Grand Theft Auto: San Andreas (2004)

PlayStation 2 / PC / Xbox / Xbox 360 / Macintosh / PlayStation 3 / Apple iOS / Android / Windows Phone / PlayStation 4
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Begin jaren '90 keert Carl Johnson (alias CJ) terug naar huis wanneer zijn moeder is vermoord. Zijn jeugdbende, de Grove Street Families, verliest terrein en gaat langzaam ten onder aan de drugs. Direct na zijn terugkeer naar De Hood, zijn er een paar corrupte agenten die hem beschuldigen van een moord. CJ is gedwongen op een avontuur te gaan die hem brengt naar alle uithoeken van de staat San Andreas, om zijn familie te redden en om controle te krijgen over de straten.

avatar van hitman
Dat snap ik, maar het had idd toen wel iets.

0,5
voor mij de meeste waardeloze game. veel te vrij geen structuur saai.

avatar van bvonk
killerbees112 schreef:
voor mij de meeste waardeloze game. veel te vrij geen structuur saai.

Hoe kan het nou te vrij zijn? Als je wil dan kun je alleen maar de missies doen, dan heb je ook structuur.... Maar vind zelf de vrijheid juist fijn in de gta spellen.

Een game waarvan ik best eens een remake zou willen zien met verbeterde graphics. Die zijn namelijk het enige echte minpunt van deze game. Verder vind ik dat het verhaal, de enorme wereld en de vermakelijke personages ervoor zorgen dat je jezelf nooit verveeld tijdens het spelen.

avatar van Why So Serious
Richard91 schreef:

uuh , zijn de GTA spellen in de PS Store dan niet geupscaled naar HD waaronder GTA SA bij zit.
En nog even en GTA V is uit dat zich ook in dezelfde stad afpeelt

avatar van wiiplayer
Why So Serious schreef:

En nog even en GTA V is uit dat zich ook in dezelfde stad afpeelt

1) nee

2) dat is niet hetzelfde

avatar van dr channard
Dit spel is gewoon super en daarmee uit

Raar eigenlijk dat ze voor de console zo lang hebben vastgehouden aan dat toch vrij crappy lock on systeem. Al had dat hele cartoony stijltje dat ze deze dagen grotendeels overboord hebben gegooid toch wel echt zo z'n charme. Daardoor heb ik het altijd maar voor lief genomen. Maar de vuurgevechten tot en met dit deel stelden hoe je het ook went of keert eigenlijk geen ruk voor.

Paar off-topic berichten en getroll verwijderd.

Pastichio Rocker
Ik zou toch zweren dat ik hier zojuist een bericht had getypt. Zoveel bier heb ik nog niet op vandaag.

Was een reactie op een inmiddels verwijderd bericht, dus die had ik ook maar even meegesweept .

Maar nu weer on-topic aub...

avatar van creepy_one
Wat heb ik hier goeie tijden mee gehad! Ga ik zeker nog eens spelen, maar eerst GTA V.

avatar van Herobrine
Schitterende game. Vooral de open wereld is echt super!!

avatar van Oortrommel
Ben geen fan van de GTA serie, het is me allemaal wat te 'echt'. Ik ben op zoek naar unieke ervaringen in games, als ik GTA speel heb ik het gevoel dat ik net zo goed de deur uit kan gaan en hetzelfde ervaar.

Een uitzondering hierop zijn Vice City en San Andreas, door hun twist in de setting. San Andreas heb ik met veel plezier gespeeld en was echt een geweldige sandbox game.

San Andreas komt op 26 oktober naar de Xbox 360! Artikel

Naar mijn mening de beste van de reeks:
Leuke gameplay, handige controls en een grote wereld.
Natuurlijk is het verhaal dom maar daar staat GTA bekent om. Ondanks dat vind ik het toch een leuke verhaallijn en voel ik mezelf ook echt een Johnson brother als ik het spel speel. Ben ik niet met de verhaallijn bezig, dan ben ik cheats aan het uittesten, rondvliegen of de boel aan het vernielen.
Dit spel heeft me toch vele uren vermaakt. Daarom geef ik dit spel 4*.
-Dit spel is overigens de nummer 1 meest toegevoegde spellen voor de top 10 spellen.
-De "verbeterde" versie van GTA SA die onlangs uitgebracht werd is tien keer niks. Het is bijna het zelfde met war mooiere auto's.

Ook wil ik nog mijn mening los over SAMP: San Andreas MultiPlayer.
Je kan hier je eigen server op plaatsen en mensen kunnen er op spelen. Zelf heb ik ook één server gemaakt met vrienden en help ik bij verschillende servers. Ondanks de slechte graphics heeft SAMP toch nog een player base van ongeveer 600.000 spelers.

avatar van Mitchel
De beste uit de reeks natuurlijk!
Altijd weer ff lachen om met CJ een paar agenten kapot te knallen.

5 sterren!

Oortrommel schreef:

Als je geen bezwaar hebt tegen een strafblad, kan dat heel goed.

Heel apart. Loop ik bij een bekende speelgoedzaak weer eens het kind in mij hoog te houden en al het speelgoed te begluren, zie ik een retail versie van deze game voor de ps3 liggen.

