Just Cause 2 (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Avalanche Studios
Uitgegeven door Eidos

Just Cause 2 vervolgt de spectaculaire actie van het eerste deel, met wederom voormalig CIA-agent Rico Rodriguez in de hoofdrol. Zijn voormalige baas en mentor, Tom Sheldon, is er vandoor gegaan met een aantal miljoenen van de overheid en Rico wordt verzocht hem op te sporen en te elimineren. Ditmaal speelt het verhaal zich af op, rondom en boven het zonnige Zuid-oost Aziatische eiland Panau. Dit vrij begaanbare eiland ter grootte van wel duizend vierkante kilometer, is jouw speeltuin. Je kunt gaan en staan waar je wilt en met behulp van je parachute en verschillende voer-, vaar- en vliegtuigen beweeg je je eenvoudig van de ene plek naar de andere. Over Panau verspreid liggen meer dan driehonderd nederzettingen en zijn meer dan zestig verschillende missies te vinden om je in uit te leven. Met behulp van je grijphaak slinger je van hot naar her en kun je tevens vijanden vastgrijpen naar je toe trekken, de lucht in slingeren enzovoorts.

avatar van Mr. Olaf
Daar ben ik het niet mee eens. Het hoofdverhaal, de "echte" missies nemen nog geen 3 uur aan spelduur in beslag. Die 30 uur is puur om chaos te veroorzaken om zo agency missies te kunnen spelen. Ik vind het imo een (creatief) goedkope manier om zo een spel te verlengen. Zeker omdat de side missies erg veel van hetzelfde zijn en na een half uurtje thrashen is de lol er wat mij betreft wel af.
Ben het wel met je eens dat een actie game absoluut geen diep verhaal hoeft te hebben, maar ik vind dit wel erg mager uitgewerkt. Het feit dat je bijv. pas op 30% zit, komt ook door de ontelbare collectibles die je moet verzamelen wat ook een erg makkelijke manier is om zo de spelduur op te drijven.
Maar goed, das mijn mening.

avatar van Dopa
Ik ben het op mijn beurt niet eens met hetgeen jij zegt. Die chaos die je moet veroorzaken om aan agency missions te komen, veroorzaak je tijdens een groot aantal faction missions. Er zijn in totaal meer dan 60 van die faction missions waarbij, zoals ik al aangaf, je voor een groot aantal gevarieerde quests in aanmerking komt, die de nodige afwisseling en sensatie met zich meebrengen. Buiten deze faction missions heb ik niets extra's hoeven doen om in aanmerking te komen voor de agency missions. En zoveel minder vond ik die faction missions niet.

Vind ik dus wat overdreven negatief gesteld. Er is wel degelijk een hoop tijd en denkwerk gestopt in het verzinnen en uitwerken van de faction missions. De agency missions waren absoluut eindbaas in dit spel, maar nogmaals: zoveel minder vond ik alle side quests niet. Die waren ook stuk voor stuk erg leuk om te spelen. Dat je daarnaast ook nog eens kan free roamen zoveel je wilt en zodoende vanaf de 30 % weet ik hoeveel uur nog kan stoppen in dit spel om het helemaal 'uit' te spelen is een dikke extra, wat mij betreft. Geen goedkope manier om de gameplay te verlengen, want dertig uur aan min of meer gescripte enerverende gameplay is voor mij al meer dan genoeg en behoort vandaag de dag tot de uitzonderingen met al die games van hooguit een uur of acht aan spelduur. Een 3,0 is wat mij betreft echt een te lage score voor zo'n groot en goed uitgewerkt spel. 4,0 is dan wellicht weer net te hoog, maar dat is nu eenmaal mijn mening.

avatar van Mr. Olaf
Dopa schreef:

In ieder geval mooi dat jij er meer plezier mee hebt gehad. Ik heb of liever games die je meteen grijpen, ook al is de duur wat aan de korte kant of een lange gameduur maar dan wat meer inhoud. Als bij deze game de agency missies wat meer uitgebreid waren, de fractionmissies wat minder eenzijdig en de collectibles wat minder, zou het een betere game zijn geweest. Maar zoals je al zegt, ieder zijn mening!

