Super Smash Bros. Melee (2001)

Nintendo GameCube
Fighting

Ontwikkeld door HAL

Kies uit vijfentwintig van Nintendo's grootste sterren, en vecht het uit in allerlei verschillende Nintendo werelden.

joeri592 schreef:
ik heb alle trophys

Nice . Ik moet er nog een stuk of drie denk ik XD. Maar heb geen zin om het te halen .

joeri592
nog maar 3??zozo ook zeer netjes. werd soms flink gefrustreed met die loterij, zat ik lang te sparen heb ik nog niets niews

joeri592 schreef:

ja maar bij mij is de kans op een nieuwe troffee daar 0,00% XD. Ik moet de rest erbij halen met mulitman melee. Heb jij trouwens de drie Nintedo 64 levels al? Ik wel. Het was zwoegen maar het waard. Vooral het Donkey Kong level is erg leuk .

joeri592
ik heb nu echt ALLES maar ik speel het spel zelfs nu ook nu erg vaak, het heeft ook voor nu nog erg mooie graphics

joeri592
man, ik ben nog steeds verslaafd aan dit, na 8 jaar nog steeds !!

Ik heb het zelf al een hele tijd niet meer aangeraakt moet ik eerlijk bekennen . ik ben helemaal verslaafd aan Brawl.

als je brawl hebt moet je dit laten liggen, maar in der tijd heb ik dit spel echt helemaal grijs gespeeld. De snelheid ligt hoger dan die van zn N64 voorloper. Oneindig speelbaar iig

Revolution64 schreef:

als je brawl hebt moet je die juist laten liggen en verder spelen met dit beste spel ooit!!!

turbothijd
Liever dit dan brawl, alleen de 1-P mode is daar beter. Maar oh wat is die cruel melee moeilijk!

avatar van game_owner
dit spel is veel beter dan brawl, het blijft langer leuk

avatar van Mega Man
Waarom krijg ik de indruk dat Brawl het inferieure opvolgertje van Melee is hier? Ik geef toe dat er minder verbetering aanwezig was bij Brawl ten opzichte van Melee na 't originele spel op de N64. En de soundtrack vindt ik persoonlijk ook mooier in Melee. Maar buiten dat is Brawl toch eveneens een prachtig en uitgebreid vechtspel? Als je je blindstaart op één game doet een vervolg nooit wat goeds denk ik zo. En als dat een beetje aangedikt wordt krijg ik gauw de indruk dat Brawl een afgang van jewelste is. Maar als ik kijk naar de nieuwe elementen (uitgebreide story mode en level-creator) en de prachtige cut-scenes dan heb ik 't idee dat we wederom een meesterlijk pareltje in huis hebben van HAL en voor de Wii. Eén van de weinige op dit systeem.

avatar van Mega Man
game_owner schreef:
dit spel is veel beter dan brawl, het blijft langer leuk

Dat deed 't toen maar voor nieuwkomers is Brawl overduidelijk de beste keuze gezien het aantal opties, modes en andere mogelijkheden. Dat jij veel waarde hecht aan Melee dat snap ik maar aangezien alleen de single-player in Brawl al tig keer groter is en je net zoveel fun kan hebben met vier man zie ik niet in waarom ik perse Melee in m'n Wii moet stoppen. Want net als dat Melee op sommige vlakken nog steeds beter is daar scoort Brawl weer beter op andere vlakken. Maar als je je laat leiden door nostalgische gevoelens (wist je nog toen de Cube uitkwam....en Melee) dan zakt elk vervolg als een drilpudding in elkaar toch?

Ik vind Brawl juist veel beter dan Melee . Hij staat zelfs op 1 in mijn top 10 .

wii
dit vind ik het beste spel ooit!
heb hier mischien wel 1000 uur (onvoorstelbaar hé) aan gezeten maar dat is wel verspreid over zon 6 jaar dus dan valt het weer mee, de eerste 2 jaar speelde ik dit spel non stop gewoon 3 uur ofzo of soms zelfs meer op een dag, nu speel ik meer brawl maar toch vind ik melee lekkerder spelen op de een of andere manier dus deze game pak ik er ook nog regelmatig bij

wii
mijn eerste review hier wil er nog veel gaan maken! hopelijk vinden jullie hem goed

Het scenario is heel simpel. Je neemt alle Nintendo helden van het heden (zoals mario, Bowser, Link, Zelda, Donkey Kong) en het verleden (Ice Climbers). Zet deze op een leuk leveltje, en laat ze elkanders hersens tot moes slaan.
Klinkt erg simpel, en dat is het ook. De besturing is erg makkelijk. Je hebt een knopje voor springen, een knopje van gewoon slaan, een knopje voor speciale aanvallen, en eentje voor verdedigen. Naarmate je dit doorhebt, ga je een stapje verder, met de “smash moves”: niets anders dan een richting aangeven voor je slaat. Naarmate je verder wil komen, zul je dit onder controle moeten hebben.

