Prince of Persia: The Sands of Time (2003)

Game Boy Advance / Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

In het door oorlog verscheurde oude Perzië laat een jonge prins zich verleiden door de duistere krachten van een magische dolk en laat zo een dodelijk kwaad los in zijn vaders enorme vorstendom. Met hulp van de prinses en de krachten van 'The Sands of Time', waarmee hij tijd kan manipuleren, moet hij het kwaad uit de kamers van het paleis verdrijven om zo de vrede in zijn land terug te brengen. Hij moet echter erg voorzichtig zijn, want er geldt hier maar één wet: beheers het zand of wordt er onder begraven.

Dr. Salvador
Oke, maar heb jij de andere delen wel eens gespeeld dan, misschien draait dan je mening bij, speel die eerst maar!

avatar van jellecomicgek72
Deel 3 uitgespeeld. Deel 2 tot over de helft.

Dr. Salvador
Wat vond je daarvan dan, die 2 games?

avatar van jellecomicgek72
Deel 3 was wel vet maar het probleem daarmee was was dat die Dark Prince echt zo ongelofelijk zwak was dat die levels gewoon niet leuk om te spelen waren. Deel 2 was weer een stuk duisterder dan het 1e deel maar ik vond het minder dan deel 1 omdat ik de sfeer van deel 1 zo leuk vind. Maar aan de andere kant snap ik het ook wel want Ubisoft kon niet 3x hetzelfde trucje herhalen van wat ze bij het 1e deel deden.

Dr. Salvador
Deel 3 inderdaad dat vond ik ook minder die Dark Prince, en de stealth, vond ik ook niet echt op zijn plaats in dat deel, en de combat voelde net iets minder fijn aan in deel 3. Deel 2 vind ik de leukste, niet alleen omdat het donkerder was, maar ook gewoon de vallen, uitdaging, adventure gevoel afwisseling, en combat en muziek vond ik gewoon super, alleen dat je op het laatst in een raar mannetje verandere vond ik iets minder, en de afwisseling in bosses was niet echt goed, voor de rest echt een enorm goede game!

Hele leuke game!

avatar van Cassevis
Vooral de tijd manipuleren met het zand viel mij op.

Natan85
Zo, net aan begonnen op de PS3, bevalt me nog beter dan op de PC. Vooraleer omdat een gamepad stukken beter werkt dan muis en toetsenbord met platformers, maar ook omdat ik liever game op de console.

Magische sfeertje is iniedergeval onaangetast en het ziet er fantastisch uit, helemaal voor een acht/negen jaar oude game! En trophies!

avatar van JohnWilliams
Door de film ga ik ook op hele andere dingen letten
Maar de game blijft natuurlijk beter!

avatar van Martijn
Heb deze ook voor de ps3 gedownload maar ik kan hem niet spelen, eerst bleef tie al hangen in het menu en nu ook tijdens het spelen (als ik in het begin 4 mannetjes neerhak en dan een gang in wil lopen)

Veel mensen op internet met hetzelfde probleem en schijnbaar word er niets aan gedaan, een slechte port dus.

avatar van Martijn
Oke hij doet het immers weer, lijkt erop dat zonder internetconnectie spelen de oplossing is. zitten nog wel wat bugs in het spel (ik werd op een gegeven moment onzichtbaar, wel handig, de tegenstanders zagen me ook niet ) en het geluid klinkt heel hol. Verder wel een erg leuk spel.
Download hem niet in de store, in de winkel zijn de 3 prince of persia remakes samen al te krijgen voor 25 euro. IN de ps store voor 15 euro per stuk.

Natan85
Vaag, heb met de HD port nog geen enkele problemen ondervonden, na een/twee vastlopers na dan. Doch, ik heb de retail versie. Wel erg raar dat de PSN versie dan zoveel slechter, en duurder is.

deel 2 en 3 zijn ook fantastisch, maar dit deel is toch wel het beste deel. Ik had hem ook met plezier uitgespeeld. Leuk verhaal, leuke moves. Langs de muren rennen, en de time controleren. Hij is niet voor elk platform even goed, ik vind hem voor de PC en de PS2 verschrikkelijk goed. Ik heb zelf de PS2 versie in mijn bezit. De pc heeft mijn neef. En die heb ik ook moeten spelen van mezelf. Beide uitgespeeld. Ik had deel 2 een tijd in mijn top 10 staan en ik snap na herspeling eigenlijk niet waarom die in mijn top 10 zat en deze niet. Dus dat heb ik veranderd haha. Er zijn genoeg opties in dit spel, qua vechten, puzzelen, etc. De puzzels waren gewoon verschrikkelijk goed, dit deel is ook niet al te moeilijk. Zoals bijvoorbeeld deel 2. Dit deel is leuk voor de hele familie. No strings attachted.

