Silent Hill 3 (2003)

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox 360
Adventure / Action

Ontwikkeld door Konami en Team Silent
Uitgegeven door Konami

Heather is een gewoon meisje dat plotseling terechtkomt in een donkere fantasiewereld, gevuld met horden bizarre wezens. Ze komt erachter dat de hele gebeurtenis te maken heeft met haar verleden en is vastberaden te ontsnappen uit de spookachtige wereld.

o, op die manier

Hmm, ja deel 3 ziet er prachtig uit, dat sowieso, ik ben er geen fan van, maar ziet er misschien nog wel beter uit dan deel 4, echt heel mooi.

Maar ik vond juist die steriele, ietwat sombere sfeer, zo vet, echt eenzaam voelde je je in die flat, heel goed gedaan, maar ik snap wat je bedoeld, en weinig te vinden, dat maakt de game ook iets moeilijker, en spannender.

Hmm, ik vind de puzzels hier moeilijker, maar de een vind deze moeilijker de andere deel 4, en weer de andere Homecoming, haha

Deel 2 vond ik ook moeilijk qua puzzels, maar wel heel iets leuker dan dit deel. Homecoming iets makkelijker, maar tegen het einde ook weer, erg zonde, alleen deel 4 was zeker te doen vond ik, ik vind SH4 dan ook de beste.

shadowmaster100
jep die flat was echt sfeervol,leek wel op de film THE TENANT van roman polanski.

maar deel 3 vind ik wel beter,vooral door de variatie in de levels.

Dr. Salvador
Hmm, die film ken ik niet, maar omdat alles ZO overdreven donker was, zag je niet veel, en alles leek wel veel opelkaar, in deel 4 had je nog een bos, en echt verschillende werelden.

Maar inderdaad, in deel 2 kom je bijna op alle plekken waar je ook in deel 3 bent geweest.

Wat wordt jou score?

shadowmaster100
ja soms is het donker,maar viel wel mee,ik heb ergere games gespeeld vandaar

ik denk aan 3,5 of 4 sterren,,,geen 5 denk ik,want ik begin me een beetje te vervelen en TE VEEL puzzelssssssssssss

Dr. Salvador
Hmm, oke, ja vervelen doed het best snel vooral de besturing, is echt vreselijk.

Ik denk: Als je in een 7 meter diepe, en donkere kuil vol ratelslangen springt, je nog sneller eruit klimt, dan zij een ladder opklimt.

hahahaha

ach ja het is je teniminste wel gelukt op uit te spelen

Dr. Salvador

Het is een horrorgame, met soms wel enigzins aardige momenten, en erg goede graphichs en sound, maar die besturing enz, en zo saai soms echt geen topper, dit, vreselijke game soms.

avatar van LimeLou
Mhm.. Silent Hill is blijkbaar niet voor iedereen, niet dat ik dat erg vind Dr Salvador, maar waar bij Resident Evil het om vermakelijke gameplay en harde, vette actie gaat, gaat het bij Silent Hill meer om de diepe psychologische lagen en unieke verhalen (alleen bij dit deel is dat nogal afwezig) Ik heb niks tegen negatieve meningen want ik heb het zelf bijvoorbeeld niet zo op Japanse RPG's, maar ik hoop gewoon niet dat je de SH-franchise niet al te veel vergelijkt met de Resident Evil- franchise, want tussen beide games zit een wereld van verschil bij verhaal, sfeer, karakters etc.
Ik wou dit gewoon even duidelijk maken aangezien je iemand bent die van horror houdt (ik ook), en je mening verassend laag is over deze game

Dr. Salvador
Hey, daar heb je een goed punt .

Ja RE en SH zijn beide Japanse Horrorseries, maar dan houden de vergelijkingen op.

RE is meer de bloederige slasher, eerst met zombies, en vele spannende situaties. Nu heeft het meer de harde actie, en veel betere besturing, en daar ben ik blij mee. Ook de nieuwe weg die Capcom is ingeslagen, is geniaal.

Geen trage zombies meer ( ik raakte er een beetje op uitgekeken ), maar maniaken in de donkere bossen, met veel horrorfilm invloeden, perfecte gameplay, prachtige, en sfeervolle graphichs, kortom mijn favoriete game is RE4. Maar met RE5 gingen ze te veel op de actie leunen, en de horror was eigenlijk nergens te bekennen, maar daarom zeker geen slechte game, ookal is het een mindere, next-gen versie van RE4, het was goed.