De verschillende modes
Smash bros bestaat uit twee delen: Single mode en Versus mode. Deze kunnen ook weer onderverdeeld worden.

Single Mode:
Dit bestaat uit “Classic” en “Adventure”. Bij classic ga je, net als in de N64 versie, een aantal characters langs, om vervolgens het op te nemen tegen Master Hand.Bij adventure doorloop je een aantal levels met bazen tussendoor. Dit kan op 5 verschillende moeilijkheidsgraden.

Versus Mode:
De multiplayer mode, en naar mijn mening het leukste onderdeel van het spel. Neem het op tegen computer-controlled characters, of tegen je vrienden (maar op dat moment zijn ze vijanden...) Je kan op tijd (wie het meestel kills heeft na een bepaalde tijd wint), aantal levens (mag denk ik wel voor zich spreken) of muntjes (voor elke slag die je uitdeeld krijg je een aantal muntjes van de geraakte. Als je een bepaald aantal hebt win je) spelen. Ook heb je een aantal speciale opties, zoals tiny melee (iedereen is klein), lightning (iedereen is supersnel), slo-mo (iedereen is langzaam) en zo nog een stel.

Choose your character!
Characters zijn er in overvloed. Als je elke character hebt, 25 stuks. Je kan de geheime characters alleen krijgen door aan bepaalde criteria te voldoen (voorbeeldje: om met Mewtwo te kunnen spelen moet je 20 uur combined VS gespeeld hebben, en dan daagt hij je uit)

Elke character heeft zijn eigen attacks, maar ze worden allemaal met dezelfde knoppen bestuurd. Boven + B is bijvoorbeeld bij iedereen de third jump, en een special attack, maar elke character doet dus wel zijn eigen moves.
De moves zelf komen allemaal uit het spel waar hij of zij vandaan komt. Zo kan Bowser vuurspuwen, en Link kan boomerang gooien.

Graphics
Alle characters zijn goed gedetailleerd, zelfs als je erg inzoomt. Het spel hapert ook niet. Alles ziet er gelikt uit, alleen de camera mode is wel irritant. En spelen op een kleine TV wordt ook met klem afgeraden. De meeste levels zijn namelijk best groot. Dus als jij aan de ene kant staan en je tegenstander aan de andere kant, wordt het moeilijk. Overzicht is soms dus ver te zoeken. Maar als je toch naar alle kanten van het level geslagen wordt, maar dit denk ik ook niet meer uit.

Geluid
Over het geluid valt niets te klagen. Elk level heeft zijn bijbehorend achtergrondmuziekje (DK leven heeft dus DK liedje, enz). Mario heeft zijn Italliaanse accent, en Mr. Game & Watch bliept met alles dat hij doet (ja, zelfs lopen). Het geluid is dus niet slecht, maar wel heel simpel.

beeld 9
gameplay 10
houdbaarhei 10
muziek 9

avatar van Stephanovic
Hier heb ik echt menig uur aan verspild met mijn vrienden, heerlijk, gewoon op 99 levens instellen en gaan met die banaan, het blijft gewoon lollig om keihard in het rond te rammen, of om bijvoorbeeld als een laffe haas vooral op items te azen.

Stephanovic schreef:

yeah!! same here!

Game_Kaza
Hele goeie Super smash. De 1e super smash is gewoon lekker old skool op elkaar meppen. Hier moet je echt voor oefenen en je hebt skills nodig om goed te worden. Het is erg leuk om te doen. Zelfs na al die jaren.

Ze hebben coole adds als nieuwe characters en nieuwe modes. Mission en adveture zijn erg leuk en de nieuwe characters spelen goed. Wat ik minder aan dit deel vond is de muziek. Gewoon die vaage cyber soundtrack begon opgeefmomet te vervelen.

Ik ben brawl gewend waarin je een story mode hebt en meer characters. Jah wat super smash miste was een story mode. Want nu sla je maar wat met nintendo characters op elkaar. In brawl begonnen ze echt samen te werken in een groot verhaal. Dat vind ik wat leuker.

