Black (2006)

PlayStation 2 / Xbox

Ontwikkeld door Criterion

Neem de controle over soldaat Kellar, lid van een geheime CIA Black Ops groep. Hij word gerekruteerd om een geheime terroristengroep genaamd Seventh Wave en hun leider, Lennox, te vinden en te doden. Dit brengt hem naar Rusland waar hij echter langzaam ontdekt dat bij de CIA zelf ook niet alles pluis is.

avatar van Tsjo-Wi
Ja ik begrijp wel wat hij bedoelt, ik verbaas me alleen over het feit dat iemand zo fout kan typen. Leest hij wel wat hij schrijft?

avatar van Kevin251
ja , ik ben zit in moeilijk ned taal! maar ik kan niet erg goed in nederlands taal .

sorry;)

jerul
Ik speelde dit spel steeds afwisselend met metal gear solid 3
als ik de een zat was, speelde ik de ander zeg maar
en wat me heel erg stoorde bij dit spel was dat zelfs wanneer je bukt en door het gras loopt in het donker terwijl iemand met ze rug naar je toe staat en je loopt op hem af hij het nog doorheeft.. wat zeker in vergelijking met MGS3 een drastische verandering is..
Eigenlijk vind ik dat best wel stom...
Ook het schieten voelt niet heel lekker en realistisch aan, en dat je alles kapot kan knallen valt ook wel weer mee...

De graphics zijn trouwens wel heel mooi naar ps2 maatstafen...
Het is wel een leuk spel, met vrij leuke missies, maar sommige dingen storen een beetje en hadden ze beter kunnen doen..

3 sterren..

Heb hem nog niet uitgespeelt trouwens, dus me cijfer kan nog veranderen ten aanzien van de lengte van het spel en hoe leuk de komende missies nog gaan worden..

avatar van batexated
ik heb me prima vermaakt met deze game. erg goede shooter met toch een andere style als andere shooters. ik vond de game wel heel erg kort. ik was nog niet bezig of ik had het spel al uitgespeeld. toch mis ik een multiplayer dus ik geef de game 3,5*

Jack Savage
batexated schreef:

mee eens, de game is veel te kort.

avatar van Deftones_JP
Liefhebbers van dit spel kunnen hun lol trouwens ook op met Battlefield: Bad company. Qua gameplay hebben die games een hoop overeen komsten vooral qua feel. Bovendien krijg je er nog een fantastische multiplayer mode bij ook die bij deze game ontbrak.

Jack Savage
Battlefield: Bad company is mij wat te stroef en houterig qua gameplay.
Dankzij criterion was de gameplay in black nog wel te pruimen dankzij (burnout achtergrond) hun vloeiende en snelle gameplay aanpak.
Er mist jammer genoeg wel een multiplayer inderdaad.

leuke game, leuke missies en lekker knallen, en dat is het volgens mij wel?

een 3.5

dit is een zeker leuk spel heb het bij iemand anders gespeeld en ik vindt het een 4.5

Imperial Figure
Even via xbox live marketplace gekocht (dankzij de hmdi scherm zijn het prachtige graphics) en ik moet je zeggen wat een vette shooter, soepel (net zoals doom en duke nukem 3d) en zeer explosief, het is een prachtige shooter met de old school feeling/game-play van de shooters uit de tijd van de 486 (pc uit de oude tijd).
Criterion deponeerd het explosieve gehalte dit keer in een shooter in plaats voor een race-game en dat pakt perfect uit.
Ik zag in eerdere berichten dat er werd gezegd dat dit het resultaat zou zijn als michael bay een videogame zou maken, en dat zou ongeveer waar zijn inderdaad.
Het is jammer dat de game kort is, hieronder zegt ign iets over de lengte/langdurigheid in korte woorden:

One thing that's sure to be a sore spot with many gamers is BLACK's overall play length. Taking various play times from around the office, it seems like the average gamer will finish the game in somewhere between five and six hours.

