Super Smash Bros. Melee (2001)

Nintendo GameCube
Fighting

Ontwikkeld door HAL

Kies uit vijfentwintig van Nintendo's grootste sterren, en vecht het uit in allerlei verschillende Nintendo werelden.

avatar van JohnWilliams
Wat de game zo leuk maakt zijn de verschillende landen, ook de spelers waaruit je kan kiezen zijn leuk. Sommige zijn van Pokémon zoals Pikatchu, maar je hebt ook Pokéballen en een Pokémon Stadion. Heel leuk gedaan, verassend is ook dat je denkt dat bijv. Peach slecht is maar dat ze juist heel erg goed is.

avatar van Princess Piranha
AWESOME! Melee was beter dan zijn voorganger. Meer levels, meer chara's en meer items!!! (maar de items heb ik eigenlijk meestal uit staan..) Dit was mijn eerste cube game, dus ben er erg aan gehecht. Speel het eigenlijk na al die jaren nog steeds! Sterker nog, ik heb het net nog zitten spelen!

Ik vind Peach, Link en Marth erg fijn. Iceclimbers zijn soms wel irritant ja, vooral als ze allebij een waaier hebben @[email protected]

SSBM, je krijgt van mij je 5 verdiende sterren!

Samen met James Bond Nightfire en Mario Kart: DD het meeste gespeeld.

SSM is geniaal! De settings, de personages, de aanvallen, de werkelijke sublieme muziek (Heb veel van de muziek op mijn pc) en de heerlijke levels en details maken van deze game een classic.

Dit is zo gaaf om te spelen, helemaal met 4 spelers. Uren, dagen, maanden, jaren plezier ermee gehad.

Speelde altijd met Samus. Lekker gniepig raketten afvuren en dan plots zon energieblast loslaten hehe. They'll never known what hits them

avatar van Maiky
Ik hou sowieso niet van dit soort spellen, maar het blijkt dat dit toch wel een van de populairste (zo niet, het populairste) Gamecube spelletje is... Nee, dit heeft mij niet lang kunnen boeien. Inderdaad, mensen die vervelende trucjes kennen hebben de (menselijke) tegenstander al te pakken voordat je hersenen die informatie hebben verwerkt. Heel jammer.

Ik moet zeggen dat ik de levels wel aardig vind ontworpen, maar overall kan dit spel (en dit soort spellen in het algemeen) mijn aandacht niet lang vasthouden. Daarvoor vind ik de beloningen iets te oninteressant, en de opbouw van de levels te beperkt. Objectief gezien geef ik 'm toch drie sterren. Leuk in het begin, leuk ontworpen, maar niet mijn ding

avatar van BlackskullB
Aah, Super Smash.
DE beste game ooit als je het mij vraagt ^^
Ik speel het al jaren en jaren achter elkaar en het verveeld gewoon nooit en te nimmer.
Het blijft altijd een uitdaging om bijv event 51 te verslaan ^^
Maar het beste vind ik toch wel de 1 on 1 gevechten tegen iemand die even goed/beter is dan jij!
De spanning tussen de 2 vechters loopt hoog op terwijl als je op het scherm kijkt die 2 alle kanten op vliegen en springen en allerlei moeilijk te volgen moves doen.
Al zijn Kirby enzo flink achteruit gegaan hier in Super Smash Bros. Melee, de toevoeging van Falco vind ik helemaal geweldig.
De snelheid gecombineerd met die krachtige aanvallen zijn gewoon een meesterwerk onder de characters.
Dingen die ik helemaal onnodig vond zijn de toevoegingen van Mr. Game & Watch en Ice Climbers.
Vreselijke characters zijn dat, ze doen bijna geen vlieg kwaad.
Al kan je je wel vermaken aan de glitches die ze kunnen uitvoeren met bijvoorbeeld de pan van Mr. Game & Watch.
Of de freeze glitch van de Ice Climbers, al heb ik die nog niet onder de knie.
Ook zou ik zeggen om de moeilijkheidsgraad wat te verhogen, want vechten tegen 1 pc van lvl 9 is niet erg moeilijk en geeft geen uitdaging voor als je niemand kan vinden waarmee je kan vechten.
Al zijn de events wel leuk om te doen, ze vervelen toch al gauw.
De Homerun Contest is verder helemaal geweldig om te doen, ook leuk om je vriend(in) te zien flippen als het keer op keer niet lukt om die ene truuk goed uit te voeren zodat de Sandbag extra ver vliegt.

