Super Monkey Ball (2001)

Nintendo GameCube
Platform / Party

Ontwikkeld door Amusement Vision
Uitgegeven door Sega

Rol als een aap in een bal door verschillende levels. Het doel van het spel is om door in evenwicht te blijven uiteindelijk de finish te bereiken. De speler bestuurt niet het balletje waar de aap zich in bevind, maar de ondergrond waar het balletje over rolt. Onderweg kun je bonussen oppikken die je helpen of juist tegen kunnen staan. Het is ook mogelijk om te biljarten, te bowlen en om te golfen.

avatar van SilverGun
Vreemd dat er zo weinig stemmen zijn uitgebracht op dit magistrale spel. Eén van de allerpuurste games ooit; je gebruikt enkel je controlstick - en er bestaat geen enkele andere game die daar zo goed gebruik van maakt - om het parcours te manipuleren waarover een aap in een bal naar de finish moet rollen. Voor degenen die waarde hechten aan een goed doortimmerd verhaal: hoe de aap in die bal is terechtgekomen en waarom ie precies naar de finish moet rollen wordt helaas nergens uitgelegd..

De parcours zijn stuk voor stuk meesterlijk ontworpen en worden met een perfecte leercurve gepresenteerd. Ze kunnen enkel met je eigen vaardigheid worden behaald, bijna nergens komt er een geluksfactor aan te pas. Velen bevatten bedoelde of onbedoelde shortcuts die alleen met een behoorlijke controle over de controlstick te gebruiken zijn. Hoe frustrerend falen soms ook kan zijn, de oorzaak is altijd te herleiden naar de speler en nooit naar oneerlijk design. Het meest briljante aan SMB is de merkbare progressie die je maakt. Parcours als Expert 7 lijken volslagen onmogelijk op het eerste oog, om er na verloop van tijd moeiteloos doorheen te rollen. Kijk hier maar eens hoe de experts op hun dooie gemak naar de finish rollen en stuiteren alsof het niks is.

SMB zit vol met heerlijke touches. De typische SEGA muziek, de fantasierijke achtergronden, het SEGA logo als parcours, de bonusparcours als beloning voor het uitspelen van een moeilijkheidsgraad zonder continues te gebruiken die misschien wel de beste uit het spel zijn, het struikelen van de aapjes bij hoge snelheid, het spartelen als een vis op het droge wanneer de bal geopend op de grond belandt tijdens Monkey Target, het overwinningsdansje van AiAi... In de vervolgspellen vertroebelde ontwikkelaar AV het geniale dat in de eenvoud van de originele game schuilt, door allerlei overbodige gimmicks toe te voegen, de balans naar de geluksfactor te laten doorslaan en voor kwantiteit i.p.v. kwaliteit te kiezen wat betreft de minigames.

Mensen met een Cube of Wii die dit pareltje nog niet kennen kan ik van harte aanbevelen om 'm ergens uit de budgetbakken te vissen of tweedehands op te pikken. 4,5 sterren en een plek in m'n top 10.

avatar van chrisss
@ Silvergun
ik ben het helemaal met je eens.
dit spel is van de ene kant een heel beperkt
(6 minigames en het hoofdavontuur) maar is zo briljant uitgewerkt dat je meteen verslaaft bent. ik heb het een hele tijd niet meer gespeeld maar ben weer volop bezig. toen ik nog 8 was kreeg ik dit spel voor mijn verjaardag, toen we al een tijdje bezig waren met het spel zij mijn vader dat we samen alle 50 expert banen zouden.
nu ik 13 ben en ik nog steeds niet verder was gekomen dan baan 17 speel ik het weer! die gedachte van mijn vader was me namelijk altijd bij gebleven. ondertussen zijn we samen tot baan 32 gekomen. als je er even bij nadenkt ligt dat voor zo'n simpele game toch wel gevoelig.

avatar van Car-freak
ik heb dit spel ook maar wel op de nintendo ds en dat platform staat er niet bij :S maar ik vindt het een leuke game wel klein maar leuk!!!;)

joeri592
op de ds is ie wel anders...