker meer dan 0,5 waard.

avatar van SweetPoontang
SweetPoontang schreef:

sterker nog ik geef het helemaal geen sterren meer...kortom boeit me niet en dan is ie heel snel van mijn pc af en doet nu dienst als onderzetter van mijn Duveltje...

Eigenlijk hebben ze bij GSC niet echt geleerd van de fouten in hun vorige game. Net zoals bij STALKER is er genoeg om je aan te ergeren bij Clear Sky. Vooral wat betreft de performance en de vele bugs in de game. Zo moet je echt flink gaan zitten tweaken om het optimale uit de game te halen terwijl het toch nog goed draait en de bugs zijn soms zo erg dat je gewoon niet meer verder kan spelen. Veel saven en verschillende saves gebruiken is flink aan te raden.

Toch hebben ze wel een aantal verbeteringen doorgevoerd en de RPG factor wat uitgebreid. Zo kan je nu je wapens en armor nu upgraden en je ook echt aansluiten bij verschillende factions. Als je dat doet ontstaat er een hele subquest waarbij je de andere factions zal moeten oprollen en hun basis overnemen. Helaas werkte dit bij mij niet zoals het zou moeten en kon ik deze quest nooit voltooien. Uit de message boards van de game bleek dat de faction wars ook ontzettend buggy zijn en de meeste mensen ze niet kunnen voltooien. Blijkbaar heeft de vijfde patch daar nog niets aan veranderd. Erg slordig van GSC.

Wat ook verbeterd is is het eindeloze backtracken. Dat is nog steeds nodig maar gelukkig kan je nu gebruik maken van gidsen die je naar andere locaties kunnen helpen. Je zal nog steeds flinke afstanden moeten lopen maar niet zoveel meer als in STALKER.

Wat de game nog steeds maakt is de fenomenale sfeer. De graphics van de omgevingen zijn prachtig, zeker als je een DX10 kaart hebt en alles op high zou kunnen zetten. Vooral de belichting is geniaal. De mutanten (hoewel soms mooi vormgegeven) en mensen zien er wat minder uit, al is het een stap vooruit ten opzichte van STALKER. Ook is de game wat minder eng omdat je niet zo vaak meer ondergronds gaat, al is het stuk in Red Forest wel spooky met overal mutanten die uit het niets op je afkomen. Ook het verhaal is wat minder, al moet ik zeggen dat ik het niet helemaal begreep. Wel een erg teleurstellende eindbattle, je schiet tien keer op Strelok en je hebt het uitgespeeld.

Net als STALKER heeft Clear Sky een erg goed concept maar wordt het niet helemaal benut. Het is te hopen dat GSC nu eens goed naar de kritiek luistert en voor hun volgende game met een echte bugvrije topper op de proppen komen.

Pastichio Rocker
Recensie in plusjes en minnetjes:

+ mooie omgevingen (vooral Red Forest)
+ nog steeds een bizar sfeertje
+ zelfs op 'novice' vrij pittig
+ upgrades/repairs
+ faction wars
+ blow outs
+ guides

- artifacts zoeken zuigt nu
- domme acties van npc's
- weinig nieuwe omgevingen
- Bijna geen underground levels
- hilarisch slechte stemmen
- eten/drinken hoeft ook niet meer
- af en toe extreem frustrerende gameplay
- slecht aangegeven wanneer je een anomalie inloopt
- eindbattle is te gemakkelijk en een anti-climax
- ook na de laatste patch (1.5.09) nog steeds veel bugs
- tages drm protection

Dus: updaten naar v1.5.09 en de volgende mods installeren:

- accuracy mod
- fair trade mod
- full russian audio mod

- artifacts zoeken zuigt nu

Dat vind ik juist een pluspunt hier. Je kan ze niet meer zomaar overal oprapen maar je zal er echt moeite voor moeten doen.

Werken die faction wars met de laatste patch eigenlijk zoals het zou moeten? Geen idee welke patch ik als laatste gebruikt heb maar toen was het nog een bugfest van gewelste.

Pastichio Rocker
Nee, vond het artifact zoeken niet echt een verbetering. Het idee is aardig, maar het werkt niet goed. Vooral niet omdat je vaak het hart van een gevaarlijke anomalie in moet om zo'n kreng te pakken te krijgen. Wellicht leuk voor een keer, maar ik zie ze toch liever overal blij rondstuiteren. Dan ben ik eerder geneigd om er naar op zoek te gaan. Ze hadden ze wellicht wat beter kunnen verstoppen, of op wat moeilijker bereikbare plaatsen kunnen planten, zoals een radio-actief veld. Het onzichtbaar maken van die dingen had geen direct voordeel voor mij.

Faction wars werkt redelijk, hoewel er hier en daar nog wel wat rariteiten plaatsvinden. Maar ze proberen nu ook in de vertrouwde omgevingen zoals The Garbage, Army Warehouses, Red Forest en Dark Valley terrein te winnen, waar het voorheen alleen maar The Swamps was. Heb al een paar keer gehad dat ik midden in zo'n faction war liep. Ze lopen nu ook van de ene naar de andere map, zoals bv Freedom van Army Warehouses naar Red Forest om daar Duty een lesje te leren.

Het vervolg S.T.A.L.K.E.R.: Call Of Pripyat schijnt weer heel anders te worden.

The events of S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat unfold shortly after the end of S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Having discovered about the open path to the Zone center, the government decides to hold a large-scale military "Fairway" operation aimed to take the CNPP under control.

According to the operation's plan, the first military group is to conduct an air scouting of the territory to map out the detailed layouts of anomalous fields location. Thereafter, making use of the maps, the main military forces are to be dispatched.

