Prince of Persia: The Sands of Time (2003)

PC / PlayStation 2 / Xbox / Nintendo GameCube / PlayStation 3 / Xbox 360
Action / Platform

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft, Akella en Wizard

In het door oorlog verscheurde oude Perzië laat een jonge prins zich verleiden door de duistere krachten van een magische dolk en laat zo een dodelijk kwaad los in zijn vaders enorme vorstendom. Met hulp van de prinses en de krachten van 'The Sands of Time', waarmee hij tijd kan manipuleren, moet hij het kwaad uit de kamers van het paleis verdrijven om zo de vrede in zijn land terug te brengen. Hij moet echter erg voorzichtig zijn, want er geldt hier maar één wet: beheers het zand of wordt er onder begraven.

avatar van SilverGun
Al eens eerder ergens voor geschreven:

De kwaadwillende raadsheer van zijn vader heeft de prins uit Perzië zover gekregen dat hij per ongeluk het Zand der Tijd uit een gigantische zandloper heeft laten ontsnappen, waardoor het hele land in een kwaadaardige betovering is geraakt. Het is aan de prins om zijn fout te herstellen en hij zal zich daarvoor een weg door het paleis van zijn vader moeten banen.

De held uit de titel is één van de meest behendige videogamepersonages ooit. Hij loopt, springt, zwaait en klimt als een volleerd acrobaat door de vertrekken van het paleis. Het grote arsenaal aan buitengewoon soepele bewegingen voert de speler binnen de kortste keren intuïtief uit. Het vloeiend aan elkaar plakken van die bewegingen is erg bevredigend en één van de leukste bezigheden in het spel.

Ironisch genoeg is PoP: SoT, met een zodanig behendig spelpersonage, een platformspel waarin slechts in beperkte mate behendigheid van de speler wordt verwacht. Het moment waarop de prins een stang loslaat na al zwaaiend vaart te hebben gemaakt, is bijvoorbeeld altijd het meest ideale. Ook zal de prins nooit een dodelijke val maken wanneer hij uit balans raakt, maar zich vastgrijpen aan de rand van het oppervlak waar hij zich op bevindt. Verder kan de prins, als hij zich heeft vastgeklampt aan een paal, slechts naar de vier windrichtingen afzetten. De precisie die vereist is om een personage als Super Mario succesvol door Delfino Island te manoeuvreren wordt vervangen door inschatting en timing in Perzië.

De gameplay in Sands of Time wijkt dus significant af van het platformwerk in genregenoten. Met nieuwe bewegingen - zoals het rennen langs een muur - en unieke toepassingen van bekende acties uit andere platformspellen, moeten omgevingen op een heel andere manier geïnterpreteerd worden dan gebruikelijk. Wanneer de speler eindelijk de oplossing heeft gevonden om op een schijnbaar onmogelijk te bereiken plek te komen, geeft dat een uiterst voldaan gevoel. Dat is één van de grootste trekpleisters van het spel.

De locaties binnen en buiten het paleis zijn prachtig vormgegeven en logisch op elkaar aangesloten. Door de subtiele toename in complexiteit en omvang naarmate het spel vordert, verslapt de aandacht nooit. Maar vooral visueel is Pop: SoT een meesterwerk. Er heerst de gehele speelduur een indrukwekkende dromerige sfeer, voornamelijk door het vakkundige gebruik van schitterende belichtingen en effectieve geluidseffecten.

Het tijdsthema is zeer sterk uitgewerkt. De grootste attractie van het spel is de Dagger of Time. Deze dolk heeft onder andere de mogelijkheid om de tijd maximaal vijf seconden terug te draaien, waarbij één zandcontainer wordt verbruikt. Deze spelvondst werkt buitengewoon goed in de context van het spel; experimenteren wordt aangemoedigd, aangezien de tijd bij elke fatale fout kan worden teruggedraaid. Kan dit gat worden overbrugd met een simpele sprong? Zou het mogelijk zijn om langs deze muur te rennen en vervolgens loodrecht op die pilaar af te springen? Kan dit slingerende touw worden losgelaten om via een sprong tegen die muur het platform er boven te bereiken? De speler kan het altijd proberen. Vanwege de eerder beschreven nadruk op inschatting en timing in plaats van het vaardig om kunnen gaan met een controlstick, komt hierbij de uitdaging niet in het gedrang. De mogelijkheid om de tijd terug te draaien is juist de ideale remedie tegen frustratie. Het maakt van elke nederlaag een leermoment en geen straf.

Een andere toepassing van de magische dolk is het afmaken van de vijanden die de speler regelmatig zal tegenkomen. Deze wezens bestaan uit dienaren en dieren uit het paleis die geïnfecteerd zijn door het Zand der Tijd. De prins kan met zijn zwaard elke vijand neerhalen, maar voor een definitieve afrekening is de Dagger of Time nodig. Bij het uitvoeren daarvan wordt het zand uit het betreffende wezen eveneens opgenomen en daarmee een zandcontainer bijgevuld. De prins kan met het zand dat hij verzamelt, de tijd tijdens gevechten ook op andere manieren manipuleren - zoals het bevriezen van één of meerdere vijanden met een bepaalde hoeveelheid zand, wat het vechten aanzienlijk uitdiept. Vanwege de aanwezigheid van een 'lock' systeem doet het vechten veelal denken aan de vijandelijke ontmoetingen uit de 3D Zelda's. Helaas zorgen de gevechten soms voor een onverwacht hoge moeilijkheidsgraad, aangezien de speler niet kan schatten hoeveel tegenstanders er nog zullen verschijnen en wanneer het gevecht zal eindigen.

