Gears of War 2 (2008)

Xbox 360

Ontwikkeld door Epic
Uitgegeven door Microsoft

Gears of War 2 vindt zes maanden na de ontploffing van de bom aan het einde van deel 1 plaats. De explosie veroorzaakte de verspreiding van een vloeistof die een fatale ziekte veroorzaakte genaamd Roest Long. Deze ziekte verspreidde zich onder de verminderde menselijke populatie. Terwijl de mensen zich met hun sterfgevallen bezig hielden vonden de overlevende Locust een manier om enorme gaten onder de overgebleven menselijke burchten te maken. De eens ondoordringbare Jacinto Plateau, één van de laatst overgebleven vluchtplaats lijkt het zelfde lot beschoren. Om de val van Jacinto te verhinderen moeten Marcus Fenix, Dominic Santiago en een nieuwe delta eenheid de tegenaanval tegen de Locust inzetten. Niets is meer veilig!

avatar van SilverGun
Leuke achtbaanrit dit. De productiewaarden zijn enorm hoog en de actie is onophoudelijk. De enorm hoge campfactor is ook een groot pluspunt. Co-op tilt het spel wel naar een hoger plan, in je eentje is het wat minder opwindend allemaal. Vooral het level dat zich afspeelt in het lichaam van een gigantische worm die hele steden kan laten zinken in de grond en de dingen die je daarin moet doen, heeft mij en m'n co-op partner enorm vermaakt.

Het emotionele gezeur over Dom's familie komt vaak op nogal misplaatste momenten (hoewel de korte droomsequentie wél geslaagd was), een wat geforceerde poging om het karakter wat onnodige diepgang mee te geven. Een emotioneel randje in een spel dat verder puur om actie draait kan prima werken, dat bewijst Halo 3 wel. In de macho, lompe wereld van GoW2 pakt men het regelmatig wat minder goed aan. Dergelijke momenten komen meestal plotseling uit de lucht vallen en worden ook meteen weer aan de kant gezet zonder enige afwikkeling. Hoe verder je in het spel komt, hoe beter deze elementen te verteren zijn echter. Zo worden de zelfmoord door Tai en het doodgaan van Carmine al een stuk beter gepresenteerd.

Maar de reden dat ik er op dit moment niet meer dan 4 sterren aan wil geven heeft o.a. te maken met het gebrek aan interactiviteit op verschillende momenten. Zo sta je in de tweede chapter op een groot voertuig en gebeurt er van alles om je heen. Al die tijd kun je als speler echter niets doen behalve op het dek van het voertuig lopen. Uiteindelijk mag je wat mortieren uit de lucht schieten met een turret, iets wat ik op m'n mobiele telefoon ook kan doen. In spellen als Halo 3 zit er veel meer gameplay verwerkt in de setpieces (bijv. de Scarab gevechten). Sowieso ben je vanwege de specifieke GoW spelmechaniek eigenlijk vooral bezig met van schuilplek naar schuilplek duiken. Er zit weinig dynamiek in. De variatie in de omgevingen, vijanden en setpieces maakt dat wel voor een deel goed.

De multiplayer komt de komende dagen aan bod, ik kijk vooral uit naar de veelbesproken Horde mode. Meer dan 4 sterren zal er hoe dan ook niet inzitten, denk ik.

Zo, eindelijk heb ik dit geniale meesterwerk uitgespeeld. Ik heb er rustig de tijd van genomen en dat was maar goed ook, want elke seconde was intens en subliem.

Het valt bijna niet te omschrijven hoe goed de singleplayer van Gears 2 is. Gears 1 was echt fantastisch, Gears 2 gaat daar zo enorm hard overheen! Het is zo groots, zo episch, zo ongelooflijk indrukwekkend. Deel 1 verbleekt bij dit vervolg en dat terwijl Gears 1 gewoon super was.

Laat ik wel meteen zeggen, deel 2 is meer van hetzelfde. Meer Marcus en Dom, meer Locust vijanden, meer close combat shotgun en assault gun gevechten...maar het is zo geweldig gaaf uitgewerkt! Ik speel al zon 20 jaar games maar ik denk dat dit mijn meest gave singleplayer campagne ooit was. Ik heb hem zon 90% in co-op uitgespeeld met een vriend wat echt super werkt en de funwaarde nog veel en veel groter maakt. Alleen is het spel ook erg gaaf, maar de co-op geeft een hele duidelijke meerwaarde.

Het verhaal begint meteen super indrukwekkend met een total war tussen de mensheid en de Locust. Dat gaat en gaat maar door in de rest van de game. De tussenfilmpjes zouden zo uit een A product Hollywood film van Spielberg gehaald kunnen zijn. Het is een genot om die filmpjes te bekijken. Grafisch zo mooi en de enorme beesten en veldslagen zien er zo mooi uit, niet te geloven bijna dat dit een game is!

