Silent Hill 3 (2003)

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox 360
Adventure / Action

Ontwikkeld door Konami en Team Silent
Uitgegeven door Konami

Heather is een gewoon meisje dat plotseling terechtkomt in een donkere fantasiewereld, gevuld met horden bizarre wezens. Ze komt erachter dat de hele gebeurtenis te maken heeft met haar verleden en is vastberaden te ontsnappen uit de spookachtige wereld.

Sterk deel in de Silent Hill serie. Niet zo goed als deel 2, maar zeker indrukwekkend. Het verhaal is in vergelijking wat minder overtuigend maar de sfeer en omgevingen maken veel goed. De monsters zijn wat exotischer dan voorheen maar zijn bij lange na niet zo verontrustend als ze soms in deel 2 waren. In de omgevingen valt in vergelijking juist meer te ontdekken. Wat te denken van de verbrande lijken die in het pretpark in stalen kooien verspreid staan. De draaimolen met doorboorde paardenlijken was tevens een hoogtepunt in ziekelijkheid. Tegen het einde krijg je nog eens de bloedende muren voor je kiezen en voortdurend wordt je buiten je bereik geconfronteerd met het gezichtsloze spastisch hoofddraaiende monster dat Valtiel heet. Yamaoka levert een opnieuw een geniale bijdrage. Met name de muziek die invalt wanneer je Alessa tegenkomt op de draaimolen is een hoogtepunt en is ook in de speelfilm tot twee maal toe effectief ingezet. De graphics zijn tenslotte echt bloedmooi. Silent Hill 2 was al erg sfeervol, maar met name het detail in de personages is hier toch vrij indrukwekkend voor een PS2 titel.

Een klein minpuntje is nog het scala aan wapens. Nieuwe wapens als de SMG, Katana en Mace worden er eigenlijk met de haren bij gesleept en zijn dan ook verre van geloofwaardig als bruikbaar voor een tienermeisje. Daarnaast lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat je in een winkelcentrum, een verlaten appartementencomplex en een doods stadje als Silent Hill dergelijke wapens vindt. Ter vergelijking, in Silent Hill 2 begin je met een plank met een roestige spijker die je ergens vindt.

Wanneer je research doet naar populaire horrorgames dan is Silent Hill een naam die vaak opduikt, en als je zoekt naar de beste Silent Hill game dan vallen voornamelijk de namen van deel 2 en 3. Hoewel ik niet hetzelfde enthousiasme had als ik hoopte te krijgen heb ik mij prima met deel 2 en 3 vermaakt. Deel 3 is in een aantal aspecten een verbetering, maar in andere opzichten was het minder waardoor het een soortgelijk niveau bereikt als zijn voorganger.

Grafisch is het een stap vooruit. Er zit aanzienlijk meer detail in de mensen en monsters. Voornamelijk de variatie in de omgevingen vond ik een stuk beter gedaan. In Silent Hill 2 was je een groot deel bezig met het lopen door lange, lege straten of soortgelijke gangen. Deel 3 weet meer visuele afwisseling te bieden in de omgeving waardoor ik verkennen leuker vond om te doen. De monsters zijn ditmaal dreigender, vreemder en moeilijker om te bevechten. Waar ik in deel 2 een aardige hoeveelheid munitie had, en zonder problemen merendeels van de monsters ontweek, moest ik hier met regelmaat goed oppassen om niet aangevallen te worden. Munitie voor de sterkere wapens is schaars dus het is aangeraden deze te bewaren in plaats van erop los schieten.

Voor mijn gevoel werkte de camera beter mee en was de besturing vlotter, maar dat kan eraan liggen dat ik hieraan wende in het vorige deel waardoor het aanzienlijk minder frustrerend was in deel 3. Wat me niet beviel aan Silent Hill 2 was het narratief: de personages reageerde op een te vreemde manier op de omstandigheden, waardoor het verhaal geforceerd voelde en niet de immersie creëerde die ze wouden. Het had echter een paar interessante concepten erin, met een sterke wending rond het laatste halfuur. In Silent Hill 3 begon het verhaal, soortgelijk als 2, ook met vreemde keuzes die geforceerd voelde. Er werd echter nooit plek gemaakt voor goede concepten of interessante wendingen, maar het nam plaats voor een paar tenenkrommende clichés die ver afweken van waar het verhaal mee begon. Op den duur verloor ik mijn interesse in het verhaal en sloeg ik alle optionele brieven over.
De grootste tegenvaller van deel 3 vond ik dat het te weinig puzzels erin heeft. De game is merendeels gefocust op vechten, maar de leuke breinkrakers zitten ver uit elkaar. Jammer, dat vond ik juist de leukste gameplay momenten van de voorganger.

Als je deel 2 goed vind dan kun je dit waarschijnlijk ook waarderen. Het verhaal kon mij niet bekoren en er waren te weinig puzzels, maar de level design is een stap vooruit en er zat meer uitdaging in het vechten waardoor er meer suspensie was. Ik ben tevreden genoeg om deel 4 ook te willen proberen.