Assault: Retribution (1998)

Alternatieve titel: Assault

PlayStation

Ontwikkeld door Candle Light
Uitgegeven door Midway

In Assault: Retribution neem je het alleen of met een vriend(in) op tegen een heel leger aliens. Je kunt kiezen uit een man of een vrouw met elk hun eigen geavanceerde wapens. Knal je een weg door hordes gevaarlijke aliens in futuristische lokaties en redt de aarde van de ondergang!

avatar van Tsjo-Wi
Eigenlijk is dit een onwijs slechte game: baggergraphics, saaie locaties, domme aliens, slechte besturing, framerateproblemen etc etc, maar de coöp maakt onwijs veel goed. Ik heb dit heel vaak gespeeld met een vriend van mij, en we hadden altijd dikke lol. Vooral de wapenupgrades zijn heel vet, zoals een heleboel homing missiles of discs die overal tegenaan ketsen en zo honderden aliens tegelijk uit elkaar laten spatten. Er heerst complete chaos op je scherm gedurende het grootste deel van de game, waardoor er vaak dikke slowdown plaatsvindt, maar echt storend vond ik het niet. Er zijn heel veel eindbazen die vaak een iets andere strategie vereisen dan gewoon knallen knallen knallen, maar veel moet je er ook niet van verwachten.
Het is een hele korte game, maar wel ongelooflijk moeilijk, vooral die platform stukken, omdat je door de kutcamera voor geen meter kan zien waar je naartoe springt. We hebben hem dan ook iets van 30 keer overnieuw moeten spelen voordat we hem eindelijk uitgespeeld hadden.
Volgens mij is deze game in je eentje geen ruk aan, en hij verdient door alle mankementen eigenlijk niet meer dan 2 sterren, maar voor de lol die ik ermee gehad heb in coöp mode geef ik toch een halfje extra.