Prince of Persia: The Sands of Time (2003)

PC / PlayStation 2 / Xbox / Nintendo GameCube / PlayStation 3 / Xbox 360
Action / Platform

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft, Akella en Wizard

In het door oorlog verscheurde oude Perzië laat een jonge prins zich verleiden door de duistere krachten van een magische dolk en laat zo een dodelijk kwaad los in zijn vaders enorme vorstendom. Met hulp van de prinses en de krachten van 'The Sands of Time', waarmee hij tijd kan manipuleren, moet hij het kwaad uit de kamers van het paleis verdrijven om zo de vrede in zijn land terug te brengen. Hij moet echter erg voorzichtig zijn, want er geldt hier maar één wet: beheers het zand of wordt er onder begraven.

avatar van Kiadjo
Sorry dat ik het zeg maar ik vind dit toch de minste PoP ooit. Ik vind het allemaal te vrolijk.

avatar van SilverGun
Dat is wel de allervreemdste kritiek op dit spel die ik ooit heb gehoord Wat is er dan zo "vrolijk"? Juist een dromerige, ietwat duistere toon die hooguit wat gerelativeerd wordt door het samenspel tussen Farah en de prins.

Game_Kaza
Two Thrones en Warriow Within hadden een stuk meer geweld, duistere personages en bloed. Dat lijkt mij het "vrolijkste"gedeelte van deze game.

avatar van SilverGun
Game_Kaza schreef:

Tja, die spellen probeerden vooral angsty teenagers aan te spreken met de ongeïnspireerde elementen die je daar omschrijft, maar dat betekent niet dat Sands of Time als direct gevolg "te vrolijk" is.

avatar van Tsjo-Wi
Ik vind Sands of Time niet per se vrolijker, maar wel wat meer sprookjesachtig en avontuurlijker. Dat extreme geweld in Warrior Within vond ik wel vet, maar een beetje misplaatst. Bij Two Thrones was dat al iets minder maar Sands of Time blijft voor mij het beste deel uit de trilogie.

Ford KAduuk
Mooi avonturenspel. Vooral het platformgedeelte sprak mij aan en is erg goed uitgewerkt. De sprookjesachtige sfeer sprak mij ook wel aan, verhaal is ook best goed. Het vechten is daareentegen wat minder, omdat je vrij weinig bewegingen tot je beschikking hebt.

Game_Kaza
Herspeeld. Voor de PS2 dit keer, wat toch een andere ervaring is. Voor de pc ben ik de andere 2 games teveel gewend, maar op de PS2 slecht alleen deel 1. En het speelde heerlijk net als de eerste keer dat het uit was.

Wat kan ik zeggen? Mooie sfeer, mooi verhaal, en ik ben zo verslaafd aan het stunten en puzzelen. Maakt niet uit hoevaak ik de delen heb uitgespeeld, het stunten verveelt nooit.
In het verhaal is vooral de band met Vera mooi gedaan, en het einde is erg goed. Ook ergens een beetje raar. Waarom zou Vera opkijken van het woord "Kakkalokia" als de prins het gehele verhaal al had vertelt aan haar? Ook ben ik bij het verhaal van de vervolgen wat in de war geraakt. Snel herspelen dan.

Ik twijvel nog licht over een 5*. Omdat.... het vechtsysteem is (in vergelijking met de andere 2) aan de zwakke kant. Geen combo's, geen idee hoeveel vijanden je krijgt, irriteer me een beetje aan het feit dat je bijna iedere vijand in je dagger moet opzuigen, en het enige wat je kunt doen is slaan - blocken - counterattack terwijl je in deel 2 nog welleens op de rug van een monster moest springen. Wat meer variatie had gemogen.

Het is deel van de trilogy, deel van het verhaal (hoewel als er geen 2 en 3 waren had dit ook een mooi einde), dus krijgt met hun een 5*

Je kunt de game dan wel uitspelen in 4-5 uur als je het goed doet, maar in die uren hebben ze ook echt iets te bieden.

Trouwens: is er iemand die het is gelukt de extra te halen? "Prince of Persia 1"? Ik heb geen idee hoe.

Game_Kaza schreef:

De prins had aan het eind de tijd helemaal terug gespoeld, nog voordat hij ook maar iets verteld had aan haar, en toen ging hij weg. Farah kent die hele prins dus niet als hij dat woord zegt.