avatar van j3ff5kywalker
Net gestart met deze game op de PS3

Wat mij al gelijk opviel is dat de map gigantisch groot
is en het op Mercenaries lijkt (in een positieve zin)

Je kan van alles doen, ik heb geweldig veel fun met deze game!!

avatar van Spock
Leuk spel, maar soms veel te lastig en veel te moeizame besturing. Missies als Head of State zijn gewoon onmogelijk, zelfs op het makkelijkste niveau. Zulke momenten van ergernis maken het spel direct een stuk minder, iets wat zwaarder weegt dan alle lol die er te halen valt.

Pastichio Rocker
Op Youtube ziet die missie er redelijk makkelijk uit.

avatar van PS3G4m3r
Ik erger me er altijd aan dat ik telkens zo stom ben om te vergeten dat de auto save niet altijd werkt bij mij. Dus dan lukt een missie niet en selecteer ik een andere save. Kom ik er vervolgens achter dat alles wat ik op de andere save gedaan heb voor niks is geweest... En dan word ik boos

avatar van Spock
Verhaallijn is uit, maar ik weet bijna zeker dat het echte werk nu pas gaat beginnen. In ieder geval zal ik hier nog wel een aantal uren plezier aan gaan beleven.

Leuke game. Mooie Sandbox (doet het anderen ook denken aan het landschap in Far Cry 2, inclusief irritante reistijden, maar ja met een straaljager ben je er zo :-P). Denk ook niet dat ik 100% ga en wil halen. Uitgespeeld met 30% is wel heel weinig "dwingende" actie.

100% halen in deze game is ook meer iets voor masochisten en mensen met teveel tijd lijkt me. Zelfs met een walkthrough ben je daar belachelijk lang mee bezig.

avatar van andnino
Ik heb nu zo'n 52% en ben zo'n 60 uur bezig nu. Ga maar na.

Ik vind het wel weer mooi geweest. Alle zij-missies gedaan, paar eilanden "leeg" gespeeld. Ongeveer 43% procent. Door naar de volgende :-P

Het is wel typisch zo'n game die je af en toe even aanzet om te spelen en dan lekker wat debiele shit uithalen. Dat maakt de game ook zo leuk.

Pastichio Rocker
Inderdaad, je moet dit geen uren achter elkaar spelen, want anders verveelt het snel.

avatar van Martijn
Haha ik heb het spel niet eens uitgespeeld, zat op 24 uur ofzo, hoofdzakelijk wat ouwehoeren en af en toe een missie. Vind het wel weer goed geweest.

avatar van krokus
Ben weer een stuk verder. Door de nodige absurde aktie is mijn progressie 40,09%
Leuk spel voor tussendoor, als je het ene spel uit hebt en nog even wacht om iets nieuws op te starten.

avatar van Spock
Ja precies, dit is echt het beste spel om even de druk van de ketel te halen. Dat heb ik de laatste tijd helaas wel eens nodig, en dan is niks beter dan stoom afblazen op virtuele dingen.

Het lijkt hier net of iedereen met elkaar heeft afgesproken om een zo slecht mogelijke voice acting neer te zetten.

Toch best een vermakelijke game dit. Lekkere over de top actie die wel een beetje denken aan de klassieke actie film.

Dus dan past die slechte voice acting er zelfs wel een beetje bij.

Maar voor memorabele characters hoef je hier geloof ik niet te zijn.

Hele fijne game. Een enorme wereld die verrassend goed uit de verf komt. En een hele prettige variatie in de mogelijkheden.

Zo moest ik net iemand vervoeren in een limousine die vast kwam te zitten in een greppel. Vervolgens was er dus de mogelijkheid om deze met de grijphaak te verbinden aan een jeep en hem er zo weer uit te trekken.

Was dit in een andere game gebeurd kon ik waarschijnlijk gewoon overnieuw beginnen, dus dat heeft wel wat.