N64 4*
Melee 4,5*
Brawl 5*

avatar van superdude
heerlijke game die ik vroeger veel gespeeld heb, heb vroeger zelf nooit een console gehad me xbox 360 is me eerste, maar een vriend van me had een gamecube en haast elke dag speelden we dit, wat een goede tijden waren dat! soms op dat kleine mini tvtje op zijn kamer maar als zijn ouders niet thuis waren gingen we stiekem op de grote tv in de huiskamer spelen
haha
pas geleden nog is gespeeld met vrienden, met ze 4en allemaal 99 levens, uurtje spelen ong. fantastisch leuke levels heerlijke gameplay gewoon goede graphics en het verveelt nooit!
pareltje dit!

graphics 8
gameplay 10
sound 9
speelwaarde 10

avatar van van duijn
Geweldig leuke game. Wat geweldig veel leuke acties gebeuren in toch al een best oud spel. Een van mijn leukste game ooit gespeeld.

avatar van fabblwaps
De beste super smash tot op heden, veel beter dan brawl en al helemaal veel beter dan de eerste.

Het briljante aan super smash is dat het heel simpel is en iedereen het kan spelen, maar als je er wat tijd in steekt merk je al snel dat het spel eigenlijk behoorlijk wat diepgang heeft. Vooral één tegen één zonder items komt dit spel imo goed tot zijn recht, maar met z'n vieren totale chaos creëren is natuurlijk ook geweldig.

Ik heb deze game echt helemaal kapot gespeeld. Ik heb in mijn korte leven nog helemaal niet zo veel games gespeeld, maar wel kan ik melden dat dit voor míj de beste game ooit op de gamecube is. Ik ben altijd al fan geweest van Nintendo en als deze game ook maar iets representeert dan is het Nintendo. De kleurrijke, grappige caracters, de détailrijke arena's en die échte Nintendo muziek doen het hem voor mij alleen al. Desalniettemin bevat deze game genadeloze actie en hoe beter je word hoe leuker deze game is. Ik heb me uren vermaakt met alle modes, van adventure tot all-star mode. Maar op een gegeven moment raak je die moe en schakel je over op multiplayer mode. En wat voor één. Je word het nooit beu je vrienden met knuppels voor hun kop te slaan, een paar rake klappen uit te delen of om ze weg te smijten met een rake doos-worp. Heerlijk. Ik heb deze game jaren geleden gekocht voor 30e, maar geniet er nog steeds van.

avatar van René.
Volgens mij heb ik deze game meer gespeeld dan welke andere game dan ook. Ik weet nog dat ik letterlijk jaren uitkeek naar een vervolg (Brawl). jammer dat dit vervolg minder was dan deze game. Vooral gericht natuurlijk op multiplayer, dat zou je een nadeel kunnen noemen, maar ik speelde deze game alleen maar met andere, en had meer dan 100 uur op de teller staan, dus een dik verdiende 5,0.

avatar van rockgamer
je hebt 4,5 gestemt

avatar van René.
Oeps. Thnx.

haha, hij is de 5 wel waard, zo'n fantastisch spel.

avatar van rockgamer
Ik ben ziek, lig in bed, beetje te slapen en te lezen en dacht opeens, laat ik een review schrijven over zon beetje mijn meest gespeelde en favoriete game
Ik lig wel in bed en ik schrijf deze review met me telefoon dus mischien komen er wat spelfouten en/of slechte interpunctie

Dit is een game die nooit verveeld, je blijft het spelen, ookal heb je alles al unlocked wat er maar te unlocken valt, elk personage vecht op ze eigen manier op bijna elke map vecht ik op een andere manier, elk gevecht is gewoon weer geheel anders! Je kan alles instellen wat je maar wilt, ontelbare soorten modussen, je kan zelf kiezen hoeveel levens elk mannetje heeft of wil je toch liever met tijd werken? Of met muntjes ? Het maakt allemaal niet uit, alles kan, dan kies je uit de vele personage je favoriet en dan kies je de computers ( of je kameraden ) en dan kies je ook nog welk level je vijanden zijn ! Nadat je eindelijk alles goed en wel ingesteld hebt, zit je nog een tijdje te twijfelen welke map je moet doen!

De vs mode is het leukst, maar ook de single player en de advanture mode zijn erg leuk, die mode waarin je 128 ( toch? ) Opdrachten moet doen zijn ook weer erg vermakeijk en de paar minigames die erinzitten ook!

