Prince of Persia: The Sands of Time (2003)

Game Boy Advance / Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

In het door oorlog verscheurde oude Perzië laat een jonge prins zich verleiden door de duistere krachten van een magische dolk en laat zo een dodelijk kwaad los in zijn vaders enorme vorstendom. Met hulp van de prinses en de krachten van 'The Sands of Time', waarmee hij tijd kan manipuleren, moet hij het kwaad uit de kamers van het paleis verdrijven om zo de vrede in zijn land terug te brengen. Hij moet echter erg voorzichtig zijn, want er geldt hier maar één wet: beheers het zand of wordt er onder begraven.

avatar van waxs
Geweldige re-make, maar echt lastig vond ik het niet. De puzzels lijken allemaal wel veel op elkaar en bent er vrij snel achter hoe ze in elkaar steken. Was er ook binnen een paar dagen doorheen.

Niet echt lastig?
Vond hem toch enigzins lastig hoor! Niet altijd maar sommige stukken waren toch echt wel hard lastig.

avatar van Fianosther
Prachtige sfeer, leuk verhaal, goed verteld. Aardige doch stroeve besturing en binnen 8 uur was ik er helemaal klaar mee. Het vechten was dan weer vrij saai, wat ze in de vervolgdelen interresanter gemaakt hebben. 3,5*

avatar van Serpico
Altijd cool om de acrobaat uit te hangen. De makers van dit spel hadden dat goed begrepen; ze richtten de hele wereld in naar de mogelijkheden om tegen dingen op te lopen, eraan te gaan hangen en weet ik het allemaal.
Het stoerste was om als een soort Indiana Jones onder zo'n langzaam dichtgaande deur te rollen . En ik herinner me een leuk muziekje als je door die gang loopt met een heleboel gordijnen, als je net de verdoemenis in bent gegooid door die kwade tovenaar. Ook vet waren al die mogelijkheden die je kreeg door dat zand, met name natuurlijk dat terugspoelen van de tijd.

Jerry Bruckheimer is producer van een film met dezelfde titel die nog uit moet komen.

JohnWilliams schreef:
Niet echt lastig?

Veel dingen kwamen terug, als je een puzzle had opgelost kende je ze al snel allemaal. Sommige dingen waren nog wel redelijk pittig, zoals die vreemde gangen die telkens op zelfde punt uit kwamen, als je het trucje eenmaal door hebt zit je er zo doorheen.

avatar van Tsjo-Wi
Inderdaad iets te makkelijk en te kort spel. Maar desondanks wel een heel erg goed spel. De moves zijn echt vet en de animaties zijn mooi vloeiend. De actie was ook nog wel vermakelijk, maar de echte kracht zit hem natuurlijk in het puzzelen in de prachtige omgevingen. Vind dit denk ik wel het beste deel van de trilogie.

avatar van SilverGun
Al eens eerder ergens voor geschreven:

De kwaadwillende raadsheer van zijn vader heeft de prins uit Perzië zover gekregen dat hij per ongeluk het Zand der Tijd uit een gigantische zandloper heeft laten ontsnappen, waardoor het hele land in een kwaadaardige betovering is geraakt. Het is aan de prins om zijn fout te herstellen en hij zal zich daarvoor een weg door het paleis van zijn vader moeten banen.

De held uit de titel is één van de meest behendige videogamepersonages ooit. Hij loopt, springt, zwaait en klimt als een volleerd acrobaat door de vertrekken van het paleis. Het grote arsenaal aan buitengewoon soepele bewegingen voert de speler binnen de kortste keren intuïtief uit. Het vloeiend aan elkaar plakken van die bewegingen is erg bevredigend en één van de leukste bezigheden in het spel.

Ironisch genoeg is PoP: SoT, met een zodanig behendig spelpersonage, een platformspel waarin slechts in beperkte mate behendigheid van de speler wordt verwacht. Het moment waarop de prins een stang loslaat na al zwaaiend vaart te hebben gemaakt, is bijvoorbeeld altijd het meest ideale. Ook zal de prins nooit een dodelijke val maken wanneer hij uit balans raakt, maar zich vastgrijpen aan de rand van het oppervlak waar hij zich op bevindt. Verder kan de prins, als hij zich heeft vastgeklampt aan een paal, slechts naar de vier windrichtingen afzetten. De precisie die vereist is om een personage als Super Mario succesvol door Delfino Island te manoeuvreren wordt vervangen door inschatting en timing in Perzië.

