Just Cause 2 (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Avalanche Studios
Uitgegeven door Eidos

Just Cause 2 vervolgt de spectaculaire actie van het eerste deel, met wederom voormalig CIA-agent Rico Rodriguez in de hoofdrol. Zijn voormalige baas en mentor, Tom Sheldon, is er vandoor gegaan met een aantal miljoenen van de overheid en Rico wordt verzocht hem op te sporen en te elimineren. Ditmaal speelt het verhaal zich af op, rondom en boven het zonnige Zuid-oost Aziatische eiland Panau. Dit vrij begaanbare eiland ter grootte van wel duizend vierkante kilometer, is jouw speeltuin. Je kunt gaan en staan waar je wilt en met behulp van je parachute en verschillende voer-, vaar- en vliegtuigen beweeg je je eenvoudig van de ene plek naar de andere. Over Panau verspreid liggen meer dan driehonderd nederzettingen en zijn meer dan zestig verschillende missies te vinden om je in uit te leven. Met behulp van je grijphaak slinger je van hot naar her en kun je tevens vijanden vastgrijpen naar je toe trekken, de lucht in slingeren enzovoorts.

avatar van Martijn
Ja natuurlijk! Een game met een beetje fun is ook heel belangrijk. alleen is dit niet zomaar een beetje fun maar gewoon heel veel fun!

gekiee

Iemand die mij misschien weet te vertellen waar je dit spel aan een budgetprijs kan aanschaffen?

Speel gewoon de demo. Kan je steeds een half uurtje in rondrennen en daarna ben je het weer zat... en dan daarna wéér een half uurtje en daarna wéér enzo enzovoort.

Dr. Salvador schreef:
Ja, precies, ik heb de demo bij iemand gespeeld, die speelde hem ook keer op keer, en ik vond het best geinig, alles kan bijna kapot, maar het spel zelf vond hij volgens mij ook minder.
Ben toch altijd wel op zoek naar een lijvige singleplayer. Denk dit wel te kunnen vinden in Just Cause 2.

jellecomicgek72 schreef:
Speel gewoon de demo. Kan je steeds een half uurtje in rond rennen en daarna ben je het weer zat... en dan daarna wéér een half uurtje en daarna wéér enzo enzovoort.
Hmm, oké. Thanks voor de tip! Maar eigenlijk... Verveelt het zo snel dan?

Dr. Salvador
Oke, ja heb ook alleen een demo gespeeld, die was wel leuk, maar zelfs de demo verveelde na een paar keer spelen, maar het spel is van wat ik heb gespeeld, niet verkeerd...

Dr. Salvador schreef:
Same here. Vond het ook een leuke game om te spelen bij een kennis van me. Prachtige graphics ook voor zo een grote game!

Dr. Salvador
Dat zeker, dat viel mij ook al op!

Maar ik ben sowieso niet meer zon fan van die Sandbox games, sinds GTA SA niet meer.

Maar met Brutal Legend heb ik wel heel veel plezier mee

Maar deze game: Ik denk dat als je demo geweldig vond, je het echte spel ook wel leuk zult vinden

Dr. Salvador schreef:
Dat zeker, dat viel mij ook al op!

Maar met Brutal Legend heb ik wel heel veel plezier mee

Brütal Legend koop ik nog wel eens (check PM ). Ik ga er best nog maar eens een paar reviews op nalezen eer dat ik dit spel ook echt ga kopen. Lijkt mij het verstandigste als ik de commentaren hier zo bekijk.

Dr. Salvador schreef:

Ik vond de demo ook na een tijdje vervelen maar dat komt ook omdat je steeds opnieuw moet beginnen en steeds op hetzelfde stukje zit. In het uiteindelijke spel word het veel leuker. Je moet dit spel vooral voor het ouwehoeren kopen. Het is eigenlijk geen goed spel maar het is gewoon heel erg leuk, dat maakt het wel de moeite waard.

avatar van Brains
Ik vind het eigenlijk niet de moeite waard om de hele game aan te schaffen, mits je de demo zo leuk vond dat je persé een groter gebied wilt. Want de hele game is gewoon de demo, maar dan in een groter gebied. Want laten we eerlijk zijn, de storyline missies zijn verschrikkelijk saai. Het is dat m'n broertje de hele game heeft gekocht...

Ravnoss
Martijn schreef:

Second that. Dit is gewoon exact wat een sandbox game moet zijn. Je krijgt een eiland en een gave physics engine, de rest is aan jou. Wil je een Auto achter een 747 hangen om vervolgens een standbeeld neer te halen, ga je gang, je krijgt er nog punten voor ook. Wil je een tegenstander aan een vat olie binden en hem vervolgens de lucht in laten vliegen door een kogel door het vat te jagen, ga je gang, het kan en mag.Heerlijk om af en toe nog eens een uurtje of twee te spelen.