Het spel bevat dan wel meer van hetzelfde maar er zijn echt veel levels die je nog lang bij zullen blijven. Er zit zoveel variatie in en vooral de stukken waar de werkelijk gigantische vijanden je aanvallen zijn super om te zien. Ik dacht zo rond het einde wel de mooiste dingen gezien te hebben en toen viel mijn mond open als je de vijandelijke stad aanvalt. Onwaarschijnlijk gaaf! Net als het echt laatste gedeelte als jij zon gigantisch beest kaapt en de vijand met eigen wapens verpletterd. Het eindfilmpje mag er ook zijn, beelden van het beste niveau dat ik ooit in games zag. Alles met perfect geluid uiteraard, heb je net als ik een beetje flink tv en je zet het geluid ook nog eens hard...wow!

De game is trouwens erg pittig. In co-op kan je elkaar nog vaak helpen maar als je met de CPU werkt dan irriteert dat soms wel. Wordt je neergeknald en kruip je in die korte tijd rond om gered te worden, doen die lui dat niet. Erg vervelend, meermaals om gevloekt. Dat is dan ook 1 van de weinige minpunten. Multiplayer kan ik niet beoordelen, (nog) niet gespeeld nog.

Even nog kort over de actie: Zo vet! Je hebt een paar meesterlijke wapens. De shotgun is nog altijd mijn favoriet, zeker als je dichtbij een vijand kan komen. Heerlijk hoe je hun half kapot schiet! De assault gun met kettingzaag blijft ook super! Dichtbij een vijand komen, de kettingzaag aanzetten en je hele scherp spat rood van het bloed, de vijand gaat compleet door midden. Ook de vlammenwerper is geweldig (ziet er ook super uit, kreperende vijanden) net als de minigun die je van de Locust soms kan afpakken en bij je kan dragen. Werkelijk alles voor je neus knal je doormidden. Net zo gaaf zijn de kills die je kan maken als je een vijand bijna dodelijk hebt verwond zodat hij niks meer kan en weg kruipt. Je loopt er heen en verplettert zijn hoofd. Top!

Ik weet wel dat deze game in mijn top 10 gaat komen. Dit moet elke Xbox bezitter/actieliefhebber gewoon gespeeld hebben.

De game is niet perfect, maar het grenst er wel bijna aan.

avatar van Maiky
En op dit moment zie ik de eindcredits over mijn tv rollen. En omdat ik net hierboven zie dat ik de credits moet afkijken, ben ik nog maar even op de bank gaan zitten met mijn laptop.

Gears of War heb ik nooit uitgespeeld, omdat halverwege het spel mijn console het begaf en ik nooit de moeite heb kunnen nemen om 'm opnieuw te doorlopen. Gears of War 2 heb ik zonder problemen kunnen spelen. Zowel problemen met betrekking tot de console als met betrekking tot het spel zelf. De moeilijkheidsgraad lag iets te laag, hoewel ik het tegen het einde toch wel een beetje moeilijk kreeg. De lage moeilijkheidsgraad weegt echter niet op tegen de kwaliteiten van het spel. Het moet allemaal even op gang komen, maar naarmate je verder in het spel komt wordt de actie heftig en chaotisch. Chaotisch in positieve zin; het is prima te volgen. k heb het dan meer over rondvliegende brokstukken, en je wordt aangevallen van alle kanten met kogels en raketten. De snelheid is enorm, vooral tijdens de momenten waarop je vliegt met vijanden en voertuigen is de adrenalinestoot die je krijg enorm. Speciale aandacht wil ik geven aan het moment waarop je de enorme worm binnendringt. Hierbij vervalt de moord- en doodslag gameplay even in ouderwetsche platformactie. Daar kreeg ik het Super Mario-gevoel bij, geen idee waarom, want het is allemaal lekker smerig in beeld gebracht. En de tekst van Fenix als 'ie eenmaal weer door de worm is uitgekotst, is onbetaalbaar.

Het ziet er allemaal fantastisch uit, en zeker op een groot tv scherm is het smullen. De multiplayer vind ik niet boeiend, dus daar laat ik me ook niet over uit logischerwijze. Kort gezegd heeft Gears of War 2 me erg verrast, omdat het me het hele spel heeft weten te boeien. Het speelt fantastisch, met hier en daar wat leuke variaties in de gameplay, de graphics zijn uitmuntend en de one-liners vind ik, in tegenstelling tot wat ik veel mensen heb horen zeggen, erg leuk. Niet hilarisch of vlijmscherp, maar het zorgt voor een glimlach op je gezicht en het relativeert al het bloed en geweld in de duisternis. Op naar deel drie zou ik zeggen.

