Grand Theft Auto: San Andreas (2004)

PlayStation 2 / PC / Xbox / Xbox 360 / Macintosh / PlayStation 3 / Apple iOS / Android / Windows Phone / PlayStation 4
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Begin jaren '90 keert Carl Johnson (alias CJ) terug naar huis wanneer zijn moeder is vermoord. Zijn jeugdbende, de Grove Street Families, verliest terrein en gaat langzaam ten onder aan de drugs. Direct na zijn terugkeer naar De Hood, zijn er een paar corrupte agenten die hem beschuldigen van een moord. CJ is gedwongen op een avontuur te gaan die hem brengt naar alle uithoeken van de staat San Andreas, om zijn familie te redden en om controle te krijgen over de straten.

avatar van Jordy
Vond dit deel toch net iets minder dan Vice City, ondanks de nieuwe mogelijkheden. Het "real life" gehalte van eten en sporten vond ik een beetje te ver gaan, en het sfeertje was een tikkeltje "geforceerd stoer", waar het eerder lekker cartoonachtig was. Toch wel geweldig leuke herinneringen aan de eindeloze tochten door bergen en woestijnen, natuurlijk.

Heb het helaas net niet uitgespeeld vanwege het ongelofelijk saaie "landje veroveren" wat de eindmissie in de weg stond.

Heerlijke game waar je echt van alles kan doen, van racen tot vliegen van nieuwe kleren aanschaffen tot met je vriendin uit eten gaan.
Het spel heeft voor mij alleen 1 nadeel en dat is die vreselijke gangster hiphop cultuur waar ik echt helemaal niks mee heb. Dat vond ik heel erg jammer. Ik vond in Vice City die vrolijke en foute jaren 80 sfeer juist heel tof. Maar nu zag je alleen maar zwarte gangs, rap en hiphopmuziek en iets teveel teksten met ''my man en yo nigga'' Niet mijn smaak maar goed...
CJ was ook niet echt mijn personage. Tommi Versetti (zeg ik het zo goed?) uit Vice City was veel beter.

Doet niks af hoe vet deze game wel niet was. De missies waren tof maar ik kon me ook zo een middag vermaken zonder missies. Lekker een motor jatten en de halve map doorijden, naar bijvoorbeeld het platteland.
Of een beetje de politie stangen en achtervolgd worden.

Ik lees hier ook kritieken over het onnodig op knopjes drukken met bv het sporten. Daarmee ben ik het wel eens, dat was niet zo boeiend. Wel leuk was dat je je skills kon trainen en dat ook merkte tijdens het spelen. Zo kon je niet een half uur sprinten, was je na een sprint ook gewoon moe. Dat was realistisch.

Nog 1 vermelding, de muziek viel me dus tegen maar de zender K-Rose was echt briljant! Van die flauwe countrymuziek en tussendoor hele bizarre teksten. 1 daarvan is me altijd bijgebleven, dat je eenzaam bent en een ziekte zal hebben als je meer tijd aan je varken besteed dan aan je vrouw

Dit spel krijgt toch een mooie 4* van me.

avatar van Barcel
1,0
Toch maar naar 1,0 verlaagd, het is echt niet mijn game. Stomme missies, vervelende personages en het game heb ik niet uitgespeeld. Echt niet prettig om te spelen, de grootste pluspunt is rijden. Rijden vind ik wel heel erg leuk in deze game. Maar helaas is het voor mij niet genoeg voor deze game om een voldoende te geven.

Over een paar maanden ga ik hem heel misschien een kans geven.

Toen ik map voor het eerst zag, had ik echt zoiets van: wow dit is groot zeg. Hoe ga ik me hier nou doorheen werken. Uiteindelijk heeft deze game me dan ook een lange tijd zoet gehouden.

Je kunt zoals altijd weer van alles doen en meer, zoals naar de kapper gaan, kleren kopen, vriendinnen krijgen enz. Misschien wel iets te veel toevoegingen.

Voor de rest is het sfeertje geweldig. Je moet wel van het hele rap/hip hop cultuur houden, anders is deze game niets voor je. Dit wordt geweldig in uiting gebracht door de muziek, auto's, customizen ervan, gangs enz.

Wat ik een goede verbetering vond, is dat je geen laadtijden hebt tussen werelden door en je kan zwemmen.

4, 5 Sterren van mij.

Lad
Dit moet wel het stoerste spel ooit zijn dat ik gespeeld heb tot dusver. I love it!

Om te beginnen moet ik eerst al bekennen dat ik zeer te vinden ben voor games met het "bende"thema. Tot San Andreas waren er al enkele aardige games uit, maar bij San Andreas is gewoon mijn "droom" uitgekomen.