Aanlokkelijk en denk er nog over, maar echt mijn favoriete GTA is dit nooit geweest. Als het nou GTA 3 betrof had ik 'm gelijk meegenomen.

avatar van krokus
Na een pauze van vier jaar niet gamen toch weer San Andreas gespeeld en de hoofdlijn uitgespeeld. Blijf het hier en daar pittig vinden, zoals Cop Wheels, maar haalbaar. Ik vind de mogelijkheden echt super zoals de vele kledingzaken, vriendinnen en zij-activiteiten. Iets wat ik met IV wat beperkter vind. Heb V ook maar aangeschaft want die is na al die tijd aardig in prijs gedaald voor de ps3 (daar schaf ik de ps4 niet apart voor aan). San Andreas voor de ps3 klinkt aanlokkelijk want dit is gewoon legendarisch voor mij.

Tevens dikke kut. Toe maar. Gooi er nog maar een halfbakken Launcher erbij. Het is niet net alsof je als PC gamer al meer dan een dozijn van die dingen hebt. Epic kon ik nog mee leven - elke week een gratis game is een leuk extraatje maar nu begint het wel erg ver te gaan. Wie zijn de volgende?

avatar van KoomBa
Yes, en een spel van vijftien jaar oud. Dat van Epic klinkt goed, ben net bezig met Batman en ben sinds een paar dagen begonnen aan Asylum. Ik wilde net City en Knight kopen! Bedankt vriend Sinner

KoomBa schreef:
Ik wilde net City en Knight kopen! Bedankt vriend Sinner

Enjoy! Ik ben geen fan van nog meer installers, maar Epic houd ik er dus op vanwege de wekelijkse gratis games (en kwalitatief goede ook). Bijna 30 games nu en nog geen euro uitgegeven in de epic store. Je zou voor minder...

avatar van KoomBa
Inderdaad. Ik had iets verwacht als Origin's On the House van destijds, maar dit is de moeite!

avatar van Warsaw
Teringjantje, dit is me verouderd, zeg. Ik heb destijds - oké, iets van vier jaar na release - Grand Theft Auto: Vice City uitgespeeld en die loopt al twee jaar op dit spel voor. Grand Theft Auto: San Andreas had ik nooit gespeeld, ook al weet ik dat dit zo'n beetje de favoriet is van iedere fan van de reeks. Maar dat fietsje besturen lukt me gewoon niet! Het spel was gratis bij de Rockstar Launcher en dat moest ik gewoon proberen.

Maar de gedateerde graphics plus besturing en ik vallen mekaar nou niet direct in de armen. Ik waardeer en respecteer dat deze stap nodig was om uiteindelijk bij Grand Theft Auto IV en V uit te komen, evenals Red Dead Redemption en het magistrale vervolg daarop. Maar spelen? Dit? Nee, daar heb ik de grootste moeite mee. Zal nu ook gelden voor Grand Theft Auto: Vice City, hoeveel lol ik daar ook mee heb gehad.

Warsaw schreef:
Teringjantje, dit is me verouderd, zeg. Ik heb destijds - oké, iets van vier jaar na release - Grand Theft Auto: Vice City uitgespeeld en die loopt al twee jaar op dit spel voor. Grand Theft Auto: San Andreas had ik nooit gespeeld, ook al weet ik dat dit zo'n beetje de favoriet is van iedere fan van de reeks. Maar dat fietsje besturen lukt me gewoon niet! Het spel was gratis bij de Rockstar Launcher en dat oest ik gewoon proberen.

Ik vond San Andreas vet omdat je 3 steden en een groot achterland hebt (lekker country muziek afspelen in no mans land), maar de sfeer sprak me totaal niet aan met die urban street boys. Zo kansloos altijd.

De game is inderdaad gedateerd. Tijdje terug op Youtube nog een playtrough bekeken maar de wereld is wel erg leeg vergeleken met GTA 4 en 5.

avatar van Duke Nukem
Grand Theft Auto is de beste serie ooit, en GTA San Andreas is het beste GTA spel voor de PS2. Ten opzichte van GTA Vice City werden op alle punten verbeteringen aangebracht. Je kan nu zwemmen, klimmen, de camera standpunten zijn verbeterd en het schietmechanisme werkt vlotter, de wereld is groter (en voelt eigenlijk onmetelijk groot aan met steden, bossen, bergen en een woestijn), maar het beste van al: er is nu een multiplayer optie. Wat is er leuker dan keet schoppen in een open wereld te voet, in auto's, boten en vliegtuigen, gevaarlijke stunts uitvoeren, mensen overhoop schieten en zaken opblazen, terwijl een hele politiemacht jou op de hielen zit? Juist, dit samen met een vriend doen!

avatar van Eraser2
Ik heb deze classic voor de Ps4 en speel het nu op de Ps5 voor een platinum trophy. In tegenstelling tot GTA Vice City is dat namelijk bij San Andreas wel te doen.

Maar mijn hemel wat zijn sommige missies hemeltergend frustrerend. Als ik ze speel komt het ook weer helemaal terug hoe vervelend ze waren. Ik ga proberen door te zetten maar bij sommige klopt het design gewoon niet en is het meer geluk dan wijsheid dat je ze haalt.

Voor de rest speelt de game nog heel behoorlijk weg. Ook de humor en soundtrack zijn en blijven echt geweldig! Ik denk dat deze game de beste soundtrack heeft die ik ooit in een video game heb gehoord.

avatar van kiekena
Grand Theft Auto: San Andreas (2004)

Final verdict:
5 sterren totaal.