XIII (2003)

Alternatieve titel: XIII: Remastered

Macintosh / Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / Xbox / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation 4
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ubisoft en PlayMagic
Uitgegeven door Ubisoft en Microïds

Een man wordt wakker op een strand en lijdt aan geheugenverlies. Het enige wat hij heeft is een sleutel van een bankkluis en de tattoo '13' op z'n schouder. In de kluis vindt hij een paspoort waarin staat dat hij Steve Rowland heet en dat hij een kapitein bij het leger van de US is. Vlak daarna wordt hij echter gearresteerd wegens verdenking van de moord op de president. Wat is er gebeurd? Rowland weet zeker dat hij onschuldig is en moet er nu alles aan doen om de FBI te overtuigen en zijn naam te zuiveren.

mooie graphics, offline multiplayer is lachen op de GameCube en de Xbox. Verder eigenlijk een dertien in dozijn shooter.

avatar van JustinW
Super game, helemaal kapotgepeeld. Met 4 controllers aangesloten op mijn XBOX en knallen. Toendertijd echt heel veel gespeeld. En naast MOH:europian assault de meest gespeelde game op de XBOX

avatar van dr channard
Wat een ondergewaardeerd spel als ik deze hier op verschillende sites bekijk.

Verslavende gameplay, verslavend verhaaltje en coole dingen die je in geen enkel andere FPS-Shooter doet !! Heerlijk

gamelord
Leuke en coole game is deze...vroeger durfde ik me hier niet aan te wagen, totdat ik Borderlands gegamed had vorig jaar.
Die comic graphics voegen wel een aparte belevenis toe aan het gamen, zo ook deze..echt een genot om te spelen.
Door de comic achtige stijl, komt de game ook goed naar voren als iets unieks voor die tijd..waar andere (met uitzonderingen) zo standaard overkwamen. Ook zijn de comic beelden leuk toegevoegd als je de perfecte headshot maakt, iemand van een hoog gebouw afknald of zo gek kun je het niet verzinnen..bij iedere perfect moment zo'n mini comic in beeld is best wel vet.
De personages zijn ook leuk neergezet..de leukste vind ik toch wel je generaal..thank you for saving me son, where are my damn sigars son!!

De wapens zijn ook leuk neergezet, met bijbehorende comic-geluiden in tekst. Ja zulke games voegen veel toe aan de beleving. Zo'n strip gerelateerde game is gewoon super en speelt heerlijk weg.

Voor nu een 4,0*!!..na 9 missies van de 35.

gamelord
Vannacht derze helemaal doorgegamed, maar het ging niet van harte..ergens voorbij missie 26 werd de game wel erg pittig. Damn ook bij de laatstse boss-battle flink zitten verbijten.
Maar de game was wel de moeite waard en met een beetje doorzetten toch uitgespeeld, maar achteraf een zeer goede en geslaagde game.
4,0* blijven staan.

avatar van solidKevin
Fijn dat je hem leuk vond Roger .

Dank je Kevin

De game is zeer geslaagd en leuk om gegamed te hebben.

avatar van JustinW
Vandaag de dag vragen maten nog steeds of ik XIII heb voor de 360 maar ik ben hem kwijt
Toch maar een keer weer kopen(nostalgie).

avatar van Boznaldo
ik snap echt niet waarom deze game geflopt is,ik vond hem waanzinnig leuk om te spelen.

mooi origineel gemaakt mooi verhaal en spannend.

ik hoop stiekem dat er ooit nog een vervolg komt,deze game is TOP...

Mr.Bungle
Supergame,totaal grijsgespeeld,dat dit geflopt is heb ik nooit begrepen,de cell-shaded graphics zijn erg mooi,de gameplay is erg lekker,de muziek is geweldig,daarnaast heeft het een zeer originele en sterke verhaallijn (gebaseerd op de gelijknamige Belgische comic)
XIII (comics) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Topgame,voor mij een top tien plaatsje waardig.

avatar van Delloo
Op de pc vond ik het een erg leuke game. Op de XBOX 360 was hij behoorlijk frustrerend. Lastig richten en saving points ver uit elkaar. Heb sommige stukken wel tig keer overnieuw gedaan. Ziet er wel prima uit.

Dit zijn de wapens die in XIII Remake zitten | Trailer | Gamer.nl

Geinig, wist niet dat er een remake uit gaat komen. Die ziet er goed uit.

Ongelooflijk veel zin in

avatar van richiedoom
Ontzettend brute game was dit, met een verdiende plaats in mijn top 10 aller tijden.
De sfeer, gameplay, het verhaal, allemaal fantastisch.

Een remake is cool, maar aan de andere kant word ik er een beetje doodziek van. Kom gewoon met een nieuw deel...

avatar van dr channard
Misschien komt die wel. Het einde heeft me als jonge knaap lang laten hunkeren naar een vervolg dat er nooit kwam. Keep on dreaming

Ik heb de Gamecube versie hier al 17 jaar in een la liggen. Toch nodigt zo'n remake me wel uit.

De remake sucks ass

Want? Beetje kort door de bocht zonder enige uitleg. Ik heb destijds alleen de demo gespeeld op de PS2 maar hoopte eigenlijk dat hij de moeite was om op de Switch in huis te halen.

avatar van Cervantes
Sinner schreef:

Het grootste minpunt is de aangepaste grafische stijl (oogt minder cel shaded en comic book achtig) Wat juist de kracht was van de originele game. Daarnaast laat de afwerking ook te wensen over; slechte physics en A.I. Deze recensie legt dat wel helder uit naar mijn mening.

Cervantes schreef:

Thanks. Straks eens even op mijn gemak bekijken. De grafische stijl hadden ze sowieso niet mogen veranderen aangezien dat een groot deel van de charme van het spel maakte. Eens kijken wat de reviews zeggen. Anders wordt het een no-buy.

avatar van dr channard
De charme is weg. Er blijft een karkas over zonder vlees. In elkaar geknutseld door een 10-jarige. Dan vind ik de graphics zelfs nog het minste van mijn zorgen. Bugs, physics, slechte AI, geluid trekt op niets (je zou denken gewoon overnemen maar zelfs dat lukt niet) en uitermate zielloos.

dr channard schreef:

Dat is de maker met je eens:

Ontwikkelaar XIII-remake biedt excuses aan voor kwaliteit van de game | Nieuws | Gamer.nl

Intussen die reviews ook gezien en geluisterd en het ziet er inderdaad niet al te best uit, maar die toch erg slappe excuses van de ontwikkelaar is best lachwekkend.

De pandemie heeft de productie van de game op veel niveaus beïnvloed. Overschakelen naar thuiswerken heeft onverwachte tegenslagen in het schema en het testproces veroorzaakt.

Echt? Ga je nou de kut-kwaliteit van je game op 'de pandemie' gooien? Er zijn Indie ontwikkelaars die met 2-3 man games uitbrengen die geweldig zijn, en A+ games die ook geweldig zijn - TEN TIJDE van het hele pandemie gebeuren. En dan komen julie af met een dergelijk zwak excuus terwijl julie feitelijk enkel een goede game een lichte oppoetsbeurt hadden moeten geven, misschien qua controls of dergelijks...dat is toch wel een van de belachelijkste dingen die ik dit jaar al gelezen heb.

Zijn ook smoesjes, maar ze moeten iets zeggen he. Komt beter over dan ''dit was een haastklus voor wat makkelijke centen''.

avatar van dr channard
Helaas pindakaas. Ondertussen nog eens het origineel gespeeld en het blijft wel een topspel