Klaarblijkelijk heb ik de game Super Smash Bros. Melee toch veel te kort gespeeld om hem volledig op waarde te kunnen schatten. Heb destijds redelijk wat potjes gespeeld, als het even kon met meerdere mensen, en beleefde daar genoeg lol aan, maar ik kon me niet aan het gevoel onttrekken dat het een ietwat overroepen spel is.

Afgelopen week heb ik vele uren in het spel gestoken met een vriend die er weg van is, en het bleek nogal een eye-opener te zijn voor mij. Wát een lol namelijk! De gevechten zijn gewoon verschrikkelijk cool. Het ziet er simpelweg bijzonder grappig uit hoe cartoony personages, de een schattig de ander stoer, elkaar te lijf gaan in een moordend tempo. Het gaat allemaal erg snel en er gebeurt bijzonder veel in het speelscherm, wat het extra bewonderendwaardig maakt dat het nergens chaotisch wordt. Bovendien zien alle karakters er gaaf uit, en hebben ze verschrikkelijk leuke aanvallen. Wat voor mij als Nintendo-georienteerd gamer ook erg leuk is, is de herkenning. Allerlei muziekjes, achtergronden/speelvelden, geluiden en karakters die je herkent uit games die je al eens gespeeld hebt. Om ze dan allemaal samen in een game te gooien en met elkaar te laten vechten was echt een geniale zet.

De gevechten an sich zijn al verschrikkelijk gaaf, maar er valt verder genoeg te beleven aan andere dingen. De special melee wedstrijden zijn geinig, evenals de toernooien en het uitspelen van de classis, adventure en all-star modes, maar vooral ook het vrijspelen van alle karakters en maps is een leuke bezigheid. Wat me het meest bezighoudt zijn de events, ze zijn echter op den duur behoorlijk moeilijk; van de 50 heb ik er in totaal maar 38 uit weten te spelen tot nu toe. Niets ergs aan natuurlijk, enkel een uitdaging om beter te worden.

Naast al het positieve is er toch nog een punt van kritiek, waardoor vijf sterren er niet in zitten, namelijk het feit dat het me nogal tegenviel dat een aantal karakters gewoon praktisch hetzelfde zijn (Mario/Dr.Mario/Luigi, Fox/Falco, Pichu/Pikachu, Roy/Marth en Link/Young Link). Daar had men wel iets origineler kunnen zijn. Maar ach, het mag de pret niet drukken, SSBM is namelijk een fantastische game waar je megaveel plezier aan beleeft. Derhalve een verdiende 4.5. Voorwaarde is wel dat je het met twee of meer personen speelt, want alleen is de lol er gauw af.

Tot slot nog even een nutteloos lijstje van favoriete karakters om mee te spelen:

1. Link - met name de 'spinning sword-attack' heeft me door menig spel gesleept
2. Ganondorf - heeft maar liefst 5 krachtige aanvallen, gemiddeld zijn het er 2?
3. Kirby - schattig beestje die sterke aanvallen heeft (wat ziet het er grappig uit, een roze bal met een gigantische hamer!) en moeilijk te bevechten is

avatar van wii
wii
mijn eerste review hier wil er nog veel gaan maken! hopelijk vinden jullie hem goed

Het scenario is heel simpel. Je neemt alle Nintendo helden van het heden (zoals mario, Bowser, Link, Zelda, Donkey Kong) en het verleden (Ice Climbers). Zet deze op een leuk leveltje, en laat ze elkanders hersens tot moes slaan.
Klinkt erg simpel, en dat is het ook. De besturing is erg makkelijk. Je hebt een knopje voor springen, een knopje van gewoon slaan, een knopje voor speciale aanvallen, en eentje voor verdedigen. Naarmate je dit doorhebt, ga je een stapje verder, met de “smash moves”: niets anders dan een richting aangeven voor je slaat. Naarmate je verder wil komen, zul je dit onder controle moeten hebben.

De verschillende modes
Smash bros bestaat uit twee delen: Single mode en Versus mode. Deze kunnen ook weer onderverdeeld worden.

