Hook (1992)

Arcade / Game Boy / Nintendo Entertainment System / Sega CD / Sega Game Gear / Sega Mega Drive/Genesis / Super NES
Platform / Action

Ontwikkeld door Ukiyotei, Core, Spidersoft en Irem

Nadat de kinderen van Peter Banning ontvoerd worden, wordt hij gedwongen om zijn oude leven als Peter Pan weer op te pakken en af te reizen naar Neverland. Hier strijdt Peter tegen piraten om ten slotte te duelleren met de grootste piraat van allemaal: Hook.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Looky, Looky, I got Hooky

Wat ik altijd tegenstrijdig heb gevonden is die gare hoestekening; het piratenschip van kapitein Haak ziet er zo klein uit als een roeibootje en de boomkluiver was in de film zeker wel twintig keer zo groot..eveneens in deze game, maar goed alles beter dan enkel een goedkoop logo op de cover.

Back in the day liet een buurtjongetje deze nieuwste showcase zien op zijn SNES en whoa wat werd ik jaloers. Ik moest de film nog zien, maar de SNES game had op zich al alles. Alle soundtracks, de omgevingen van de film en prachtige effecten zoals alle vier de jaargetijden in één level. SNES hook speelt een beetje krampachtig, maar als je het een beetje onder de knie krijgt wen je daaraan en vlieg je echt door de levels heen (no pun intended) Snes versie 4****

Dit wilde ik dus thuis ook hebben voor mijn megadrive. Ik kon al moeilijk verkroppen dat alles op de megadrive er iets slechter uitzag als dezelfde game er ook voor de SNES was, maar dit sloeg alles! Ik heb nog nooit zo'n grafische downgrade gezien als in Sega Hook. Ineens heeft alles grauwe bruine kleuren, het statusscherm is op een zwart blok geplaatst en deze versie miste heel veel dat wel in de SNES versie aanwezig was, zoals het veranderen van de seizoenen. Was dat nou echt onmogelijk? De muziek die op de SNES klonk alsof er een orkest in de game zat doet hier pijn aan je oren. Megadrive versie 2**

De sega master system versie is nooit uitgebracht, maar er is wel een voltooide rom van beschikbaar. Het is pijnlijk om te zien dat de graphics daarin haast beter lijken dan die van de megadrive.

Dan is er nog een Sega CD versie..en het is gewoon de megadrive game met wat fmv cutscenes, gesproken stemmen in de intro en outro en de originele soundtrack van de film. Niks, NUL verbeteringen en niks extra's. Ik vind de soundtrack van de film erg mooi, maar om het bij zo'n lelijke game te gebruiken is net alsof je dineert met kaviaar en er euroshopper cola bij drinkt, tjonge zeg wiens idee was dit??
Sega CD versie 1,5*½*

Ik heb de arcade versie destijds gespeeld in de speelhallen, soort van Undercover Cops kloon, dat wel logisch is omdat het uit de Irem fabriek kwam. Mooie grote sprties en lekker knokken, niet meer dan dat. Toch wel 4****

Ik vond dit een heerlijk spel voor op m'n Gameboy!. Er zatten erg veel herkennings punten van de film in. De grote boom, de verloren jongens, een (moeilijk!) gevecht tegen Rufio, kapitein Hook, en het zag er erg mooi uit. Maar pittig was het spel wel. Het lukte me nooit om hem helemaal uit te spelen... het was gewoon te moeilijk..

4 sterren