Just Cause 2 (2010)
PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Action
single player
Ontwikkeld door Avalanche Studios
Uitgegeven door Eidos
Just Cause 2 vervolgt de spectaculaire actie van het eerste deel, met wederom voormalig CIA-agent Rico Rodriguez in de hoofdrol. Zijn voormalige baas en mentor, Tom Sheldon, is er vandoor gegaan met een aantal miljoenen van de overheid en Rico wordt verzocht hem op te sporen en te elimineren. Ditmaal speelt het verhaal zich af op, rondom en boven het zonnige Zuid-oost Aziatische eiland Panau. Dit vrij begaanbare eiland ter grootte van wel duizend vierkante kilometer, is jouw speeltuin. Je kunt gaan en staan waar je wilt en met behulp van je parachute en verschillende voer-, vaar- en vliegtuigen beweeg je je eenvoudig van de ene plek naar de andere. Over Panau verspreid liggen meer dan driehonderd nederzettingen en zijn meer dan zestig verschillende missies te vinden om je in uit te leven. Met behulp van je grijphaak slinger je van hot naar her en kun je tevens vijanden vastgrijpen naar je toe trekken, de lucht in slingeren enzovoorts.
Ben het wel met je eens dat een actie game absoluut geen diep verhaal hoeft te hebben, maar ik vind dit wel erg mager uitgewerkt. Het feit dat je bijv. pas op 30% zit, komt ook door de ontelbare collectibles die je moet verzamelen wat ook een erg makkelijke manier is om zo de spelduur op te drijven.
Maar goed, das mijn mening.
Vind ik dus wat overdreven negatief gesteld. Er is wel degelijk een hoop tijd en denkwerk gestopt in het verzinnen en uitwerken van de faction missions. De agency missions waren absoluut eindbaas in dit spel, maar nogmaals: zoveel minder vond ik alle side quests niet. Die waren ook stuk voor stuk erg leuk om te spelen. Dat je daarnaast ook nog eens kan free roamen zoveel je wilt en zodoende vanaf de 30 % weet ik hoeveel uur nog kan stoppen in dit spel om het helemaal 'uit' te spelen is een dikke extra, wat mij betreft. Geen goedkope manier om de gameplay te verlengen, want dertig uur aan min of meer gescripte enerverende gameplay is voor mij al meer dan genoeg en behoort vandaag de dag tot de uitzonderingen met al die games van hooguit een uur of acht aan spelduur. Een 3,0 is wat mij betreft echt een te lage score voor zo'n groot en goed uitgewerkt spel. 4,0 is dan wellicht weer net te hoog, maar dat is nu eenmaal mijn mening.
Een 3,0 is wat mij betreft echt een te lage score voor zo'n groot en goed uitgewerkt spel. 4,0 is dan wellicht weer net te hoog, maar dat is nu eenmaal mijn mening.
In ieder geval mooi dat jij er meer plezier mee hebt gehad. Ik heb of liever games die je meteen grijpen, ook al is de duur wat aan de korte kant of een lange gameduur maar dan wat meer inhoud. Als bij deze game de agency missies wat meer uitgebreid waren, de fractionmissies wat minder eenzijdig en de collectibles wat minder, zou het een betere game zijn geweest. Maar zoals je al zegt, ieder zijn mening!
Wat mij al gelijk opviel is dat de map gigantisch groot
is en het op Mercenaries lijkt (in een positieve zin)
Je kan van alles doen, ik heb geweldig veel fun met deze game!!
Leuk spel voor tussendoor, als je het ene spel uit hebt en nog even wacht om iets nieuws op te starten.
Dus dan past die slechte voice acting er zelfs wel een beetje bij.
Maar voor memorabele characters hoef je hier geloof ik niet te zijn.
Zo moest ik net iemand vervoeren in een limousine die vast kwam te zitten in een greppel. Vervolgens was er dus de mogelijkheid om deze met de grijphaak te verbinden aan een jeep en hem er zo weer uit te trekken.
Was dit in een andere game gebeurd kon ik waarschijnlijk gewoon overnieuw beginnen, dus dat heeft wel wat.
Ja, echt heel vermakelijk dit spel. De actie knalt lekker van het scherm af.
Wie wil zich ooit nog inlaten met het matige Mercenaries als dit er is.
Maar na een aantal uur is de lol er wel vanaf voor mij.
Wat me opvalt is dat het grafisch in 2016 op de PC met alles open nog altijd erg knap uitziet. Zeker niet misselijk voor een game van alweer 6 jaar oud.
2,5*
Net als 1 een gigantische, indrukwekkende map en dit keer ook grafisch erg mooi. Na de spectaculaire beginmissies en het zien van de omgeving was ik zeer enthousiast. Echter nadat ik de boel een beetje had verkend begon de verveling wel intrede te maken. De verschillende 'clans' en hun personages van de storyline met hun futloze verhaaltjes was ook niet erg boeiend, om je vervolgens met een missie te sturen die niet veel anders zijn dan het standaard chaos creeëren, een aantal niet veel opwindendere uitzonderingen daar gelaten.
Hoewel de map erg mooi is, voelt het wel gewoon erg leeg en 'eenzaam' er is weinig interactie en variatie in de omgeving. Alles (met name binnen hetzelfde gebied) voelt hetzelfde en het chaos creeëren in de ontelbare locaties word al snel een vermoeiend karwei in plaats van leuk.
De shootouts vind ik ook vrij saai en niet bevredigend. Het spel voelt als een vermoeinde grind zonder spanning.