Het begin van de game alleen al... Zaliger kan bijna niet! De eerste missies brengen je al meteen in de juiste sfeer en de personages worden op een leuke manier voorgesteld en weten al meteen aan te slaan. Ryder, Sweet, Kendl, Cesar, Big Smoke en noem maar op. Iedere heeft zijn eigen karaktertrekken die het spel goed weet uit te werken.

Terug naar de missies dan. Net zoals bij Vice City verspreiden deze zich over 3 gebieden (eigenlijk 4, als je de missen in die bossen enzo meetelt). Het grootste verschil met Vice City is echter dat de oppervlakte bij San Andreas zoveel groter is. Ik denk minstens (!) 3 keer groter, minstens!

De eerste missies spelen zich af in Los Santos (waar eigenlijk Los Angelos mee wordt bedoeld) en dit zijn dan ook puur missies waar jij, als CJ, allemaal taken moet uitvoeren die betrekking hebben met je bende, de Grove Street Familie. Je maakt verschillende keiharde missies mee, die niet alleen qua beeld perfect in mekaar zitten, maar ook nog eens ontzettend leuk zijn! Zo moet je acties ondernemen tegen rivalerende gangs zoals de aartsrivalen de Ballas en de Latijnse Los Santos Vagos. Elke bende heeft zijn eigen kleur en kenmerken. Zo zullen de Ballas je altijd rechtstreeks aanvallen, terwijl de Los Santos Vagos eerder afwachten wat jijzelf zult doen. Pas wel op, die laatsten zijn zeker geen lieverdjes (je hebt ook nog de Azteken als gang, maar zij zijn meer neutraal)! Voor de rest moet je ook nog missies doen voor de corrupte politie, geleid door "Officer" Tenpenny. Deze kunnen gaan tot het omleggen van een bekende rapper tot een aanslag op een belangrijk bureaucraat. Er is nog meer, zoals bijvoorbeeld een lompe rapper helpen tot naar de top.

Ik moet zeggen, de verhaallijn op Los Santos is van een ongezien hoog niveau! Heerlijk om te volgen, zeer fijn om te spelen, vermakelijke missies en leuke personages. Ook het feit dat je winkels binnen kunt, dat je naar de gym kan gaan om te trainen, dat je naar een disco kunt gaan om lekker los te gaan en noem maar op, maakt het spel über. Tot dusver kreeg San Andreas een dikverdiende 5 sterren van me.

Na de missies in Los Santos komt CJ terecht in de bossen en daarna in San Fierro (= San Francisco). Hier zie je minder gangs als in Los Santos, maar wat wel fijn is is om de Triads ook in dit deel te ontmoeten. Ook voor hun doet CJ enkele, weliswaar zeer leuke, taken volbrengen. O.a. tegen de aartsrivalen van de Triads, namelijk de Vietnamse Da Nang Boys. Zeer gevaarlijke en ongure kerels en dat laten ze merken! Vooral die missies op en rond de boot zijn top! Je hebt nog een gang in San Fierro, namelijk het drugskartel van Gomez, een vijand van CJ. Maar in San Fierro is er meer te doen. Je moet ook nog missies doen van o.a. een hippie, van Cesar (die ondertussen de vriend is van CJ's zuster Kendl), van een nerd die CJ toevallig leert kennen en ga zo maar verder. Ook de beruchte Tenpenny duikt weer op. Zeer plezant in San Fierro is dat je zelf, hoe je ook wilt, je auto's kunt pimpen. Vette auto's dat ik maakte, niet normaal!

Ook San Fierro is zeer knap ontworden en weet een amusante sfeer te creëren. De Triads opnieuw zien is altijd fijn en ook de missies bij hun waren heel plezierig om te doen.

Na San Fierro kom je terecht in Las Venturas, waar de makers uiteraard Las Vegas mee bedoelen. Deze staat is volledig vrij van gangs, wat ik eigenlijk nu niet erg vond. Er zijn immers ervoor meer dan genoeg gangs om een gangoorlog mee te starten of wat dan ook.
Wat van Las Venturas zo'n mooie plaats maakt, zijn de gebouwen en de mensen, kortom het hele decor. Indrukwekkend ontworpen en ik waande me bij momenten echt letterlijk in Vegas zelf. Verschiet ook niet als je af en toe Elvis tegenkomt. De missies hier hebben betrekking tot de Italiaanse maffia-families. Deze zie je niet op straat rondlopen (een klein minpunt wel) maar tijdens de missies zie je ze dan wel. De bekende families uit de vorige GTA-games zie je weer terug en je werkt voor ze allemaal even. Uiteindelijk neem je ze allemaal in het loodje.