avatar van andnino
Zo, in de afgelopen dag de single player op normal uitgespeeld. Hoewel ik aanvankelijk skeptisch was, ben ik erg positief verrast. Ik kan niet anders dan zeggen dat Gears of War 2 de meest intense shooter is die ik ooit gespeeld heb, en daarin overtreft 'ie dan ook Gears of War 1. Of 'ie m in overige aspecten overtreft kan ik me nog niet over uitlaten. Het spel is in ieder geval meer dan een waardig vervolg. De manier waarop emotie in het spel verwerkt is, is mooier dan ik had durven dromen. Bij veel spellen resulteert dit in sentimenteel geneuzel, niet bij Gears of War. Het deel in Nexus vind ik persoonlijk het enige minpunt, daar neemt de intensiteit wat af, en krijg je het gevoel dat je met een herhalingsoefening bezig bent, iets wat in de rest van het spel niet voorkomt. De afwisseling in gameplay, locaties en sferen is fabuleus neergezet. Hulde!

avatar van rpger
Vandeweek een middagje zitten spelen bij een kennis op zijn 360. Eigenlijk heb ik dezelfde mening over 2 dan deel 1, die ik op mijn PC heb gespeeld. Een standaard lineare shooter, met weinig variatie of verhaal om de speler verder te doen willen spelen. Een aantal scenes die rechtstreeks uit Crysis zijn gejat (met dat voertuig over die bergpassen aliens met tentakels neerknallen). GoW 2 is min of meer what you see is what you get, een big budget shooter met veel (grafisch) geweld, maar met weinig diepgang of innovatie. Als dat je ding is, veel plezier ermee.

Eindelijk gespeeld!

Deel 1 is goed, maar ik denk dat ik dit spel nog leuker vind!
Een hele goede prestatie en ze overtreffen zichzelf (Epic). Er is voor de rest qua gameplay zoals Deftones al zei niet bijster veel veranderd. Maar ondanks dat zijn mijn verwachtingen helemaal waar gemaakt, een topper van jewelste en een aanrader voor iedereen.

avatar van Brains
Vergeleken met Gears of War, vind ik het tweede deel maar een zwak aftreksel.
Alles wat het verhaal boeiend maakte in het eerste deel word hier voor mij de grond in gewerkt. De actie is zo over de top, dat de geloofwaardigheid er van af is maar toch met het serieuze masochisme gebracht word dat het niet in de categorie valt van "zo over de top dat het grappig of leuk word".
De singleplayer campaign is hetzelfde gebleven, op een paar nieuwe wapens en gadgets na, die naar mijn inziens niet heel veel toevoegen. Nu was de singleplayer van Gears of War ook al niet zo geweldig, dus geen verslechtering maar ook geen verbetering op dit vlak.
Het vorige deel vond ik helemaal geweldig vanwege de multiplayer. Hier hebben ze in dit deel echt een beetje een potje van gemaakt. Het host/server systeem is vrijwel direct gekopieerd van Halo 3. Er word willekeurig een host geselecteerd, en ik kom erg vaak in servers terecht waar ik last heb van vreselijke lag. Zodra je echter quit uit een spel verlies je experience punten. Zo moet je die verschrikkelijk laggende matches toch uitzitten. Als jij er geen last van hebt, dan hoogstwaarschijnlijk iemand van je team wel. Resultaat; Teammates die gewoon de hele match afwezig op de spawnpoint staan tot de match voorbij is. Aangezien het een 5 vs. 5 match is is dit toch wel echt een groot nadeel.
Verder zijn een aantal nieuwe functies zeer frusterend. Zo was 'getagged' worden met een granaat in deel 1 al vervelend. Nu kan je je grenades ook aan een muur plakken die dan afgaat zodra er iemand lang rent. Dit haalt erg veel snelheid uit het spel, en het is zeer vervelend om uiteindelijk na een spannende ronde dood te gaan omdat iemand aan het begin toevallig een granaat te plakken in een dun gangetje.

Ik verhoog echter wel mijn stem. Ik speel sinds kort weer de multiplayer, en de lag en bullet-delays zijn aardig verbeterd sinds de release. Maar ik hou het nog steeds op een onvoldoende.

avatar van bettafish14
dit is een van de meerdere games waarvan ik geweldige memories heb.
echt een goede game dit, helaas is het nu zo dat het gevoel wat ik toen had voor deze game is nu weg want als ik het nu speel is het niet zoals 2 jaar geleden helaas maar het blijft een goede game en me stem blijft gewoon hetzelfde

avatar van TonyTHorror
Ben geen fan van de Gears multiplayer (enorm sterk hoor, daar niet van) dus ben vooral onder de indruk geweest van de singeplayer. Ben niet zo van het aangezette, epische hollywood karakter binnen films e.d, maar hier pakt het beduidend beter uit dan in de meeste gevallen.

Vooral de grootste set-up met de Gears gameplay voelt perfect aan. Het sprankeltje drama valt niet eens buiten de toon, waarschijnlijk omdat ik er helemaal ingezogen werd. Het is alweer even geleden, maar GOW2 staat me nog erg goed bij. Met die smerige sfeer en fantastische gameplay waar weinig aan te tweaken valt.

Het lompe gevoel werkt nooit tegen maar maakt de beleving een stuk intenser. Van begin tot het einde de bekende ''achtbaanrit'', maar dan in stijl.