Silent Hill heeft niet die bloederig actie, en spetakel momenten. Maar moet het echt van sfeer, en het gevoel van eenzaamheid en isolatie hebben. Dat is zeker goed gedaan in de SH games. Als je naar mijn stemmen kijkt, zie je dat alleen SH3 verrassend laag inderdaad van mij krijgt. Maar ook De RE serie krijgt niet aleen maar 5*en van mij, de Outbreak serie was ook zijn insperatie zo langzamerhand kwijt.

Daarom ben ik zeer blij dat RE4 de serie compleet verandere, en is meteen de beste game die ik ooit heb gespeeld.

Silent Hill 4 deed ook alles bijna helemaal nieuw, setting ( dat werdt tijd ), gameplay, stijl enz, alles was net iets anders, en vooral beter, en gekker, daarom vind ik die game ook geweldig, SH2 dat ging ook nog wel, en Homecoming ook. Maar net als met de Outbreak serie vind ik gewoon SH3 gewoon net iets minder, en heeft het punt bereikt, van: Oke, nu is het wel een keer leuke geweest, nu weten we het wel maar ook de controlls enz, en eigenlijk alles vond ik ,was gewoon een stuk minder, vandaar dat SH3 net een onvoldoende van mij krijgt.

Ik hou zeker van horror, maar dat wil niet zeggen dat ik meteen elke horrorgame de hemel inprijs en elke NIET horrorgame afkraak.

Nee, ook het horrorgenre heeft wel eens flops ertussen zitten, en SH3 vind ik een flop.

De GTA Serie vind ik ook geweldig, of beter gezegd: Vond. Want bijna alle delen zijn meer dan prima, maar GTA SA vind ik belachelijk.

Maar dan kraak ik ook niet meteen de serie af, vanwege een bagger deel.

Dus ik vergelijk beide delen zeker niet met elkaar, maar dit deel vind ik gewoon in het algemeen een stuk minder dan de rest .

Maar persoonlijk vind ik de RE serie wel beter, is ook telkens wat gevarieerder, enz.

The Darkness en The Chronicles of Riddick. Zijn beide games van hetzelfde bedrijf, nou, de meesten denken nog dat ik die 2 games met elkaar vergelijk, nou, misschien enkele overeenkomsten, maar ik beoordeel elke game opzichzelf, en niet door te vergelijken, soms kijk ik wel naar beide games, en speel ze even achterelkaar, maar beoordeel elke game opzichzelf.

Ja, als horrorfan kan het niet altijd feest zijn he, ook het horrorgenre heeft nogmaals wel eens flops .

Net als elke genre, en ik beoordeel elke game opzichzelf, en vergelijk ook de games zeker niet te veel met elkaar.

Maar net als ik bijvoorbeeld GTA SA de lelijke eend in de serie vind, dat vind ik nou eenmaal ook van SH3, menningen verschillen.

En ik ben niet iemand, die alleen horrorgames hoog beoordeeld, omdat het mijn favoriete genre is, ik geef elke game, van horror, tot kinderspellen, gewoon de cijfers, wat ik vind dat ze verdienen.

avatar van LimeLou
Holyshit, je hebt je punt goed duidelijk gemaakt , maar je hoefde niet per se zo'n grote tekst in te tikken, maar je had waarschijnlijk de behoefte eraan. Ik beoordeel niemand zomaar op iemands gamesmaak dus maak je geen zorgen
Alleen een * 0.5 voor GTA: SA? Behoorlijk lullig vind je niet?

Deel 3 van de Silent Hill serie is overigens mijn eerste, dus daarom heb ik geen 3.0 of 3.5 gegeven, nostalgische gevoelens, snap je. En bij Silent Hill vind ik de gameplay niet vervelend of lomp zoals jij het vind dus als iemand dat vind kan ik me voorstellen dat je de game dan flop vind. En de Silent Hill games duren ook meestal niet lang, dus elke keer als ik een deel uitspeel denk ik: "op naar het volgende avontuur". Ik kan nu wel een dodelijk saaie tekst schrijven over meningsverschillen, maar soms moet je het simpel houden: de ene vind een game kut, de andere geweldig

Dr. Salvador schreef:

Hier is geen sprake van meningsverschil, ik vind SH3 ook niet de beste van de SH games.

Dr. Salvador
Alleen een * 0.5 voor GTA: SA? Behoorlijk lullig vind je niet?

Dr. Salvador

ik geef het nog een kans...

avatar van Juan2910

avatar van Juan2910
Ik vond de game niet echt meeslepend... En de game was niet eng... Was een beetje een teleurstelling.. Gelukkig werd dit goed gemaakt door Silent Hill 4.. Daar werd het alleen maar enger...