De gameplay in Sands of Time wijkt dus significant af van het platformwerk in genregenoten. Met nieuwe bewegingen - zoals het rennen langs een muur - en unieke toepassingen van bekende acties uit andere platformspellen, moeten omgevingen op een heel andere manier geïnterpreteerd worden dan gebruikelijk. Wanneer de speler eindelijk de oplossing heeft gevonden om op een schijnbaar onmogelijk te bereiken plek te komen, geeft dat een uiterst voldaan gevoel. Dat is één van de grootste trekpleisters van het spel.

De locaties binnen en buiten het paleis zijn prachtig vormgegeven en logisch op elkaar aangesloten. Door de subtiele toename in complexiteit en omvang naarmate het spel vordert, verslapt de aandacht nooit. Maar vooral visueel is Pop: SoT een meesterwerk. Er heerst de gehele speelduur een indrukwekkende dromerige sfeer, voornamelijk door het vakkundige gebruik van schitterende belichtingen en effectieve geluidseffecten.

Het tijdsthema is zeer sterk uitgewerkt. De grootste attractie van het spel is de Dagger of Time. Deze dolk heeft onder andere de mogelijkheid om de tijd maximaal vijf seconden terug te draaien, waarbij één zandcontainer wordt verbruikt. Deze spelvondst werkt buitengewoon goed in de context van het spel; experimenteren wordt aangemoedigd, aangezien de tijd bij elke fatale fout kan worden teruggedraaid. Kan dit gat worden overbrugd met een simpele sprong? Zou het mogelijk zijn om langs deze muur te rennen en vervolgens loodrecht op die pilaar af te springen? Kan dit slingerende touw worden losgelaten om via een sprong tegen die muur het platform er boven te bereiken? De speler kan het altijd proberen. Vanwege de eerder beschreven nadruk op inschatting en timing in plaats van het vaardig om kunnen gaan met een controlstick, komt hierbij de uitdaging niet in het gedrang. De mogelijkheid om de tijd terug te draaien is juist de ideale remedie tegen frustratie. Het maakt van elke nederlaag een leermoment en geen straf.

Een andere toepassing van de magische dolk is het afmaken van de vijanden die de speler regelmatig zal tegenkomen. Deze wezens bestaan uit dienaren en dieren uit het paleis die geïnfecteerd zijn door het Zand der Tijd. De prins kan met zijn zwaard elke vijand neerhalen, maar voor een definitieve afrekening is de Dagger of Time nodig. Bij het uitvoeren daarvan wordt het zand uit het betreffende wezen eveneens opgenomen en daarmee een zandcontainer bijgevuld. De prins kan met het zand dat hij verzamelt, de tijd tijdens gevechten ook op andere manieren manipuleren - zoals het bevriezen van één of meerdere vijanden met een bepaalde hoeveelheid zand, wat het vechten aanzienlijk uitdiept. Vanwege de aanwezigheid van een 'lock' systeem doet het vechten veelal denken aan de vijandelijke ontmoetingen uit de 3D Zelda's. Helaas zorgen de gevechten soms voor een onverwacht hoge moeilijkheidsgraad, aangezien de speler niet kan schatten hoeveel tegenstanders er nog zullen verschijnen en wanneer het gevecht zal eindigen.

Vaak treedt bij het activeren van een schakelaar om een deur te openen, een sequentie van bewegende, gevaarlijke obstakels in werking. Deze en andere hindernissen en puzzels, zijn net als de platform- en vechtsecties met inschatting en timing te overwinnen en zijn uitstekend geïntegreerd in het spelverloop. Ook hierbij kunnen de eigenschappen van de Dagger of Time inventief worden gebruikt.