Despite thorough preparations, the operation fails. Most of the avant-garde helicopters crash. In order to collect information on reasons behind the operation failure, Ukraine's Security Service send their agent into the Zone center. From now on everything depends on the player.

Key game features

* Photorealistic exclusion Zone - Pripyat town, Yanov railway station, Jupiter factory, Kopachi village and more, recreated by their true-to-life prototypes.
* New story, a number of unique characters.
* Extended system of side quests.
* New monsters: Chimera and Burer. New behaviour and abilities for all monsters.
* New A-Life system, created using the players' best-liked elements of the first two games in series.
* Emissions considerably influence the world of the Zone.
* Sleep function added into the game.
* New player's interface.
* Possibility to continue the game after completion in a freeplay mode.
* The game is developed on X-Ray engine v.1.6

Main - S.T.A.L.K.E.R. - cop.stalker-game.com

Ernaar op zoek gaan was nu juist niet nodig bij STALKER aangezien die dingen echt overal opdoken. Hier krijg je veel meer het gevoel dat je wat bereikt hebt als je die artifacts vindt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vrijwel de hele game gebruik heb gemaakt van de beste tricorder (of hoe dat ding ook mag heten), daarmee loop je ook niet elke keer in een anomalie aangezien je gewoon kan zien waar een artifact zich bevind.

Wel ernstig dat ze nog steeds niet alle bugs uit de game hebben kunnen verwijderen. Toen ik de game speelde kon ik de faction wars niet beëindigen omdat ik de controleposten niet kon overnemen. Kreeg ik de hele tijd het bericht dat bepaalde punten, die ik al lang en breed in handen had, weer aangevallen werden.

avatar van Forsaker88
Mijn eerste S.T.A.L.K.E.R game

In het begin snapte ik er niet zoveel van, zelfs niet toen ik hem had uitgespeelt. Maar beetje bij beetje wist het verhaal me toch steeds meer te boeien. Ik heb dit spel nu langer dan een jaar in huis, en ik denk dat ik nu wel begrijp hoe en wat haha Dit speelt zich af voor het 1e deel, dus ik ben in de goeie volgoorde begonnen
Ik vind het tof gedaan, ook een plus punt is dat je nu je wapens en je suits kunt upgreaden. Wat wel irritant is zijn die oww zo verveledne bugs. Bedoel, het is een goed spel hoor, maar deze heeft nog meer bugs dan het 1e deel. Ik had er voornaamelijk meer last van als ik de grafics wat hoger dee. Nu heb ik er iets voor gedownload maar nu krijg ik mn beeld niet meer mooi... zucht.
Daarom geef ik het 3 sterren omdat het spel wel goed is, maar die bugs verpesten alles zon beetje... jammer, maar goed.

avatar van Dopa
Het duurde even voordat ik echt 'in' dit spel zat. Meer dan een jaar zelfs. Toen het spel net uit was, heb ik het gekocht omdat de opzet van deze shooter me wel aansprak. Al die desolate grauwigheid, een post-apocalyptische wereld vol met radio-actieve instabiliteiten en gemuteerde wezens; leek erg interessant te zijn allemaal. Ook het rpg-element zag ik als toegevoegde waarde.

In het begin viel het spel me eigenlijk wat tegen. De gameplay, met name de animaties van de modellen (waaronder de speler zelf) kwam wat lomp en amateuristisch over. Ook de vele lappen aan tekst die je tijdens je speurtocht met verschillende 'personen' uitwisselde gingen tegen het speelplezier in.

De omgeving sprak me daarentegen wel meteen aan. De kleurstelling, de half vervallen gebouwen, de begroeiing de verroeste metalen voorwerpen en machines, dat gaf alles tezamen een erg sfeervolle indruk. Een omgeving die was gemaakt om in te overleven. In eerste instantie stuitte ik op een missie waarbij ik samen met wat andere stalkers een groep tegenstanders moest uitschakelen. Het feit dat ik met brakke wapens en een beperkte hoeveelheid munitie steeds maar weer game over werd geknald zorgde ervoor dat ik afhaakte en het spel een jaar links heb laten liggen.

Maar goed, origineel gekocht voor een dikke 40 euro, dus toch maar weer eens proberen tussen wat andere spellen in. Gelukkig raakte ik met frisse moed snel verder in het spel. Nu bleek ineens dat het verhaal dat je doorloopt veel diverser en uitgebreider is dan je in eerste instantie zou vermoeden. Dit is echt zo'n spel waarbij je voorbij een bepaald punt moet geraken om in het spel te worden opgenomen. Als je er eenmaal in zit, blijkt het een fantastische game te zijn. Letterlijk fantastisch ook, want de makers bewijzen over veel fantasie en verbeeldingsvermogen te beschikken met het smanestellen van dit boeiende overlevingsverhaal vol onverwachtheden en fascinerende effecten.

Stalker Clear sky is veel meer dan een met rpg-aspecten aangeklede shooter. Het is een wrang en meedogenloos wereldje op zich waar iedere stap die je zet je laatste kan zijn. Allerlei samenwerkingen, nachtelijke missies, spannende locaties, bizarre omstandigheden, erg veel details en een prachtig uitgewerkte omgeving zorgen ervoor dat je jezelf, ondanks de meest uiteenlopende gevaren, thuis gaat voelen in dit spel.

Vergeet niet even de patches te installeren voordat je ermee begint. En gun het spel even de tijd zichzelf te bewijzen, het is de moeite waard! Absoluut de meest originele shooter die ik tot nu toe heb gespeeld.

Pastichio Rocker
Probeer S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl en Call of Pripyat ook eens.