Commandos: Behind Enemy Lines (1998)

Strategy

Ontwikkeld door Pyro
Uitgegeven door Eidos

Commandos speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Engeland heeft kleine elitegroepen getraind, die 'commandos' worden genoemd. Deze elitegroepen zijn getraind om cruciale en gevaarlijke missies tot een succesvol einde te brengen. Ze worden naar gebieden gezonden om daar installaties uit te schakelen, plannen te saboteren en leiders om te brengen. Jij hebt de controle over zo'n elitegroep.

avatar van gemaster
Dit spel kreeg ik in bezit tijdens een proefwerkweek in de brugklas van het VWO. Het was heeeeel erg moeilijk om me ertoe te zetten te gaan leren, want wat was deze game verslavend zeg. Heb het nooit uitgespeeld, daar was het veel te moeilijk voor. Als je alleen al het laatste level zag, dat moet volgens mij onmogelijk uit te spelen zijn zonder te cheaten.

avatar van Timmy757
Erg leuk spel, maar idd gruwelijk moeilijk, is mij ook nooit gelukt zonder cheaten uit te spelen.

avatar van martinstegenga
Idd erg leuk spel. Veel variatie en zonder cheaten helemaal leuk natuurlijk 4 Sterren

Volgens mij kon ik niet dood en kon ik verschijnen op elke plek van de map wanneer ik wilde. Desondanks lol mee gehad.

avatar van martinstegenga
Hehe, dat is inderdaad lol ja

avatar van Thomas83
Geweldig spel dit! De puzzel-gameplay is behoorlijk moeilijk, zeker in de latere levels, en het spel is ook nog spannend en ziet er grafisch erg goed uit.
De besturing is simpel, en het is ook wel prettig dat je op elk moment het spel kunt opslaan. Anders was het spel al helemaal extreem pittig.
Ik vind het spel ook vrij origineel trouwens. De manier van spelen, de sfeer, ik ken geen spel dat er in de buurt komt eigenlijk. Absolute topper!
4.5*

deze game heb ik echt ongelooflijk vaak gespeeld

echt verslavend en zo goed

avatar van Foetsj_NL
Geweldige game zeg. Ik speelde hem altijd met mijn vader op de PC, weer zo'n mooie herinnering. De spion vond ik altijd het vetst, iemand stiekem een spuitje geven Geweldig !

4 *

Wauw wat een kick spel was dit weer. Iedereen weet inmiddels wat de bedoeling van het spel is. Dus er hoeft geen uitleg bij. Het spel maakte goed omdat elke personage die je bespeelde zijn eigen skills had. Je moest dus met elkaar samenwerken. De soldaten in het spel hadden een lage AL. Behalve als zij voetsporen van jou in de sneeuw zagen, dan was je er geweest. Er werd alarm geroepen ALARM ALARM EIN VERLETZER. Dan kwamen weer 6 nieuwe soldaten in het spel, dus werd je missie nog moeilijker. Het spel draait ook op timing. Vaak is dat frusterend als je ver bent en je wordt weer ontdekt. Leuk spel voor beginners die zulke soort type gameplay onder de knie willen krijgen 3*

Ook zo goed uitgewerkt. Tussendoor authentieke oorlogsfilmpjes en daarna ingame filmpjes over je commando's...
Het detail was allemaal zo mooi, de levels waren al genoeg interactief en mooi om eens rustig te bekijken.
Voor mij de beste RTS die er is gemaakt.
Nadeel, ongelooflijk pittig! Echt zo irritant frustrerend soms! Maar dat maakt van de game wel een topper.

Commandos een spel die je wakker houd tot de volgende ochtend. Voor mij zijn er weinig spellen geweest die zo erg verslavend waren (supaplex niet meegrekend) dan Commandos. Ik heb alle delen gespeeld en het is goed te doen zonder code's.
Het moeilijkste zou wel zijn geweest als je niet op elk willekeurig moment kon saven, gelukkig kon dit wel dus echt cheats had je niet nodig. Blijven nadenken haha!
Zorg ervoor dat je wel goed saved, mensen zullen wel weten wat ik bedoel

avatar van Foetsj_NL
Het laatste level is erg moeilijk. Als ik het goed heb was dat het level bij dat kasteel, waar al die soldaten op de rand liepen ? Het is mij nooit gelukt om dat level zonder cheats uit te spelen, zoals de meeste hier.

avatar van Deftones_JP
Dit was inderdaad moeilijk maar als je echt je best deed kon je silenced heel erg ver komen. Ik begon altijd met het random vermoorden van mannetjes om zo de kijkpatronen van de duitsers te doorbreken. Pas als het level wat leger werd dan ging ik langzaam eens aan het einddoel werken. Volgens mij heb ik dit destijds wel uitgespeeld. Ik zal eens een oud walkthroughtje bekijken of ik alle levels ken. Die add-on heb ik sowieso uitgespeeld. Heerlijk spel maar je moest er wel veel geduld voor hebben. Het was ook een hoop trial and error maar dat hoorde ook een beetje bij die tijd. Tegenwoordig zou ik niet zo snel gaan lopen klooien met een dergelijke game. Desondanks veel plezier gehad aan deze....