Ravnoss schreef:

ja dat is vet inderdaad maar na 1 miljoen keer moet je ervan kotsen,,,de game biedt totaal geen variatie.

avatar van Martijn
Alj jij iets 1 miljoen keer gedaan hebt en het dan pas niet leuk meer vind is het nog niet goed?! Alles gaat uiteindelijk vervelen, het gaat er om dat het even duurt en leuk is voordat het echt veveeld. En dat duurt wel even met een spel als dit waar er zoveel te doen is. Moet wel toegeven dat het ouwehoeren leuker is dan de missies.

waar heb jij het over?

avatar van gamer for life
just cause 2 ,

ik heb de eerste nooit gespeeld , maar deze sprak mij meteen aan toen ik op de achterkant keek van het hoesje . Toen ik hem voor het eerst speelde vond ik hem echt geweldig , de eerste missie is ook een zeer goede om het spel mee te beginnen .

Eerst het positieve van het spel :
1: de oppervlakte van de game is inmens groot , het eiland van Panau is enorm . Ook veel verschillende soorten van omgevingen , bos , jungle , berggebied , dorpjes , steden en sneeuw. Het is mooi om zoveel verschillende omgevingen te zien op 1 eiland .

2: voor zo een groot eiland te zijn met zoveel verschillende omgevingen zijn de grafics ook zeer goed vind ik , hier en daar , vooral p watergebieden zijn de grafics ietsjes minder . Maar grotendeels ziet het er allemaal netjes uit .

3: bijna alles gaat kapot , bij elke missie moet je wel iets opblazen , wat nooit oud wordt . De explosies zien er goed uit en zijn entainent om te zien .

4: meer dan 100 verschillende voertuigen , van auto's tot brommers tot quads , vliegtuigen en boten , bijna alles wat je ziet bewegen kan je ook gebruiken .

5: voor zo een grote en gedetailde game te zijn is hij ook nog enorm lang , er zijn niet zoveel hoofmissies maar zeer veel steden en dorpen te bevrijden en honderde zij missies . Voor zeker weken , mss zelfs maanden speelplezier .

6: de grijphaak en parachute zijn zeer leuk en maakt het ook makelijk om over dit grote eiland rond te geraken en zijn ook zeer entertainent als je een persoon ergens vanaf kan laten slingeren of een helicopter kan hyjacken

Met al dit positief is er spijtig genoeg ook negatief nieuws over deze game ,

het negatieve van dit spel :

1: De voice over in dit spel is echt slecht op de meeste momenten

2: De tussenfilmpjes en de voorstukken bij een missie zijn bijna altijd hetzelfde , er zit bijna niks variatie in , en dat is wel spijtig en kan ook saai worden .

3: Bijna alle voertuigen besturen slecht , de wagens draaien moeilijk en kunnen soms van de weg afwijken zonder de controller aan te raken , vliegtuigen stijgen zeer slecht op en draaien in de lucht bijna niet , boten zijn grotendeels goed te besturen .

4: verhaal ? , wel een echt verhaal is er niet , het zijn een paar hoofdmissies en de zijmissies die je moet doen , een echte storyline is hier ver zoek

met deze minpunten is het soms moeilijk om je aandacht bij deze game te houden , soms kan het vervelen of herhalend overkomen . Maar met dit gezegd is het toch een leuke game , merendeels vanwege de explosieve actie en groot opervlak van dit toch wel mooie eiland , just cause is een goede game die veel fun met zich meerbrengt , maar wordt soms toch wat naar beneden getrokken door de minpunten . Als er ooit een just cause 3 zou komen , hoop is dat ze zeker de besturing en voice over beter doen , het verhaal maakt eigelijk niet uit , als je maar veel dingen kunt opblazen en aan flarden schieten is het al goed genoeg

just cause 2 krijgt van mij een 4 op 5 .

Ik heb deze gisteren voor 10 euro bij de Free Record Shop zien liggen. Misschien ga ik 'm wel halen, is geen geld voor zo'n game.

avatar van Starmaster501
Starmaster501 schreef:
Demo was verslavend, het lukte me alleen niet om bepaalde trucjes met de grappling hook te doen. Ik denk dat ik hem wel koop als hijn 30 euri is ofzo

Uiteindelijk na bijna een jaar toch gekocht!
Ben benieuwd. Heb hem morgen binnen... Demo speelde ik steeds weer opnieuw, dus dat zegt al wat...

avatar van KKOPPI
Starmaster501 schreef:

Uiteindelijk na bijna een jaar toch gekocht!

is het geld uiteindelijk wel waard denk ik. als ik zo achteraf kijk vind ik dit een geslaagde game met aardige gameplay en, met name in de natuur, goede graphics. missies zijn ook te doen.

avatar van boyd16
gewoon fun, leuke mogelijkheden. Verveelt wel erg snel. maar wel leuk om te hebben

ps dat touw breekt echt heel snel af

avatar van Martijn
4,5 ster voor gewoon fun wat snel verveelt? Jij bent makkelijk!

avatar van Starmaster501
Heb er nou 14 uur opzitten. Ging zo voorbij. Echt verslavend en fun dit. Missies komen allemaal zo'n beetje op hetzelfde neer. Alleen omdat het per locatie weer verschilt kan je weer andere dingen uitvoeren. En dan zitten er natuurlijk ook hele aparte missies tussen (stranded) die erg leuk zijn. Zonder fun was dit wel eentonig.