Single Mode:
Dit bestaat uit “Classic” en “Adventure”. Bij classic ga je, net als in de N64 versie, een aantal characters langs, om vervolgens het op te nemen tegen Master Hand.Bij adventure doorloop je een aantal levels met bazen tussendoor. Dit kan op 5 verschillende moeilijkheidsgraden.

Versus Mode:
De multiplayer mode, en naar mijn mening het leukste onderdeel van het spel. Neem het op tegen computer-controlled characters, of tegen je vrienden (maar op dat moment zijn ze vijanden...) Je kan op tijd (wie het meestel kills heeft na een bepaalde tijd wint), aantal levens (mag denk ik wel voor zich spreken) of muntjes (voor elke slag die je uitdeeld krijg je een aantal muntjes van de geraakte. Als je een bepaald aantal hebt win je) spelen. Ook heb je een aantal speciale opties, zoals tiny melee (iedereen is klein), lightning (iedereen is supersnel), slo-mo (iedereen is langzaam) en zo nog een stel.

Choose your character!
Characters zijn er in overvloed. Als je elke character hebt, 25 stuks. Je kan de geheime characters alleen krijgen door aan bepaalde criteria te voldoen (voorbeeldje: om met Mewtwo te kunnen spelen moet je 20 uur combined VS gespeeld hebben, en dan daagt hij je uit)

Elke character heeft zijn eigen attacks, maar ze worden allemaal met dezelfde knoppen bestuurd. Boven + B is bijvoorbeeld bij iedereen de third jump, en een special attack, maar elke character doet dus wel zijn eigen moves.
De moves zelf komen allemaal uit het spel waar hij of zij vandaan komt. Zo kan Bowser vuurspuwen, en Link kan boomerang gooien.

Graphics
Alle characters zijn goed gedetailleerd, zelfs als je erg inzoomt. Het spel hapert ook niet. Alles ziet er gelikt uit, alleen de camera mode is wel irritant. En spelen op een kleine TV wordt ook met klem afgeraden. De meeste levels zijn namelijk best groot. Dus als jij aan de ene kant staan en je tegenstander aan de andere kant, wordt het moeilijk. Overzicht is soms dus ver te zoeken. Maar als je toch naar alle kanten van het level geslagen wordt, maar dit denk ik ook niet meer uit.

Geluid
Over het geluid valt niets te klagen. Elk level heeft zijn bijbehorend achtergrondmuziekje (DK leven heeft dus DK liedje, enz). Mario heeft zijn Italliaanse accent, en Mr. Game & Watch bliept met alles dat hij doet (ja, zelfs lopen). Het geluid is dus niet slecht, maar wel heel simpel.

beeld 9
gameplay 10
houdbaarhei 10
muziek 9

avatar van superdude
heerlijke game die ik vroeger veel gespeeld heb, heb vroeger zelf nooit een console gehad me xbox 360 is me eerste, maar een vriend van me had een gamecube en haast elke dag speelden we dit, wat een goede tijden waren dat! soms op dat kleine mini tvtje op zijn kamer maar als zijn ouders niet thuis waren gingen we stiekem op de grote tv in de huiskamer spelen
haha
pas geleden nog is gespeeld met vrienden, met ze 4en allemaal 99 levens, uurtje spelen ong. fantastisch leuke levels heerlijke gameplay gewoon goede graphics en het verveelt nooit!
pareltje dit!

graphics 8
gameplay 10
sound 9
speelwaarde 10

Ik heb deze game echt helemaal kapot gespeeld. Ik heb in mijn korte leven nog helemaal niet zo veel games gespeeld, maar wel kan ik melden dat dit voor míj de beste game ooit op de gamecube is. Ik ben altijd al fan geweest van Nintendo en als deze game ook maar iets representeert dan is het Nintendo. De kleurrijke, grappige caracters, de détailrijke arena's en die échte Nintendo muziek doen het hem voor mij alleen al. Desalniettemin bevat deze game genadeloze actie en hoe beter je word hoe leuker deze game is. Ik heb me uren vermaakt met alle modes, van adventure tot all-star mode. Maar op een gegeven moment raak je die moe en schakel je over op multiplayer mode. En wat voor één. Je word het nooit beu je vrienden met knuppels voor hun kop te slaan, een paar rake klappen uit te delen of om ze weg te smijten met een rake doos-worp. Heerlijk. Ik heb deze game jaren geleden gekocht voor 30e, maar geniet er nog steeds van.

