Fullmetal Alchemist and the Broken Angel (2003)

Alternatieve titel: Hagane no Renkinjutsushi: Tobenai Tenshi

PlayStation 2

Ontwikkeld door Racjin
Uitgegeven door Square Enix

Fullmetal Alchemist and the Broken Angel speelt zich af tijdens episodes 17 en 18 van de serie. De Elric broers worden naar de trein van Central City, ietwat onvrijwillig, door Alex Louis Armstrong geëscorteerd. Als terroristen de trein aanvallen steken de broers hier een stokje voor. Wanneer de schermutseling eindigt, staan de broers in New Heissgart met een vernielde trein en geen vervoer naar Central City. Daar ontmoeten ze een meisje, Armony, dat hun meer verteld over een Philosopher's katalysator. Een voorwerp bijna even sterk als de Philopher's steen...

avatar van Bahamut Zero
Hoe kon ik deze nou vergeten, fantastische RPG die qua gameplay erg overeenkomt met Rogue Galaxy. Top animé en top spel

avatar van Princess Piranha
Pak voor me hart dat dit wel een goed FMA spel is! Ik heb zelf een DS game gespeeld en die was niet zo veel soeps XD

avatar van Jer0en
Een game gebaseerd op een zeer succesvolle anime. Dit is niet altijd de formule voor een slechte game. Sterker nog de Naruto en DragonBall Z games zijn over het algemeen prima. Helaas is Fullmetal Alchemist and the Broken Angel niet van dit niveau.

De game is gewoon matig op veel vlakken, maar één ding mag gezegd worden. De game blijft trouw aan de anime op het gebied van characters en verhaallijn. Het zou zo een aflevering uit de serie kunnen zijn. De game bevat een aantal bekende gezichten, maar ook een heleboel nieuwe gezichten.

Voor een RPG is het niet een al te beste. Niet alleen verwacht je bij een RPG een lange speelduur, maar ook de controls laten te wensen over. De gevechten hebben leentjebuur gespeeld bij Kingdom Hearts overduidelijk, maar zijn lang niet zo goed uitgewerkt. De game speelt traag en dus de gevechten ook. Hierdoor wordt het allemaal al snel saai. Gelukkig is er alchemie, iets dat de game nog een beetje red en wat ook ontzettend leuk is om te doen. Veel objecten in gebieden zijn te veranderen in wapens voor zowel Edward als Alphonse. Dit zorgt voor een beetje variatie in gevechten.

Naast de wapens heb je ook Alphonse aan je zijde, die een ai heeft om te schieten. Tijdens gevechten rent hij alle kanten op, en is hij meer een boksbal dan een teamgenoot. Natuurlijk valt hij wel aan, maar meer dan eens zag ik het gebeuren dat hij vast loopt tegen een muur of gewoon simpelweg niks doet terwijl ik wordt aangevallen. Daardoor had ik vaak de neiging om hem gewoon dood te laten gaan.

De game heeft ook een aantal platform elementen die totaal niet werken en die meer voor frustratie zorgen dat plezier. Door de slow motion sprongen van Edward spring je vaak net mis en moet je weer helemaal opnieuw proberen. Ook vonden de makers het nodig om de game van alleen Engelse voice acting te voorzien. De stemmen in het Engels zijn vreselijk en vooral Alphonse klinkt voor geen meter. Een groot pluspunt zijn wel de mooie anime cutscenes, alleen gooien Engelse stemmen toch een beetje roet in het eten.

Een RPG met een speelduur van ongeveer 10 uur, niet lekker werkende controls, slechte ai en waardeloze voice acting. Nee, dit is geen goed voorbeeld van de overzetting van een anime naar een game.