3 prince of persia delen voor de ps3 voor 17.50 op mediaoffer. Als je ze wilt, zijn ze nu in de aanbieding.
jammer dat ik geen ps3 heb

avatar van dave
Tijdens de daverende basgitaar die de credits vergezelt, pen ik even een kort tekstje neer over dit even korte, maar geniale spelletje. Zo schittert het wereldberoemde acrobatenwerk uit dit eerste deel als nooit tevoren. Ongelooflijke, uitdagende en uiterst bevredigende sprongen vormen het merendeel van het avontuur. Ook geslaagd zijn de puzzels die, hoewel in mindere mate aanwezig, nog steeds wat tijd in beslag nemen. Ben er eerlijk gezegd simpelweg niet goed in, doch dit terzijde. Het enige minpuntje was het aangaan van gevechten op zich. Ik dacht met de puzzels op te lossen al een huzarenstukje afgeleverd te hebben, maar dat was buiten de soms haast onmogelijke confrontaties met zanderige vijanden gerekend. Met het inmiddels gewoonlijke schreeuwen, huilen en trillen uit pure frustratie tot gevolg. Tragikomisch is dan ook het feit dat je vlak voor het einde een compleet 'overpowered' zwaard in handen krijgt, die alle snoodaards in een enkele slag wegmaait. Kleine kanttekening is wel dat je vanaf dan niet langer over de dolk beschikt, hetgeen de moeilijkheidsgraad niet geheel naar beneden trekt.

Na een zeer makkelijke confrontatie met de hoesteproestende slechterik slash tovenaar wordt het verhaal beëindigd en zet de eerder vernoemde, zinderende baslijn in.

Ik heb de trilogie in HD aangeschaft voor de PS3, en hoop dat de volgende delen even vermakelijk zijn.

4,00

de volgende delen zijn wel ongeveer even vermakelijk. En ik vond ze ook moeilijker, dat miste ik hier soms alleen.

5 euro nog maar voor de pc-versie, wie hem nog niet gespeeld heeft, kan deze kans niet voorbij laten gaan

avatar van andnino
Weer eens uitgespeeld, en ik haal mijn waardering een halfje naar beneden. Fantastisch is dit spel niet, simpelweg heel goed wel. Het verhaal zowel als de stijl (de graphics zijn sowieso niet al te best, meer wat er met die graphics gedaan is) is vele malen beter/mooier als deel drie in deze serie. Binnenkort maar eens deel twee spelen, die mag het met deze uitvechten wie de beste in de serie is.

avatar van dr channard
Heerlijk spel en eindelijk uitgespeeld. Heb de pop games als kind wel gespeeld maar had nooit het einde bereikt omdat ik gewoon niet door had dat de camera je hints gaf waar je naartoe moest springen.

Alles is geweldig aan dit spel buiten de combat die iets beter kon. je had namelijk een drietal coole moves die je kon gebruiken tegen je vijanden. Vond het ook niet zo leuk dat je niet wist wanneer er nu een einde kwam aan al die horde vijanden. Je begint namelijk met een viertal vijanden en als er ééntje sterft komt er een andere bij tot je ze allemaal hebt.

Voor de rest echt ongelooflijk. Zeer leuke puzzels en gameplay (vind dit echt veel toffer dan het klauteren in Assassins Creed), goede muziek, inventief verhaal en prachtige sfeer. Kan niet beter... buiten de combat dan 4,5*

avatar van Delloo
Zojuist uitgespeeld op de XBOX 360. Echt een super leuke game om weer eens te spelen. Graphics zijn natuurlijk niet geweldig, maar de gamplay maakt alles goed. Een aanrader.

