Disgaea 3: Absence of Justice (2009)

Alternatieve titels: Disgaea 3: Absence of Detention | Makai Senki Disgaia 3

PlayStation 3 / PlayStation Vita
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Nippon Ichi
Uitgegeven door Nippon Ichi en Atlus

In dit derde deel van de Disgaea serie volgen we Mao, de hoogst geëerde student van de Evil Academy, een school waar de meest luie, lompe en ongemanierde demonen de hoogste cijfers krijgen. Als de zoon van de rector moet Mao het goede voorbeeld gegeven, nog nooit heeft hij een lesboek aangeraakt, elke bel heeft hij genegeerd en hij heeft nog geen enkele les bijgewoond. Moa droomt ervan om zijn vader van de troon te stoten en zelf 'Demon Overlord' te worden, maar als hij dit wil bereiken zal hij eerst een held onder de onderdanen moeten worden en nog slechter zijn best gaan doen als normaal.

avatar van metaledje
augustus!!!!

avatar van metaledje
Vanaf februari 2009 te koop

Hij is al te koop bij nedgame. verder nog nergens gezien.. en er staat niet bij dat het import is ofzo... vreemd!

Bij www.dimensionplus.nl is hij te bestellen en op voorraad.

Wow grappig!

Ze hebben er gewoon voor gekozen om het in 2d te houden.

avatar van Donkerwoud
Rujar schreef:
Wow grappig!

Ze hebben er gewoon voor gekozen om het in 2d te houden.

Vet, lijkt me wel tof om te zien wat next-gen 2D dan inhoudt.

Besteld mensen! ben zeer benieuwd!

Oooh, ben ook benieuwd wat je er van vindt...

De Disgaea's... Geen echt diepgaand verhaal (best kinderachtig en vooral erg melig), graphics mega ouderwets (next-gen 2D hehe), maar wat heb ik lang van de vorige delen genoten... Geldt eigenlijk wel voor alle Nippon-Ichi's, maar vooral Disgaea 2 toch de SRPG waar ik het meeste tijd in heb gestoken, puur omdat de battles zo leuk blijven en je echt oneindig kan blijven doorgaan. Zou speech wel in 't japans zetten, als die option er weer bij zit. De voice acting was goed gedaan, maar het kwam imo stukken lolliger over in de originele taal.

Veel gamefun, Rujar !

Klopt ik ben echt benieuwd. Zeker als ik de reviews lees met de volgende passages.

De (tactische) mogelijkheden zijn immens en achter een relatief lage instapdrempel, verkregen door het eenduidige spelconcept en dito besturing, gaat een behoorlijke diepgang schuil.

Het strategische spelconcept leent zich prima voor vernieuwing, wat blijkt uit het aantal subtiele aanpassingen ten opzichte van de vorige delen. De meest opvallende vernieuwing is ongetwijfeld de toevoeging van enkele kubusachtige blokken in het speelvlak, die bonussen of straffen kunnen opleveren en de gevechten wat vaker op meerdere hoogtes laat afspelen. Daarnaast is het in Absence of Justice ook mogelijk om gezamenlijke aanvallen op poten te zetten, laten de identiteitsloze monsters uit je gevechtsformatie zich met een druk op de knop omzetten in nuttige voorwerpen en is zo hier en daar wat bijgeschaafd aan de algehele balans. Stuk voor stuk degelijke verbeteringen, die de toch al niet misselijke mogelijkheden op tactisch gebied alleen maar groter maken.

de stemmen van een bovengemiddeld niveau zijn. Sterker nog, waar de Engelse stemmen in een Japans rollenspel over het algemeen een stuk minder goed in elkaar steken, zijn deze in Disgaea 3 minstens net zo sterk als de stemmen in de Japanse variant. De karakters van de personages komen mede hierdoor erg goed tot uiting en de humor kent ondanks de overzetting naar een andere taal geen enkel waardeverlies. En aangezien de humor in Disgaea 3 van de bovenste plank is, kan het onserieuze karakter gelijk tot een van de sterkere punten van de game gerekend worden.

Pluspunten
Absurd plot
Humoristische insteek
Enorme speelduur
Speltechnisch puik

Minpunten
Visueel gedateerd
Gebrek aan vernieuwing

Visueel gedateerd.
Tja niet belangerijk. Ik hou sowieso wel van deze stijl. (nostalgie)

Gebrek aan vernieuwingen (tov van voorgaande delen).
Dat is heel smpel die heb ik nog nooit mogen spelen, dus ik voorzie eigenlijk alleen maar plezier.

Ben al een fors aantal uren onderweg en wat mij opvalt is dat het niet echt een bijster goed is spel, maar wel een zeer hoge mate van verslaving in zit.

Verhaal is heel vreemd en op sommige punten niet al te boeiend, maar het is wel echt te absurd voor woorden waardoor het wel vermakkelijk word.

Zoals hieronder zijn de tatische mogelijkheden zeer varrierend. Naar mate je steeds verder komt word het ook steeds pittiger. Het doet je soms denken aan een potje schaken.

Enige minpunt is is dat je soms niet zo goed kan zien hoe en waar je poppetje staan. Dat kan voor nogal veel chaos veroorzaken als je met ruim 15 man op een speeldveld loopt. Dat heeft toch mede te maken door de gedateerde visuele stijl. Ze hadden dan toch de vakken waarop ze lopen groter moeten maken. Al met al deze ode aan de oude 2d stijl vind ik wel leuk uitgepakt.

Ben benieuwd of ik nog op een zeer verdiende 4 ster ga komen, ik moet het spel ook nog wat verder uitdiepen, omdat je zelf een team kan samenstellen waar je echt letterlijk duizenden verschillende mogelijkheden in hebt en de manier van upgraden is mij nog niet helemaal duidelijk.

Verhaal en de soms wat irritante gameplay maakt het soms iets minder, maar het voldoet wel aan alle (J)RPG ingredienten wat een RPG zo goed maakt. Met een extra schepje er boven op. Het doet wat kinderachtig aan maar het is echt een zeer volwassen game. Niet weggelged voor de gemiddelde RPG´er.

Ben je geen fan van JPRG laat deze dan liggen. Ben je het wel en stoor je verder niet aan de grafische stijl en wat kiddy maar humoristische verhaal, probeer het dan eens en je bent denk ik uren en uren bezig. Elke potje is weer totaal anders en is niet zoals een Final Fantasy dat eigen vaak in herhaling valt .

Ik geef voorlopig een 3,5* met een optie tot een verdiende 4*, misschien nog wel meer omdat er eigenlijk heel veel uitdaging in zit.