Fonzzz002 (crew)
Binnen de Smash community word er heel lovend gesproken over Melee: 17 jaar na zijn release heeft het nog steeds een actieve fanbase en zelfs op Evo word Melee nog steeds gehouden. Deze tijdloosheid is een uitzonderlijk indrukwekkende prestatie waar de meeste game-makers alleen van kunnen dromen, dat terwijl Smash niet eens bedoeld was als een competitieve game. Maar om eerlijk te zijn, Melee heeft mij eigenlijk nooit zoveel gedaan. Na jarenlang met regelmaat horen dat Melee één van de beste Smash delen is, op hetzelfde niveau van Smash 4 of beter, ben ik op het punt gekomen het allemaal maar wat overgewaardeerd te vinden. Als iemand die met Smash opgroeide ben ik blij dat het zo’n actieve fanbase heeft, maar zodra er nieuwe delen uitkwamen hield mijn enthousiasme voor Melee op. Na een herspeel sessie is dit enthousiasme ook niet echt teruggekomen. Het is een leuke game, maar voor mij absoluut niet beter dan Brawl of Smash 4.
Youtube kanaal GameXplain had recentelijk een poll gehouden waarin ze aan 5000 Smash spelers vroegen wat hun favorieten Smash game was. Opvallend genoeg had Melee slechts 16% van de stemmen, terwijl 22% op Brawl had gestemd en 59% op Smash 4. Hieruit kan ik concluderen dat het meer een kwestie is van een kleine groep de luid actief is dan dat daadwerkelijk het merendeel van de spelers Melee boven andere verkiest. In deze cijfers kon ik me veel meer vinden en het gaf opheldering over hoeveel spelers er eigenlijk actief met dit deel bezig zijn.

Maar goed, cijfers en vergelijkingen terzijde, laat ik het over de game zelf hebben. Het is heel indrukwekkend om te zien dat ze binnen een relatief korte tijd een vervolg hebben kunnen maken die zo goed weet uit te breiden op de basis van Smash 64. Melee voegt allerlei nieuwe functies toe die het systeem meer diepgang geven: air- en spot dodges, side-specials, directional throws, allerlei nieuwe characters en nieuwe stages (sommige beter dan andere), nieuwe items en nieuwe single player modes om meer uit de ervaring te halen etc. Melee is ook een opmerkelijk stuk sneller waardoor, als je echt goed in de game wilt worden, je uitzonderlijk goede game vaardigheden moet hebben. Technieken als “wavedashing” of “L cancelling” durf ik geen poging aan te wagen ze te gaan leren. Maar zelf als mediocre Melee speler kan ik genoeg plezier halen uit versus potjes met vrienden of de verschillende single player modes, die je moet doen om alle characters te krijgen.

Naar mijn idee is de sterkste toevoeging in de single player de mission mode: dit waren leuke, gevarieerde missies die je aanmoedigde de game te spelen op manieren waar je voorheen niet aan dacht en je werd beloond met nieuwe characters + stages. Sommige van de missies waren onplezierig en te moeilijk, maar gemiddeld heb ik goed van ze genoten en ik sta volledig achter dat de missions in de vervolgen zijn teruggebracht.
Je hebt ook adventure mode: een mode waarin platformlevels tussen verschillende speciale matches zijn gedaan. Dit is een geinige afwisseling van de standaard classic mode, al is het allemaal wat matigjes uitgewerkt. Het ligt te dichtbij de gewone classic mode geziene je soortgelijke uitdagingen krijgt, en is te repetitief omdat je met ieder character dezelfde platform stukken krijgt. Hierdoor was het hooguit voor 3x leuk om te spelen, maar ik raakte er te snel op uitgekeken. Hetzelfde voor home run contest: een grappige mode waarin je een punching bag ver moet slaan, maar na nog geen 30 minuten aan experimenteren was ik hierop uitgekeken. De game gaf me weinig reden deze mode verder te doen. Als het nou bv onderdeel was van classic mode, of een mission waarin je minstens 500 meter moest halen oid, dan had er meer van gemaakt kunnen worden. Nu is het vlug als een mini game erin gedaan zonder diepgang. Met name de wireframe matches vond ik ronduit saai en frustrerend. Ik ga niet constant tegen dezelfde waves aan vijanden vechten, alleen voor een high score. Het is dat je unlockables had voor het halen van bepaalde dingen in deze mode anders was ik gelijk gestopt.