Alles is gewoon leuk en verslafend in dit spel, ik ben nu overgestapt naar brawl maar als dat spel niet uitgekomen was speelde ik dit waarschijnlijk nog! Na 10 jaar

Dik verdiende 5 sterren

avatar van jerom1234
Super leuk spel, ik zou hem kunnen kopen!

avatar van creepy_one
Ongelofelijk dat ik .Melee eigenlijk nog nooit heb gespeeld. Nou ja, dan heb ik hier ook nog een heel nieuw avontuur mee te beleven. Op #1 op mijn to buy list.

GameCube Longplay [009] Super Smash Bros. Melee - YouTube

Ik zat eens op Youtube wat oude beelden te bekijken van een van mijn favoriete games en het valt wel heel erg op hoe fraai deze 17 (!!! - ik word oud zeg) jaar oude game nog oogt, hoe fantastisch creatief de interactieve levels zijn, hoe gaaf de gameplay is en hoe heerlijk de soundtrack klinkt.

Binnen de Smash community word er heel lovend gesproken over Melee: 17 jaar na zijn release heeft het nog steeds een actieve fanbase en zelfs op Evo word Melee nog steeds gehouden. Deze tijdloosheid is een uitzonderlijk indrukwekkende prestatie waar de meeste game-makers alleen van kunnen dromen, dat terwijl Smash niet eens bedoeld was als een competitieve game. Maar om eerlijk te zijn, Melee heeft mij eigenlijk nooit zoveel gedaan. Na jarenlang met regelmaat horen dat Melee één van de beste Smash delen is, op hetzelfde niveau van Smash 4 of beter, ben ik op het punt gekomen het allemaal maar wat overgewaardeerd te vinden. Als iemand die met Smash opgroeide ben ik blij dat het zo’n actieve fanbase heeft, maar zodra er nieuwe delen uitkwamen hield mijn enthousiasme voor Melee op. Na een herspeel sessie is dit enthousiasme ook niet echt teruggekomen. Het is een leuke game, maar voor mij absoluut niet beter dan Brawl of Smash 4.
Youtube kanaal GameXplain had recentelijk een poll gehouden waarin ze aan 5000 Smash spelers vroegen wat hun favorieten Smash game was. Opvallend genoeg had Melee slechts 16% van de stemmen, terwijl 22% op Brawl had gestemd en 59% op Smash 4. Hieruit kan ik concluderen dat het meer een kwestie is van een kleine groep de luid actief is dan dat daadwerkelijk het merendeel van de spelers Melee boven andere verkiest. In deze cijfers kon ik me veel meer vinden en het gaf opheldering over hoeveel spelers er eigenlijk actief met dit deel bezig zijn.

Maar goed, cijfers en vergelijkingen terzijde, laat ik het over de game zelf hebben. Het is heel indrukwekkend om te zien dat ze binnen een relatief korte tijd een vervolg hebben kunnen maken die zo goed weet uit te breiden op de basis van Smash 64. Melee voegt allerlei nieuwe functies toe die het systeem meer diepgang geven: air- en spot dodges, side-specials, directional throws, allerlei nieuwe characters en nieuwe stages (sommige beter dan andere), nieuwe items en nieuwe single player modes om meer uit de ervaring te halen etc. Melee is ook een opmerkelijk stuk sneller waardoor, als je echt goed in de game wilt worden, je uitzonderlijk goede game vaardigheden moet hebben. Technieken als “wavedashing” of “L cancelling” durf ik geen poging aan te wagen ze te gaan leren. Maar zelf als mediocre Melee speler kan ik genoeg plezier halen uit versus potjes met vrienden of de verschillende single player modes, die je moet doen om alle characters te krijgen.

Naar mijn idee is de sterkste toevoeging in de single player de mission mode: dit waren leuke, gevarieerde missies die je aanmoedigde de game te spelen op manieren waar je voorheen niet aan dacht en je werd beloond met nieuwe characters + stages. Sommige van de missies waren onplezierig en te moeilijk, maar gemiddeld heb ik goed van ze genoten en ik sta volledig achter dat de missions in de vervolgen zijn teruggebracht.
Je hebt ook adventure mode: een mode waarin platformlevels tussen verschillende speciale matches zijn gedaan. Dit is een geinige afwisseling van de standaard classic mode, al is het allemaal wat matigjes uitgewerkt. Het ligt te dichtbij de gewone classic mode geziene je soortgelijke uitdagingen krijgt, en is te repetitief omdat je met ieder character dezelfde platform stukken krijgt. Hierdoor was het hooguit voor 3x leuk om te spelen, maar ik raakte er te snel op uitgekeken. Hetzelfde voor home run contest: een grappige mode waarin je een punching bag ver moet slaan, maar na nog geen 30 minuten aan experimenteren was ik hierop uitgekeken. De game gaf me weinig reden deze mode verder te doen. Als het nou bv onderdeel was van classic mode, of een mission waarin je minstens 500 meter moest halen oid, dan had er meer van gemaakt kunnen worden. Nu is het vlug als een mini game erin gedaan zonder diepgang. Met name de wireframe matches vond ik ronduit saai en frustrerend. Ik ga niet constant tegen dezelfde waves aan vijanden vechten, alleen voor een high score. Het is dat je unlockables had voor het halen van bepaalde dingen in deze mode anders was ik gelijk gestopt.

