XIII (2003)

Macintosh / Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / Xbox / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation 4
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ubisoft en PlayMagic
Uitgegeven door Ubisoft en Microïds

Een man wordt wakker op een strand en lijdt aan geheugenverlies. Het enige wat hij heeft is een sleutel van een bankkluis en de tattoo '13' op z'n schouder. In de kluis vindt hij een paspoort waarin staat dat hij Steve Rowland heet en dat hij een kapitein bij het leger van de US is. Vlak daarna wordt hij echter gearresteerd wegens verdenking van de moord op de president. Wat is er gebeurd? Rowland weet zeker dat hij onschuldig is en moet er nu alles aan doen om de FBI te overtuigen en zijn naam te zuiveren.

avatar van Hadouken
Ik had deze game gewonnen bij Veronica Magazine. Was echt verbaasd, want ik was toen zeer benieuwd naar deze game.
Het cell-shaded stijltje spreekt me sowieso aan en de 'Boemm' en 'Klabaamm' kreten ook. Het speelt ook als een digitale strip. Daardoor viel deze game ook op. Voor de rest is het gewoon een standaard shooter. Maar wel een leuke.

avatar van waxs
Vond ook het verhaal erg leuk, ook de cell-shaded graphics komen perfect tot hun recht. Vond de besturing in het begin wel wat moeizaam en ook de multiplayer ook niet echt je-van-het, maar vooral de single player erg vermakelijk.

avatar van S10
S10
Wel aardig, werd er alleen misselijk van. zoals 50% van de FPS games

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Die cell shaded graphics en de strip stijl zijn echt geweldig. De gameplay blijft er iets bij achter, wat teveel op rails af en toe maar toch een heel behoorlijke shooter.

avatar van Pellie
Ik speelde dit spel altijd op school. Lekker voor een Lan-party, maar om de één of andere redden ben ik niet zo goed in First Person Shooters. Voor de rest hele mooie graphics de multiplayer blijft leuk.

avatar van Metalfist
Ik vond het maar slecht overgenomen van de echte stripreeks van XIII. Dit spel was wel wat een teleurstelling maar het was wel O.K

3.0*

avatar van waxs
Ik de de stripserie zelf niet, maar vond het verhaal wel tof gebracht en soms ook verassend. Al was het jammer dat je er niet echt van af kon wijken.

avatar van FrK.
Hele vette game, en dat was eigenlijk wel een verassing voor me aangezien ik er niet heel veel van had verwacht. Maar het is een goed uitgedachte game, leuk verhaal, veel verschillende wapens en natuurlijk hetgene wat de game maakt, de strip-setting van de game.

Dit spel was binnen een aantal dagen toch al uitgespeeld? Want een vriend van mij die tijdelijk bij mij woonde speelde het vaak hier, en had hem zo uitgespeeld. En zo vaak speelde hij het niet (wel dagelijks, maar niet uren achter elkaar).

Metalfist schreef:

3.0*

Ik vond sommige dingen wel prachtig, zoals al direct in het begin dat je gevonden wordt door een mooie jonge vrouwelijke strandwacht in plaats van de oude man uit de stripreeks (commercie voor alles he). Ik ben fan van deze reeks en om die reden heb ik dat spel ook gekocht en dat speelde toch best lekker.

0,5
Ik heb hier zó lang naar uitgekeken. Echt ik keek hier zo'n jaar naar uit. Maar wat bleek? Het was zo'n KUTGAME, ik heb de disc gebroken lol. Wat een poepgame zeg. Echt tè poep voor woorden. Wat een nachtmerrie. Pfff... KutUbisoft :\ Daarna ook nooit meer iets van Ubisoft gekocht lol

avatar van Hadouken
Heb je ook een reden waarom het poep is?

avatar van leroy*
ik vind het wel een mooi spel kwa grhaphics dan en het verhaal , maar die besturing enz ik vond het gewoon te moeilijk en kon hem steeds maar niet uitspelen (op de gamecube dan)

0,5
Ja, omdat ik het er ook weer niet zo goed uit zie vinden. Ik had er veelste veel van verwacht, en was toen niet zo oud, dus ik kwam niet verder. Moest ik in het tweede level zo'n vrouw als levend schild gebruiken, heb het zo'n 200keer geprobeerd, niet gelukt. Had dat wijf voor me, maar die bewakers schoten me gewoon neer.*Nachtmerries komen naar boven * De multi player was ook niet je van het, vooral door de vele bots die raar deden en de Maps die met bugs zaten. Raar spel, doei spel.

