Sid Meier's Civilization IV (2005)

Alternatieve titel: Civilization 4

Macintosh / PC
Strategy

Ontwikkeld door Firaxis
Uitgegeven door 2K

In Civilization 4 begin je, net als de voorgaande delen, vierduizend jaar voor Christus en is je opdracht simpel: bouw een zo machtig mogelijk rijk op.

avatar van Marcellussss
Wel vergelijkbaar met Age Of Empires, maar het 'vechtgebeuren' is hier inderdaad wel geautomatiseerd. Desondanks bestaat er geen betere sim dan dit, dus hij is het proberen waard.

AoE is real time toch? De Civilization serie is turn based dus het lijkt me niet dat je die twee kan vergelijken. Wat bedoel je overigens met geautomatiseerd? Hier moet je in ieder geval elk unit persoonlijk een ander laten aanvallen, anders doen ze niets. Hoe het gevecht verder verloopt is puur gebaseerd op statistieken.

Marcellussss schreef:

LOL, dit lijkt dus echt totaal niet op Age of Empires!

turn based VS real time

BoordAppel schreef:

met geautomatiseerd bedoel ik dat je niet of nauwelijks de regie hebt over je leger en dat de nadruk alles behalve op vechten gebaseerd is.
Ben nog geen enkel turn-based spel tegengekomen die mij kon boeien dus denk dat ik dit spel ook maar laat schieten.

Dat is hier niet het geval, je hebt totale controle over je leger en vechten is een groot onderdeel van het spel.

Ik ben zelf ook geen fan van turn based, vooral bij RPG's vind ik het ongelofelijk suf, maar Civilization is al sinds het tweede deel een van mijn favoriete games. Superverslavend. Bovendien is Civilization nu zo ongeveer overal voor 10 euro te koop dus je kan best een gokje wagen.

avatar van Barcel
BoordAppel schreef:

Welke winkels precies eigenlijk? Ik twijfel nog steeds of ik hem ga kopen...

FRS onder andere.

avatar van Thomas83
Ja, het vechten speelt een vrij grote rol bij Civilization. Je kunt het spel op meerdere manieren uitspelen en allemaal geven ze voldoening, maar uiteindelijk vinden de meeste mensen het denk ik toch het leukste om gewoon heel de wereld te veroveren. Daar komt nog aardig wat strategie bij kijken, omdat elke unit wel zijn zwakke plek heeft. Units te paard zijn bijvoorbeeld kwetsbaar tegen units met speren etc, boogschutters kunnen goed steden verdedigen, bepaalde units krijgen bonussen op bepaalde grondgebieden (bos etc.), tanks zijn kwetsbaar tegen tanks, enzovoort. Je moet dus een uitgebalanceerd leger hebben, en ze allemaal op dezelfde plek laten staan is ook niet verstandig omdat je dan een hoop schade kan ondervinden van bombardementen van catapults of bommenwerpers bijvoorbeeld.

avatar van Marcellussss
Obscure Thing schreef:

LOL, dit lijkt dus echt totaal niet op Age of Empires!

turn based VS real time

Vergeef me, het was 4 uur 's nachts en ik kon niet slapen. Maar precies het verschil waar ik op doelde dus.

avatar van Futures
Ik vond het spel redelijk interessant, omdat het voor mij totaal iets nieuws was. Maar zodra je één keer een map hebt uitgespeeld, is de lol er vanaf.

avatar van Thomas83
Is het mogelijk om online te spelen tegen iemand als deze de uitbreidingen heeft (Civilization Complete of zo) en jij niet?

nope..

Mensen van mac hebben geen smaak blijkt maar weer.
2.50 op dit spel.................................

avatar van Thomas83
Ok, bedankt. Dan zou ik dus eerst de uitbreidingen moeten zien te krijgen.

Barcel schreef:

Welke winkels precies eigenlijk? Ik twijfel nog steeds of ik hem ga kopen...

Busted voor 6 euro. Fnac Gent

even een tip trouwens!
de speelduur wordt aanzienlijk verhoogd door het downloaden van allemaal scenario´s of mods op de community sites van civilization.
civfanatics bijvoorbeeld! er staan echt toffe dingen op!

avatar van Thomas83
Civilization V aangekondigd voor de herfst | nu.nl/games | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Er komt een nieuwe aan. Voor mij hoeft het niet eens zo bij dit soort spellen. Ik kan altijd zo lang vooruit met de laatste versie. De nieuwe soorten tegels klinkt wel interessant. Lange afstandwapens is niet echt nieuw lijkt me. Je had in deel 2 geloof ik al cruisemissiles of zo (dus geen nukes), en ook bijvoorbeeld paratroopers.
De meer realistische look lijkt me vooral wat. Het voelt inderdaad vrij kleinschalig en cartoonachtig aan. Uiteindelijk zijn de landschappen etc. toch redelijk kaal.

Obscure Thing
hij staat gepland voor de herfst.
het enige spel waar ik nog echt naar uitkijk!

avatar van Thomas83
Er is ook al een website uit met trailers etc:

Civilization V - civilization5.com

Eigenlijk kan het spel al toegevoegd worden lijkt me. Heb daar zelf even geen zin in.

De eerste screenshots zijn wel aardig trouwens. Ziet er een stuk minder cartoonesk en chaotisch uit, de kaart waarop je speelt. Lekker strakke vormgeving.

Civilization 4 kent een heleboel leuke features en biedt uren met vermaak voor alle liefhebbers van turnbased strategy.

Deeltje V laat ik voorlopig nog even links liggen, omdat ik nog een tijd verder kan met deze game. Daarnaast zag ik dat ze ook een aantal features die ik van deze versie gaaf vindt, weg hebben gelaten in het volgende deel.

Ik ga 'm gewoon verhogen naar 5*.

Ken geen ander spel dat zo gebalanceerd is, met zoveel dynamiek en een dermate hoge replaywaarde. Enorm pluspunt is dat er ook een geweldige community achter deze game schuilgaat. Vraag me af of dit binnen het genre ooit nog overtroffen gaat worden.

avatar van Thomas83
Een goede community is nog niet eens helemaal de verdienste van de makers van het spel, maar wat ze zo fantastisch doen is deze ook echt betrekken in de ontwikkeling van het spel, en het spel zo maken dat het voor modders makkelijker te bewerken is. Mooi dat zoiets nog kan. Er zijn ook developers die er juist alles aan doen om mods uit te bannen.

avatar van horizon
Via Twitch Prime gratis kunnen downloaden. En met Civilization II nog altijd als een pareltje in mijn herinnering viel dit deel vier toch lichtelijk tegen. Grafisch gezien was deel twee een stuk duidelijker in sommige opzichten.
Misschien dat m'n herinnering me misleid maar deel IV miste voor mij de sprankel en aantrekkingskracht om nog een civilisatie op te bouwen.