Boulder Dash (1984)

Amstrad CPC / Apple II / Atari 400/800/XL/XE / Atari 5200 / Commodore 64/128 / Game Boy / MSX Series PC / Nintendo Entertainment System / PC / Sinclair ZX Spectrum / Acorn Electron / Arcade
Puzzle / Action

Ontwikkeld door Peter Liepa en First Star
Uitgegeven door Prism Leisure, JVC, Mirrorsoft en Exidy

In deze klassieker kruip je in de huid van de dappere mijnbouwkundig onderzoeker "Rockford". Hij graaft holen op jacht naar diamanten. Om daarin te slagen moet hij op creatieve wijze spelen met gevaarlijke schepsels, vallende stenen, explosies en lawines in zijn omgeving.

avatar van JonnieBrasco
Met "lekker spelletje om je tijd mee te doden" doe je het spel toch echt heel veel te kort. Het is niet zomaar een dom spelletje waar je én van alles moet pakken én op moet passen voor monstertjes, zoals Pac-man of een willekeurig platformspelletje. Nee, dit spel biedt veel meer intelligentie en variatie. Behalve vaardigheden, snelheid, timing en oplettendheid, heeft elk level een 'plan' nodig, een volgorde van te nemen activiteiten.

De ene keer moet je de bewegende schepsels gebruiken om muurtjes op te blazen of ze te laten veranderen in diamanten door een steen op ze te laten vallen, de andere keer moet je ze in een baan rond laten lopen zodat je geen last van ze hebt en zo je diamanten in te kunnen pikken. De ene keer gebruik je stenen om mee te doden, de andere keer blokkeer je ermee of gooi je ze op een soort lopende band om ze om te zetten in diamanten. De ene keer moet je het stromende lava te snel af zijn, de andere keer moet je het lava omsluiten met stenen zodat het geheel omgezet wordt in diamanten.

De multi-functionaliteit van alle elementen in het spel, en de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, zorgen voor een ongekende flexibiliteit en variatie in het level-design. De ontworpen set aan basis-levels voor het spel zijn erg goed, en telkens vind je weer een slimmere manier om bepaalde dingen (sneller, handiger) te doen. Slimheid wordt beloond in het spel, en er zijn niet echt zo heel veel spellen die ik ken, die dat doen. Op de C64 heb ik me er uren mee vermaakt, en met een exacte C64 conversie voor de pc vermaak ik me laatste dagen ook weer geweldig, zelfs de geluidjes zijn tot in de puntjes toe perfect. 5,0*