XIII (2003)

Alternatieve titel: XIII: Remastered

Macintosh / Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / Xbox / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation 4
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ubisoft en PlayMagic
Uitgegeven door Ubisoft en Microïds

Een man wordt wakker op een strand en lijdt aan geheugenverlies. Het enige wat hij heeft is een sleutel van een bankkluis en de tattoo '13' op z'n schouder. In de kluis vindt hij een paspoort waarin staat dat hij Steve Rowland heet en dat hij een kapitein bij het leger van de US is. Vlak daarna wordt hij echter gearresteerd wegens verdenking van de moord op de president. Wat is er gebeurd? Rowland weet zeker dat hij onschuldig is en moet er nu alles aan doen om de FBI te overtuigen en zijn naam te zuiveren.

De game was best wel goed. Ik ken de strip zelf niet, maar ik vond de game wel redelijk leuk uitgewerkt. Van die typische stripboek geluid en teksten als ''Aaargh'' of ''Tsjaaaaak'' maakten het best sfeervol. Grafisch zag het er dus goed uit. Best origineel, een game maken in stripboekvorm. De aankleding was dus gewoon goed.

Maar verder...het was wat eentonig en de multiplayer vond ik gewoon matig. Ik geloof dat je later in de game zon sneakmissie had waarin je een heel kamp door moest komen. Dat vond ik wel weer gaaf.

Een erg vermakelijke game om te spelen, alleen jammer dat ik er in twee dagen - op normal mode - er al doorheen was.
Ik ben zelf niet bekend met de strip, maar ik vind het zeker een goed concept een game die je als een soort van strip speelt met al de bijbehorende kreten.

Het verhaal is erg goed, dat mag ook wel als het is overgenomen van een al bestaand strip. Er zitten lekker veel cut scènes in en je wordt goed in het verhaal getrokken door bijvoorbeeld documenten die je vindt tijdens het spelen en die je later in een apart menu nog eens op je gemak kan doorlezen.

De gameplay is erg goed, er zitten goede wapens in om je mee te vermaken en glitches ben ik niet tegengekomen.

De graphics zijn wel te doen, het is wel goed dat het in een comic book stijl is gedaan. Daardoor vallen slechte graphics minder snel op.

De muziek is verder goed, past bij de juiste situaties.

Al met al toch 4, 0 sterren voor een originele game, alleen jammer dat hier waarschijnlijk nooit een vervolg op zal komen doelend op de cliffhanger.

avatar van JustinW
Super game, helemaal kapotgepeeld. Met 4 controllers aangesloten op mijn XBOX en knallen. Toendertijd echt heel veel gespeeld. En naast MOH:europian assault de meest gespeelde game op de XBOX