De prins wordt al vroeg in het spel vergezeld door Farah. Farah heeft een aantal eigenschappen die nodig zijn om progressie te maken, zoals het kruipen door smalle openingen en het omzetten van schakelaars wanneer de prins zich ergens anders bevindt. Bij deze samenwerking is het genieten van de communicatie over en weer en de voelbare chemie tussen de twee personages. Door goed geschreven monologen en dialogen die de prins met zichzelf en Farah houdt, wordt een fantastische held neergezet en ontwikkelt de speler een band met beide personages. De sterke voice-acting levert daar ook een belangrijke bijdrage aan.

Hoewel het spel eindigt met een vrij eenvoudig gevecht, stelt de finale met zijn intrigerende personageontwikkelingen, zeer volwassen gebrachte, licht-erotische verwikkelingen en de ongelooflijk spitsvondige afwikkeling van het verhaal, allerminst teleur. Dat slotakkoord komt overigens na een goede negen uur speeltijd al in zicht, maar dat is geen moment te vroeg of te laat. Het komt precies op het juiste moment na een zorgvuldige opbouw. Liefhebbers zullen ongetwijfeld een tweede keer door het avontuur heengaan.

UbiSoft Montreal laat als geen ander zien dat verhaal, gameplay, sfeer en pacing veel profijt hebben van een lineair spelverloop. Elementen uit het adventure en 3D-platform genre worden gecombineerd tot een uniek geheel dat door het grote publiek altijd misdadig onderbelicht is gebleven.

avatar van Phoenix
Verkocht dit spel zo slecht dan?

avatar van gemaster
Aanvankelijk wel. Door de lovende recensies is het uiteindelijk toch nog wel goed gekomen met deze (uitstekende) game.

4* van mij. Vooral het vechten vond ik erg leuk uitgewerkt.

Phoenix schreef:
Verkocht dit spel zo slecht dan?

Ik weet wel dat ik hem nieuw kocht voor 30,- Toen was hij nog geen maand op de markt. Maar het zelfde geld voor de gelijktijdige Ubi Soft topper; Beyond Good & Evil.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Ik heb dit na Ninja Gaiden gespeeld en dan valt het toch wel een beetje tegen. Deze game doet namelijk alles net een fractie minder. Maar toch een best leuke platformer.

avatar van waxs
Ik vind beetje moeilijk om met Ninja Gaiden te vergelijken, omdat het vechten in Prince of Persia niet echt centraal staat, terwijl je in Ninja Gaiden praktisch niet anders doet.

Het spel speelt ontzettend lekker en er zit een heerlijk oosters sfeertje in.
Tijdloze game! Komt absoluut in m'n top 10! 5*

avatar van Serpico
Dat bericht van SilverGun is wel heel erg waar, ik verhoog naar 4*.

Game_Kaza
Toen deze Prince of Persia uitkwam was ik er weg van. Ik was non-stop bezig met spelen. Als ik het uitspeelde deed ik gewoo new game. Maakte niks uit ik was helemaal verslaafd aan het verhaal, de stunts, de puzzels, de magie en de muziek.
Nu 8 keer uitgespeeld in het totaal. Maar ben teveel gewend aan The Two Thrones en Waarior Within die zo veel meer te bieden hebben dan dit deel, dat hier tegenwoordig niet echt iets mooi's van overblijft.

Leuk, maar vreselijk eentonig en makkelijk om uit te spelen. Graphics vallen ook tegen (nu toch, toen hij uitkwam mss niet). De opvolgers zijn veel beter.

3,5* (PS2)

avatar van Thomas83
Ik vind het best opvallend dat sommige mensen dit spel vrij gemakkelijk vonden. Ik vind het juist een vrij pittig spel nog. Al zitten er ook nog wel een hoop simpels tussen. Zal er wel mee te maken hebben dat ik met dit soort spellen niet al te veel ervaring heb en er niet zo heel goed in ben.
Momenteel ben ik nog met het spel bezig. Al heb ik weken/maanden niet gespeeld. Ben nu bij de eerste echte eindbaas geloof ik, en vind hem hem echt moeilijk te verslaan.
Maar dit is in elk geval een zeer vermakelijk spel. De besturing kon beter, het is toch af en toe wat aankloten met die het perspectief van de camera etc, maar meestal is het nog wel te doen. En in elk geval is het echt een prachtig spel. Enorm sfeervol met prachtige locaties, animaties en muziek, en de ingesproken stemmen vind ik ook goed. Best leuke vijanden en leuk gevechtsysteem. Mooie acrobratische toeren van de prins ook.
Mijn voorlopige cijfer is een dikke 3.5*.