Vaak treedt bij het activeren van een schakelaar om een deur te openen, een sequentie van bewegende, gevaarlijke obstakels in werking. Deze en andere hindernissen en puzzels, zijn net als de platform- en vechtsecties met inschatting en timing te overwinnen en zijn uitstekend geïntegreerd in het spelverloop. Ook hierbij kunnen de eigenschappen van de Dagger of Time inventief worden gebruikt.

De prins wordt al vroeg in het spel vergezeld door Farah. Farah heeft een aantal eigenschappen die nodig zijn om progressie te maken, zoals het kruipen door smalle openingen en het omzetten van schakelaars wanneer de prins zich ergens anders bevindt. Bij deze samenwerking is het genieten van de communicatie over en weer en de voelbare chemie tussen de twee personages. Door goed geschreven monologen en dialogen die de prins met zichzelf en Farah houdt, wordt een fantastische held neergezet en ontwikkelt de speler een band met beide personages. De sterke voice-acting levert daar ook een belangrijke bijdrage aan.

Hoewel het spel eindigt met een vrij eenvoudig gevecht, stelt de finale met zijn intrigerende personageontwikkelingen, zeer volwassen gebrachte, licht-erotische verwikkelingen en de ongelooflijk spitsvondige afwikkeling van het verhaal, allerminst teleur. Dat slotakkoord komt overigens na een goede negen uur speeltijd al in zicht, maar dat is geen moment te vroeg of te laat. Het komt precies op het juiste moment na een zorgvuldige opbouw. Liefhebbers zullen ongetwijfeld een tweede keer door het avontuur heengaan.

UbiSoft Montreal laat als geen ander zien dat verhaal, gameplay, sfeer en pacing veel profijt hebben van een lineair spelverloop. Elementen uit het adventure en 3D-platform genre worden gecombineerd tot een uniek geheel dat door het grote publiek altijd misdadig onderbelicht is gebleven.

In 2003 verraste Ubisoft nogal! Met Prince of Persia, Beyond Good & Evil en XIII bleken ze meer in huis te hebben dan alleen Rayman. Toch eeuwig zonde dat de drie titels in commercieel opzicht nogal faalden. Alleen de Prince of Persia-reeks is blijven bestaan, maar voor het commerciële succes van de twee volgende delen heeft Ubisoft in artistiek opzicht helaas nogal in moeten leveren. De bloederige actie en het grauwe palet van Warrior Within en Two Thrones steken wat mij betreft schril af bij de dromerige sfeer en pasteltinten van dit schitterende avontuur. Briljant van begin tot einde.

Een korte doch erg vermakelijke game.

Het verhaal is goed uitgewerkt in deze game erg inventief dat het begint zoals het eindigt. Wat het vooral leuk maakte was dat de prins het verhaal vertelde en soms ook erg grappig uit de hoek kwam.

De puzzels zijn hier en daar erg lastig en daar was soms toch wel even mee bezig, maar zodra je meerdere van dezelfde puzzels krijgt obstakels tussen je weg weet je wel wat je moet doen.

Het vecht systeem had wel beter uitgewerkt mogen worden, nu voelde het best wel repetitief aan. Volgens mij kun je de moves die de prins doet wel op 2 handen tellen inclusief de tijd moves. Over tijd gesproken, erg leuk dat je met de dolk de tijd kan terugspoelen, in slow motion en zelfs alle vijanden bevriezen.
Hierdoor kun je bij een verkeerde sprong gelijk de tijd terugdraaien en de sprong wel foutloos doen.

Verder de sfeer erg goed. Je krijgt erg mooie locaties voorgeschoteld en je bevindt jezelf dan ook in een soort van droomachtige wereld.

Op de muziek heb ik niks aan te merken en de graphics zien er op zich ook wel aardig uit.

Al met al 4, 5 sterren waard. Als ze iets aan de irritante camera en het vecht systeem hadden gedaan, zeker 5 sterren...

avatar van Awake78
Leuk spel, zeer mooi ook voor die tijd. Alles werkt naar behoren en de sfeer is top.
Alleen die checkpoints.....ben noodgedwongen 2 x opnieuw begonnen omdat de game zelf ergens had gesaved met weinig energie en direct daarop doodging. Een keer was bij een grote vogel (wat was het geweest? Een adelaar of zo?). Hij savede hem precies op het moment dat ik werd aangevallen en ging dus keer op keer dood. Dit vind ik echt een zwaar minpunt.