Ik vind het vechten juist wel heel leuk. Lekker springen over vijanden en je tegen de muur afzetten, counter-attacken en de tijd vertragen of versnellen om het makkelijker te maken. Overigens deed ik dat opzuigen met je dagger maar heel weinig. Veel makkelijker is het om de vijand eerst te 'freezen', dan over zijn hoofd te springen en meteen zo'n slag met je zwaard te doen in zijn rug, dan spat ie meteen uit elkaar.

Ja mij is het gelukt. Je moet ergens in zo'n grot een muur openbreken met je zwaard, alleen zitten er geen barstjes in die muur dus kan je uit jezelf eigenlijk nooit erachter komen dat je die muur kan slopen. Je moet maar ff op internet opzoeken waar die muur zich bevindt want ik weet het niet precies meer.

Tsjo-Wi schreef:

Volgens mij toen hij net bij Vera was na alles teruggedraaid te hebben vertelde hij het verhaal tot het ochtend werd. Met hetzelfde verhaal dat hij vertelt gedurende de game. Maar mij kan ook iets niet goed zijn opgevallen.

Dat is inderdaad het positieve van het vechtsysteem, maar dat kun je in deel 2 en 3 ook Zonder het opzuigen en freezen dan.

Dankje ! Ik heb het gelezen op gamefaqs, op 33 procent van het spel bij de baden zit de muur. Heb een recordtijd neergezet met daarheen gamen xD

avatar van Serpico
Game_Kaza schreef:
Jij hebt gelijk, hij vertelde Farah eerst het verhaal en daarna komt pas de afrekening met die gast met die stok. Hij heeft dat 'Kakolukia'- stuk van het verhaal slechts selectief aan Farah verteld denk ik

Overigens wil ik altijd wél de vijanden opzuigen, dan krijg je immers Sand-tanks

Cool, ga ik ook doen!

[edit]Vreemd, ik ben er nu, volgens de aanwijzingen van GameFAQ's, en het werkt niet Weet iemand of die extra misschien niet voor de computer is?

Serpico schreef:

Volgens mij moet je eerst dat nieuwe zwaard halen waarmee je muren kan hakken.

avatar van Serpico
Tsjo-Wi schreef:

Volgens mij moet je eerst dat nieuwe zwaard halen waarmee je muren kan hakken.
Ja die had ik al. Wel vreemd, zonet op de PlayStation 2 lukte het wel om door die muur te komen, maar op de pc niet. Waarschijnlijk is die extra er op de pc-versie gewoon afgehaald?

avatar van rpger
Zeer geslaagde heropleving van een franchise. De sands of time gimick werkt perfect waardoor je niet steeds het gevoel hebt met trail en error een stapje verder komt, waar dit soort platformers nog wel eens last van hebben.

Een negatief aspect is dat deze game een beetje een trend begon te zetten van een erg korte single player campaign, met als smoes dat het in een trilogie verpakt zou worden. Alhoewel ik de vervolgen eerlijk gezegd niet de moeite waard vind, gezien dat de lol er na 1 deel wel af is, heb ik hier hetzij kort, plezier aan gehad.

Laat nou net dat prince of persia met een paar andere spellen bij mij
op nr. 1 staan alle delen. De eerste versie op de playstation kon ik na vier keer spelen vervangen voor op de pc. Had hem op de ps2 stuk gespeeld.
POP 2 en 3 heb ik een paar maanden geleden verkocht met mijn Ps2.
Heb nu alle delen op de pc. Maar alle delen een 5*!!!

avatar van ps3me
Een heerlijk spel, super hoog vermaak.

Kort maar krachtig

Een korte doch erg vermakelijke game.

Het verhaal is goed uitgewerkt in deze game erg inventief dat het begint zoals het eindigt. Wat het vooral leuk maakte was dat de prins het verhaal vertelde en soms ook erg grappig uit de hoek kwam.

De puzzels zijn hier en daar erg lastig en daar was soms toch wel even mee bezig, maar zodra je meerdere van dezelfde puzzels krijgt obstakels tussen je weg weet je wel wat je moet doen.

Het vecht systeem had wel beter uitgewerkt mogen worden, nu voelde het best wel repetitief aan. Volgens mij kun je de moves die de prins doet wel op 2 handen tellen inclusief de tijd moves. Over tijd gesproken, erg leuk dat je met de dolk de tijd kan terugspoelen, in slow motion en zelfs alle vijanden bevriezen.
Hierdoor kun je bij een verkeerde sprong gelijk de tijd terugdraaien en de sprong wel foutloos doen.