Weet iemand of er al een sequel op deze game gepland is?

Dat weet ik niet, maar de stripserie gaat dit jaar het 15de deel denk ik releasen, of het 16den. Na deel 13 ging het sowieso bergaf.

Ondanks dat ik spontaan misselijk word van de meeste (huidige)FPS games, heb dit spel toch zwaar kunnen waarderen
Het zal wel komen door het sterke verhaal en de geweldige sfeer.
Ik geef em een 4*, ondanks dat het spel een beetje aan de korte kant is heb ik me hier prima mee vermaakt. Ook de Multiplayer is wel nice.

Wanneer komt er een vervolg hiervan???

avatar van Metalfist
Nooit en dat vind ik enigszins wel spijtig want in tegenstelling tot mijn vorige berichtten ben ik het spel terug gaan spelen en heb ik een pareltje ontdekt Een paar minpunten zoals dat het na een tijd wel wat hetzelfde is en een paar moeilijke levels tussen zitten.

3.5*

Prachtig spel, met een uitstekende verhaallijn. De graphics waren ook super. Ik speel het nog vaak op mijn gamecube.

De game was best wel goed. Ik ken de strip zelf niet, maar ik vond de game wel redelijk leuk uitgewerkt. Van die typische stripboek geluid en teksten als ''Aaargh'' of ''Tsjaaaaak'' maakten het best sfeervol. Grafisch zag het er dus goed uit. Best origineel, een game maken in stripboekvorm. De aankleding was dus gewoon goed.

Maar verder...het was wat eentonig en de multiplayer vond ik gewoon matig. Ik geloof dat je later in de game zon sneakmissie had waarin je een heel kamp door moest komen. Dat vond ik wel weer gaaf.

avatar van JokerDonny
Een redelijk spel. Het enige pluspunt is dat het een echte comic-stijl heeft. 2,5

avatar van Donkerwoud
Meer dan behoorlijke game. Goed onderbouwd verhaal met een aantal intense vuurgevechten. Het interessante comicstijltje had meer geaccentueerd mogen worden, want nu is het meer een visuele gimmick dan iets anders. Toch een erg leuke game toentertijd.

SvV_Ying
Grappig spel, vooral de comicstijl was leuk bedacht.

moet zeggen dat ik veel plezier heb beleeft aan dit spel.
lekker anders.

Een erg vermakelijke game om te spelen, alleen jammer dat ik er in twee dagen - op normal mode - er al doorheen was.
Ik ben zelf niet bekend met de strip, maar ik vind het zeker een goed concept een game die je als een soort van strip speelt met al de bijbehorende kreten.

Het verhaal is erg goed, dat mag ook wel als het is overgenomen van een al bestaand strip. Er zitten lekker veel cut scènes in en je wordt goed in het verhaal getrokken door bijvoorbeeld documenten die je vindt tijdens het spelen en die je later in een apart menu nog eens op je gemak kan doorlezen.

De gameplay is erg goed, er zitten goede wapens in om je mee te vermaken en glitches ben ik niet tegengekomen.

De graphics zijn wel te doen, het is wel goed dat het in een comic book stijl is gedaan. Daardoor vallen slechte graphics minder snel op.

De muziek is verder goed, past bij de juiste situaties.

Al met al toch 4, 0 sterren voor een originele game, alleen jammer dat hier waarschijnlijk nooit een vervolg op zal komen doelend op de cliffhanger.

avatar van PebeVai
Vette Cartoony FPS.
Weer is wat anders dan maar steeds realistisch..(:

Goed gelukt en zeer vermakelijk..!! =]

komt er nou nog een gevolg op?

avatar van solidKevin
jipt schreef:
komt er nou nog een gevolg op?

Voor zover ik weet niet nee.

avatar van solidKevin
Gewoon een lekkere shooter dit. Heb de singel player nooit gedaan omdat ik het spel altijd bij een vriend speel. Wij zitten dan vaak op zo'n positie dat we ze daar elke keer komen en dan schieten we ze gewoon helemaal af. Dus eigenlijk is dit alleen een punt voor de multiplayer. Ach ja 3,5*