In 2003 verraste Ubisoft nogal! Met Prince of Persia, Beyond Good & Evil en XIII bleken ze meer in huis te hebben dan alleen Rayman. Toch eeuwig zonde dat de drie titels in commercieel opzicht nogal faalden. Alleen de Prince of Persia-reeks is blijven bestaan, maar voor het commerciële succes van de twee volgende delen heeft Ubisoft in artistiek opzicht helaas nogal in moeten leveren. De bloederige actie en het grauwe palet van Warrior Within en Two Thrones steken wat mij betreft schril af bij de dromerige sfeer en pasteltinten van dit schitterende avontuur. Briljant van begin tot einde.

Heb deze al een hele tijd niet meer gespeeld, ben er ook nog niet echt ver mee, maar ik denk dat ik dit binnenkort maar weer eens ga spelen, kom dan wel met een oordeel.

the deftone schreef:

Moet je doen, het spel is echt geweldig. Maar af en toe best lastig als je het mij vraagt. Maar een spel zoals Prince of Persia moet wel eens lastig zijn! Want zeg nou zelf, uitspelen op 1 dag wilt Ubisoft natuurlijk niet

avatar van Serpico
Ik heb het laatst in 6 uur uitgespeeld. Was wel de 2e keer (en de 1e keer was een paar maanden geleden). Van mij had het eigenlijk nog wel wat langer mogen zijn.

avatar van JohnWilliams
6 uur..... (valt flauw), erg snel. Ik had het spel pas uit na 2 maanden!

avatar van Tsjo-Wi
Dan ben je wel erg traag. Dit is inderdaad een van de kortere spellen die ik gespeeld heb.

avatar van JohnWilliams
Ik speelde alleen Zondag.

één zondag lijkt me genoeg

Tsjo-Wi schreef:
één zondag lijkt me genoeg

Uitslover
Maar je bent gewoon een Gamer met meer geduld als mij denk ik, ik doe er dus 3 Zondagen over (mag trouwens niet meer als 2,5 uur spelen), ondanks dat vind ik 1 zondag erg knap dus je verdient een applaus.

JohnWilliams schreef:

Uitslover

Naja 1 zondag lukt mij ook niet voor de eerste keer hoor. Maar ik denk dat als ik hem er nu bij pak dat ik zo rond middernacht wel klaar ben als ik een beetje mijn best doe.
Overigens wel streng van je ouders dat je maar 2,5 uur mag spelen en alleen op zondag...

Tsjo-Wi schreef:

Maar ik mag wel door de weeks spelen maar dan heb ik zowat geen tijd. Meestal heb ik een ½ uurtje over per dag en die besteed ik dan meestal aan Gamesmeter want een ½ uurtje op de PC vind ik niks. Dan zit je er net lekker in en dan moet je alweer kappen. Maar die 2,5 uur is alleen tijdends schoolweken, maar nu het vakantie is mag ik wel meer hoor.

superdross
in die tijd vond ik het echt een super spel ik was echt verslaafd aan dit spel ik vond het super, maar sommige levels was wel irri

avatar van BlackskullB
Ik vond het een leuk spel, helaas kan ik niet zo'n hoge score geven omdat ik het spel nooit echt heb uitgespeeld, zeker wel van plan, zordra ik het uitgespeeld heb zal ik mijn stem even veranderen. Maar ik vond het altijd vermakelijk om jezelf gewoon keer op keer te laten vallen door de tijd terug te draaien als je bent gevallen, erg sadistisch ik weet het ^^' maarja, blijft en goede game. Voor nu geef ik het een 3*