Deze is toch niet op de xbox360 of heb ik wat gemist? Of bedoel je eigenlijk deze:
Prince of Persia: The Forgotten Sands (2010)

avatar van andnino
mrdig schreef:
Prince of Persia: The Forgotten Sands (2010)

Of hij heeft de xbox-versie gespeeld.

avatar van Delloo
Was inderdaad de XBox versie, gespeeld op de Xbox 360

Prince of Persia: The Sands of Time is een 3D platform/actiegame van Ubisoft uit 2003, gebaseerd op de Prince of Persia videogame uit 1989. In The Sands of Time komt er een kwaad vrij wat de mensen in zandmonsters veranderen. Door vallen te ontwijken, puzzels op te lossen en zwaardgevechten te houden gaat de Prins, samen met een vrouw genaamd Farah, op reis om land te redden.

Sinds ik als kind The Sands of Time oppakte is de Prince of Persia trilogie geëindigd als één van mijn persoonlijke favorieten gamereeksen. Hoewel, na 5 jaar de trilogie niet gespeeld te hebben, The Sands of Time minder goed stand houd dan ik me herinner vind ik het nog steeds een ijzersterke game die ik met veel plezier heb gespeeld. The Sands of Time is een perfecte combinatie van platforming, puzzels en narratief. Het verhaal, voor een actiegame uit 2003, is origineel en de dialogen zijn leuk geschreven. Met name de gesprekken tussen de Prins en Farah kon ik regelmatig om lachen. De Prins is een eigenwijze, ietwat cynische man die regelmatig voor grappig commentaar zorgt maar de serieuzere kanten van het verhaal zijn sterk genoeg onderbouwd om de Prins serieus te nemen tijdens de dramatische stukken van het verhaal. Ik heb de HD Remaster van de game gespeeld en onlangs wat blokkige personages ziet de game er nog steeds mooi uit. Wat me het meeste beviel aan de vormgeving is de belichting: regelmatig zitten op sfeervolle wijze zonnestralen door het paleis heen wat het een dromerige sfeer geeft die goed past bij het fantasie thema. Daarnaast past de Arabische muziek perfect bij de setting evenals dat de designs voor de wereld leuk in elkaar zitten. Wel kwam ik bij de HD remaster vaker geluid glitches tegen dan ik gewild had, er was zelfs een belangrijke cutscene waar het geluid achterliep.

Vandaag de dag zien we veel klimmers in videogames: Nathan Drake, Lara Croft, Assasins Creed etc, maar voor mij zal de enige echte klimmer Prince of Persia blijven. In deze games is klimmen daadwerkelijk een uitdagende & spannende handeling wegens de grote hoeveelheid obstakels en andere dingen op je pad. Timing, reflexen en inschattingsvermogen worden veel van je gevraagd om te kunnen voortbewegen, wat het platformen in de game leuk houd. Het vechten is waar de game minder goed uit de verf kwam dan ik me herinner. Je hebt allerlei verschillende manieren om de vijanden aan te vallen, verschillende vijanden waarbij andere tactieken beter werken en je hebt een aardige hoeveelheid aan handige speciale aanvallen. Dit zorgt ervoor dat het vechten leuk bleef tot het einde. Wat minder goed is zit in het feit dat bijna alle vijanden in de game met één klap te doden zijn. De Prins moet de vijanden opzuigen in zijn dolk en bijna alle vijanden kun je in één beweging in je dolk krijgen. Dit zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de gevechten bestaat uit dezelfde aanval blijven herhalen tot je alle vijanden hebt opgezogen. Het wordt interessant gehouden door omringt te zijn door verschillende soorten vijanden waardoor je rekening gaat houden met welke aanval je wanneer gaat timen, maar ik wou dat de game meerdere punten had waarbij 1-hit kills niet mogelijk waren. De eindbaas was ook teleurstellend makkelijk en de vleermuizen waren ronduit irritant waardoor ik moest zuchten elke keer als ze kwamen aanvliegen. Maar los van deze minpunten vond ik het vechtsysteem leuk in elkaar zitten.

Prince of Persia is een game die ik eens in de paar jaar kan aanzetten zonder er verveeld van te raken. Na 1 uur gamen zit ik verwikkeld in de game en kan ik geen genoegen krijgen. In dat opzicht behoort Sands of Time nog steeds tot mijn favorieten, maar ik kan zijn tekortkomingen in het vechtsysteem niet negeren in mijn eindoordeel.