Las Venturas is zeer knap ontworpen maar je raakt relatief snel door de missies heen, als je tenminste goed kunt vliegen (hint-hint ).

Het besluit van de game is dat je wraak gaat nemen. Hoe, wat en op wie, dat zie je zelf wel als je het gaat spelen.

San Andreas is een pracht van een spel en mag van mijn part nog een stuk hoger in de toplijsten staan. 4,5 sterren, met zelfs de neiging naar 5. Jammer van die stomme vliegmissies.

PS: veel, zeer veel (waaronder belangrijke dingen) heb ik nog niet vermeld! Ontdek die zelf want het is echt zo vermakelijk!

avatar van Angelo_Cheetah
DarthSolidKevin schreef:
16+ was ook wel goed geweest, maar ja.
nah ik vindt 12+ wel oke

0,5
BoordAppel schreef:

Dat is niet waar. De game heeft een duidelijk doel, namelijk de main quest voltooien. Wat je verder doet is helemaal aan jou, de gamer.

Opvallend trouwens dat je deel 1 en 2 wel kan waarderen. Daar is het concept namelijk exact hetzelfde (daar kan je ook oneindig rondrijden, mensen in elkaar slaan, autos jatten enz.) alleen dan met een top down view.

Jepz, maar die missies zijn het toppunt van saaiheid en zijn veel te langdurig. Ik zal hier nog eens een filmpje posten die heel goed laat zien, waarom dit de ultieme baggergame is.

avatar van youngtick
de review

allereerst was ik echt wel overtuigd dat ik dit spel geweldig zou vinden. Er komt een black male als character en je begint zelfs in de ghetto als member van de Grove. Je kan vele mogelijkheden doen zoals eten, trainen, nieuwe vechtmoves leren, parachute springen, racen en vooral zwemmen wat ECHT ontbrak in de GTA reeks.

CJ vind ik geen vervelende character. Puur omdat hij zijn hood taal spreekt, als een gangsta loopt en dat hij niet vervelend te besturen is.

Dat het groter is dan Vice City was wel duidelijk, 5x zo groot als ik me niet vergis. 3 steden gebaseerd van echte plaatsen: Los Santos (Los Angeles), San Fierro (San Fransisco) en Las Venturas (Las Vegas). Alledrie waren voor boeiend om herrie te schoppen of te gaan gokken. De ritten naar de plaatsen had wel zijn tijd nodig maar het zorgde er niet voor dat het saai werd en dat je je zat te irriteren.

De missies waren tof behalve de race, vliegtuig en de missies van Zero (althans niet alle vliegtuig missies). Als je moest racen moest je ervoor zorgen dat je niet roekeloos ervandoor want je kon makkelijk ondersteboven flippen of het water in vallen en dat was hatelijk zeg . Eigenlijk was 1 missie van de vliegtuigen wel vervelend. Je moest namelijk laag vliegen en naar een punt om rijden en weer terug. Die was gewoon niet leuk . De eerste 2 missies van Zero werd ik gewoon schijt ziek van dat je transmitters moest beschermen tegen die vliegtuigjes en dat je met een bestuurbare vliegtuigje een paar gastjes moest doden en weer teruggaan voordat je benzine opraakte. Och wat een verveel was dat .

Graphics zagen d'r wel goed uit. Het ging in mijn geval wel een beetje richting de realisme toe in die tijd maar niet als aan je het spelen bent. Het was meer als je ernaar kijkt dan dat je het speelt (als je deze alinea niet begrijpt kan je het gewoon bij me melden, geen probleem). Ik heb me niet geergert aan de graphic maar ook niet verassend dat het zo fantastisch zou zijn dat ik het een van mooiste spellen ooit gemaakt is, dat gaat voor mij te ver.

De wapens die je kan nemen had ik zeker geen problemen mee maar als we vice city erbij zouden halen en het geluid van de wapens zouden horen is van Vice City lekkerder en effectiever dan San Andreas omdat je een wrede echo hoort aan het eind en van San Andreas kan je bijna het geluid horen van een drumstel zonder echo als jullie het snappen (jullie hoeven het niet ermee eens te zijn hoor).

De mogelijkheden zijn echt uitgebreid geworden. Trainen,zwemmen, fietsen, eten & drinken parachute springen, racen, crashen tijdens het racen. Het toffe wat je ook kan doen is je skills verhogen (auto rijden, fietsen, zwemmen en schieten. en je conditie verbeteren (stamina en spiermassa). Superb. Je kon nog veel meer doen maar dat weet ik allemaal niet zo goed.