Maar goed games in de goede oude tijd zijn ook vrij kort dus echt erg vindt ik het nou ook weer niet, en er zijn ook genoeg korte games tegenwoordig.
Een dikke 5* omdat de game gewoon doet wat het moet doen en dat is soepel, explosief en zeer innovatief qua game-play.

avatar van Baldur
Grafisch puik, besturing prima en erg tof dat er zoveel kapot kan, maar verdomme wat is dat save-gedoe irritant. Het grootste nadeel is dat je een missie in zijn volledigheid moet uitspelen en dat je hiermee niet even kan stoppen als je ver bent gekomen in de toch wel redelijk lange levels. Er zijn checkpoints, hoewel die soms wel erg ver lijken te zijn geplaatst, maar je kan enkel een level starten vanaf nul en niet laden van deze checkpoints. Zo was ik eergisteren vrij lang met een missie bezig, en was vlak bij het eind waarschijnlijk, maar liep een beetje vast met een grote hoeveelheid linke mannen in een of andere kelder. En toen moest ik dus werken. En nu heb ik even geen zin meer om die klotemissie, wat me best nog wat moeite heeft gekost, vanaf nul weer te gaan starten. Tof spel hoor, maar fuck die save-mode. Misschien ben ik gewoon te slecht, maar ik heb verder nooit problemen in shooters gehad hiermee.

avatar van Baldur
Een kleine vier maanden later (ik was nogal gefrustreerd) weer eens een poging gewaagd, en uitgespeeld. Het desbetreffende level viel uiteindelijk mee (mits je niet moet werken vlak voor het einde), ik was er nu relatief genomen redelijk snel doorheen, maar de save-mode blijft irritant door de vrij lange levels. Verder toch best genoten van dit spel, want de gameplay is verder dik in orde.

avatar van RSgame91
Erg vette game. Vanaf het moment dat ik hem kocht was ik er al helemaal weg van.
De graphics zien er voor de PS2 erg goed uit. Altijd leuk om met behulp van explosies andere mensen uit de weg te ruimen. En als het er dan nog mooi uit ziet ook is het helemaal geweldig
De moeilijkheidsgraad ligt op een goed niveau.
Het verhaal is erg dun en nauwelijks te volgen. Ook jammer en irritant dat je de eerste keer de enorm lange en saaie filmpjes niet kan overslaan.

Wel een aanrader als je een lekkere fps houdt, maar wil je ook verhaal, niet doen.

XkellyyD
Wat mij meteen opviel aan dit spel, waren de Graphics die vind ik ontzettend goed voor de ps2 maar wat jerul schreef ben ik het mee eens; je vijanden hebben je meteen door (zelfs als dat helemaal niet kan, hier kan ik me ook wel aan storen en waar ik soms ook gek van word is dat je zo overdreven lang op je vijand moet schieten wil je ze verslaan, behalve met headshots dat is ook de enige manier om ze eigenlijk meteen te verslaan of door middel van ontploffingen natuurlijk Leuke game als je van schieten houd, zit niet echt een verhaal in.

avatar van TonyTHorror
Een titel die op verschillende vlakken zeer goed is, maar voor een FPS toch ook een aantal zeer frusterende aspecten kent.

Ik ben er vandaag voor het eerst mee begonnen, zit nu in missie 6 (van de 8 ) dus kan alwel een conclusie trekken, de speelduur is iig niet al te lang, maar ach.

Wat als eerste opvalt zijn de graphics die behoorlijk goed zijn, zelfs voor deze tijd valt het reuze mee, nu mogen de enemies er slechts op 3 manieren uitzien, de omgevingen, de explosies maar vooral de destructie zien er sterk uit. De destructie is wel behoorlijk scripted, maar dat is de gehele game en daar moet je van houden.

Wat een ontzettend slap iets is, is de hoeveelheid kogels die je vijanden op weten te vangen voordat ze eens neergaan, ongelooflijk zeg, irriteer me er mateloos aan. Dit neemt een stuk van de run & run gameplay weg, je hebt namelijk gewoon tijd nodig om een enemy goed neer te maaien. Erg jammer want dit gaat ten koste van het speelplezier.

Het geluid is opvallend sterk, de explosies, het afvuren van je wapen, echt indrukwekkend en het voelt goed aan allemaal. Het verhaal boeit me geen reet en ga dan ook tijdens het 'geacteerde' deel even iets anders doen om vervolgens terug te keren en gewoon een potje te knallen.

Een remake voor de nieuwste generatie consoles zou geen slecht idee zijn, al zal het dan slechts slagen als tussendoortje ben ik bang. 3.5* toch voor deze fraaie 'nét niet' shooter.

Na jaren weer deze te gamen, komt alles van de eerste run weer terug.
Dit is echt een game, waar EA liet zien hoe de graphics er uit hadden kunnen zien op de XBOX en PS2. Echt masterfull gedaan. Het is net alsof je naar een film zit te kijken met alle trucs die ze ook in grote Hollywood producties vertonen.