De grootste lol met Smash blijft nog altijd in de versus mode met vrienden. Of je nou met 4 spelers linksonder in de Hyrule Temple zit en allerlei pokeballs om je heen hebt, of 1 op 1 Final Destination met Falcon en Fox zonder items, Melee bied genoeg plezier voor zowel onervaren spelers als mensen die zoeken naar een competitieve uitdaging. Dit keer zijn er maar liefst 8 geheel nieuwe characters met unieke speelstijlen erbij, wat evengroot is als het gehele roster van deel 1, + 6 varianten op bestaande characters (tegenwoordig heten ze echo-fighters, al was die naam toen nog niet bedacht). Dit is een goede hoeveelheid en er was genoeg afwisseling in de 8 nieuwe speelstijlen om voor leuke nieuwe matchups te zorgen, al waren bepaalde characters duidelijk een stuk minder dan andere (vooral Bowser is rampzalig slecht in dit deel, terwijl Marth juist extra sterk lijkt te zijn vergeleken met de vervolgen).
Merendeels van de nieuwe stages en muziek slaan goed aan. Vond het vooral leuk om in de racebaan Big Blue met de bunny hat te klooien, om mezelf nog proberen te redden als ik op de autobaan viel. Verder zijn er genoeg competitieve stages zoals Fountain Of Dreams en Yoshi's Story voor spannende serieuze potjes. Ik ben blij dat deze stages terugkeren in Ultimate. De enige stage die ik echt waardeloos vond was de ijsberg stage die omhoog gaat: je bent in dit soort levels meer bezig het scherm bij te houden dan daadwerkelijk de tegenstander aanvallen, wat het plezier er teveel uitzoog. Maar het is slechts 1 stage in dit deel dus het ontnam alleen van de single player modes waarin je geforceerd was deze te doen. Los daarvan heeft Melee een goede selectie aan stages.

Ondanks de positieve punten raak ik altijd binnen 30 minuten op multiplayer potjes uitgekeken. De besturing van Melee ligt mij gewoon niet zo lekker meer in de vingers. Zeker niet nu ik Smash 4 gewend ben. Het gebeurde bv te vaak dat ik de analog stick 3x moest tappen voordat het personage begon te rennen. Je moet het op een heel specifiek punt tappen, wat een vervelend contrast is met de smooth controls in Smash 4 waarin de personages soepeler op de inputs reageren. Ook kun je in dit deel tap-jump (springen door de stick omhoog te houden) niet uitzetten, wat heel frustrerend is. Het gebeurde regelmatig dat ik up-tilt of up-air wou doen maar per ongeluk sprong. Dit verpeste mijn combo's of zorgde ervoor dat ik de rand niet meer kon pakken want mijn 2e sprong was verspild. Ik heb dit nooit een prettige mechanic gevonden en heb moeite te snappen waarom het 3 games duurde voordat ze je de optie gaven het uit te zetten.
Of je de vliegensvlugge snelheid, en alle technieken die in Smash 4 zijn verwijderd (zoals ledge hopping en chain grabbing) leuk vind dan zal Melee wel meer in je straatje zitten. Ikzelf de variatie in characters, de snelheid, de balans en de controls zoveel fijner in de latere delen dat ik niet veel reden zie Melee nog op te pakken (buiten van tijd tot tijd een half uurtje nostalgie meemaken).

Een heel aardig spel om nog eens gedaan te hebben, al houd het niet zo goed stand meer als het destijds deed. Goede uitbreiding met leuke modes, merendeels van de characters en stages zitten goed in elkaar. Modes gaan echter sneller vervelen en de besturing + mechanics zitten gewoon niet zo lekker in de vingers als in de vervolgen. Grappig om van tijd tot tijd nog eens te doen, maar ik sta niet achter de " 1 van de beste smash games" reputatie die het heeft.