Dr. Salvador
Inderdaad!. Dit deel was gewoon erg standaard, stroefe controlls, niet eng, enz, geen succes dit.

Deel 4 was mijn eerste SH en is nooit meer overtroffen!

avatar van HorrorSurvivor
Silent Hill is een franchise waar ik vanaf het begin van heb genoten. Dit mag dan het derde deel zijn, maar het verhaal is wederom sterk en de graphics zijn geperfectioneerd. De serie is in tegenstelling tot de Resident Evil-serie nooit zijn enge sfeer verloren, mede dankzij het genie dat Akira Yamaoka heet. De monsters zijn de engste tot nu toe en de plottwists zijn geweldig.

Sterk deel in de Silent Hill serie. Niet zo goed als deel 2, maar zeker indrukwekkend. Het verhaal is in vergelijking wat minder overtuigend maar de sfeer en omgevingen maken veel goed. De monsters zijn wat exotischer dan voorheen maar zijn bij lange na niet zo verontrustend als ze soms in deel 2 waren. In de omgevingen valt in vergelijking juist meer te ontdekken. Wat te denken van de verbrande lijken die in het pretpark in stalen kooien verspreid staan. De draaimolen met doorboorde paardenlijken was tevens een hoogtepunt in ziekelijkheid. Tegen het einde krijg je nog eens de bloedende muren voor je kiezen en voortdurend wordt je buiten je bereik geconfronteerd met het gezichtsloze spastisch hoofddraaiende monster dat Valtiel heet. Yamaoka levert een opnieuw een geniale bijdrage. Met name de muziek die invalt wanneer je Alessa tegenkomt op de draaimolen is een hoogtepunt en is ook in de speelfilm tot twee maal toe effectief ingezet. De graphics zijn tenslotte echt bloedmooi. Silent Hill 2 was al erg sfeervol, maar met name het detail in de personages is hier toch vrij indrukwekkend voor een PS2 titel.

Een klein minpuntje is nog het scala aan wapens. Nieuwe wapens als de SMG, Katana en Mace worden er eigenlijk met de haren bij gesleept en zijn dan ook verre van geloofwaardig als bruikbaar voor een tienermeisje. Daarnaast lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat je in een winkelcentrum, een verlaten appartementencomplex en een doods stadje als Silent Hill dergelijke wapens vindt. Ter vergelijking, in Silent Hill 2 begin je met een plank met een roestige spijker die je ergens vindt.

Deel 2 en 3 lijken me eigenlijk ook de ultieme Silent Hill-games. Niets ten nadele van het eerste deel maar de PS2-graphics zijn toch wel vereist om het geheel echt tot leven te laten komen. Het verschil in kwaliteit tussen de Team Silent-games (de eerste 3) en de overigen is dan ook behoorlijk groot. Deel 4 is wat saai, totaal niet eng en voelt als een mislukt experiment terwijl een deel als Homecoming duidelijk van een andere ontwikkelaar met weinig eigen visie of creativiteit getuigt, niet de verontrustend psychologische aanpak kent (wat wil je ook met Amerikanen ), heel goedkoop de fanboys wil pleasen met de terugkeer van oude klassiekers als Pyramid Head en het letterlijk overnemen van elementen uit de speelfilm. De PSP-delen lijken me ten slotte niet de ideale manier om een verhalende survival horror te spelen. Gewoon het licht uit, headphones op en zeer ingespannen naar je grote tv-scherm dan wel monitor turen totdat je (hopelijk) volledig gek van angst wordt.

avatar van LimeLou
Ben het wel een beetje met je eens ulukai.

inmiddels meer dan een jaar later, sinds mijn bericht. Ik ben net nog even begonnen hiermee weer. Maar die besturing is gewoon niet goed uitgewerkt. Zelfde als in de andere delen van Silent Hill.

avatar van LimeLou
Speel je het op de PC? Op de PS2 had ik er helemaal geen moeite mee. Gewoon een geval van wennen.

avatar van leatherhead
Weet iemand hier of die zogenaamde HD-Remake van deel 2 en 3 een beetje de moeite waard is?

kiriyama
Daar zijn verschillende meningen over. Ik vind de nieuwe versies er een stuk minder uitzien. Op sommige plaatsen is er weinig mist meer en zie je gewoon lege stukken level. Volgens mij heeft een designer van de originele game zich ook al negatief uitgesproken over de remakes. Er is gewoon veel sfeer weg. Als je nog aan de originele versies kan komen raad ik je dat gewoon aan.