Voorbeeld:
Je loopt langs een gebouw met alleen maar ramen en een explosive barrel ervoor, je weet dat er menig vijanden erachter zich bevinden, dus schiet je op die barrel en wat je dan te zien krijgt is fenomenaal. Die ontploffingen had ik gezien in de Film End of Days met Arnold Schwarzenegger, als Satan in het begin van de film het restaurant uitloopt...mega goed verwerkt in deze game...de eerste keer op de PS2 was ik erdoor overdonderd. De geluiden in de game, het zicht wat je voor je ziet...

Het verhaal is super en tegelijk ijzingwekkend..als je het projecteerd op de situaties die zich ook nu in brandhaarden voltrekken. Je krijgt het verhaal mee als je personage ondervraagd wordt in de gevangenis. Die keuze van aanpak is grandioos!!

Mag wel zeggen dat deze game de grondlegging is geweest voor Modern Warfare en de next-gen battlefield games...en dat op de oude XBOX/Ps2.

De minpunten vind ik:
De levels duren zeer lang en je zult hem moeten doorlopen..(of je nog tijd hebt of niet in real-life)..er zijn geen savepunten.
De eerste run door de game begin je onderaan de ladder..op easy.
de rest in locked. (gelukkig is de game op die setting al goed pittig.)
Het grootste minpunt is dan ook als je alles wilt halen, je de bonus objectives moet unlocken voor een tweede run op een graad hoger..zeer jammer, haalt wel de drive eruit om alle intel enzo te willen vinden. Dus richt je je maar op de warfare..die overigens nonstop en bruut is.
Erg vette game..deze keer blijft hij in mijn bezit. Juweel onder de oude Ea games. (Ubisoft had Far cry op de pc)

+ punten
Net een grote Hollywood Film
Explosies waar je kippenvel van krijgt
Intens, meeslepend verhaal vanuit de jail
De game is al op Easy een flinke dobber om de eindstreep te halen
Gronlegging van bovengenoemde games.

-punten
Geen Savepoints
Lange missie duur per levels
Secondary Objectives kun je niet op easy gebruiken.
Sommige wapens zijn raar in gebruik..(maar dat ligt aan mij)

Supergame, nu ik hem weer doe geef ik hem een half punt erbij!!
Toffe game

avatar van RSgame91
Ik denk dat je 1 van de weinige mensen bent die de filmpjes leuk vind
Ik vond ze te saai om te bekijken en het verhaal heb je hier eigenlijk niet nodig om van de game te genieten.

Iets wat ik ook niet snap is dat je zegt:

Dit is bij mij in ieder geval niet zo. Ik kan van het begin al kiezen of ik easy, medium of hard wil doen. Maar om de 2de missie te spelen in medium+ klopt het wel dat je eerst easy+ halen.
En je moet wel op hard uitspelen om Special Ops te kunnen spelen. Maar die is voor mij sowieso te moeilijk

gamelord bedoeld dat je ook van die laptops, rolletjes met belangrijke informatie, etc. moet vinden, eer dat je het level kunt voltooien op hogere moeilijkheidsgraden. Bij de makkelijkste moeilijkheidsgraad is dat geen vereiste. In de hogere moeilijkheidsgraden wél, wat het spelverloop dus redelijk sloom maakt. Wat jammer is, zeker voor een titel als deze.

Mooie recensie trouwens weer gamelord! Ben blij dat Black je ook zo goed beviel!

kiriyama
Vreemd dat mensen vinden dat die secondary objectives zo de vaart eruit halen. Als je een beetje goed door het level loopt en niet als een gek er doorheen raast kom je ze eigenlijk altijd wel vanzelf tegen. Ik heb iniedergeval nooit hoeven zoeken of backtracken.

Beste Shooter ooit in mijn ogen!

Zo mooi, zo spectaculair! Echt super vet!

1 minpunt: Je kunt niet opslaan en er zijn geen savepoints.... Het zijn grote levels en als je doodgaat moet je helemaal opnieuw beginnen... Soms erg frustrerend!

Ook kon ik het verhaal totaal niet volgens... Maar dat zal aan mij hebben gelegen. In dit geval ook niet echt van belang, vond ik.

avatar van Juan2910
Inderdaad, de levels zijn erg groot, en wanneer je doodgaat moet je weer vernieuw beginnen... Dit was zeker iritant. Maar wat ik ook iritant vond, is dat sommige vijanden moeilijk doodgingen.. (vooral in de laatste levels, wanneer ze een shield dragen.)