Ja, echt heel vermakelijk dit spel. De actie knalt lekker van het scherm af.

Wie wil zich ooit nog inlaten met het matige Mercenaries als dit er is.

avatar van morris_rednalooz
Voor de mensen die de controls op de PS3 erg wennen vinden: het is echt een tip om bij options >> controls de L1 en R1 te laten switchen met L2 en R2. Zo schiet je met R1, gooi je een granaat met L1 en gebruik je de grappling hook met L2. Aangezien de meeste schietspellen op PS3 R1 gebruiken als trigger, speelt dit feel fijner als je daaraan gewend bent.

avatar van Dutch-J3ff
Leuke game, grote map, mooie graphics.

Maar na een aantal uur is de lol er wel vanaf voor mij.

Nu zelfs de multiplayer mod op Steam! Ziet er krankzinnig uit.

Eigenlijk vandaag voor de eerste keer eens opgehad en toch een uurtje of 3 in zitten rondklooien. Erg onderhoudend - het is al een tijdje terug dat ik in een open-world action game zoveel lol heb beleefd met enkel random stuff te liggen opblazen, beklimmen, jatten etc etc... (al sinds Saints Row 3 denk ik - Assassins Creed tel ik eventjes niet mee aangezien dat weer net wat meer de 'serieuze' kant uitgaat).

Wat me opvalt is dat het grafisch in 2016 op de PC met alles open nog altijd erg knap uitziet. Zeker niet misselijk voor een game van alweer 6 jaar oud.

Ben er deze week ook mee begonnen, al zit ik nog in het begin. Tot nu toe weinig aan, veel te arcade en rommelig. Ik ben de klasse van GTA V gewend, dan vind ik dat gepiel met de grappling hook of de overdreven explosies niet zo boeiend. Moet wel zeggen dat het er voor een 7 jaar oude game nog strak uit ziet. Hoop dat de game beter wordt en anders maar niet, kreeg deze toch gratis als download erbij.

Deze week maar een verder gegaan met de game en ook de conclusie getrokken dat deze reeks niks voor mij is. Ook deel 1 en 3 vond ik niet bijzonder. Just Cause 2 ziet er grafisch 7 jaar na dato nog altijd wel goed uit, maar het is de saaie gameplay, de stroeve besturing en het gebrek aan speelplezier voor me dat het allemaal teleurstellend laat zijn. De grappling hook vind ik erg storend, ik kan er slecht mee om gaan en het werkt ook niet zo lekker. Daarbij gaat het vernietig dit, schiet dat gedoe ook redelijk snel vervelen en weet het me gewoon nauwelijks te vermaken. Dit soort arcade-achtige geknal werkt alleen in games die totaal over de top gaan, maar Just Cause probeert semi-realistisch te zijn, ondanks dat ze het een en ander met een knipoog brengen. Sowieso de minste van de reeks.

avatar van wolff
Was al vergeten dat ik dit een paar maanden gelden had gespeeld, na toch flink wat uren te hebben gespeeld stopte ik er (onbewust) mee. Had gewoon geen zin meer.

Net als 1 een gigantische, indrukwekkende map en dit keer ook grafisch erg mooi. Na de spectaculaire beginmissies en het zien van de omgeving was ik zeer enthousiast. Echter nadat ik de boel een beetje had verkend begon de verveling wel intrede te maken. De verschillende 'clans' en hun personages van de storyline met hun futloze verhaaltjes was ook niet erg boeiend, om je vervolgens met een missie te sturen die niet veel anders zijn dan het standaard chaos creeëren, een aantal niet veel opwindendere uitzonderingen daar gelaten.

Hoewel de map erg mooi is, voelt het wel gewoon erg leeg en 'eenzaam' er is weinig interactie en variatie in de omgeving. Alles (met name binnen hetzelfde gebied) voelt hetzelfde en het chaos creeëren in de ontelbare locaties word al snel een vermoeiend karwei in plaats van leuk.

De shootouts vind ik ook vrij saai en niet bevredigend. Het spel voelt als een vermoeinde grind zonder spanning.