Ook een minpunt vind ik de soms ellenlange gevechten waar maar geen eind aan leek te komen. Zoals joeri592 ook zei; cameravoering is niet altijd perfect, maar omdat je hem soms ook vanuit 1e persoon kan laten kijken compenseer ik dat weer qua punten

Verder prima spel hoor.

deel 2 en 3 zijn ook fantastisch, maar dit deel is toch wel het beste deel. Ik had hem ook met plezier uitgespeeld. Leuk verhaal, leuke moves. Langs de muren rennen, en de time controleren. Hij is niet voor elk platform even goed, ik vind hem voor de PC en de PS2 verschrikkelijk goed. Ik heb zelf de PS2 versie in mijn bezit. De pc heeft mijn neef. En die heb ik ook moeten spelen van mezelf. Beide uitgespeeld. Ik had deel 2 een tijd in mijn top 10 staan en ik snap na herspeling eigenlijk niet waarom die in mijn top 10 zat en deze niet. Dus dat heb ik veranderd haha. Er zijn genoeg opties in dit spel, qua vechten, puzzelen, etc. De puzzels waren gewoon verschrikkelijk goed, dit deel is ook niet al te moeilijk. Zoals bijvoorbeeld deel 2. Dit deel is leuk voor de hele familie. No strings attachted.

avatar van dave
Tijdens de daverende basgitaar die de credits vergezelt, pen ik even een kort tekstje neer over dit even korte, maar geniale spelletje. Zo schittert het wereldberoemde acrobatenwerk uit dit eerste deel als nooit tevoren. Ongelooflijke, uitdagende en uiterst bevredigende sprongen vormen het merendeel van het avontuur. Ook geslaagd zijn de puzzels die, hoewel in mindere mate aanwezig, nog steeds wat tijd in beslag nemen. Ben er eerlijk gezegd simpelweg niet goed in, doch dit terzijde. Het enige minpuntje was het aangaan van gevechten op zich. Ik dacht met de puzzels op te lossen al een huzarenstukje afgeleverd te hebben, maar dat was buiten de soms haast onmogelijke confrontaties met zanderige vijanden gerekend. Met het inmiddels gewoonlijke schreeuwen, huilen en trillen uit pure frustratie tot gevolg. Tragikomisch is dan ook het feit dat je vlak voor het einde een compleet 'overpowered' zwaard in handen krijgt, die alle snoodaards in een enkele slag wegmaait. Kleine kanttekening is wel dat je vanaf dan niet langer over de dolk beschikt, hetgeen de moeilijkheidsgraad niet geheel naar beneden trekt.

Na een zeer makkelijke confrontatie met de hoesteproestende slechterik slash tovenaar wordt het verhaal beëindigd en zet de eerder vernoemde, zinderende baslijn in.

Ik heb de trilogie in HD aangeschaft voor de PS3, en hoop dat de volgende delen even vermakelijk zijn.

4,00

Wanneer je zoekt naar recensies van Prince of Persia is de kans groot dat Sands Of Time als favoriet wordt aangewezen en de vervolgen als minder goed worden gezien. Ik weet niet of dit nog steeds zo word gezien door mensen die de reeks recentelijk hebben gespeeld, maar persoonlijk vind ik nu de Sands Of Time juist de minst sterke van de reeks. De combat is gewoon slecht, eentonig en niet leuk om te doen. Je moet alle vijanden in je dolk opzuigen, wat met één simpele move gedaan kan worden. Gevechten bestaan dus uit eindeloos de opzuigmove spammen. Dat, of je krijgt vervelende gimmicky vijanden zoals de vogels, de tapdansende scarabs of de godganse vleermuizen die altijd op ongewenste momente opduiken. Vechten was niet leuk om te doen en ik probeerde hierdoor ze zoveel mogelijk te vermijden.

Waar Sands of Time nog goed stand houd zijn mooie sfeer, de platforming en de puzzels. Je speelt door een Arabisch sprookje met passende, dromerige muziek en graphics die nog prima ogen. De puzzels zijn nog vermakelijk om te doen en vroegen me daadwerkelijk om even stil te staan en nadenken. Hoewel de platforming nog in zijn kinderschoenen stond in dit deel, vragen ze nog steeds precisie en kunnen kleine fouten je fataal zijn. Een fijne balans tussen geduld, vallen ontwijken en soms op tijddruk goed presteren. Het is satisfying om foutloos door vallen te duiken, klimmen of springen. Sands of Time weet de obstakels mooi af te wisselen en gaandeweg genoeg nieuwe dingen toe te voegen om het interessant te houden.

Het verhaal boeide mij niet zo. De relatie tussen de Prins en Farah voelt nogal geforceerd en de vijand (de Vizier) is bijna heel de game afwezig, waardoor je hem nooit echt leert haten of vrezen zoals de vijanden uit de vervolgen. Maar voor het eerste deel in de reeks zaten ze op een juist spoor. Leuke one-of-a-kind platforming gecombineerd met een mooie Arabische zweer. Ben benieuwd hoe de remake uit de verf gaat komen, mits deze er nog aankomt. Het recept voor een bovengemiddeld goede game is er, maar het heeft betere ingrediënten nodig.