avatar van Mr. Olaf
Dit is echt de ultimate klooi maar aan game! Beetje rijden, beetje thrashen. Best grappig, maar ben benieuwd hoe leuk het nog is als je voor de 200e keer stennis gaat schoppen bij een militaire basis of in een stadje. We zullen zien!

avatar van Mr. Olaf
Om terug te komen op mijn eerdere berichtje: het is een stuk minder leuk na de 200e keer. Zeer irritant dat je afhankelijk bent van een hoeveelheid chaos om een missie te kunnen starten, out of nowhere komen tientallen vijanden en als je een helicopter gejat hebt, is ie binnen no-time kapot geschoten, nog voordat je goed en wel bent opgestegen. Ook verschillende factionmissies zijn vervelend, ben je eindelijk bijna klaar, ga je dood, kan de hele missie weer opnieuw beginnen.
Iemand nog tips om de chaosmeter zo snel mogelijk te vullen?

Verlaagd naar 3*

Pastichio Rocker
Alle watertorens, satellieten, tankstations, radiotorens, elektriciteitsmasten, propagandawagens en olietankers opblazen. Dit kun je het beste vanuit een helikopter doen. Gewoon over wat dorpjes vliegen en de boel naar zijn mallemoer schieten. En als je heli kapot geschoten wordt dan kaap je toch gewoon eentje van de vijand? Dat is het leuke. Je kunt het beste wegvliegen en wanneer de heat gedaald is ga je achter de vijandige heli aan en kaap je hem in de lucht. Geweldig! En je doet je voertuigen en wapens van de Zwarte Markt toch wel opwaarderen dmv de repairkistjes die je her en der verzamelt?

Ik ben het er wel mee eens dat je dit geen uren achter elkaar moet spelen, anders wordt het snel saai. Maar ik vermaak me er prima mee als ik het een uurtje per dag speel. En als ik de missies zat ben ga ik lekker de vijand uitdagen met mijn grapple hook. Vijanden aan je auto hooken en dan wegrijden.

En je kan altijd nog op zoek naar Easter Eggs, die in grote getale aanwezig zijn, zoals bv die van de 'Lost' tv-serie: Just Cause 2: Lost Easter Eggs - The Hatch, Plane, Smoke Monster - YouTube

avatar van Mr. Olaf
Thanks! Ik waardeer de voertuigen zekers op, net als de wapens. Heb al aardig wat vrijgespeeld. Misschien moet ik niet te lang achter elkaar spelen, zou wel eens kunnen helpen. Die Lost Easter eggs ga ik zeker checken, ben een fan van die serie!

avatar van krokus
Het grootste minpunt vind ik hier het wel heel erg korte hoofdverhaal. Na de eindmissie had ik nog niet eens 30% van het spel voltooid. Inmiddels zit ik op goed 39% omdat het toch wel leuk blijft om zo nu en dan wat nieuw gebied te ontdekken (met de nodige standbeelden, militaire installaties etc.) en om de een of andere race te spelen. Nou...maak er maar een score van 4,0 van; mede omdat mijn broer dit één van m'n betere games vindt. (Die komt zo nu en dan even langs om de boel op stelten te zetten in mijn free-roam games.) Zelf ben ik wel te spreken over Rico zijn manier van bewegen, zo met die haak en die parachute.

avatar van Dopa
krokus schreef:
Het grootste minpunt vind ik hier het wel heel erg korte hoofdverhaal.

Dude...? Wtf, het hoofdverhaal biedt een kleine dertig uur (!) aan effectieve speeltijd. Dat is, zeker vandaag de dag, een enorme hoeveelheid aan gedirigeerde gameplay. Dat je daarna inderdaad pas op zo'n 30% zit van het 'voltooien' van het complete spel, inclusief alle extra mogelijkheden, wil alleen maar zeggen dat het spel als geheel gigantisch is.

Ikzelf heb me opperbest vermaakt met Just Cause 2. De missies waren in sommige opzichten repetitief De missies waarbij je co-op een militaire basis ging innemen, maar niet op een hinderlijke manier. Daarnaast werd er een zeer grote hoeveelheid missies aangeboden van uiteenlopende aard. Meer dan genoeg variatie en voorzien van de nodige sensatie en spanning. Daarnaast doorliep je ook nog eens via een aantal hoofdmissies een bovenliggend verhaal. Dat verhaal was, op z'n zachtst gezegd, niet erg diepzinnig. Maar wat maakt dat uit? Wie zit er bij een game als deze te wachten op een complex, breed uitgesponnen drama? Ik niet. Voor mij was het gegeven te moeten vechten tegen een door een foute dictator aangestuurd leger meer dan afdoende om een hoop lol te beleven.

Bij dit spel staan de beweeglijkheid van het hoofdfiguur en het veroorzaken van zoveel mogelijk chaos centraal. En die twee dingen zijn, wat mij betreft, zeer goed uitgewerkt. Eén grote stuntfilm waar je in terecht komt. Deel 1 was al erg vermakelijk, deel twee gaat dat nog eens flink te boven.