AvMerode
Op mijn plasma tv ziet het er prachtig uit voor games uit 2001 en 2003.
Mijn TV ziet er met zowat alle games goed uit trouwens.
Maar kan me wel herinneren dat ps2 versies iets soepeler waren qua frame-rate bij bepaalde plekken.
Qua graphics kan ik me weinig van ps2 versies herinneren, maar nu je het over de mist hebt gaat er wel een belletje rinkelen.

leatherhead, gewoon de officiele sony ps3 component kabel (werkt ook voor ps2) in combo met ps2 gebruiken (als je hdtv hebt) en dan silent hill 2 en 3 voor ps2 aanschaffen.
Maar als dat teveel gedoe is en je wilt trophies, gewoon hd remakes aanschaffen.
Ik speel SH2 op dit moment op mijn ps3 en geniet er nog steeds van.

Wanneer je research doet naar populaire horrorgames dan is Silent Hill een naam die vaak opduikt, en als je zoekt naar de beste Silent Hill game dan vallen voornamelijk de namen van deel 2 en 3. Hoewel ik niet hetzelfde enthousiasme had als ik hoopte te krijgen heb ik mij prima met deel 2 en 3 vermaakt. Deel 3 is in een aantal aspecten een verbetering, maar in andere opzichten was het minder waardoor het een soortgelijk niveau bereikt als zijn voorganger.

Grafisch is het een stap vooruit. Er zit aanzienlijk meer detail in de mensen en monsters. Voornamelijk de variatie in de omgevingen vond ik een stuk beter gedaan. In Silent Hill 2 was je een groot deel bezig met het lopen door lange, lege straten of soortgelijke gangen. Deel 3 weet meer visuele afwisseling te bieden in de omgeving waardoor ik verkennen leuker vond om te doen. De monsters zijn ditmaal dreigender, vreemder en moeilijker om te bevechten. Waar ik in deel 2 een aardige hoeveelheid munitie had, en zonder problemen merendeels van de monsters ontweek, moest ik hier met regelmaat goed oppassen om niet aangevallen te worden. Munitie voor de sterkere wapens is schaars dus het is aangeraden deze te bewaren in plaats van erop los schieten.

Voor mijn gevoel werkte de camera beter mee en was de besturing vlotter, maar dat kan eraan liggen dat ik hieraan wende in het vorige deel waardoor het aanzienlijk minder frustrerend was in deel 3. Wat me niet beviel aan Silent Hill 2 was het narratief: de personages reageerde op een te vreemde manier op de omstandigheden, waardoor het verhaal geforceerd voelde en niet de immersie creëerde die ze wouden. Het had echter een paar interessante concepten erin, met een sterke wending rond het laatste halfuur. In Silent Hill 3 begon het verhaal, soortgelijk als 2, ook met vreemde keuzes die geforceerd voelde. Er werd echter nooit plek gemaakt voor goede concepten of interessante wendingen, maar het nam plaats voor een paar tenenkrommende clichés die ver afweken van waar het verhaal mee begon. Op den duur verloor ik mijn interesse in het verhaal en sloeg ik alle optionele brieven over.
De grootste tegenvaller van deel 3 vond ik dat het te weinig puzzels erin heeft. De game is merendeels gefocust op vechten, maar de leuke breinkrakers zitten ver uit elkaar. Jammer, dat vond ik juist de leukste gameplay momenten van de voorganger.

Als je deel 2 goed vind dan kun je dit waarschijnlijk ook waarderen. Het verhaal kon mij niet bekoren en er waren te weinig puzzels, maar de level design is een stap vooruit en er zat meer uitdaging in het vechten waardoor er meer suspensie was. Ik ben tevreden genoeg om deel 4 ook te willen proberen.

All Seeing Fish

Weet je wat het is, ik heb deel 2 in mijn top 10 staan, deel drie ook heel sterk maar iets minder.
Ik heb een paar jaar geleden de HD versie van deel twee gespeeld en ben na een niet al te lange periode afgehaakt omdat voor mij de magie van toen weg was.

Ik vraag me af op welk oordeel je was gekomen als je de game had gespeeld in de periode van release.

All Seeing Fish schreef:

Dat zijn zeker belangrijke factoren, samen met nostalgische waarde. Al hoorde ik van meerdere YouTubers dat de HD versie aanzienlijk minder goed is, in vergelijking met het origineel, ivm "slechte grafische veranderingen en glitches". Dat kan ook een rol hebben gespeeld.