De grootste lol met Smash blijft nog altijd in de versus mode met vrienden. Of je nou met 4 spelers linksonder in de Hyrule Temple zit en allerlei pokeballs om je heen hebt, of 1 op 1 Final Destination met Falcon en Fox zonder items, Melee bied genoeg plezier voor zowel onervaren spelers als mensen die zoeken naar een competitieve uitdaging. Dit keer zijn er maar liefst 8 geheel nieuwe characters met unieke speelstijlen erbij, wat evengroot is als het gehele roster van deel 1, + 6 varianten op bestaande characters (tegenwoordig heten ze echo-fighters, al was die naam toen nog niet bedacht). Dit is een goede hoeveelheid en er was genoeg afwisseling in de 8 nieuwe speelstijlen om voor leuke nieuwe matchups te zorgen, al waren bepaalde characters duidelijk een stuk minder dan andere (vooral Bowser is rampzalig slecht in dit deel, terwijl Marth juist extra sterk lijkt te zijn vergeleken met de vervolgen).
Merendeels van de nieuwe stages en muziek slaan goed aan. Vond het vooral leuk om in de racebaan Big Blue met de bunny hat te klooien, om mezelf nog proberen te redden als ik op de autobaan viel. Verder zijn er genoeg competitieve stages zoals Fountain Of Dreams en Yoshi's Story voor spannende serieuze potjes. Ik ben blij dat deze stages terugkeren in Ultimate. De enige stage die ik echt waardeloos vond was de ijsberg stage die omhoog gaat: je bent in dit soort levels meer bezig het scherm bij te houden dan daadwerkelijk de tegenstander aanvallen, wat het plezier er teveel uitzoog. Maar het is slechts 1 stage in dit deel dus het ontnam alleen van de single player modes waarin je geforceerd was deze te doen. Los daarvan heeft Melee een goede selectie aan stages.

Ondanks de positieve punten raak ik altijd binnen 30 minuten op multiplayer potjes uitgekeken. De besturing van Melee ligt mij gewoon niet zo lekker meer in de vingers. Zeker niet nu ik Smash 4 gewend ben. Het gebeurde bv te vaak dat ik de analog stick 3x moest tappen voordat het personage begon te rennen. Je moet het op een heel specifiek punt tappen, wat een vervelend contrast is met de smooth controls in Smash 4 waarin de personages soepeler op de inputs reageren. Ook kun je in dit deel tap-jump (springen door de stick omhoog te houden) niet uitzetten, wat heel frustrerend is. Het gebeurde regelmatig dat ik up-tilt of up-air wou doen maar per ongeluk sprong. Dit verpeste mijn combo's of zorgde ervoor dat ik de rand niet meer kon pakken want mijn 2e sprong was verspild. Ik heb dit nooit een prettige mechanic gevonden en heb moeite te snappen waarom het 3 games duurde voordat ze je de optie gaven het uit te zetten.
Of je de vliegensvlugge snelheid, en alle technieken die in Smash 4 zijn verwijderd (zoals ledge hopping en chain grabbing) leuk vind dan zal Melee wel meer in je straatje zitten. Ikzelf de variatie in characters, de snelheid, de balans en de controls zoveel fijner in de latere delen dat ik niet veel reden zie Melee nog op te pakken (buiten van tijd tot tijd een half uurtje nostalgie meemaken).

Een heel aardig spel om nog eens gedaan te hebben, al houd het niet zo goed stand meer als het destijds deed. Goede uitbreiding met leuke modes, merendeels van de characters en stages zitten goed in elkaar. Modes gaan echter sneller vervelen en de besturing + mechanics zitten gewoon niet zo lekker in de vingers als in de vervolgen. Grappig om van tijd tot tijd nog eens te doen, maar ik sta niet achter de " 1 van de beste smash games" reputatie die het heeft.