Verder de sfeer erg goed. Je krijgt erg mooie locaties voorgeschoteld en je bevindt jezelf dan ook in een soort van droomachtige wereld.

Op de muziek heb ik niks aan te merken en de graphics zien er op zich ook wel aardig uit.

Al met al 4, 5 sterren waard. Als ze iets aan de irritante camera en het vecht systeem hadden gedaan, zeker 5 sterren...

Shinobi schreef:

Maar wat een irritant stemmetje hebben ze die gast gegeven, om je kapot aan te ergeren soms, als het dan net even niet wou lukken.

deze was wel goed maar, 'The two trones'was beter.

joeri592
heb deze nu een paar uurtjes gespeeld en hij bevalt me zeer goed, af en toe een beetje irritante camera en de graphics zijn niet zo heel goed maar voor de rest bevalt ie me

joeri592
heb deze heerlijke game uitgespeeld

+lekkere gameplay
+verslavend
+leuke gevechten

- korte speelduur
- niet al te beste graphics(ook niet voor 2003)
- soms wat irritante camera

heb hem voor de ps2, heb een box gekocht met deze, warrior within en volgens mij the two trhones ofzo, voor maar 15 euro!

avatar van Awake78
Leuk spel, zeer mooi ook voor die tijd. Alles werkt naar behoren en de sfeer is top.
Alleen die checkpoints.....ben noodgedwongen 2 x opnieuw begonnen omdat de game zelf ergens had gesaved met weinig energie en direct daarop doodging. Een keer was bij een grote vogel (wat was het geweest? Een adelaar of zo?). Hij savede hem precies op het moment dat ik werd aangevallen en ging dus keer op keer dood. Dit vind ik echt een zwaar minpunt.

Ook een minpunt vind ik de soms ellenlange gevechten waar maar geen eind aan leek te komen. Zoals joeri592 ook zei; cameravoering is niet altijd perfect, maar omdat je hem soms ook vanuit 1e persoon kan laten kijken compenseer ik dat weer qua punten

Verder prima spel hoor.

Natan85
Net uitgespeeld, fantastische game! Begon als een gemmideld, gewoon lollig spel met toffe platform actie (en laat ik nu juist lang verlangen naar wat good-old platformen) met een combat die... zoog. Maar hoe meer je speelt, hoe meer de game op je groeit... Geniale game, fantastisch! De sfeer is echt fantastisch, en dat word steeds beter en beter. Platformen gaat lekker soepel en ziet er über vet uit, verhaal word uitstekend verteld, en aan het einde is het echt kippenvel. Combat is aan het begin redelijk ''meh-ig'' en irritant, maar als je het eenmaal door hebt word het steeds vetter. Tijdkrachten zijn ook erg leuk, vooral het terugspoelen zul je vaak gebruiken. Er komt een moment in de game waarop je die kracht niet meer kunt gebruiken, en dan zul je pas merken hoe vaak je het gebruikt, erg vaak

Er is werkelijk waar zowat niks mis met deze game, hooguit de soms wat irritante camera en he frustrerende vechten, wat later steeds leuker word en waar de frustratie aan het eind helemaal is verdwenen. Jammergenoeg is het einde er wel redelijk vlot, in een weekje heb je hem wel uit. Maar dan heb je wel een top ervaring van hier tot en met Tokio gehad en ben je in een fantastisch, sprookjes achtige wereld geweest.

Fantastische game, aanrader voor iedereen, en vooral platform liefhebbers en mensen die van sfeer houden. Behoort nu al tot mijn all time favorite's, en ik zal deze game zeker om de zoveel tijd herspelen. Fantastisch gewoon En nu op naaar Warrior Within, ben benieuwd

Have fun. Persoonlijk vind ik Warrior Within de beste uit de trilogie. Lekker veel bloed, lekker duister en de prins is er ook niet al te best aan toe.

Dr. Salvador
Shinobi schreef:

130% mee eens!

Kiadjo schreef:

Dat valt wel mee hoor maar kwa gevechten is het wel lichtgeraakt

Dr. Salvador schreef:

130% mee eens!

Die wil ik dol graag gaan spelen

youngtick schreef:

Die wil ik dol graag gaan spelen die warrior within

avatar van wiiplayer
Ik heb het altijd al gedacht en ik heb het net weer gedacht na het bekijken van de trailer en gameplay van dit spel. Het lijkt me een verdomd saai en lelijk spel. Waarom staat deze zo hoog, die gevechtjes die ik zag zagen er erg slap uit.

Dr. Salvador
Speel Warrior Within