Bij die troepen met het schild...lukte het me erg vaak om ze om te leggen door een barrel op te blazen.

avatar van Juan2910
gamelord schreef:

Ja, maar er waren niet genoeg barrels in het laatste level.. Ik campte boven in de hoek met mijn AK Beneden had je 2 bunkers en 80 man die je op kwam zoeken..

leuke spel met een geweldige sfeer maar op het laatst begint het te vervevelen.
Maar ik kon hem toch uitspelen en heb er geen spijt van.

avatar van FunkStarr
Fantastische, en zo niet de beste shooter voor de Xbox. Het vetste is dat je hele gebouwen aan flarden kan knallen. Enige minpunt is de laadtijd aan het begin.

In mijn tienerjaren als gamer , Herinner ik nog de trailers op de E3 van Black. En was overdonderd van de spectaculaire ontploffingen, gebouwen die in elkaar stortte en ramen die sprongen. Toen ik hem uiteindelijk in bezit had , begaf de disc het en bleef het spel hangen bij level 2. Nu dik 10 jaar naar dato kon ik hem voor 10 euro in de Xbox store op de kop tikken. Tijd voor een revanche

Ik had dringend de behoefte om een old-school shooter te spelen. Verstand op nul en knallen.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ook hedendaags ziet deze Black er zeer goed uit. Heb recent voor een spotprijs brothers in Arms : Hell Highway en Duke Nukem : Forever ook gekocht. Kan je verklappen dit spel ziet er grafisch gezien beter uit, terwijl die andere games een generatie later uitkwamen.

Het verhaal heeft weinig om het lijf . Jij bent Keller en je zit vast , door middel van een verklaring kan je je vrijheid afdwingen. Die speel je door middel van flashbacks. Dat Keller geen man is die zich laten sturen zul je snel genoeg merken. Meer cliché kan je het haast niet hebben.

Nee dit soort spellen speel je voor de actie. En actie zal je krijgen. Zo vond ik het brug level enorm tof. En buiten de shoot-outs . Moest je diverse mijnvelden oversteken. Heb je ook te maken met vijanden met schilden en kogelvrije vesten
,Moet je soms deuren uit de sponning blazen die je weg belemmert . Puzzels worden echter niet lastig dan dat.

Toch zaten er wat schoonheidsfoutjes in (wat echter te wijten is aan ouderdom)

Zo liggen de checkpoint ver uit elkaar op sommige stukken (iets waar ik me overheen kon zetten)
Ligt de moeilijkheidsgraad hem in de hoeveelheid vijanden , in plaats van diens intelligentie.
Daarnaast leveren sommige wapens nauwelijks tot geen schade aan, waar andere wapens juist te sterk zijn. Balans is een beetje weg.
Het geen waar ik het meeste moeite mee had was een gebrek aan een sprint toets

Ik denk als ze die kleine puntjes kunnen wegwerken (in de toekomst wellicht) Je van deze game een ontiegelijk goede remake zou kunnen maken.

Conclusie

Indien je je verwachting wat weet te dempen. En je zin heb in een old-school shooter kan je deze game moeiteloos voor een tientje de kans geven. De game duurt niet heel lang maar ik denk dat dit een voordeel is. Voor mij was het een Ideaal tussendoortje op dit moment. Ondanks de minpunten die ik in mijn review benoemde ,til ik het plezier wat ik beleefde deze week zwaarder en geef ik hem een nette score van

avatar van Duke Nukem
Black heeft mooie graphics voor zijn tijd (de schaduwen), een goed geluid en de gameplay is erg goed. De enemy AI is over het algemeen ook goed, ze schieten enkele rondjes af en gaan dan achter muurtjes schuilen. Soms vallen ze jou zelfs langs achteren aan, als je niet oplet. Je partner doet meestal haar job, maar een keertje zag ik haar gewoon ergens staan terwijl de vijand vlak naast haar was. Hij had blijkbaar ook niets tegen haar en dus schoten ze niet op elkaar.

Black is geen gemakkelijke shooter, zelfs op easy level kan een welgeplaatste RPG je opblazen, en dan moet je dus de hele missie opnieuw starten. Dit kan erg vermoeiend zijn, er zouden meer save points in dit spel moeten zijn. En de speelduur van Black is nogal aan de korte kant. Ik raad dit spel aan, zeker als je eens een break wilt van WO2 shooters zoals Medal of Honor en COD.