Breath of Fire IV (2000)

Alternatieve titel: Breath of Fire IV: Utsurowazaru Mono

PlayStation / PC / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom en Sourcenext

Het verhaal van Breath of Fire IV begint met een oorlog tussen twee continenten, met aan de ene kant het Fou Empire en aan de andere kant de Eastern Alliance. Na jaren van vechten hebben beide partijen echter al hun wapens in de strijd gegooid zonder een beslissing te kunnen forceren en daarom besluiten de twee machtsblokken om een wapenstilstand te tekenen. Enkele jaren later verdwijnt Prinses Elena van de Eastern Alliance op een rondreis. Door de wapenstilstand is het niet mogelijk om een grote legermacht op de been te brengen om haar te zoeken en daarom besluit haar zus, Prinses Nina, samen met haar vriend Cray op zoek te gaan naar Elena. Op hun tocht komen ze de mysterieuze Ryu tegen, die geen flauw idee heeft wie of wat hij is. Samen vervolgen ze de speurtocht naar Elena en stuiten tijdens die speurtocht op iets veel diepers...

avatar van Onderhond
Ik heb nooit een PlayStation gehad, maar had wel dit spel. Volledig uitgespeeld op emulation.

Echt prachtig, heerlijke combo van 2D en 3D, prachtige graphics, erg mooie wereld, die typische solide BoF stijl die doorheen de hele reeks druipt. Ook erg cool is het vertelperspectief (al deed dat geloof ik wat denken aan Earthbound). Eén van de mooiste RPG reeksen, dit was de beste uit de reeks voor mij.

avatar van Tha)Sven
Ik ben er een tijdje terug mee begonnen en ben nu bijna op het einde. Speel hem ook via emulation. Heel erg goede RPG. Het vertrouwde van BoF zit er allemaal in. Het heeft wel even zijn tijd nodig om op gang te komen, maar volgens mij is dat normaal bij japanse games he

Jongens, kunnen jullie mij dan eens vertellen hoe dat werkt met die emulator?

misschien een site of iets dergelijks

avatar van Donkerwoud
Mjah, het heeft mij nooit zo weten te beroeren, ondanks de mooie graphics en de toffe transformaties. De battles zijn pijnlijk eenvoudig in 3/4e van de game. Zeker niet mijn favoriet uit de reeks.

avatar van final fantasy
Erg mooie game vooral ook de vette transformaties en de battles zijn inderdaad wat aan de makkelijke kant vooral ook vet dat je zowel ook met de vijand speelt

Leuk spel is dit, die graphics van destijds van de ps1 vind ik nog steeds tot de verbeelding spreken. Net zoals Alundra om er één te noemen geven dit soort spellen je wel uren en uren fun, ben er vandaag aan begonnen en ben al 3 uur onderweg en het is een heerlijke game.
De combat is geweldig, gewone attacks, special attacks en met R1 knop kun je nog een alles vernietigende charge-attack doen of ontsnappen.
De karakters zijn echt geweldig gebracht in deze game..meeste feeling heb ik wel met Nina vooral die elvenvleugels.
Bij de andere chars is het leuk om te transformeren en met dubbele powers de vijand aanvallen...helaas is deze kracht van korte duur.
Dan de wereldkaart, bijna hetzelfde als in de WRPG turnbased games, is dit er één waar je gelijk vrolijk van wordt dus durf ik 'm te vergelijken met de levendige kaart van Heroes V.

Geweldige game....nu al 4,5*!!
Bijzondere game!!

misterwhite
Moet je de vorige delen hebben gespeeld voor het verhaal van dit spel te kunnen volgen?

Nope, gewoon losstaand verhaal.

ik heb veel plezier beleefd met Breath of Fire IV! Een mooie verhaallijn, met veel emotie op sommige momenten, vooral bij het laatste gesprek tussen Cray en Princess Elena, waarbij ze Cray een bijzonder ingrijpend verzoek doet... . De muziek die je bij dat stukje hoort, geeft me echt een brok in mijn keel...

De meeste gevechten waren niet echt moeilijk, maar daar stoor ik mij persoonlijk niet aan, het zorgt ervoor dat je lekker kunt doorspelen.

Ook de muziek in deze game is prachtig!

Een plaatsje dus in mijn top 10!