Dat colditz gebeuren is mij ook nooit gelukt inderdaad.

avatar van WeZet
Commandos: Behind Enemy Lines, is een toonaangevende strategie game, het geeft wel een kick om voor het eerst een groepje geharde mariniers aan te mogen voeren, in de oorlog tegen Den Deutsch.

Pros:

=Zeer goede graphics, en gameplay

Cons:

- Te moeilijk, dat weet iedereen!

***3.5***

avatar van Rafter Man
De eerste pak hem beet 8 levels waren nog leuk en redelijk goed te doen. Het spelelement was vernieuwend (voor zover ik weet), maar na een tijdje kreeg ik het idee met een combinatievan timing , timing en een beetje timing bezig te zijn. Tuurlijk kon je door na te denken de bedoeling van een level doorgronden, maar ik was er op een gegeven moment in één keer klaar mee.
De ontzettend mooi opgezette grafische landschappen zijn het grote pluspunt van dit spel.

avatar van Deftones_JP
Dat gevoel klopt wel ja. Het was als een puzzel waarvan je eerst een opening moest vinden (lees: het eerste mannetje ongezien killen) en dan vanuit dat punt verder werken. Die silent kills vergden een hoop timing inderdaad.

Ik ben de cd van dit spel kwijt, snik...

Heb wel deel 2, de aanvulling op 2 en 3 teruggevonden...

Zeer goed spel met echt leuke levels en uren speel plezier.
Dit was voor de tijd grafisch vond ik al zeer goed.

Heerlijk spel,

Deze heb ik na vele uren ergernis toch uit kunnen spelen zonder gebruik te hebben gemaakt van cheats. het spel was idd retemoeilijk maar het gevoel als je in dat laatste level een soldaat van die muur wist te plukken zonder dat de rest het door had was zo fantastisch dat ik maar bleef doorgaan. denk wel dat ik hierbij zon 60.000 savegames versleten heb

Naar dit spel kijk ik met plezier terug. Ik denk niet dat ik het einde gehaald heb, maar als niet-fervente gamer hoeft dat voor mij ook niet. Het belangrijkste is voor mij het spelplezier en dat heb ik in dit spel wel degelijk gevonden. Het personage op de cover was ook mijn favoriete personage! Niet alle missies waren even simpel, om niet te zeggen dat het af en toe zéér moeilijk werd. Maar bon, that's part of the game.

riczz
gruwelijk moeilijk maar blijft leuk

gamelord
Wat een pittige game...de eerste paar velden gingen nog, maar daarna
moest ik het toch opgeven. Maar dit is wel zo'n spel dat je je niet gaat ergeren ofzo....ik heb hem gewoon rustig weggelegd en niet meer naar om geken. Dat is best wel jammer want het spel zat zo goed inelkaar en de graphics waren top.

avatar van Big Sparrow
mensen die dit spel niet uit konden spelen zijn noobs...
nee grapje

wel is waar heb ik m met een maat van me uit gespeeld.. heel lang over gedaan het was bij sommige missies zowat een schaak spel,
ik weet nog dat ik binne kwam en me maat zij yeah ik heb weer 1 duitser dood zonder gepakt te worden en zonder het alarm af te laten gaan insane

Moelijkste level was echt wel 18 daar heb ik lang over gedaan ,rest is beetje nadenken maar 1 u per duitser is toch wat lang

18 is toch het slot in het kasteel? Vreselijk lastig inderdaad.

Ajax&Litmanen1 schreef:
18 is toch het slot in het kasteel? Vreselijk lastig inderdaad.

Dat was ook lastig maar ik ben verkeerd kwa nr,het lastige level vond ik waar je die generaal moet killen .
Het is ook een van de laatste levels en je mocht absoluut geen alarm hebben.

Staat me iets nog van mij, maar kan je iets gedetailleerder zeggen hoe dat level eruit zag? Misschien met een screen?

avatar van Thomas83
Een beetje googlen en je moet er zelf ook wel uitkomen hoor.
De missie heet als het goed is "The Force of Circumstance". Gewoon even daar op zoeken.

Als ik erop zoek dan vind ik wel een missie uitleg, maar geen screens en die zoek ik juist om oude gedachten ermee op te halen

avatar van Thomas83
Ik vind wel screens, maar ik weet niet zeker of die van dat level zijn eigenlijk. Het is alweer een tijdje geleden dat ik Commando's speelde.
Maar ze zijn er absoluut, want ik kwam al walkthroughs tegen tijdens het googlen, waarbij dan aan de hand van screenshots uitgelegd wordt wat je moet doen.