Het verhaallijn vond ik opzicht niet zo erg bijzonder omdat het leek dat er niet genoeg antwoorden op vragen werden gesteld. 2 voorbeelden: wie heeft CJ's moeder vermoord? Waarom zijn Tenpenny en Pelaski in aanraking gekomen met CJ en zijn vrienden?. Ze zouden wel beantwoordt zijn maar niet echt duidelijk.
Als jullie het weten meld het me maar dat weet ik ook.

Kortom ik heb me echt veel uren aan besteed en natuurlijk ook van de vrijheid genoten. Ik speel het zelf nog af en toe maar dan doe ik meer de chaos die je in je vrijheid krijgt. Ondanks de min en pluspunten geef ik het nog steeds 5 sterren.

Hoop dat jullie wat van deze review aanhebben om iets positiefs en/of negatiefs te melden.

avatar van MokumsKid
Ik weet nog goed dat ik te jong was voor deze game en dat mijn vader (nu gescheiden dus) de game had afgepakt, balen! Want deze game vond ik vroeger (en nog steeds) echt vreselijk vet!

Qua opties is dit wel overduidelijk de beste GTA ooit gemaakt, je kon er zoveel doen, jezelf trainen, zwemmen, auto's pimpen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Qua graphics, tja, wat verwacht je anders van de game-industrie in 2004. Voor die tijd dus het ultimatum dat is gehaald, dus wel'n dikke 9. Verhaallijn vond ik zelf wel tegenvallen, vele vragen waren onbeantwoord, of te snel beantwoord of vaag beantwoord, had natuurlijk wel wat beter gekund. Verder de charater (CJ) was wel 'oké'. Paste wel goed bij het verhaal en was niet vervelend te besturen. Verder vond ik het overload aan mods voor de pc echt een pluspunt, echt gaaf!

Als ze nog een GTA maken, met de opties van SA, een nieuwe duidelijke verhaallijn, goeie charaters en de mogelijkheden qua design van het heden, krijgtie' van mij de dikke vijf sterren, voor nu, 4.5.

Gespeeld op Xbox, PS2 en PC

avatar van bettafish14
dit is echt de beste gta tot nu toe, een leuke map met natuur, maar ook het dagelijkse leven in de stad.
Heb me echt superlang vermaakt met deze game.
ze zouden deze game opnieuw moeten maken maar dan met de engine van gta 4, ik kop hem per direct, want dat gevoel bij deze game wil ik graag terug.

avatar van wolff
Omdat ik dit spel al best lang speel wil ik een korte review met + en - maken
mijn plussen
+Grote map
+Veel voertuigen en veel variaties
+Leuk dat grote berg gebied, lekker stunten etc.
+Vette wapens
+Veel missie's
+Veel kledingkeuze
+Vecht moves die je kan aan leren
+Kapper, tatoeëerder etc
+ Biceps trainen etc
+Zwemmen! Ik speel veel vice city en toen ik dit 6 jaar geleden erin deed was ik zeer blij dat je kan zwemmen!
+Auto's tunen
mijn minnen
-sommige stomme missies zoals auto bouncen en dansen, girlfriends 100% krijgen voor de bonussen word zeer snel saai.
-Had na vice city iets meer van de submissie's verwacht
-Handling van aantal auto's valt tegen
-Super GT slipt ongelofelijk snel
-Remmen en sturen van Infernus zeer stroef
-Turismo slipt snel
-en zo nog een paar
-Klein hobbeltjes die je auto over de kop gooien als je snel rijd
-Vind de steden beetje sfeerloos

avatar van raymondomoes16
Leukste en beste GTA die er is

Speel hem nog regelmatig ookal is hij best oud

Naar mijn mening gwn een TOP game

***5.0***

avatar van Duke Nukem
Grand Theft Auto is de beste serie ooit, en GTA San Andreas is het beste GTA spel voor de PS2. Ten opzichte van GTA Vice City werden op alle punten verbeteringen aangebracht. Je kan nu zwemmen, klimmen, de camera standpunten zijn verbeterd en het schietmechanisme werkt vlotter, de wereld is groter (en voelt eigenlijk onmetelijk groot aan met steden, bossen, bergen en een woestijn), maar het beste van al: er is nu een multiplayer optie. Wat is er leuker dan keet schoppen in een open wereld te voet, in auto's, boten en vliegtuigen, gevaarlijke stunts uitvoeren, mensen overhoop schieten en zaken opblazen, terwijl een hele politiemacht jou op de hielen zit? Juist, dit samen met een vriend doen!